طرز تهیه شیرینی پنجره ای با ماست و تمام ترفندها

طرز تهیه شیرینی پنجره ای با ماست
متوسط
۱۰ نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
30 تا 60 دقیقه

شیرینی پنجره‌ای با طعم و عطر دلنشینش سال‌های سال است که در دل ایرانی‌ها جا باز کرده. این شیرینی ترد و نازک معمولا در کنار دیگر شیرینی‌ها مانند شیرینی نارگیلی، بهشتی و گردویی بهترین گزینه پذیرایی در روزهای عید محسوب می‌شود. صدای جیلیز‌ویلیز سرخ کردن این شیرینی همیشه از پستوی خانه مادربزرگ‌‌هایمان بلند می‌شد چراکه آن‌ها ترفند درست کردن آن را به خوبی می‌دانستند. در ادامه شما را با طرز تهیه شیرینی پنجره ای با ماست به همراه تمام ترفندهایش آشنا خواهیم کرد تا آن را بدون دردسر در منزل درست کنید.

مواد لازم برای تهیه شیرینی پنجره ای با ماست

  • ماست چکیده دو قاشق غذاخوری
  • نشاسته نصف لیوان
  • تخم‌مرغ سه عدد
  • هل یک‌دوم قاشق چای‌خوری
  • وانیل یک‌چهارم قاشق چای‌خوری
  • مخلوط آب، گلاب و شیر نصف لیوان
  • روغن به میزان لازم
  • پودر قند به میزان لازم
  • زعفران به میزان لازم
  • قالب شیرینی پنجره‌ای یک عدد

طرز تهیه شیرینی پنجره ای با ماست

۱. تخم‌مرغ و نشاسته را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه شیرینی پنجره ای با ماست باید مواد لازم را چیزی بین ۳۰ تا ۶۰ دقیقه بیرون بگذارید تا به دمای محیط برسند. حال باید تخم‌مرغ‌‌هایی که به دمای محیط رسیده‌اند را با کمک هم‌زن بزنید تا کرم‌رنگ و کش‌دار شوند. به سراغ نشاسته بروید و آن را با آب، شیر سرد و گلاب مخلوط کنید. مخلوط نشاسته با آب سرد سفت خواهد بود اما گلاب و شیر سرد به تردی بهتر آن کمک خواهند کرد. باید نشاسته را آنقدر هم بزنید که گلوله‌گلوله نشود. حال مخلوط نشاسته را به تخم‌مرغ‌های زده شده اضافه کرده و خوب با یکدیگر مخلوطشان کنید. شما برای شیرینی عیدتان می‌توانید شیرینی کشمشی را هم درست کنید.

۲. ماست را اضافه کنید

در دومین مرحله از طرز تهیه شیرینی پنجره ای با ماست نوبت به اضافه کردن دیگر مواد می‌‌رسد. در ادامه ماست، وانیل، پودر هل، آرد و زعفران گفته‌شده را به مخلوط اضافه کنید. آن‌ها را با کمک هم‌زن خوب با یکدیگر مخلوط کنید. حال مایه شیرینی پنجره‌ای را از یک صافی تمیز رد کنید تا نشاسته حل‌نشده‌ای در مایه باقی نماند.

۳. قالب پنجره ای را آماده کنید

سرخ کردن شیرینی پنجره ای با ماست

در سومین مرحله از طرز تهیه شیرینی پنجره ای با ماست باید یک تابه کوچک اندازه قالب‌تان را تا نصف پر روغن کنید. قالب را داخل روغن داغ بگذارید. در ادامه آن را آغشته به مایه کرده سپس داخل تابه روغن قرار دهید. قالب را تکان دهید تا شیرینی به راحتی از آن جدا شود. پشت و روی شیرینی پنجره‌ای را در حد یک تا دو دقیقه در روغن سرخ کنید تا طلایی شود. در آخر آن را داخل آبکش بگذارید تا روغن اضافه‌اش گرفته شود. باید این نکته را در نظر داشته باشید که هر بار برای قالب زدن، مایه را باید هم بزنید تا نشاسته ته‌نشین نشود. در آخر داخل یک نمکدان پودر قند بریزید و آن را روی شیرینی‌های پنجره‌ای بریزید. آن‌ها را داخل ظرف مورد نظر خود چیده و سرو کنید.

دستور تهیه شیرینی پنجره ای با ماست

نکات تکمیلی پخت شیرینی پنجره ای با ماست

شیرینی پنجره‌ای علاوه بر تردی و طعمش، با آن شکل و شمایل جذابش به خوبی در دل افراد جا باز کرده است با این‌حال برای درست کردن آن حتما نکات زیر را بخوانید.

انتخاب قالب شیرینی پنجره ای

انتخاب قالب شیرینی پنجره ای

قالب شیرینی پنجره‌ای در طرح‌ها و اندازه‌های مختلفی در بازار وجود دارد پس باید در انتخاب آن دقت داشته باشید. اگر بار اول‌تان است که این شیرینی خوشمزه را درست می‌کنید حتما از قالب‌های بزرگ استفاده کنید. قالب را نباید تا انتها در مایه شیرینی فرو کنید. با این کار خمیر در روغن داغ کامل از آن جدا نمی‌شود. قالب‌ شیرینی‌تان هم نباید سرد باشد به این‌خاطر که مایه یا همان خمیر به قالب می‌چسبد و هربار باید آن را گرم کنید.

جدا نشدن شیرینی پنجره ای از قالب

مهم‌ترین نکته‌ای که در دستور تهیه شیرینی پنجره ای با ماست باید به آن توجه داشته باشید جدا شدن به موقع مایه شیرینی از قالب است. در صورت داغ نبودن قالب، سرد شدن روغن، ته‌نشین نشدن آرد و نشاسته به دلیل هم نزدن مایه و پف کردن شیرینی و گیر کردن لبه‌های آن به قالب، به سختی جدا می‌شود.

استفاده از نشاسته

استفاده از نشاسته در طرز تهیه پنجره ای با ماست

مهم‌ترین ماده در طرز تهیه این شیرینی، نشاسته گل است که به راحتی می‌توانید آن را با پودر نشاسته جایگزین کنید. این کار هیچ خللی در آشپزی و طعم شیرینی‌هایتان ایجاد نمی‌کند. پیشنهاد ما به شما با وجود شیر و نشاسته درست کردن مشکوفی برای وعده عصرانه‌تان است.

پودر قند

ظاهر زیبا و طعم فوق‌العاده شیرینی پنجره‌ای به پودر قند برمی‌گردد. باید با خنک شدن شیرینی‌ها روی آن پودر قند بریزید تا قند روی آن‌ها آب نشده و حالت خمیری پیدا نکنند. در کنار این شیرینی خوشمزه می‌توانید طرز تهیه زولبیا را هم امتحان کنید.

نان پنجره ای رژیمی

شیرینی پنجره ای رژیمی

اگر از رژیم غذایی خاصی برای سلامتی خود استفاده می‌کنید که مصرف شکر و چربی را باید در آن به حداقل برسانید، باید آب را جایگزین شیر و شکر قهوه‌ای را هم جایگزین شکر و پودرقند کنید.

روغن سرخ کردنی

در دستور تهیه شیرینی پنجره‌ای با ماست باید از روغن سرخ‌کردنی استفاده کنید تا رنگ شیرینی‌ها هنگام سرخ شدن تغییری نکنند. اگر به تعداد زیاد شیرینی درست می‌کنید در صورت تیره و بدرنگ شدن روغن باید آن را حتما عوض کنید.

دیدگاه ها

  1. درود…کاااااامل و عالی…دستورش که جالبه حتما مزه اشم عالی میشه..کاله یه دونه ست..🥰👍🌹