تفاوت بستنی و جلاتو و طرز تهیه جلاتو میوه‌ای

طرز تهیه جلاتو میوه ای
متوسط
5 نفر
آماده سازی
60 تا 90 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

جلاتو از کلمه لاتین جلاتوس به معنای یخی و سرد استخراج شده و در زبان ایتالیایی به ‌معنای بستنی است .اما یک بستنی ایتالیایی یا همان آرتیزانال جلاتو (Artisanal Gelato)، یک بستنی با مشخصه‌هایی خاص است که در مقایسه با Ice Cream کاملا متفاوت است. بنابراین با وجود اینکه معنای لغوی هر دو واژه یعنی Gelato و Ice Cream یکی است، اما جلاتو در صنعت بستنی، به نوعی از بستنی گفته می‌شود که دارای خصوصیاتی کاملا متفاوت با Ice Cream است. اولین تفاوت عمده بین بستنی و جلاتو، تفاوت در میزان چربی است. میزان چربی جلاتو معمولا بین ۷ تا ۱۰ درصد است. در حالیکه در Ice Cream این میزان بالاتر از ۱۲ درصد است. اما آیا می‌توان جلاتو را در منزل تهیه کرد؟ طرز تهیه جلاتو میوه‌ای چیست؟

جلاتو دارای حس انتقال سرمای کمتری نسبت به Ice Cream است. به‌عبارت دیگر، جلاتو در دمای بالاتری نسبت به Ice Cream سرو می‌شود. یکی دیگر از تفاوت‌های بین بستنی و جلاتو، میزان حجم و هواست که در جلاتو مقدار قابل توجهی کم‌تر است. به خاطر همین قدرت انتقال طعم در جلاتو بسیار بیشتر و نیازی به استفاده از اسانس‌ها و طعم‌دهنده‌های صنعتی نیست. با طرز تهیه جلاتو میوه‌ای با ما همراه باشید.

 

مواد لازم برای تهیه جلاتو میوه‌ای

  • شیر پرچرب کاله۵۰۰ میلی‌لیتر
  • شکر (نرم و دانه‌ریز)۲۰۰ گرم
  • زرده تخم مرغدو عدد
  • ثعلبدو قاشق سوپ‌خوری
  • توت فرنگی (پوره شده)۲۵۰ میلی‌لیتر
  • طالبی (پوره شده)۲۵۰ میلی‌لیتر
  • آبلیمو تازه۱۲۵ میلی‌لیتر
  • وانیل شکرییک‌چهارم قاشق چای‌خوری
  • خامه صبحانه کاله۲۰۰ گرم
  • برش میوه‌های تازهمقداری برای تزیین

طرز تهیه جلاتو میوه‌ای

مرحله اول

شیر پرچرب و شکر را در قابلمه روی حرارت ملایم قرار گرم کنید. زرده‌های تخم مرغ و ثعلب را با همزن دستی هم بزنید سپس شیر گرم را به تدریج به آن اضافه و مخلوط کنید.

مرحله دوم

مخلوط تخم مرغ را مجددا به قابلمه برگردانید و پس از هم زدن به سه قسمت تبدیل کنید. به یک قسمت پوره توت فرنگی، به یک قسمت پوره طالبی و به قسمت بعدی آبلیمو ترش تازه اضافه و مخلوط کنید.

مرحله سوم

سپس مواد را جداگانه روی حرارت ملایم مرتب هم بزنید تا غلیظ شوند. اما مواظب باشید تا نجوشد. مخلوط را از روی حرارت برداشته و وانیل و خامه را به هر کدام اضافه کنید.

مرحله چهارم

روی سطح مایه بستنی‌ها را با کیسه نایلونی بپوشانید و بگذارید بمانند تا خنک شوند. سپس مایه را داخل بستنی ساز خانگی بریزید و دستگاه را روی تنظیمات جلاتو تنظیم و روشن کنید. بستنی آماده است. آن را اسکوپ بزنید و در ظرفی مناسب با مقداری میوه تزیین کرده و سرو کنید.

نکات طرز تهیه جلاتو

در صورتی که بستنی ساز خانگی در اختیار ندارید، مایه جلاتو را در ظرف فلزی بریزید و یک ساعت در فریزر قرار دهید. هر یک ساعت یک‌بار، جلاتو را از فریزر خارج و با همزن برقی دور کند هم بزنید تا مایه لطیف و نرم شود. این کار را 3 تا 4 بار تکرار کنید تا جلاتو آماده شود.

دیدگاه ها