طرز تهیه آش گوجه تهرانی اصیل، سنتی و خوشمزه

طرز تهیه آش گوجه تهرانی
آماده سازی
بیش 90دقیقه
پخت
بیش 90دقیقه

برای همه ما آش یادآور آش رشته است اما تنوع آش‌های ایرانی آن‌قدر بالاست که می‌توان گفت هر شهر ایران آش سنتی و محلی خاص خودش را دارد و حتی تهیه آش‌ها در شهرهای مختلف به شکل‌های متفاوت تهیه می‌شود. آش گوجه هم یکی از آش‌های اصیل است که در تهران و تبریز به روش‌های مختلف با مواد مختلف تهیه می‌شود. بنابراین ما در ادامه یکی از رایج‌ترین روش‌های طرز تهیه آش گوجه تهرانی را مرور می‌کنیم.

مواد لازم برای تهیه آش گوجه تهرانی

  • گوجه فرنگی ۲۰۰ گرم
  • بلغور جو یا برنج ۳/۴ لیوان
  • لوبیا چیتی یا چشم بلبلی ۱ لیوان
  • پیاز ۲ عدد
  • آبغوره ۲-۳ قاشق غذاخوری
  • سبزی آش ۱۵۰-۲۰۰ گرم

طرز تهیه آش گوجه تهرانی

آماده کردن مواد

اولین مرحله از طر تهیه آش گوجه تهرانی درست مثل طرز تهیه آش ترش مازندرانی این است که مواد آن را آماده کنید برای این کار لوبیا چیتی یا چشم بلبلی را بشویید و در مقداری آب بخیسانید تا به مدت حداقل ۲-۸ ساعت خیس بخورند. هم‌زمان خوب است پیاز را خرد کنید و با مقداری روغن سرخ کنید بعد هم گوجه‌ها را رنده کنید.

پختن حبوبات

پخت لوبیا چیتی برای آش گوجه

بعد از این که لوبیا خوب خیس خورد زمان آن است که آن‌ها را همراه بلغور جو یا برنج داخل قابلمه بریزید و با میزان کافی آب بگذارید تا بپزند.

اضافه کردن گوجه و باقی مواد

اکنون در این مرحله که حبوبات پخته شد گوجه رنده شده را به حبوبات اضافه کنید بعد از یک ربع و در ۳۰ دقیقه پایانی پخت آش سبزی آش را به همراه آبغوره، پیاز داغ، نمک و فلفل و کمی نعناع داغ داخل قابلمه بریزید و اجازه دهید این مواد هم بپزند و آش جا بیافتد.

نکته مهم در مورد سبزی آش: اگر سبزی آش ندارید می‌توانید از ترکیب تره و جعفری خرد شده برای آش گوجه فرنگی استفاده کنید.

نکات تکمیلی برای تهیه آش گوجه تهرانی

طرز تهیه آش گوجه تهرانی

آش گوجه از آن دسته آش‌های اصیل ایرانی است که معمولا همه فکر می‌کنند اصالتا غذایی تبریزی است اما این آش هم در شهرهای دیگر مثل تهران، تبریز، همدان، کرمانشاه و شمال به شکل‌های مختلف تهیه می‌شود. اما واقعیت این است که برای تهیه این آش هم خوب است نکات و تاریخچه آن را بدانید. اما قبل از آن اگر دوست دارید طرز تهیه آش گوجه تبریزی را بدانید به کتاب کاله مراجعه کنید.

تاریخچه گوجه و آش گوجه

نکته مهم در خصوص آش گوجه وجود دارد این است که خود گوجه فرنگی کمتر از ۱۵۰ سال است که وارد ایران شده و توانسته در آشپزی قومی ایرانی رسوخ کند. بنابراین احتمالا آش گوجه هم قدمت خیلی زیادی ندارد اما از آن دسته آش‌هایی است که بسیار مورد توجه واقع شده است.

لعاب بیشتر آش گوجه

برای لعاب بیشتر آش گوجه فرنگی می‌توانید از یک قاشق غذاخوری آرد استفاده کنید. برای این کار کافی است آرد را در کمی آب حل کنید و در ۱۵ دقیقه آخر پخت به آش اضافه کنید.

استفاده از گوشت چرخ کرده در آش گوجه

در برخی از سبک‌های تهیه آش گوجه در آن با گوشت چرخ کرده قلقلی گوشت تهیه می‌کنند و در این آش می‌ریزند که باعث می‌شود این آش متفاوت‌تر و خوشمزه‌تر شود.

استفاده از حبوبات مختلف در پخت آش گوجه

نکته جالب در خصوص آش گوجه این است که این آش را می‌توانید با حبوبات مختلف تهیه کنید مثلا گاهی عده‌ای در این آش هم نخود می‌ریزند یا عده‌ای از لپه برای تهیه آش گوجه استفاده می‌کنند.

دیدگاه ها