طرز تهیه دونات در فر با و بدون قالب به سادگی

طرز تهیه دونات در فر
آسان
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

دونات از آن شیرینی‌های کلاسیکی به حساب می‌‌آید که مناسب پذیرایی در هر جشن و مراسمی است. دونات‌های گرد و پفکی با آن تزئین‌های جو‌روا‌جور و عطر فوق‌العاده‌شان دل هر رهگذری را در کوچه‌ و خیابان می‌برد. دستورهای متفاوتی از آن وجود دارد مانند طرز تهیه دونات ساده خانگی فوری و خوشمزه که در مطالب قبلی می‌توانید آن را بخوانید. در این مطلب به بیان طرز تهیه دونات در فر خواهیم پرداخت تا بتوانید آن را با قالب و بدون قالب در منزل به سادگی درست کنید.

مواد لازم برای تهیه دونات در فر

  • مخمر ۸ گرم
  • کره بدون نمک ۲۵ گرم
  • شکر ۲۵ گرم
  • شیر ۱۰۰ میلی‌لیتر
  • آرد سبوس‌دار ۲۵۰ گرم
  • تخم‌مرغ یک عدد

مواد لازم برای روکش شکری

  • کره بدون نمک ذوب‌شده ۲۵ گرم
  • شکر ۶۰ گرم
  • دارچین یک قاشق چای‌خوری

طرز تهیه دونات در فر

۱. مخمر را آماده کنید

مخلوط کردن مخمر، شکر و شیر در طرز تهیه دونات

در اولین مرحله از طرز تهیه دونات در فر شیر را در تابه‌ای مناسب گرم کنید تا ولرم شود. کاسه‌ای بزرگ انتخاب کرده و شیر را داخل آن بریزید. در ادامه یک قاشق چای‌خوری شکر و مخمر هم به کاسه اضافه کنید و با کمک هم‌زن خوب آن‌ها را هم بزنید. مخمر باید کامل حل شود. روی ظرف را به مدت ۱۰ دقیقه بپوشانید تا مخمر عمل کند. نیازی نیست که مواد را حتما در کاسه‌ای جداگانه بریزید، آن‌ها را می‌توانید داخل کاسه هم‌زن بریزید. طرز تهیه دونات خانگی با شیر در کتاب کاله توضیح داده شده است در روزهای تعطیل خود آن را امتحان کنید.

۲. فر و قالب دونات‌ها را آماده کنید

چرب کردن قالب مخصوص دونات

در دومین مرحله از طرز تهیه دونات در فر کره بدون نمک را در تابه آب کنید. حال با کمک لیسک قالب‌های مخصوص دونات را چرب کنید. در ادامه فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد گرم کنید و قالب‌های چرب‌شده را برای ۱۰دقیقه داخل آن بگذارید تا آماده شوند. ناگفته نماند که از روغن هم برای چرب کردن قالب‌ها می‌توانید استفاده کنید. در صورت علاقه به پیراشکی‌های کرم‌دار می‌توانید در کتاب کاله طرز تهیه پیراشکی کرم‌دار را بخوانید.

۳. خمیر را آماده کنید

آماده کردن خمیر در طرز تهیه دونات

در سومین مرحله از طرز تهیه دونات در فر ، روی کاسه را برداشته و مابقی مواد گفته‌شده در بالا را به آن اضافه کنید. حال با کمک هم‌زن یا دستان خود آن‌ها را خوب با یکدیگر هم بزنید. دقت داشته باشید که مخلوط به‌ دست‌آمده یک‌دست باشد تا خمیری منسجم داشته باشید. برای پنج دقیقه خوب خمیر را ورز دهید. برای عزیزان خود به راحتی پیراشکی شکری در منزل برای روزهای تعطیل‌شان درست کنید.

۴. خمیر را تقسیم کنید

فرم دادن به خمیر دونات برای پخت در قالب

در چهارمین مرحله از طرز تهیه دونات در فر خمیر را به ۱۲ تکه مساوی تقسیم کنید. کمی روغن روی سطح کار خود بمالید تا چرب شود. هر یک از چانه‌های خمیر را به صورت یک رشته دربیاورید و دور یک‌دیگر بپیچانید تا خمیر اطراف سوراخ هر قالب را بگیرید. حال آن‌ها را به آرامی در قالب قرار دهید و انتهای خمیر را به یکدیگر بچسبانید تا دور خمیر هم کمی یک‌دست شود. با یک حوله تمیز قالب را بپوشانید تا حجم آن‌ها دو برابر شود. بهترین زمان برای این کار یک ساعت است که با توجه به وضعیت آرد، فعال بودن مخمر و گرمای اتاق می‌تواند متغیر باشد. پیشنهاد ما به شما با توجه به رسیدن فصل پاییز و کدو حلوایی امتحان کردن طرز تهیه دونات کدو حلوایی است.

۵. قالب را داخل فر بگذارید

گذاشتن قالب در فر برای پخت دونات

در پنجمین مرحله از طرز تهیه دونات‌ در فر ، قالب را به مدت ۱۵ دقیقه در طبقه بالایی فر بگذارید. در این مدت دونات‌های پخته‌شده در فر باید به رنگ طلایی در بیایند و با ضربه زدن به آن‌ها متوجه پوکی‌شان بشوید. با این‌حال دقت داشته باشید در صورت دمای بالای فر یا مدت‌زمان زیاد پخت، دونات‌ها خشک می‌شوند. برای آن‌که داشتن دونات‌های بازاری حتما طرز تهیه پیراشکی دونات بازاری را بخوانید.

۶. دونات‌ها را در شکر بغلتانید

غلتاندن دونات در شکر و دارچین

در آخرین مرحله از طرز تهیه دونات در فر نیاز است که کره را با حرارتی ملایم در تابه آب کنید. سپس شکر و دارچین را در کاسه‌ای مناسب مخلوط کنید. دونات‌های را به آرامی از قالب بیرون بیاورید و روی آن‌ها را با کره آب‌شده چرب کنید. در آخر دونات‌ها را در کاسه شکر و دارچین فرو ببرید تا تمام سطح آن‌ها را در بر بگیرد. دونات‌های آماده‌شده را در ظرف مورد نظر خود بچینید و روی آن‌ها را با سس شکلاتی یا ترافل رنگی تزئین کنید.

دستور تهیه دونات در فر

نکات تکمیلی برای پخت دونات در فر

طرز تهیه دونات در فر به خاطر روغنی که برای تهیه‌اش مصرف می‌شود بیشتر مورد توجه ورزشکاران و افراد دارای رژیم غذایی است. در بالا دستور تهیه آن با قالب گفته شد و در ادامه به همراه نکات تکمیلی به نحوه پخت آن بدون قالب در فر هم اشاره خواهیم کرد.

چگونه دونات را بدون قالب در فر می توان آماده کرد؟

دستور تهیه دونات در فر بدون قالب

برای پخت دونات در فر نیازی به قالب مخصوص نیست چرا که شما به راحتی از سینی فر برای پخت می‌توانید استفاده کنید. خمیر دونات را مانند مراحل گفته‌شده در بالا آماده کنید. حال این‌بار به جای قالب باید آن را در کف سینی فر به ضخامت یک سانتی‌متر پهن کنید. سینی را کمی چرب و داخل آن کاغذ روغنی بیاندازید. خمیر را روی سینی پهن کنید و با دستان خود یا کاتر بیسکوییتی به هر حالتی که می‌خواهید به آن شکل دهید. سینی را را با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد و به مدت ۴۰ تا ۳۰ دقیقه با گرمایش از کف بگذارید تا پخته شوند. در آخر به مدت پنج دقیقه گریل را روشن کنید تا روی آن‌ها طلایی شوند. برای پخت دونات‌ها به صورت لقمه‌ای در فر باید طرز تهیه پیراشکی لقمه‌ای را در کتاب کاله بخوانید تا آن را به صورت بازاری در منزل درست کنید.

دمای مناسب شیر برای تهیه دونات

برای فعال‌سازی مخمر شیر باید ولرم باشد یعنی دمای آن کمی از دمای بدن بالاتر باشد. برای فهمیدن این موضوع باید انگشت تمیز خود را داخل ظرف شیر ببرید و در صورت احساس کمی گرما یعنی شیر آماده است. اگر از دماسنج استفاده می‌کنید دمای آن باید ۳۸ سانتی‌گراد باشد. با خواندن طرز تهیه پیراشکی پفکی خوشمزه با تمام نکات پخت آن آشنا خواهید شد.

دلیل خشکی دونات

دلیل خشکی دونات

مهم‌‌ترین دلیل خشکی دونات‌ها دمای بیش از حد فر یا مدت‌زمان طولانی پخت آن‌ها است. از سویی دیگر مخلوط کردن بیش از حد مواد هم منجر به خشکی‌شان خواهد شد. بهترین پیشنهاد برای شما علاقه‌مندان به طعم شکلات درست کردن دونات شکلاتی بازاری و پفکی است.

نگه‌داری طولانی مدت دونات

دونات‌ها را بعد از خنک شدن در یک ظرف دربسته بگذارید تا بتوانید آن‌ها را برای سه روز در یخچال یا دمای اتاق نگه‌‌داری کنید. برای نگه‌داری دونات‌ها در طولانی‌مدت نیاز است که آن‌ها را در یک پلاستیک زیپ‌دار بگذارید و سپس داخل فریزر قرار دهید. لعاب شکلاتی روی دونات‌ها نریزید. برای آب کردن یخ دونات‌ها، آن‌ها را از شب قبل در یخچال بگذارید سپس برای ۲ دقیقه در مایکروویو گرم کنید. در انتها روی آن‌ها لعاب شکلاتی بریزید. طرز تهیه دونات با ماست را هم می‌توانید در کنار دیگر دستورها امتحان کنید.

طرز تهیه دونات رژیمی در فر

طرز تهیه دونات رژیمی در فر

افراد دارای رژیم بهتر است دونات‌های خود را در فر بپزند هم‌چنین به جای آرد همه‌منظوره، آرد بدون گلوتن و شیر گیاهی یا کم‌چرب استفاده کنید. طرز تهیه پیراشکی بدون گلوتن را در کتاب کاله بخوانید. در طرز تهیه دونات شکلاتی برای افراد دارای رژیم از شکلات کمتری برای لعاب استفاده کنید یا قهوه فوری را در خمیر جایگزین آن کنید. برای این افراد به جای لعاب شکلاتی از دیگر لعاب‌ها مانند لعاب وانیلی می‌توانید استفاده کنید.

دیدگاه ها