طرز تهیه پنیر خانگی تبریز یا پنیر لیقوان خوشمزه با تمام نکات

پنیر خانگی تبریز
متوسط
6 نفر
آماده سازی
بیش 90دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

پنیر خانگی تبریز یا پنیر لیقوان از پنیرهای سنتی و پر طرفدار است که با شیر تازه گاو می‌توانید به سادگی آن را در منزل تهیه و به عنوان یک صبحانه خوشمزه با نان داغ و گردو و سبزی نوش جان کنید. یکی از معروف‌ترین انواع پنیر تبریز، پنیر لیقوان است که احتمالا نام آن را زیاد شنیده‌اید؛ این پنیر دو نوع گاوی و گوسفندی دارد که امروز ما طرز تهیه آن با شیر گاو را به شما آموزش می‌دهیم. اگر قصد تهیه این پنیر سنتی و محلی را دارید ادامه مطلب را بخوانید و با رعایت نکات و فوت و فن‌های تهیه آن، به راحتی پنیر تبریز خانگی آماده کنید.

مواد لازم برای تهیه پنیر خانگی تبریز یا پنیر لیقوان

  • شیر پر چرب کالهیک لیتر
  • مایه پنیر قارچینصف قاشق چای‌خوری

طرز تهیه پنیر خانگی تبریز یا پنیر لیقوان با تمام نکات

مرحله اول

برای تهیه یک پنیر خانگی خوشمزه ابتدا باید بدانید پنیر چیست و چطور تهیه می‌شود. پنیرها انواع مختلف و متنوعی دارند که تهیه برخی از آن‌ها در خانه امکان‌پذیر است و شما می‌توانید با کمی صبر، حوصله و دقت پنیر مورد نظرتان را در خانه آماده کنید. برای آماده کردن پنیر خانگی تبریز  یا همان پنیر لیقوان ابتدا باید شیر پر چرب را درون قابلمه ریخته و روی حرارت قرار دهید تا دمای آن به ۷۵ درجه سانتیگراد برسد، سپس حرارت زیر قابلمه را کم کنید و شیر را به مدت ۱۵ دقیقه در این دما قرار دهید.

مرحله دوم

پس از 15 دقیقه روی حرارت ملایم بودن، شیر را از روی شعله گاز بردارید و صبر کنید تا دمای آن به ۳۵ درجه سانتیگراد کاهش پیدا کند و  آرام آرام خنک شود.

مرحله سوم

در همین حین که شیر شما در حال خنک‌تر شدن است مایه پنیر را داخل یک لیوان شیشه‌ای ریخته و با آب حل کنید. پس از مدتی زمانی که روی لیوان شما کمی کف نشست به این معنا است که مایه پنیر شما به عمل آمده است.

مرحله چهارم

حالا مایه پنیر را به شیر افزوده و هم بزنید. بعد از نیم تا یک ساعت شیر دلمه یا تکه تکه می‌شود و به مایه شیر خود را باید به شکل بریده بریده شده مشاهده کنید. در این زمان، شیر را اصلا تکان ندهید چون در غیر این صورت شیر دلمه نمی‌شود و پنیر به دست نمی‌آید.

مرحله پنجم

حالا در این مرحله باید پارچه نازکی را درون آبکش قرار داده و دلمه‌های شیر را به آرامی درون آن بریزید. سپس لبه‌های پارچه را گره بزنید و اجازه دهید تا دلمه‌های شیر شما در طول زمان تبدیل به پنیر شوند. پنیر را روی سطح صافی قرار داده و روی آن جسم سختی بگذارید تا آب آن خارج شود. پس از مدت زمان ۵ الی ۶ ساعت پارچه را باز کنید و پنیر را  برش بزنید.

مرحله ششم

توجه داشه باشید که به مدت یک ماه پنیر را در آب نمک ۱۵% نگهداری کنید تا قابل استفاده باشد. چون پنیر روی آب نمک قرار می‌گیرد آن را درون ظرف در بسته بگذارید تا فاسد نشده و کپک نزند. پنیر خانگی تبریز شما اماده است و حالا می‌توانید یک صبحانه خوشمزه با چای شیرین، نان سنگک داغ، پنیر لیقوان و سبزی و گردو داشته باشید، نوش جان!

دیدگاه ها