طرز تهیه کیک اسفنجی وگان بدون لبنیات

کیک اسفنجی وگان
آسان
4 نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

کیک اسفنجی وگان دسری خوشمزه و بدون نیاز به لبنیات بوده که برای گیاهخوران و افراد وگان بسیار مناسب است؛ چرا که اغلب این افراد با مصرف لبنیات و تخم‌مرغ در بیشتر کیک و شیرینی‌ها مشکل دارند. امروز ما با دستور تهیه یک کیک اسفنجی وگان مهمان آشپزخانه‌هایتان هستیم. کیک اسفنجی وگان به راحتی تهیه می‌شود و طعم خاص آن همه را شگفت‌زده خواهد کرد به طوری که کسی باور نخواهد کرد که این کیک با مواد کاملا گیاهی و بدون تخم مرغ تهیه شده است. این کیک تنها مخصوص افراد وگان نیست و هر فرد با هر رژیم غذایی می‌تواند از خوردن آن لذت ببرد. شما می‌توانید این کیک را با مواد کم خرج و بسیار ساده‌ای تهیه کنید و بعد از ظهرها در کنار چای و صبح‌ها در کنار قهوه خود میل کنید و با انرژی بیشتری به کارهایتان ادامه دهید.

مواد لازم برای تهیه کیک اسفنجی

  • کره وگان فاقد لبنیات150 گرم
  • شیر فندق کاله (شیر وگان فاقد لبنیات)300 میلی‌لیتر
  • سرکه سیبیک قاشق غذاخوری
  • وانیلیک تا دو قاشق چای‌خوری
  • آرد300 گرم
  • بیکینگ پودردو قاشق چای‌خوری
  • شکر200 گرم

مواد لازم برای تهیه لایه خامه‌ای

  • کره وگان فاقد لبنیات100 گرم
  • پودر قند200 گرم
  • مربا توت‌فرنگیچهار قاشق غذاخوری

طرز تهیه کیک اسفنجی وگان بدون نیاز به لبنیات

مرحله اول

پیش از این طرز تهیه چند دسر خوشمزه وگان مثل کاپ کیک شکلاتی و پنکیک را به شما آموزش داده‌ایم. امروز هم با ما همراه باشید تا طرز تهیه یک کیک اسفنجی وگان خوشمزه را آموزش ببینید. در ابتدا باید فر را با حرارت 180 درجه سانتی‌گراد روشن کنید تا گرم شود. دو قالب مخصوص کیک‌پزی بردارید و کف آن را با کمی کره وگان چرب کنید. کاغذ روغنی را به اندازه کف قالب‌های خود ببرید و آن را داخل قالب‌ها پهن کنید.

مرحله دوم

یک کاسه بزرگ بردارید و 300 میلی‌لیتر شیر وگان فاقد لبنیات را داخل آن بریزید. سرکه سیب را به شیر اضافه کنید. پس از گذشت چند دقیقه مشاهده می‌کنید که شیر دلمه می‌شود. در این مرحله یک قاشق چای‌خوری وانیل و 200 گرم شکر را داخل کاسه بریزید و با یک قاشق چوبی هم بزنید.

مرحله سوم

یک کاسه دیگر بردارید و 300 گرم آرد را داخل آن الک کنید. دو قاشق چای‌خوری بیکینگ پودر اضافه کنید و هم بزنید. حالا مخلوط آرد و بیکینگ پودر را به کاسه حاوی شیر اضافه کنید. همه مواد را با همزن برقی به مدت پنج دقیقه هم بزنید تا خوب مخلوط شوند و بافت یکدستی به دست آید.

مرحله چهارم

مخلوط را بین دو قالب خود تقسیم کنید. سپس، قالب‌ها را در طبقه وسط فر قرار داده و اجازه دهید به مدت 30 تا 35 دقیقه بپزد. پخته شدن کیک را می‌توانید با استفاده از یک سیخ چوبی یا چنگال متوجه شوید. به این صورت که سیخ یا چنگال را وارد وسط کیک می‌کنید، اگر سیخ یا چنگال شما کاملا تمیز خارج شد، یعنی کیک پخته شده است. قالب‌های کیک را از فر خارج کنید و کنار بگذارید تا خنک شوند.

مرحله پنجم

پس از این که قالب‌ها خنک شدند، کیک‌ها را با احتیاط از قالب خارج کنید. آن‌ها را روی قفسه سیمی مخصوص قرار دهید تا همه جای کیک کاملا خنک شود. در حالی که کیک ها خنک می‌شوند، لایه خامه‌ای میانی کیک را آماده کنید.

مرحله ششم

برای آماده‌سازی لایه خامه‌ای، یک کاسه متوسط بردارید. 100 گرم کره گیاهی وگان، 200 گرم پودر قند و یک قاشق چای‌خوری وانیل را داخل آن بریزید. همه مواد را خوب هم بزنید. از آن جایی که کره‌های گیاهی بافت نرم‌تری دارند بهتر است برای مخلوط کردن آن با مواد دیگر از همزن دستی یا یک قاشق چوبی استفاده شود. حواستان باشد که مخلوط را بیش از حد هم نزنید. اگر مخلوط خیلی سفت شد، می‌توانید از همزن برقی استفاده کنید. در حین هم زدن یک تا دو قاشق غذاخوری شیر وگان نیز اضافه کنید تا بافت مخلوط، سبک‌تر و خامه‌ای‌تر شود.

مرحله هفتم

اکنون که کیک‌ها خنک شده‌اند، می‌توانید یکی از آن‌ها را روی یک ظرف مسطح قرار دهید. سپس، مربای توت‌فرنگی یا هر مربای دیگری که دوست دارید را روی آن بریزید به طوری که تمام سطح آن را بپوشاند. حالا کیک خود را با یک لایه از مخلوط خامه‌ای بپوشانید و لایه کیک اسفنجی دیگری را روی آن قرار دهید. روی کیک مقداری پودر قند الک کنید و با میوه‌های دلخواه‌تان تزئین و نوش جان کنید.

نکات طرز تهیه کیک اسفنجی وگان

  • بهتر است پیش از سرو، کیک را چند ساعتی داخل یخچال قرار دهید.
  • در صورت تمایل می‌توانید خامه بیشتری تهیه کنید و روی کیک را خامه‌کشی کنید.
  • انتخاب نوع شیر گیاهی به عهده خودتان است. اما می‌توانید آن‌ها را یا به صورت آماده یا خانگی تهیه کنید. شیر بادام آماده و شیر فندق آماده به دلیل طعم و نوع بافتی که دارند، کیک شما را خوش‌عطر می‌کنند. ضمن این که می‌توانید با طرز تهیه شیر بادام خانگی و طرز تهیه شیر فندق خانگی آشنا و خودتان در خانه دست به کار شوید.

دیدگاه ها