طرز تهیه هویج پلو با مرغ مجلسی

طرز تهیه هویج پلو با مرغ
متوسط
4 نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
30 تا 60 دقیقه

هویج پلو یکی از غذاهای مجلسی و اصیل ایرانی است که با گوشت مرغ، گوشت چرخ کرده یا حتی تکه‌ای پخته می‌شود. در ایران، پلوهای مخلوط طرفداران زیادی دارد که شاید مهم‌ترین دلیل آن ترکیب چند مزه در یک غذا باشد. ضمن این که ظاهر مخلوط پلوها همیشه رنگی‌تر و بهتر از پلو سفید است که جداگانه با خورشت سرو می‌شود. اگر طرفدار غذاهای شیرین هستید، طعم هویج پلو را دوست خواهید داشت. این غذا به خاطر رنگ زیبا، عطر و طعم جذابی که دارد و البته سهولت دسترسی به مواد اولیه، یک گزینه مناسب برای اضافه شدن به لیست غذاهای پیشنهادی برای وعده ناهار است.

روش تهیه هویج پلو با مرغ دستورالعمل‌های متنوعی دارد و با چاشنی‌های مختلفی مزه‌دار می‌شود. در این دستورالعمل تمام چاشنی‌هایی که این غذا را خوشمزه‌تر خواهد کرد، ارائه شده است. همینطور در پایان نکاتی برای جلب رضایت ذائقه‌های مختلف ارائه شده است. اگر مایل بودید، می‌توانید این غذا را با کمی تغییر مطابق میل‌ خودتان تهیه کرده تا هرچه بیشتر از خوردن این پلوی ترکیبی لذت ببرید. در ادامه با طرز تهیه هویج پلو و مرغ همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه هویج پلو با مرغ

  • برنج چهار پیمانه
  • پیاز دو عدد
  • هویج هفت عدد
  • سینه کامل مرغ یک عدد
  • رب گوجه فرنگی یک قاشق غذاخوری
  • کره پاستوریزه دویچه مارکن کالهدو قاشق غذاخوری
  • ادویه پلویی دو قاشق چای‌خوری
  • شکردو قاشق چای‌خوری
  • نمک و فلفل به مقدار لازم
  • زردچوبه به مقدار لازم
  • دارچین به مقدار لازم
  • خلال پسته و بادام (برای تزئین روی پلو) به مقدار لازم
  • زرشک به مقدار لازم
  • زعفران دم کرده به مقدار لازم
  • روغن برای سرخ کردن به مقدار لازم

طرز تهیه هویج پلو با مرغ

مرحله اول

برای شروع تهیه هویج پلو با مرغ مجلسی، قدم اول خرد کردن پیاز و هویج‌ها است. برای هویج پلو معمولا هویج‌ها را به صورت خلالی یا به صورت رشته‌ای خرد می‌کنند که برای تزئین روی برنج زیباتر است. پیازها را هم به صورت نگینی خرد کنید تا هم مرتب و یکدست خرد شوند، هم هنگام خوردن خیلی زیر دندان نیایند.

مرحله دوم

قبل از هر اقدامی ابتدا باید برنج را بشویید و آن را داخل ظرف با مقداری آب و نمک بخیسانید. مدت زمان خیس کردن برنج بسته به نوع برنج متفاوت است. حداقل دو ساعت و حداکثر یک شبانه‌روز زمان برای خیس خوردن برنج لازم است تا هنگام دم کردن برنج، دانه‌های برنج ترد شوند.

مرحله سوم

مرحله دوم در طرز تهیه هویج پلو با مرغ، آماده‌سازی مرغ است. سینه مرغ را بعد از این که شستید و خوب آبکشی کردید، به صورت مکعب‌های ریز خرد کنید. اما در حینی که مرغ آبکشی شده در حال خشک و آماده شدن برای تکه کردن است، داخل یک قابلمه مقداری روغن ریخته و روی حرارت قرار دهید تا روغن داغ شود. هویج‌ها را داخل مقدار مناسبی روغن سرخ کنید. حواستان باشد به اندازه‌ای سرخ کنید که هنگام دم کردن هویج‌ها له نشوند. بعد از این که هویج‌ها خوب سرخ و ترد شدند، آن‌ها را از روغن خارج کنید.

مرحله چهارم

داخل روغن باقیمانده پیازهای خرد شده را سرخ کنید. بعد از این که پیازها طلایی رنگ شدند، تکه‌های مرغ مکعبی را به پیازها اضافه کنید. مواد را تفت دهید تا زمانی که مرغ تغییر رنگ دهد و طلایی شود. در همین حین می‌توانید از مقداری پودر سیر یا سیر رنده شده و همینطور تنها کمی از ادویه پلویی برای طعم دار کردن مرغ استفاده کنید.

مرحله پنجم

بعد از این که مرغ تفت داده شد، ادویه‌ها را که شامل نمک، فلفل و زردچوبه است به قابلمه اضافه کنید. زعفران را با مقداری آب جوش دم کرده و به مخلوط پیاز و مرغ اضافه کنید. مواد را هم بزنید. سپس، هویج سرخ شده را به موادتان اضافه کنید و آن‌ها را با حرارت ملایم تفت دهید.

مرحله ششم

در این فاصله که مواد در حال تفت خوردن هستند، رب گوجه فرنگی و شکر را داخل یک کاسه با حدود یک لیوان آب مخلوط کنید و به مواد روی حرارت اضافه کنید. صبر کنید تا حدود 10 دقیقه مواد روی حرارت بمانند و طعم بگیرند.

مرحله هفتم

این مرحله نوبت آماده کردن برنج است. یک قابلمه را پر از آب کرده و روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید. سپس، برنج خیس خورده را داخل آب جوش بریزید تا آماده آبکشی شود. برای اینکه بفهمید برنج چه موقعی باید آبکش شود، یک دانه برنج را بین انگشت‌تان فشار دهید، اگر اطراف آن نرم و مغز برنج سفت بود، یعنی زمان آبکش کردن است.

مرحله هشتم

بعد از این که برنج را آبکشی کردید، یک قابلمه را روی حرارت قرار دهید و حدود سه تا چهار قاشق غذاخوری روغن داخل آن بریزید. نان یا سیب زمینی برش خورده را برای ته دیگ در ته قابلمه بچینید. در نهایت روی برنج یا لابلای برنج حین اضافه کردن به قابلمه مابقی ادویه پلویی را اضافه کنید.

مرحله نهم

حالا شروع به ریختن لایه لایه برنج و مواد هویج پلو در قابلمه کنید. در این مرحله، طبق سلیقه‌تان لابه‌لای برنج مقداری دارچین و زعفران دم کرده هم می‌توانید بریزید. مقداری از برنج باقیمانده را هم داخل ظرفی با زعفران ترکیب کرده و به عنوان برنج زعفرانی روی قابلمه بریزید.

مرحله دهم

با یک قاشق چند سوراخ در بالای برنج ایجاد کنید تا برنج بهتر دم بکشد. روی برنج را دمکنی قرار دهید و قابلمه را روی حرارت ملایم رو به کم قرار دهید تا غذا خوب دم بکشد. لحظه‌های آخر دم کشیدن، مقداری کره پاستوریزه روی برنج آب کنید تا خوش عطر و طعم شود.

مرحله یازدهم

بعد از آن که برنج شما پخته شد، پیش از سرو برای تزئین روی برنج، از زرشک استفاده کنید. به این منظور، مقداری زرشک را به همراه خلال بادام، پسته و هویج داخل کره تفت دهید. مخلوط را بعد از کمی تفت خوردن، روی پلو بریزید. بهتر است تفت دادن مواد تزیینی تنها کمی قبل از خاموش کردن قابلمه و کشیدن برنج در ظرف باشد. به این ترتیب، برنج شما سرد نمی‌شود یا به اصطلاح از دهن نمی‌افتد. برنج شما آماده است. نوش جان!

نکات و پیشنهادات طرز تهیه هویج پلو با مرغ

  • می‌توانید به جای مرغ مکعبی از مرغ ریش شده یا حتی کامل هم استفاده کنید. اگر مایلید مرغ شما ریش ریش باشد، سینه مرغ را همراه نمک، فلفل، ادویه و مقداری آب بپزید. سپس، مرغ پخته شده را ریش ریش کرده و همراه مواد دیگر به هویج پلو اضافه کنید. استفاده از مرغ کامل، ظاهر هویج پلو را مجلسی‌تر می‌کند. در مقابل، مرغ‌های مکعبی خوردن هویج پلو را راحت‌تر کرده و نیازی به تکه کردن مرغ کامل هنگام سرو ندارد.
  • اگر مایل باشید می‌توانید به جای مرغ از گوشت قلقلی هم استفاده کنید.
  • استفاده از هویج زرد یا زردک هم طعم این غذا را جذاب خواهد کرد.
  • برای مجلسی‌تر شدن این غذا می‌توانید از فیله مرغ حلزونی هم استفاده کنید. برای اینکار فیله‌های مرغ را به صورت نواری برش داده و با پیاز، نمک و فلفل، آبلیمو و روغن زیتون مزه‌دار کنید. سپس فیله‌ها را با خلال دندون رول کرده و به همان صورت داخل روغن سرخ کنید. در نهایت، آن‌ها را برای روی هویج پلو استفاده کنید.
  • می‌توانید زرشک را لابه لای پلو هم بریزید تا بهتر با پلو ترکیب شود.
  • به جای زرشک می‌توانید از کشمش پلویی هم استفاده کنید.
  • اضافه کردن مقداری آبلیمو باعث خوشرنگ شدن هویج‌ها و جلوگیری از تیره شدن‌شان می‌شود.
  • مقدار اضافه کردن شکر به ذائقه شما بستگی دارد.
  • فراموش نکنید که مخلوط پلو همیشه با ماست در کنار سفره طعم جذاب‌تری می‌گیرند. شما می‌توانید از انواع ماست پروبیوتیک برای بالا بردن ارزش غذایی سفره‌تان استفاده کنید. حتی می‌توانید خودتان اقدام به تهیه انواع ماست ترکیبی؛ مانند ماست بورانی، در منزل کنید.

دیدگاه ها