ساده ترین روش‌های برشته کردن تخمه کدو حلوایی طعم‌دار در خانه

برشته کردن تخمه کدو حلوایی
آسان
۶ نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

حتما شما هم تا به حال اصطلاح تخمه شکاندن را شنیده‌اید. واقعیت این است که در فرهنگ ما ایرانی‌ها تخمه و مراسم نشستن دور هم و تخمه شکستن، یک مراسم ریشه‌دار است و همه از آن لذت می‌برند. برای اینکه چنین مراسمی برگزار کنید، فقط کافی است تخمه‌های بوداده خوشمزه داشته باشید! این خوراکی برای همه مراسم‌های دورهمی از شب یلدا گرفته تا جشن تولد و عید نوروز مناسب است. کدو حلوایی یک میوه‌ی پاییزی است که هم خودش و هم تخمه‌ آن پر از خواص است. پس بعد از تهیه سوپ یا پنکیک کدوحلوایی، تخمه‌هایش را بیرون نریزید و از روش‌هایی که در ادامه آورده‌ایم برای برشته کردن تخمه کدو حلوایی کمک بگیرید.

تخمه یک میان‌وعده بسیار سالم و مقوی است که اگر در مصرف آن افراط نکنید، برای بدن‌تان بسیار مفید خواهد بود. تخمه انواع مختلفی دارد که بر اساس ذائقه‌تان می‌توانید هر مدلی از آن را مصرف کنید. اما در این مقاله می‌خواهیم نحوه برشته کردن تخم کدو حلوایی در خانه را آموزش دهیم. با این مقاله همراه باشید و این هله هوله‌ی سالم و جذاب را از دست ندهید.

در این مقاله چند شیوه برای برشته کردن تخمه کدو حلوایی را یاد می‌گیرید. احتمالا از خودتان پرسیده‌اید که برشته کردن تخمه کدو حلوایی چرا آن‌قدر مواد می‌خواهد؟! نگران نباشید. برای هر یک از این شیوه‌ها دو یا سه تا از این مواد را لازم دارید. با توجه به سلیقه‌ خودتان می‌توانید یکی از این شیوه‌ها را انتخاب کرده و تخمه بوداده خوشمزه درست کنید.

قبل از هر کاری، کدو حلوایی را از وسط به دو نیم تقسیم کنید. سعی کنید تخمه‌ها را با دقت از گوشت جدا کنید، به طوری که کاملا تمیز باشند و هیچ گوشتی از کدو حلوایی به آن‌ها نچسبد. سپس آن‌ها را بشورید. با بقیه‌ی کدوحلوایی می‌توانید کلی غذاهای خوشمزه درست کنید. این غذاها را در وبلاگ کاله می‌توانید پیدا کنید.

مواد لازم برای برشته کردن تخمه کدو حلوایی در خانه

  • کدو حلوایییک عدد
  • نمکیک قاشق چای‌خوری
  • فلفل سیاهیک قاشق چای‌خوری
  • کره کاله (نرم و آب شده)۳۰ گرم
  • دارچینیک‌چهارم قاشق چای‌خوری
  • شکر قهوه‌ای یا شکر سفیدیک قاشق غذاخوری
  • رزماری خشک شدهنصف قاشق چای‌خوری

روش اول: صاف و ساده با فر

فر را روشن کنید و روی درجه ۱۶۰-۱۷۰ درجه سانتی‌گراد بگذارید. یک سینی برای داخل فر بردارید و روی آن یک کاغذ روغنی بگذارید. کاغذ را چرب کنید و تخمه‌ها (که خشک شده‌اند) را روی آن پهن کنید. روی تخمه‌ها نمک و فلفل بپاشید و سینی را داخل فر قرار دهید. اجازه بدهید ۱۰-۱۵ دقیقه تخمه کدو حلوایی برشته شود. زمانی که اطرافش کمی طلایی شد، آن را از فر خارج کنید و بگذارید سرد شود. حالا می‌توانید تخمه کدو حلوایی برشته را میل کنید!

روش دوم: برای دارچین پسندها با فر

مثل مرحله قبل فر را روشن کنید و سینی را با کاغذ آشپزی و روغن درست کنید. تخمه‌ها را روی سینی پهن کنید. این بار ۳۰ گرم کره، دارچین و شکر قهوه‌ای را به آن اضافه کنید. اگر به شکر قهوه‌ای دسترسی ندارید، می‌توانید از شکر سفید استفاده کنید. اما خوب است این نکته را بدانید که شکر قهوه‌ای بسیار سالم‌تر از شکر سفید است و اگر می‌خواهید از ضررهای شکر سفید دور باشید، توصیه می‌کنیم شکر قهوه‌ای مصرف کنید. تخمه‌ها را با سینی به مدت ۱۲-۱۵ دقیقه داخل فر قرار دهید و سپس در بیاورید و بگذارید سرد شوند.

روش سوم: برای خاص‌پسندها با فر

همان‌طور که می‌دانید رزماری یک گیاه بسیار خوش‌بو و خوشمزه است. این گیاه را می‌توانید در خانه پرورش دهید و از برگ‌های آن در آشپزی استفاده کنید. این شیوه هم کاملا مانند شیوه‌های قبل تخمه‌ها را روی سینی پخش کنید و این بار رزماری، نمک و فلفل را به آن اضافه کنید. ۱۵ دقیقه زمان بدهید تا کناره‌ تخمه‌ها طلایی شوند. وسط این روند، می‌توانید کمی آن‌ها را زیر و رو کنید. سپس از فر خارج کنید و بعد از سرد شدن نوش جان کنید.

روش چهارم: روش سنتی تف و بو دادن تخمه

در روش سنتی بو دادن تخمه کدو حلوایی، شما بعد از شستشو و خشک کردن دانه‌های کدو حلوایی، یک تابه را روی حرارت مستقیم گاز قرار دهید تا گرم شود، بعد از گرم شدن تابه، تخمه‌های کدو حلوایی را در آن بریزید و مرتب هم بزنید در همین حین نمک را به آن اضافه کنید، اگر دوست دارید به آن طعم و مغز دیگری هم بدهید می‌توانید فلفل قرمز یا هر ادویه دیگری آماده کرده نوش جان کنید.

روش پنجم: برشته کردن در مایکروویو

بعد از شستن تخمه‌های کدو تنبل و خشک کردن آن، با کره یا روغن زیتون یک ظرف پخت مناسب و ایمن برای مایکروویو را چرب کنید. به مدت 30 ثانیه در مایکروویو روی حرارت قرار دهید. دانه های کدو تنبل را اضافه کنید و روی آن را بپوشانید. دانه‌ها را به طور مساوی در کف ظرف پخش کنید. حدود هفت تا هشت دقیقه یا تا زمانی که دانه‌ها به رنگ طلایی روشن برشته شوند، تخمه‌ها در مایکروویو بگذارید. در حین پخت، حتما هر دو دقیقه یک‌بار هم بزنید. (دمای مایکروویو متفاوت است، بنابراین مراقب آن باشید و مدام هم بزنید.) پس از اتمام، نمک، پودر سیر، پودر پیاز، یا چاشنی‌های دلخواه را بپاشید.

فوت‌وفن‌های تهیه تخمه کدو حلوایی

  • برای داشتن تخمه کدوحلوایی با طعم‌های مختلف می‌توانید به آن پودر فلفل یا پودر کاری بزنید. اگر دوست دارید تخمه‌تان طعم ترشی داشته باشد به آن آبلیمو هم اضافه کنید. یا حتی پودر چیلی، پاپریکای دودی و زیره سبز بزنید.
  • برای طعم شیرین و شور می‌توانید دارچین و شکر به تخمه اضافه کنید.
  • برای آن‌که افراد گیاه‌خوار هم بتوانند تخمه کدو را مصرف کنند می‌تواند به جای کره از روغن زیتون استفاده کنید.
  • برای تغییر دادن رنگ تخمه می‌توانید مقدار کمی زردچوبه هنگام تف دادن به تخمه اضافه کنید.
  • تخمه کدو سرشار از خاصیت است. اگر می‌خواهید خواص تخمه کدو را بدانید مقاله از خواص و فواید تخم کدو چه می‌دانید؟ را مطالعه کنید.

دیدگاه ها