طرز تهیه برنج آبکش مجلسی همراه با عکس هر مرحله

طرز تهیه برنج آبکش قد کشیده
متوسط
3 نفر
آماده سازی
بیش 90دقیقه
پخت
30 تا 60 دقیقه

طرز تهیه برنج آبکش مجلسی با دانه‌های قد کشیده اصلا کار راحتی نیست. درست است که برنج‌های مادربزرگ و مادرها همیشه ظاهری زیبا دارند اما در واقع، پختن برنجی که له نشده باشد، خمیر نشود، دانه‌هایش سالم باشد و در نهایت طعم خوبی بدهد، کار راحتی نیست.

پختن برنج درست و حسابی پر از نکته و ریزه‌کاری است که در ادامه، نکات مهم و ریزه‌کاری‌های پختن برنج آبکشی را خواهیم گفت. پس، تا انتهای دستور پخت همراه ما بمانید که راز خوشمزه شدن برنج‌های آبکش مادربزرگ‌ها و مادرها را بدانید.

تصویر برنج آبکشی شده ایرانی

مواد لازم برای تهیه برنج آبکش مجلسی

  • برنج ایرانی مرغوبسه پیمانه
  • نمکچهار قاشق چای‌خوری
  • روغندو قاشق غذاخوری

طرز تهیه برنج آبکش

مرحله اول

برنج را به اندازه دلخواهتان با لیوان یا پیمانه جدا کنید و در کاسه بریزید. برای هر نفر یک پیمانه سرخالی برنج کفایت می‌کند. برنج را چند بار زیر شیر آب بشویید تا رنگ آب شفاف شود. دو یا سه پیمانه نمک اضافه کنید و بگذارید برنج چند ساعت خیس بخورد. با این کار، دانه‌های برنج آب جذب می‌کنند و نرم می‌شوند تا در نهایت پختشان راحت‌تر شود.

طرز تهیه برنج آبکش-1طرز تهیه برنج آبکش-2

طرز تهیه برنج آبکش-3

برنج را چه مدت پیش از پخت باید خیساند؟

قدیمی‌ترها معتقد بودند برنج باید یک شب خیس بخورد. اما این روزها که همه عجله دارند، همین که یک الی دو ساعت برنج را بخیسانید کفایت می‌کند. البته توصیه می‌کنیم بیشتر از دو ساعت برنج را نخیسانید، چرا که آب زیادی جذب می‌کند و ممکن است حین پخت حالت خمیری به خود بگیرد.

میزان آب درون قابلمه چقدر باید باشد؟

به اندازه هر فنجان برنج، دو فنجان آب نیاز است. در اینجا از شش فنجان آب و سه فنجان برنج استفاده کرده‌ایم.

مرحله دوم

وقتی آب در قابلمه به جوش آمد، کمی نمک و روغن به آب اضافه کنید و سپس، کمی از آب برنج خیس خورده را خالی کرده و به آب در حال جوش اضافه کنید. برنج را در آب جوش بریزید و حدود 10 دقیقه آن را روی گاز بپزید.

طرز تهیه برنج آبکش-4طرز تهیه برنج آبکشی-5

 

یک نکته مهم برای له نشدن دانه‌های برنج آبکش

یکی دیگر از نکات ضروری که ممکن است اضافه کردن یک فنجان آب سرد به قابلمه بعد از هشت دقیقه جوشیدن است. این کار فرایند جوشیدن را کند می‌کند و به برنج کمک می‌کند بدون این که بیش از حد پخته شود طولانی شود. این کار از له شدن یا شکستن دانه‌های درسته برنج جلوگیری می‌کند. برنج را چند بار هم بزنید. بعد از حدود 10 دقیقه دانه‌های برنج را امتحان کنید. دانه برنجی که امتحان می‌کنید باید نرم شده باشد، اما در عین حال، نباید خیلی لطیف و شکننده باشد طوری که به راحتی با بین دو انگشت له شود. وقتی به این حد رسید، آن را در یک صافی آبکش کنید و سریع با آب سرد بشویید تا نمک برنج گرفته شود و برنج شور نشود.

طرز تهیه برنج آبکشی-6 طرز تهیه برنج آبکشی-7

 

مرحله سوم

وقتی برنج پخته شد آن را آبکشی کنید. در قابلمه مقداری روغن بریزید و روی شعله قرار دهید. وقتی روغن به اندازه کافی داغ شد، برنج‌ها را در قابلمه بریزید. اگر می‌خواهید ته‌دیگ داشته باشید یا می‌توانید یک نان لواش نازک را به صورت کامل یا حتی با برش‌های ریز در ته قابلمه قرار دهید، یا خود برنج را به صورت لایه نازک در ته قبلمه بریزید. در حدود دو دقیقه زمان بدهید تا برنج خودش را بگیرد.

مرحله چهارم

وقتی برنج خودش را گرفت، مابقی برنج‌ها را در قابلمه خالی کنید. برنج‌ها را که در قابلمه خالی کردید، با ته قاشق چوبی سوراخ‌هایی در لابلای برنج ایجاد کنید. با این کار، برنج شما بهتر پخته می‌شود. حتی می‌توانید زعفران دم کشیده‌ای که قبلا درست کرده‌اید را در یک ظرف کوچک در میانه برنج در قابلمه قرار دهید تا برنج شما عطر زعفران را به خودش بگیرد، در عین حال که زعفران گرم شده و آماده ریختن روی برنج برای سرو می‌شود. در نهایت فراموش نکنید دم‌کنی را روی قابلمه قرار دهید تا برنج به خوبی پخته شود.

طرز تهیه برنج آبکشی-8طرز تهیه برنج آبکشی-9

دیدگاه ها