طرز تهیه دمپختک لپه باقالی ؛ یک غذای خوشمزه و ساده

دمپختک لپه باقالی
آسان
4 نفر
آماده سازی
بیش 90دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

دمپختک یکی از دمی‌های تهرانی است. این غذا از آن دسته غذاهایی است که مورد استقبال کودکان قرار می‌گیرد و معمولا با پیاز و سالاد شیرازی سرو می‌شود. بعضی از افراد در کنار دمپختک از نیمرو هم استفاده می‌کنند و ترکیب خوشمره‌ای برای وعده‌ی غذایی خود می‌سازند. دمپختک لپه باقالی یکی از انواع خوشمزه و جذاب دمپختک است که رنگ آن بیشتر به زرد مایل می‌شود تا نارنجی و قرمز. لپه باقالی به دلیل داشتن مقدار زیادی فسفر برای تقویت هوش و حافظه مناسب است. در ادامه با ما همراه باشید تا طرز تهیه این دمپختک خوشمزه را با شما آموزش دهیم.

مواد لازم برای تهیه دمپختک لپه باقالی

  • برنجسه پیمانه
  • لپه باقالیدو پیمانه
  • پیاز متوسطیک عدد
  • گوشت چرخ کرده300 گرم
  • رب گوجه فرنگیسه قاشق غذاخوری
  • نمکبه مقدار لازم
  • فلفل به مقدار لازم
  • پودر دارچین به مقدار لازم

طرز تهیه دمپختک لپه باقالی

مرحله اول

دمپختک یک خوراک سنتی ایرانی است که طرز تهیه بسیار آسانی داشته و به روش‌های مختلف می‌توانید آن را در خانه خود تهیه و در کنار یک کاسه ترشی بندری یا ترشی لوبیا سبز نوش جان کنید. برای تهیه این دمی تهرانی خوشمزه باید لپه باقالی را از قبل یک تا دو ساعت درون آب قرار دهید تا خوب خیس بخورد. در این حین آب آن را چند بار عوض کنید تا نفخ آن گرفته شود.

مرحله دوم

سپس پیازها را بشویید و بعد از اینکه پوست آن‌ها را گرفتید، نگینی خردشان کنید. تابه‌ای را روی حرارت قرار دهید و کمی روغن درون آن بریزید تا پیازها با روغن تفت داده شده و کاملا طلایی رنگ شوند. در مرحله بعدی گوشت را به پیاز اضافه کنید و آن‌ها را با هم تفت دهید. سپس رب، نمک، فلفل و پودر دارچین را به آن‌ها اضافه کنید و خوب هم بزنید تا طعم دهنده‌ها خوب به خورد مواد بروند.

مرحله سوم

لپه باقالی را به همراه سه لیوان آب جوش به آن‌ها اضافه کنید و حدود ۲۰ دقیقه به آن‌ها زمان دهید تا با هم بپزند. سپس برنج را به موادتان اضافه کنید و اجازه دهید تا آب مواد گرفته شود. بعد از اینکه آب برنجتان تمام شد برنج را ۳۰ تا ۴۰ دقیقه بگذارید تا  دم بکشد. بعد از اینکه برنجتان دم کشید غذای شما آماده است و می‌توانید آن را سرو کنید. دمپختک لپه باقالی شما آماده است، نوش جان!

دیدگاه ها