طرز تهیه مربای هویج خوشرنگ؛ مربایی برای همه فصول

مربای هویج خانگی
آماده سازی
30 تا 60 دقیقه
پخت
30 تا 60 دقیقه

مربای هویج؛ یکی از انواع مرباهای خوش‌طعم و پرطرفدار مثل طرز تهیه مربای به است که برای صبحانه و عصرانه گزینه بسیار خوبی به شمار می‌آید. مربای هویج خانگی به علت نداشتن مواد نگهدارنده و افزودنی‌ها، سالم‌تر و مقرون به صرفه‌تر از مربای هویج صنعتی خواهد بود. هویج میوه‌ای سرشار از ویتامین A و بتاکاروتن است. از آنجا که اصولا هویج در همه فصول وجود دارد، مربای هویج را در همه فصل‌ها می‌توانید در خانه تهیه کنید. در ادامه با هم طرز تهیه مربای هویج خانگی را بررسی می‌کنیم.

مواد لازم برای تهیه مربای هویج

  • هویج یک کیلو
  • آب دو لیوان
  • شکر یک کیلوگرم
  • هل چهار عدد
  • زعفران چهار قاشق غذا خوری
  • گلاب یک قاشق غذاخوری
  • آبلیمو یک قاشق سوپ خوری

طرز تهیه مربای هویج خانگی

۱. شستن و رنده کردن هویج‌ها

رنده کردن هویج برای طرز تهیه مربای هویج

اولین مرحله از طرز تهیه مربای هویج حرفه‌ای در خانه این است که ابتدا هویج‌ها را با دقت شسته و پوست بکنید. دقت کنید که بهتر است از بعد از پوست کردن هویج‌ها باز هم مجددا آن‌ها را بشویید. سپس صبر کنید تا هویج‌ها خوب خشک شوند سپس آن‌ها را به صورت ریز رنده کنید.

۲. پختن هویج‌های رنده شده

در این مرحله هویج رنده شده را داخل قابلمه بریزید و دو لیوان آب به آن اضافه کنید. تقریبا چهل دقیقه زمان نیاز است تا هویج‌های مربای هویج روی حرارت ملایم نرم شوند.

۳. اضافه کردن شکر به هویج

اضافه کردن شکر به هویج برای پخت مربای هویج

در این مرحله از طرز تهیه مربای هویج و بعد از نرم شدن هویج، شکر را اضافه کنید و روی حرارت ملایم آنقدر هم بزنید تا شکر کاملا در آب مخلوط شود. در همین مرحله از پخت مربای هویج چهار عدد هل را به مربا اضافه کنید تا عطر و طعم فوق العاده‌ای به مربا بدهد.

۴. اضافه کردن زعفران، گلاب و آبلیمو

اضافه کردن آبلیمو برای طرز تهیه مربای هویج

بعد از نیم ساعت زعفران آب کرده را به مربا اضافه کنید و هم بزنید تا زعفران مخلوط شود. زمانی که احساس کردید شربت مربای هویج شما نزدیک به قوام آمدن است؛ یک قاشق غذاخوری گلاب و یک قاشق سوپ‌خوری آبلیمو (ترجیحا تازه) به آن اضافه و مخلوط کنید.

۵. پخت مربای هویج

طرز تهیه مربای هویج

هر زمان شربت مربا هویج قوام آمد، یعنی پخت مربا تمام شده است. پس قابلمه را از روی حرارت کنار بگذارید و اجازه دهید مربا از حرارت بیفتد و با دمای محیط یکسان شود. در نهایت دانه‌های هل را از مربا خارج کرده و مربا را درون ظرف دلخواه بریزید. مربای هویج رنده شده شما آماده است. نوش جان!

طرز تهیه مربای هویج

نکات تکمیلی برای طرز تهیه مربای هویج

هر مربا جزییات و فوت‌وفن خاص خودش را دارد. اما در طرز تهیه مربا هویج هم نکاتی مهم است که در ادامه می‌خوانید.

قوام مربای هویج

برای این‌که متوجه شویم، مربا به قوام رسیده است باید یک قاشق از شربت مربا برداریم. پس از این‌که خنک شد، بین دو انگشت خود آن را تست کنیم و در صورتی که شربت مربا بین دو انگشت کش آمد، شربت به قوام رسیده است.

اگر بعد از خنک شدن مربا هویج باز هم مربا رقیق بود چکار کنیم؟ اگر بعد از خنک شدن مربا احساس کردید هنوز مربا رقیق است کمی دیگر بجوشانید.

جلوگیری از شکرک مربای هویج

در صورتی که مربا با حرارت بالا پخته شود، شهد یا شربت آن خیلی سریع غلیظ می شود، ولی هویج به طور کامل پخته نمی‌شود که همین امر باعث شکرک زدن مربا در کوتاه مدت می‌شود. به همین دلیل باید مربا با حرارت ملایم پخته شود و یا می‌توان برای این‌که مربا شکرک نزند یک قاشق آب لیموترش به آن اضافه کنید.

اگر مربا شکرک زد چه باید کرد؟ مقداری آب جوش به آن اضافه کنید و آن را  بجوشانید.

طعم مربای هویج

به دلخواه می‌توانید برای دادن طعم بیشتر به این مربا به آن پوست پرتقال هم اضافه کنید. به این ترتیب شما مربای هویج با پوست پرتقال خواهید داشت.

هل را باید به صورت درسته استفاده کنید و ترجیحا بعد از خنک شدن از مربا خارج شود.

ظرف مناسب برای تهیه مربا هویج

ظرف مناسب برای درست کردن مربا ظروف مسی، لعابی و استیل هستند.

قاعده استفاده از شکر در مربا چیست؟

قاعده استفاده شکر در مرباها به این صورت است که در میوه‌های شیرین هم وزن میوه شکر اضافه می‌شود اما در میوه‌های ترش ۱٫۵ الی ۲ برابر آن‌ها از شکر استفاده می‌شود.

چه کار باید کرد تا مربا کپک نزند؟

کپک زدن مربا دو دلیل دارد: اول اینکه اگر شربت مربا خیلی رقیق باشد موجب کپک زدن آن می‌شود و دوم استفاده از میوه‌های ناسالم و خراب شده.

نکاتی دیگر در تهیه مربا هویج

در صورتی که بخواهیم مربای هویج را به صورت مجلسی‌تر درست کنیم، می‌توانیم هویج را به صورت خلالی خرد کنیم.

مربا باید روی حرارت ملایم پخته شود.

اگر دوست دارید مرباهای دیگر را هم در خانه تهیه کنید می‌توانید طرز تهیه  طرز تهیه مربای کامکوات و طرز تهیه مربای سیب را هم امتحان کنید.

دیدگاه ها