طرز تهیه آش ماش بدون گوشت سریع و آسان

طرز تهیه آش ماش بدون گوشت
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

آش ماش یکی از آش‌های خوشمزه و اصیل ایرانی است که به‌خاطر داشتن خواص بالایی که دارد می‌تواند گزینه خوبی برای افطار و البته روزها و شب‌های سرد زمستان باشد. این آش هم مثل خیلی از غذاهای اصیل ایرانی در طی زمان و در شهرهای مختلف با توجه به مواد موجود در هر منطقه به اشکال گوناگون و با مواد مختلف تهیه می‌شود اما ساده‌ترین ترکیب آش ماش شامل ماش و برنج در کنار سبزی است که گاهی با گوشت و گاهی هم بدون گوشت پخته می‌شود. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه آش ماش با رب را مرور کرده بودیم و در ادامه طرز تهیه آش ماش بدون گوشت و ساده را بررسی می‌کنیم.

مواد لازم برای تهیه آش ماش بدون گوشت

  • ماش ۱ پیمانه
  • برنج نیم دانه نصف پیمانه
  • پیاز ۱ عدد
  • سیر حبه
  • سبزی آش مناسب ۲۰۰ گرم
  • نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم
  • روغن به مقدار لازم
  • نعنا داغ و پیاز داغ به مقدار لازم

طرز تهیه آش ماش بدون گوشت

۱. پخت ماش

پختن ماش در آب برای آش ماش

اولین مرحله از طرز تهیه آش ماش بدون گوشت این است که باید ماش را با مقداری آب داخل قابلمه بریزید و روی اجاق گاز بگذارید تا بپزد.

۲. آماده کردن سیر و پیاز

اکنون و درست در زمانی که ماش در قابلمه در حال پخت است پیاز را نگینی خرد کنید و در قابلمه با کمی روغن تفت دهید تا نرم و شفاف شود سپس سیر را رنده یا پوره کنید و به پیاز اضافه کنید و تفت دهید تا عطرش بلند شود.

۳. اضافه کردن برنج

در این مرحله از طرز تهیه آش ماش، برنج شسته شده را به همراه سیر و پیاز سرخ شده به همراه زردچوبه، فلفل سیاه و نمک به قابلمه ماش اضافه کنید و بگذارید مواد با هم بپزند. بهتر است مقدار لازم آب را در این مرحله به قابلمه اضافه کنید تا آش بعد از ریختن سبزی خیلی غلیظ و سفت نشود.

نکته: برای لعاب بیشتر آش می‌توانید ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری آرد برنج در آب حل کنید و به آش اضافه کنید.

۴. اضافه کردن سبزی و پخت نهایی سبزی

اضافه کردن سبزی به آش ماش بدون گوشت

در آخرین مرحله از طرز تهیه آش ماش نوبت آن است که سبزی آش را ریز خرد کنید و به آش اضافه کنید. در این مرحله مدام آش را هم بزنید تا ته نگیرید و جا بیفتد. در آخر هم نعنا داغ و پیاز داغ را روی آش آماده شده بریزید و سرو کنید. نوش جان! می‌توانید برای تزیین این آش از کشک هم استفاده کنید.

نکته: اگر دوست دارید آش شما طعم ترش داشته باشد، می‌توانید از آبغوره یا آب لیمو استفاده کنید.

نکات تکمیلی در مورد آش ماش

طرز تهیه آش ماش بدون گوشت

تهیه و پخت آش کار ساده‌ای است فرق هم ندارد طرز تهیه آش اسفناج یا طرز تهیه آش ترش مازندرانی باشد یا همین آش ماش بهتر است نکات و فوت‌وفن‌های آن را بدانید.

تهیه آش ماش به روش‌های مختلف

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم آش ماش هم از آن دسته غذاهایی است که در هر نقطه ایران مواد متفاوتی در آن استفاده می‌شود مثلا عده‌ای همراه ماش و برنج به آن لوبیا چشم بلبلی هم اضافه می‌کنند یا در برخی نقاط ایران در آش ماش از شلغم یا کلم قمری هم استفاده می‌شود.

حتی در برخی رسپی‌های دیگر به آن رب اضافه می‌کنند و گوشت به آن اضافه می‌کنند. اما سوای این موارد گاهی در پخت آش ماش در کنار حبوبات موجود در اصل این آش از عدس، نخود و لوبیا هم استفاده می‌شود معمولا آش ماشی که در آن حبوبات بیشتری دارد معروف به آش ماش کرمانی یا اُماچو است.

سبزی مناسب آش ماش

این روزها معمولا در تهیه آش ماش از سبزی آش رشته استفاده می‌کنند اما اگر بخواهید دقیقا به شکل سنتی این آش را بپزید بسته به این که این آش ماش به سبک مردم کدام شهر پخته شود، سبزی متفاوت در آن استفاده می‌شود مثلا در آش ماش کرمانی فقط اسفناج ریخته می‌شود یا در شله ماش لری فقط از تره فرنگی استفاده می‌شود.

فواید آش ماش

آش ماش علاوه بر طعم دلچسب، فواید زیادی برای سلامتی دارد که در ادامه به آن اشاره می‌شود:

  • کمک به هضم غذا
  • تقویت سیستم عصبی
  • رفع کم خونی
  • تقویت سیستم ایمنی بدن

دیدگاه ها