طرز تهیه انواع برنج کته

آسان
4 نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

کته از برنج‌های محبوب ایرانی است. برنجی بدون مخلفات که علاوه بر انواع خورش و غذاهای گیلانی مثل میرزاقسمی و غیره می‌تواند به تنهایی هم سرو شود و همراه با ماست، یک غذای کامل و محبوب باشد. اما شاید ندانید که ایرانی‌ها کته را به شیوه‌های متفاوتی طبخ می‌کرده‌اند. در این مطلب، طرز تهیه کته را به چند روش با شما در میان می‌گذاریم.

مواد لازم برای تهیه کته (برای حدود ۴ نفر)

  • برنجسه پیمانه
  • نمکبه مقدار لازم
  • روغندو تا سه قاشق (فقط برای کته‌های تهرانی)

طرز تهیه کته گیلانی

کته یکی از غذای‌های محبوب مردم گیلان است و آنچه در تهران و سایر شهرها به این نام درست می‌کنند، درواقع از کته گیلانی وام گرفته شده. برای تهیه کته گیلانی، برنج را پاک کنید و ۲ تا ۳ بار با آب بشویید. برنج شسته شده را در ۶ پیمانه آب (دوبرابر میزان برنج) و کمی نمک در یک قابلمه برای ۲ تا ۳ ساعت خیس کنید. بعد قابلمه را روی اجاق به جوش بیاورید.

پس از آنکه آب برنج جمع شد، آتش را کمتر کنید و دم‌کنی را روی قابلمه بگذارید. ۳۰ دقیقه بعد کته شما آماده است.

برای بستن ته‌دیگ، ۳۰ دقیقه بعد از پخت، برنج را روی حرارت ملایم قرار دهید.

قبل از کشیدن کته، برنج برا چند دقیقه در ۳ تا ۴ بند انگشت آب سرد بگذارید و اطراف کته را با کاردک از دیواره جدا کنید تا به‌طور سالم در ظرف سرو برگردد.

طرز تهیه کته تهرانی

طرز تهیه کته تهرانی، شبیه کته گیلانی است. تنها تفاوت این است که بعد از جمع شدن آب برنج، ۲ تا ۳ قاشق روغن روی برنج می‌دهید و سپس دم‌کنی را روی قابلمه می‌گذارید.

طرز تهیه کته نیمه‌‎آبکش

برای تهیه این نوع کته تهرانی، برنج را با 2 لیتر آب و کمی نمک در قابلمه بریزید و روی آتش تند به جوش بیاورید. وقتی که دانه‌های برنج نرم شد، آن را از روی آتش بردارید و آبش را خالی کنید. سپس قابلمه را روی حرارت ملایم بگذرارید و روی برنج ۲ تا ۳ قاشق روغن داده و دم کنید.

نمک این برنج را کمی بیشتر از کته‌های قبلی بریزید؛ چون بخشی از نمک با آبی که می‌ریزید، از قابلمه بیرون می‌رود.

تفاوت این برنج، با برنج آبکش شده این است که در میانه پخت شسته نمی‌شود.

.

طرز تهیه کته بریده

کته بریده از غذاهای رایج تهران قدیم بوده است. برای تهیه این کته، پس از آماده شده آن را با یک بشقاب در قابلمه فشار دهید و صبر کنید تا سرد شود. سپس با کارد برنج فورم گرفته را به شکل لوزی یا چهارگوش ببرید و سرو کنید.

کته بریده سرد با خورش گرم خورده می‌شود و معمولا برنج آن در زمان جوشیدن، کمی نرم‌تر از کته‌های دیگر می‌شود.

دیدگاه ها