طرز تهیه آش ماست مجلسی و سنتی به ساده‌ترین روش

آش ماست
متوسط
4 نفر
آماده سازی
30 تا 60 دقیقه
پخت
بیش 90دقیقه

آش ماست یک غذای سنتی و خوشمزه‌ است که در شهرهای مختلف با دستور پخت‌های مختلف تهیه می‌شود. زنجانی‌ها، شیرازی‌ها، تبریزی‌ها هر یک به شیوه‌ای این آش را بار می‌گذارند و خارج از مرزهای ایران هم، رد پای آش ماست را می‌توان در ترکیه و افغانستان پیدا کرد. پایه این آش ماست و برنج است ولی در برخی نواحی در آن بلغور هم می‌ریزند و معتقدند که نسبت برنج و بلغور آش ماست باید نصف به نصف باشد. در این مطلب طرز تهیه آش ماست به روش سنتی را با شما در میان می‌گذاریم.

مواد لازم برای تهیه آش ماست

  • ماست سون کم چرب کالهبه مقدار لازم
  • برنج1 پیمانه
  • سبزی آش1 کیلوگرم
  • سیب زمینی متوسط1 عدد
  • عدس1 پیمانه
  • پیاز متوسط2 عدد
  • نمک، فلفل و زردچوبهبه مقدار لازم
  • آب گوشت4 لیوان
  • گوشت چرخ کرده100 گرم
  • آرد ذرت1 قاشق سوپ‌خوری

طرز تهیه آش ماست

مرحله اول

برای تهیه این آش، ابتدا برنج را بشویید و به مدت یک ساعت در آب و نمک قرار دهید. عدس‌ها را هم شسته و به مدت پنج دقیقه در قابلمه با آب جوش  قرار دهید. نیازی نیست که در این پنج دقیقه شعله را روشن کنید اما یادتان نرود که باید در قابلمه بسته باشد.

مرحله دوم

در قابلمه‌ای دیگر مقداری روغن بریزید و آن را روی اجاق بگذارید. سپس پیازها را خرد کرده و به روغن اضافه کنید. بعد از مقداری تفت دادن پیازها، زردچوبه را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا طلایی رنگ شوند.

بعد از پنج دقیقه، آب عدس را جدا کرده و عدس را به پیاز اضافه کنید و مقداری تفت دهید. بعد از تفت دادن عدس و پیاز، دو لیوان آب گوشت به آن اضافه کنید و حرارت را زیاد کنید تا بجوشند. هنگامی که مواد آش جوشیدند حرارت را پایین بیاورید و اجازه دهید به مدت نیم ساعت دیگر عدس‌ها نیم‌پز شوند.

مرحله سوم

سیب زمینی‌ها را خلال کرده، پنج دقیقه در آب سرد بگذارید و سپس از آب کشیده و در روغن سرخ کنید.

در فاصله سرخ شدن سیب‌زمینی‌ها گوشت چرخ کرده را با یک عدد پیاز رنده شده، آرد ذرت، نصف قاشق غذاخوری مخلوط نمک و فلفل و زردچوبه مخلوط کرده، و به صورت توپ‌های کوچک (کوفته قلقلی) درست کنید و سرخشان کنید.

مرحله چهارم

بعد از نیم‌پز شدن عدس، برنج را با همان آبی که در آن خیس خورده بود به عدس اضافه کنید و مدتی صبر کرده تا برنج کمی باز شود. پیاز دوم را هم در ظرفی رنده کرده و با مقداری نمک، فلفل و زردچوبه و سبزی آش مخلوط کنید و باقی مانده آب گوشت را به مواد آش اضافه کنید.

 

مرحله پنجم

بعد از یک ساعت، سیب زمینی سرخ شده را به مخلوط سبزی آش اضافه کنید و بعد از چند دقیقه گوشت چرخ کرده سرخ شده را به آش اضافه کنید. بعد از گذشت یک ربع، ماست سون کم چرب را به آن اضافه کرده و هم بزنید تا خوب با آش ترکیب شود. حالا آش خوشمزه و سنتی شما آماده‌اند؛ آن را سرو کنید و با ماست زعفرانی شده، مقداری پیازداغ و مغز گردوی پودر شده تزیین کنید.

نکات لازم برای تهیه آش ماست

در آش ماست باید از گوشت بره یا گوسفند استفاده کرد. برای طعم‌دار کردن گوشت می‌توانید به آن ادویه‌هایی نظیر زردچوبه، فلفل سیاه و نعناع خشک اضافه کنید.

زمان اضافه کردن ماست، مهم‌ترین نکته در تهیه این آش است. به این صورت که زمانی که مواد آش کاملا پخته شد و جا افتاد، آن را از روی گاز بردارید و بلافاصله ماست را به آن اضافه کنید. در غیر این صورت ماست در آش بریده بریده خواهد شد.

افزودن سویا به‌جای گوشت در آش ماست، طعم آن را از بین می‌برد. پس تا حد امکان سعی کنید این آش را با گوشت گوسفند یا بره تهیه کنید و سویا را در غذاهای فرنگی مانند ماکارونی و لازانیا استفاده کنید.

به هیچ عنوان در طبخ آش ماست، از برنج هندی استفاده نکنید چرا که هم دیرپز است و هم دانه‌های بلند آن ظاهر آش ماست را نامناسب می‌کند. بهترین برنج برای پختن آش ماست، برنج لنجان اصفهان است. چون دانه‌های این نوع برنج ریز و چاق هستند. البته برنج‌های شکسته ایرانی نیز برای تهیه این غذا مناسب هستند.

آش‌تان را باید با دمای ملایم بپزید تا در زمان قرار گرفتن آن روی حرارت غلظتش تنظیم شود. بنابراین اضافه کردن آرد به آش، برای غلیظ کردن آن، به هیچ‌وجه انجام نشود.

بهترین ظروف برای تهیه آش ماست، دیگ‌های مسی هستند. در غیر این صورت از قابلمه‌هایی که دهانه‌ای تنگ و انتهایی پهن دارند استفاده شود.

اگر آش‌تان مزه شوری گرفت، مقدار ماست را در آن افزایش دهید و اگر سفت شد، کمی به آن آب اضافه کنید. هنگام پخت مرتب آن را هم بزنید تا ته نگیرد چراکه در صورت ته گرفتن آش طعم آن سریع خراب می‌شود.

اگر به آش‌هایی که با ماست و دوغ تهیه می‌شوند علاقه دارید می‌توانید انواعی مثل آش دوغ، آش دوغ ترکی ،آش دوغ کردی، آش ترخینه با دوغ را هم امتحان کنید.

دیدگاه ها