طرز تهیه دمنوش اسطوخودوس

آسان
۳ نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

اسطوخدوس  یا لوندر، گیاهی آرامش‌بخش است که ذهن آشفته را آرام می‌کند و بعد از یک روز پرکار، خواب آرامی را برای شما به همراه می‌آورد. در بسیاری از کشورها، عصاره این گیاه برای درمان اختلالات اضطرابی توصیه می‌شود و دمنوش اسطوخودوس برای کاهش اضطراب و تسکین مشکلات گوارشی مانند ناراحتی معده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اسطوخودوس یکی از رایج‌ترین گل‌ها و اسانس‌هایی است که در آرموترای (رایحه‌درمانی) مورد استفاده قرار می‌گیرد و گفته شده که رایحه آن در حمام می‌تواند به بهبود گردش خون در بدن کمک کند.

همین خواص کافی است تا دمنوش اسطوخودوس را یکی نوشیدنی ایده‌آل برای فصل سرما بدانیم؛ فصلی که متخصصان می‌گویند اضطراب و افسردگی در آن شایع‌تر است.

مواد لازم برای تهیه دمنوش اسطوخودوس

  • جوانه اسطوخودوس تازهسه قاشق چایخوری
  • برگ به لیمویک برگ
  • آب جوشسه فنجان

طرز تهیه دمنوش اسطوخودوس

تهیه دمنوش اسطوخودوس آسان‌تر از چیزی است که تصور می‌کنید. برای تهیه این محصول، کافی است سه قاشق چایخوری جوانه اسطوخودوس تازه را در محفظه چای قوری ریخته و روی آن یک فنجان آب جوشیده بریزید. قوری را برای دم‌کشیدن، ده دقیقه روی بخار بگذارید و شب‌ها میل کنید.

فوت کوزه‌گری

اسطوخودوس دم‌شده، یک نوشیدنی کامل است اما برای بهتر کردن طعم و پرخاصیت کردن آن، می‌توانید گیاهان دارویی مثل گاوزبان را هم به آن اضافه کرده و برگ به‌لیمو را هم به دم‌نوش‌تان اضافه کنید یا اینکه مثل دمنوش زنجبیل به آن عسل اضافه کنید.

چه کسانی نباید دمنوش اسطوخودوس بنوشند؟

زنان باردار به دلیل مشخص نشدن تاثیر این گیاه بر سلامت جنین، نباید این دم‌نوش را مصرف کنند و گفته شده که پسران هم در دوران کودکی، نباید این دم‌نوش را بنوشند. گذشته از این، کسانی که سابقه دچار شدن به واکنش‌های آلرژیک را داشته‌اند، بدون مشورت با پزشکشان نباید سراغ این گیاه بروند.

فراموش نکنید

گفتیم که اسطوخودوس یک گیاه آرامش بخش است و می‌تواند معده شما را هم آرام کند، اما این را هم بگوییم که نمی‌توانید آن را یک داروی کامل برای درمان مشکلات عصبی یا گوارشی‌تان بدانید.

شما با مصرف اسطوخودوس نمی‌توانید نسخه‌ای که روانپزشک یا متخصص گوارش توصیه کرده را کنار بگذارید و تنها گیاه‌درمانی کنید. پس تصور نکنید که تمام تلاش متخصصان برای پیدا کردن دارویی مناسب برای‌تان بی‌دلیل بوده و تنها با مصرف هر روزه دم‌نوش‌ها، می‌توانید جسم و روانتان را سالم نگه‌دارید.

دیدگاه ها