طرز تهیه آرد سوخاری خانگی با سه روش

طرز تهیه آرد سوخاری
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

آرد سوخاری یک اصل مهم در آشپزی خانگی به سبک جدید است که رنگ و طعم بسیاری از غذاها را دلچسب می‌کند. این آرد در حقیقت تکه‌های ریز شده و خشک شده نان هستند که برای طعم‌دار کردن و شکل دادن به غذاها از آن استفاده می‌شود. طرز تهیه آرد سوخاری خانگی در عین سادگی سرگرم‌کننده هم است. کافی است در ظرف نان خود را باز کنید و اولین نانی که به دستتان می‌رسد بیرون بیاورید یا حتی از خمیر داخل نان استفاده کنید. اینکه چه نوع نانی باشد اصلا مهم نیست. نان بربری، نان‌های حجیم و حتی نان‌های سبوسدار و سبزیجات. با روشی ساده می‌توانید آرد سوخاری تهیه کنید و برای برای درست کردن کروکت، انواع غذاهای سوخاری مثل مرغ، ماهی و گوشت، قارچ از آن استفاده کنید.

مواد لازم برای تهیه آرد سوخاری خانگی

  • نان لواشبه مقدار لازم
  • نان باگتبه مقدار لازم

روش اول؛ تهیه آرد سوخاری خانگی با نان لواش در تابه

مرحله اول

یک تابه متوسط روی اجاق گاز قرار دهید و فرصت دهید تا به خوبی گرم شود. نان را به تکه‌های کوچک تقسیم کنید. هر چه تکه‌ها کوچک‌تر باشند راحت‌تر خشک می‌شوند. چون سطح بیشتری از نان در معرض گرما قرار می‌گیرد و راحت‌تر رطوبت از دست می‌دهد.

مرحله دوم

نان‌های خرد شده را توی تابه بریزید. بسته به نوع نان حدود 15 تا 25 دقیقه زمان لازم است تا نان خشک شود. هر چند دقیقه یکبار آنها را هم بزنید تا همه طرف تکه‌های نان برشته شود.

مرحله سوم

پس از اینکه از خشک و برشته شدن نان مطمئن شدید، تابه را از روی گاز بردارید و کمی زمان دهید تا نان‌ها خنک شوند. سپس خرده‌های نان برشته شده را داخل کیسه‌ای نایلونی بریزید و با یک وردنه یا گوشتکوب به آرامی آنها را خرد کنید.

برای خرد کردن عجله نکنید چون ممکن است کیسه پاره شود. می‌توانید آرد سوخاری با نان لواش را در فر هم تهیه کنید. کافی است نان‌های تکه شده شده را داخل سینی فر بگذارید و در دمای 150 درجه سانتی‌گراد برای حدود پنج دقیقه حرارت دهید. سپس نان‌های برشته شده را خرد کنید.

با این آرد می‌توانید توپک برنجی سوخاری تهیه کنید.

روش دوم؛ تهیه آرد سوخاری خانگی با نان باگت در فر

مرحله اول

در این طرز تهیه آرد سوخاری نان را تکه تکه کنید و روی کاغذ روغنی داخل سینی فر قرار دهید. فر را روی 150 درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. سینی را داخل فر قرار دهید بعد از پنج دقیقه سینی فر را بیرون بیاورد و نان‌های داخل سینی را هم بزنید و مجدد سینی را برای پنج دقیقه داخل فر بگذارید.

مرحله دوم

یک الک با اندازه مش متوسط را روی کاسه‌ای قرار دهید. نان‌ها را داخل الک بریزید و الک کنید. تکه‌های بزرگ نان باقی مانده را می‌توانید با غذاساز یا خردکن ریز کنید تا همه یکدست شود. اگر از نان سوخاری برای تهیه آرد سوخاری استفاده می‌کنید، می‌توانید ابتدا نان را با غذاساز، وردنه یا رنده خرد کنید. سپس داخل فر برای حدود چهار تا پنج دقیقه حرارت دهید تا رطوبتش کامل گرفته شود.

با استفاده از این آرد سوخاری خانگی می‌توانید لقمه سوخاری پنیری تهیه کنید.

روش سوم؛ تهیه آرد سوخاری خانگی طعم‌دار

مرحله اول

نان‌ها را به تکه‌های کوچک تقسیم کنید و با کمک خردکن یا غذاساز ریز کنید. سپس سه قاشق غذاخوری روغن زیتون را در یک ماهی تابه بزرگ بریزد و تکه‌های نان را داخل روغن با حرارت متوسط تفت بدهید.

حدود 10 تا 12 دقیقه زمان لازم است تا ترد و طلایی شوند. البته می‌توانید ابتدا خرده نان‌ها را تست کنید و در مرحله بعد با روغن زیتون ترکیب کنید. ولی وقتی خرده‌های نان با روغن زیتون تفت داده می‌شوند، روغن بهتر به خورد نان می‌رود.

مرحله دوم

کمی نمک دانه ریز به نان اضافه کنید و سپس خرده نان‌های تست شده را روی یک حوله کاغذ قرار دهید تا خنک شوند. برای اینکه تکه‌های ریزتری داشته باشد می‌توانید پس از خنک شدن دوباره آنها را در غذاساز خرد کنید.

اگر دوست دارید در این محله می‌توانید سبزیجاتی مثل جعفری خرد شده یا حتی پودر سیر و آویشن یا رزماری به آرد سوخاری‌تان اضافه کنید و در طرز تهیه آرد سوخاری از آنها کمک بگیرید.

نکات تکمیلی تهیه آرد سوخاری خانگی

  • آرد سوخاری خانگی را می‌توانید برای حدود یک ماه در یخچال و شش ماه با ظرف در بسته در فریزر نگه دارید.
  • چون در روش خانگی ممکن است تمام رطوبت داخل نان خارج نشود، در صورتی که آرد سوخاری را در یخچال یا فریزر نگه ندارید، احتمال کپک زدن آن زیاد است.
  • در صورتی که متوجه کپک زدن حتی بخش کوچکی از آرد سوخاری شدید، حتما کل آرد را دور بریزید.

دیدگاه ها