طرز تهیه دلمه بادمجان خوشمزه، تصویری و گام به گام

طرز تهیه دلمه بادمجان خوشمزه
آسان
۴ نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

دلمه از غذاهای خاورمیانه‌ای است. دلمه کلمه‌ای ترکی است و معنی آن شکم پر است. این غذا را در مهمانی‌ها معمولا به عنوان پیش غذا سرو می‌کنند اما دلمه برگ مو و دلمه بادمجان را به دلیل سنگین بودنشان می‌توان به عنوان وعده غذایی اصلی هم استفاده کرد. دلمه یک غذای پر زحمت است اما نتیجه زحمتی که می‌کشید آنقدر لذت‌بخش و خوشمزه است که سختی آن به چشم نمی‌آید. پس اگر دلمه دوست دارید حتما در کنار طرز تهیه دلمه بادمجان که در ادامه بررسی می‌کنیم طرز تهیه دلمه شیرازی را هم مرور کنید.

مواد لازم برای تهیه دلمه بادمجان

  • بادمجان متوسط ۷ عدد
  • برنج ۱ پیمانه
  • لپه ۵ قاشق غذاخوری
  • سبزی دلمه ۱ کاسه سوپ‌خوری
  • پیاز ۱ عدد
  • گوشت چرخ‌کرده ۳۰۰ گرم
  • رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک، فلفل به مقدار لازم
  • آبلیمو به مقدار لازم

مواد لازم برای تهیه سس دلمه بادمجان

  • رب گوجه ۴ قاشق غذاخوری
  • آبلیمو ۲ قاشق غذاخوری
  • روغن ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک، فلفل به مقدار لازم
  • آب ۲ لیوان

طرز تهیه دلمه بادمجان

۱. پخت برنج و لپه

اولین مرحله از طرز تهیه دلمه بادمجان این است که برنج را با نصف پیمانه آب و مقداری نمک نیم‌پز کنید در همین حین لپه را به صورت جداگانه بپزید.

۲. مخلوط کردن مواد داخل دلمه

پیاز را خرد کنید و آن را درون یک تابه روی حرارت ملایم با مقداری روغن و زردچوبه تفت دهید. بعد از این‌که کمی پیازها طلایی شدند گوشت را به آن اضافه کنید و نمک و فلفل به آن اضافه کنید و بعد از تفت خوردن آن را از روی حرارت بردارید. گوشت، لپه، برنج و سبزی دلمه را درون یک ظرف بریزید و آن‌ها را خوب با هم مخلوط کنید.

۳. پر کردن بادمجان‌ها

پخت دلمه بادمجان

داخل بادمجان‌ها را خالی کنید و سر آن‌ها را به عنوان سر پوش نگه دارید. موادی که آماده کرده‌اید را درون بادمجان‌ها بریزید ولی آن‌ها را کامل پر نکنید و در حد یک بند انگشت سر آن را خالی نگه دارید زیرا مواد بعد از پخته شدن به فضای بیشتری نیاز دارند و اگر بادمجان‌ها را لب تا لب پر کرده باشید بعد از پخت مواد از داخل آن بیرون می‌ریزند.

۴. طرز تهیه سس دلمه و پخت دلمه

رب گوجه فرنگی را درون مقداری روغن تفت دهید و سپس کمی نمک و فلفل و آبلیمو به آن اضافه کنید و در نهایت ۲ لیوان آب به آن اضافه کنید. بادمجان‌ها را درون ظرف حاوی سس بچینید و با قاشق کمی از مایع سس روی آن‌ها بریزید. آن‌ها را روی حرارت قرار دهید تا پخته شود. اگر میزان آب برای پخته شدن دلمه‌های شما کم بود کمی دیگر آب به آن اضافه کنید.

نکات تکمیلی برای تهیه دلمه بادمجان

طرز تهیه دلمه بادمجان

برای پخت دلمه فرقی هم ندارد دلمه برگ مو باشد یا هر دلمه‌ای دیگر، نکته مهم این است که هنگامه تهیه آن به فوت‌وفن‌ها و نکات مهم دقت داشته باشید.

استفاده از انواع گوشت در تهیه دلمه

برای تهیه دلمه می‌توانید به جای گوشت چرخ‌کرده، از انواع سایر گوشت‌ها مثلا مرغ هم استفاده کنید البته اگر گیاه‌خوار هستید، می‌توانید گوشت را کامل حذف کنید.

تهیه انواع دلمه

برای آماده کردن انواع دلمه می‌توانید با همین مواد دلمه بادمجان از فلفل دلمه‌ای، کدو، کلم و سیب زمینی و از همه مهم‌تر برگ انگور هم استفاده کنید. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه انواع مدل دلمه با برگ انگور مثل طرز تهیه دلمه برگ مو ملس را مرور کرده بودیم. اما در کنار آن می‌توانید انواع روش‌های تهیه دلمه از جمله طرز تهیه دلمه کلم مجلسی و طرز تهیه دلمه گوجه و طرز تهیه دلمه فلفل دلمه‌ای را هم بخوانید.

سبزی مناسب دلمه

سبزی دلمه هم درست مثل سبز آش ترکیب خاص خودش را دارد از جمله سبزیجاتی که در سبزی‌های دلمه استفاده می‌شود باید به جعفری، نعناع، شوید، تره، گشنیز و ریحان اشاره کرد. نکته مهم این است که سبزی دلمه علاوه بر طعم دادن به دلمه، ارزش غذایی آن را هم افزایش می‌دهد.

سس مناسب دلمه بادمجان

برای دلمه بادمجان، سس‌هایی مانند سس گوجه فرنگی به عنوان پایه، سس ماست برای طعم‌دهی و خنک کردن، سس آبلیمو برای ایجاد طعم ترش و تازگی، سس سیر برای افزودن طعم چاشنی و سس فلفل برای افزودن طعم تند مناسب هستند. این سس‌ها را می‌توان به صورت جداگانه یا ترکیبی روی دلمه‌ها سرو کرد. طرز تهیه انواع سس دلمه را می‌توانید با جزییات در کتاب کاله مطالعه کنید.

دیدگاه ها