طرز تهیه آش ماست (بروجرد)

آش ماست
متوسط
4 نفر
آماده سازی
30 تا 60 دقیقه
پخت
بیش 90دقیقه

در شهرهای مختلف ایران، آش ماست به شیوه‌های مختلفی طبخ می‌شود. بروجردی‌ها این آش را با بلغور، نخود و لوبیا آماده می‌کنند، تبریزی‌ها در آن گوشت می‌ریزند و شیرازی‌‎ها آن را با لپه درست می‌کنند. در ادامه این مطلب، طرز تهیه آش ماست بروجردی را به شما آموزش می‌دهیم و در مطالب بعدی، روش‌هایی که در دیگر شهرهای ایران برای تهیه این آش به کار گرفته می‌شود را با شما در میان می‌گذاریم.

مواد لازم

  • بلغور1 پیمانه سر خالی
  • پیاز3 عدد
  • نخود 1/2 پیمانه
  • لوبیا سفید1/2 پیمانه
  • اسفناج ساطوری1 کیلو
  • ماست سون کاله3 پیمانه

طرز تهیه آش ماست

مرحله اول

نخود و لوبیایی که از قبل خیس کرده‌اید را با 5-6 پیمانه آب روی آتش تند به جوش بیاورید، سپس آتش را کم کنید و در قابلمه را ببندید تا بپزند. بعد از حدود 2 ساعت، کمی نمک اضافه کنید و دوباره در قابلمه را ببندید.

مرحله دوم

بلغور خامی که از قبل خیس کرده‌اید را با 3-4 پیمانه آب و پیاز چهارقاچ در قابلمه بزرگی روی اجاق بگذارید تا برای 2 ساعت با حرارت ملایم بپزد. در پایان ساعت اول به بلغور‌ها نمک اضافه کنید و در طور پخت چند بار هم بزنید تا ته نگیرند.

مرحله سوم

نخود و لوبیای پخته را با آب در قابلمه بلغور بریزید و هم بزنید. اسفناج را اضافه کنید و در قابلمه را باز بگذارید تا آش جا بیفتد. سپس ماست چکیده را اضافه کرده، نمک آش را اندازه کنید و همین‌که به جوش آمد، آن را از روی اجاق بردارید.

مرحله چهارم

برای تهیه این آش، به جای ماست، می‌توانید از کشک ساییده هم استفاده کنید. چراکه ترکیبات این دو تفاوت چندانی با هم ندارند و چنین تغییری، تفاوت چندانی را در طعم آش هم ایجاد نمی‌کند.

مرحله پنجم

پس از انجام همه مراحل گفته شده و آماده شدن آش، آن را در ظرف دلخواه سرو کنید و رویش را با پیاز داغ و نعناع داغ، یا کمی آجیل و برگه میوه تزیین کنید.

اگر به آش‌های محلی ایرانی که با دوغ و ماست تهیه می‌شوند علاقه دارید خوب است این دستورها را هم امتحان کنید:

آش دوغ استان اردبیل، آش دوغ ترکیه، آش دوغ کردستان، آش ماست مجلسی و آش ترخینه با دوغ.

دیدگاه ها