طرز تهیه برنج کته ساده در خانه با تمام فوت و فن‌های آن

کته ساده
آسان
5 نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

برنج کته به این دلیل که آبکشی نمی‌شود، ارزش غذایی بیشتری نسبت به برنج دمی آبکش‌شده دارد. ناگفته نماند طرز تهیه برنج کته ساده‌تر از طرز تهیه برنج آبکش شده است و دردسرهای برنج آبکشی شده را هم ندارد. این حقیقت قابل کتمان نیست اما درست کردن یک کته خوب و باکیفیت و خوشمزه هم فوت و فن‌های خودش را دارد.

برای تهیه یک کته با کیفیت باید همه نکات در مورد کته را بدانید تا بتوانید یک کته یا کته میگو، کته گوجه فرنگی یا هر نوع دیگری از این غذای خوشمزه را که می‌خواهید در خانه آماده کنید. اگر هم هنوز با طرز تهیه برنج به صورت کته آشنایی ندارید، با ادامه مطلب همراه ما باشید تا علاوه بر آشنایی با روش تهیه، با فوت و فن‌های این روش پخت برنج هم آشنا شوید.

مواد لازم برای تهیه کته ساده

  • برنج خیس خوردهچهار پیمانه
  • نمکیک قاشق غذاخوری
  • روغن مخصوص پخت و پزدو قاشق غذاخوری

طرز تهیه برنج کته

مرحله اول

برای شروع، برنج را به خوبی حدود سه تا چهار بار بدون چنگ زدن بشویید و آبش را تعویض کنید تا آب آن شفاف شود. سپس یادتان باشد که برنج را حداقل دو ساعت الی 24 ساعت در آب و نمک بخیسانید. بعد از این مدت، برنج خیس خورده را در قابلمه بریزید و سطح آب برنج را به شکلی تنظیم کنید که تقریبا یک بند انگشت بالاتر از ارتفاع برنج در قابلمه باشد.

مرحله دوم

اگر هنگام خیساندن برنج از نمک استفاده نکرده‌اید، یک قاشق غذاخوری از نمک و یک قاشق غذاخوری از روغن را در برنج بریزید. قابلمه را بدون در روی حرارت بالا قرار دهید. بعد از جوش آمدن آب، کف برنج را بگیرید، شعله را کم کنید.

وقتی آب برنج به حدی کم شد که تنها مقداری آب در حال غل خوردن روی برنج است، باید مقدار آب به صورتی باشد که وقتی برنج را از دور جمع کرده و به صورت یک کوه در آوردید مقدار خیلی کمی آب در قابلمه باشد. با ته ملاقه یا یک قاشق سوراخ‌هایی در برنج ایجاد کنید، در قابلمه را همراه با دم‌کنی روی آن قرار دهید تا برنج کاملا دم بکشد.

مرحله سوم

بعد از حدود ۳۰ دقیقه روی شعله ماندن، کته شما آماده است. آن را در ظرف بکشید. هنگام کشیدن برنج در ظرف حواستان باشد با کفگیر زیاد به برنج فشار نیاورید تا له نشود. کته شما آماده است. نوش جان!

فوت و فن و پیشنهادات طرز تهیه کته

  • کته را با اغلب غذاهای ایرانی می‌توانید سرو کنید. پیشنهاد ما خورشت آلو اسفناج یا خوراک مرغ است. البته شمالی‌ها میرزا قاسمی را هم با کته سر سفره می‌آورند.
  • اگر به دنبال یک دسر خوشمزه و ساده برای سرو کردن در کنار غذایتان هستید، پیشنهاد می‌کنیم فرنی را امتحان کنید.
  • کته را باید با برنج ایرانی درست کنید اما اگر از برنج هندی استفاده می‌کنید؛ به زمان بیشتری برای خیس خوردن و پخته شدن برنج احتیاج دارید.
  • اگر از برنج دودی استفاده می‌کنید؛ از زیاد شستن آن پرهیز کنید تا عطر برنج از بین نرود. البته بهتر است که در چهار پیمانه برنج، تنها یک پیمانه برنج دودی بریزید و از سه پیمانه برنج ساده در کنار آن استفاده کنید.
  • چون برنج کته آبکشی ندارد، به مقدار نمکی که اضافه می‌کنید، دقت کنید تا برنج شور نشود.
  • اگر برنج کته را از قبل خیس کرده‌اید، یا مایل هستید برنج مقداری دان در بیاید، آب کمتری در قابلمه بریزید.
  • اگر زمان کافی برای تهیه برنج ندارید و می‌خواهید در کمتر از 20 دقیقه برنج بپزید طرز تهیه برنج فوری را در کتاب کاله مطالعه کنید.

دیدگاه ها

  1. همچین نوشته بودید با تمام فوت و فنها.
    شما حتی موارد ابتدایی مثل زمان بندی ها رو هم ننوشتید.
    ضمنا نیاز نیست به دلایل حرفه ای خورش رو بنویسید خورشت گوگل خودش تشخیص میده که یه سری به اشتباه می نویسن خورشت.

    1. سلام جناب سمیعی عزیز،
      روزتون بخیر
      متاسفیم که می‌شنویم از دستور تهیه راضی نبودید. ما تمام تلاشمون جلب رضایت مخاطبان هست. مطالعه دیدگاه‌های شما مخاطبان عزیز به بهتر شدن هرچه بیشتر ما کمک می‌کند. البته ناگفته نماند که جلب رضایت همه افراد هیچوقت امکان‌پذیر نخواهد بود. با مطالعه دیدگاه شما، ما مجدد به دستور تهیه مراجعه و اصطلاحاتی را اعمال کردیم. تمام تلاش ما کسب رضایت مخاطبان هست. در صورت تمایل می‌توانید مجدد به رسپی مطاجعه کنید. ممنون از وقتی که برای نوشتن دیدگاهتون خرج کردید و ما رو نسبت به نظرتون مطلع کردید.

    1. سلام دوست عزیز؛ بعد از اینکه برنج شما خیس خورد آب آن را تعویض کنید و داخل قابلمه بریزید. نوش جان!

    1. سلام، دوست عزیز اگر توجه کرده باشید ما به دلایل حرفه‌ای، اکثرا هر دو را در نظر گرفته و ذکر می‌کنیم.

  2. سلام من دیروز ی بار برنج کته با دستور عمل شما گذاشتم ولی برنج یکمی نرم شد و یککمم شور امروز برا بار دوم دارم برنج میزارم اشتباهات دیروزم رو دارم جبران میکنم انشاالله که خوب در بیاد

  3. سلام دیشب یک و نیم پیمانه برنج رو سه بار شستم . چنگ زدم بارچهارم قد یک بند انگشت روش آب موند نصف قاشق غذاخوری نمک و دو قاشق غذاخوری روغن جامد ریختم روش گذاشتم رو شعله زیاد روی برنج حالت سوراخ شکل ایجاد شد آبش کشیده شد درشو گذاشتم زیرشم کم کم کردم البته قبل اینکه سطح برنج دیده بشه همش زدم چندبار ولی خب به قول ترکا برنج خشی شد یا شدید خمیر شد میشه بگید چکار میشه بکنم این دومین باره ک اصراف میشه البته مجبوری میخورمش ولی یه راهکار بدید بهم

    1. سلام، برنج رو چنگ نزنید موقع شستن آرام بادست هم بزنید. درب قابلمه از اول پخت تا زمانیکه دم کن بگذارید، بردارید.حرارت نباید خیلی زیاد یا خیلی کم باشد بلکه باید متوسط باشد. میزان آب برنج به مرور و با تجربه متوجه می‌شوید، برنج تازه کم‌‎تر و کهنه بیشتر آب می‌برد. بهتر است اول کم آب بریزید، آبجوش داشته باشید که اگر برنج دون شد کمی آب به آن اضافه کنید. اگر حس کردید برنج خمیر شد دمکنی را به تنهایی (بدون درب) روی قابلمه بگذارید و اگر دون شد دمکنی و درب را با هم روی قابلمه بگذارید.حتما بعد از اینکه برنج آبش را کشید به صورت یک کوه جمعش کنید و چند تا سوراخ با ته دسته کفگیر یا قاشق برای خروج بخار ایجاد کنید.

    1. سلام دوست عزیز، یک ساعت کافی است اگر برنج کهنه باشد بیشتر هم شد مشکلی نیست!

  4. من هم دارم درست میکنم امیدوارم خوب بشه راستی من از ۱۳ سالمه

    1. سلام، امیدوارم خوب شده باشه، نتیجه رو به ما هم بگین!:)

    1. می‌توانید هنگام سرو کردن کمی در آن کره آب شده بریزید هم طعم آن بهتر می‌شود هم از خشکی درمی‌آید.

    1. سلام، می‌توانید دور در قابلمه یک پارچه تمیز بپیچید و روی آن بگذارید که کار دمکنی را انجام دهد.

  5. بسیار قلقی هستش اما من درست کردم و اتفاقا خارج کشور بودم و برنج ایرانی دسترسی نداشتم اما در کمال تعجب خیلی خوب شد ??? ممنون از کاله

  6. سلام دوستان منم برای اولین بار امشب میخوام درست کنم ان شالله شرمنده خودم نشم…

  7. اقا برااولین بار درست کردم اونم توی پلوپز،ولی مث اینکه شفته شده،آب برنج تموم شده باید چیکارکنم؟

    1. سلام دوست عزیز این دستور روش تهیه برنج کته در قابلمه را آموزش داده است. پلوپزها دستور و درجه‌بندی خاص خود را دارند که با مطالعه بروشور می‌توانید برنج را درست کنید.

  8. برای اولین بار کته درست کردم و خیلی خوب شد.
    ممنون از دستور پخت عالی شما.

    1. بیخوابی زده به سرم گرسنه هم هستم کسی هم خونه نیست
      دیگه گفتم دست بکار بشم فقط فکر کنم روغنش زیاد شد مشکلی نیست؟

      1. سلام، خیر مشکلی پیش نمیاد، ته‌دیگ بهتری به دست خواهد آمد اما چربی کمتر سلامت تر است.

  9. من در برنج و برمیدارم ابشو بکشه اگر درشو بزاریم تا اب بکشه شفته نمیشه؟

    1. سلام دوست عزیز، معمولا این اتفاق نمی‌افتد و در این دستور باتوجه به میزان آب گفته شده مشکلی پیش نمی‌آید؛ اما انواع برنج و میزان آب متفاوت نتیجه متفاوت در برخواهد داشت بنابراین بسته به نوع برنج خود اقدام کنید.

  10. ممنون از دستور پخت عالی که قرار دادید، این هفته ای که مجردم فقط کته درست میکنم، ?♥

  11. برا اولین بار میخوام کته بذارم
    چرا برام اینقد سخته
    نمیدونم چقد اب بریزم
    کجای کته از پلو راحت تره؟⁦☹️⁩

  12. Manam emroz baraye avalin bar daram kate dorost mikonim
    va az tozihate khobeton estefade kardam,omidvaram k khob az ab darad?

  13. من بدنسازم عاشق برنج کته ام مخصوصا با روغن زرد.. ارگانیک باشه

  14. من یه پیشنهاد میدم برای اینکه از کجا بفمین اب برنج تموم شده یا نه. موقعی که برنج رو شعله تفریبا ابش کشید وسوراخ سوراخ شد بایه قاشق برنج های ته قابلمه رو میزنیم کنار اگه ته قابلمه اب جمع شد باید باز بپزه تازمانی که وقتی قاشق میزنیم ابی جمع نشه

    1. من اان خونه تنهام وباید برای اولین باردرس کنمش اب ریختم توبرنج بمونه خیس بشه خداکنه شفته مفته نشه

  15. سلطان من قبلا کته میپختم امشبم پختم براخودم ولی گفتم بزار چک کنم ببینم درست پختم یا نه ک سایت شمارو دیدم اقا عالی شد کتم با نکته هایی ک گفتین اصن پرام ریخت