طرز تهیه دیپ اسفناج مجلسی

دیپ اسفناج
آسان
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

دیپ یکی از چاشنی‌های مورد استفاده در انواع غذاها است که برای طعم‌دار شدن غذا از جمله کراکر، سبزیجات خام، چیپس، نان و… استفاده می‌شود. می‌توان گفت که دیپ در واقع نوعی سس است که نوع سرو آن متفاوت است و روی غذا ریخته نمی‌شود بلکه معمولا غذا در آن فرو برده شده و خورده می‌شود. دیپ‌ها معمولا با پنیر نرم، ماست، خامه و… به عنوان پایه تهیه می‌شوند.
دیپ اسفناج که در این دستور طرز تهیه آن آموزش داده می‌شود کمی با سایر دیپ‌ها متفاوت است. این دیپ اسفناج در واقع شباهت زیادی به بورانی اسفناج دارد؛ با این تفاوت که طعم‌دهنده‌های مختلفی در آن وجود دارد. ترکیب اسفناج با گردو و سیر چاشنی بسیار خوش‌طعم و سرشار از مواد مغذی فراهم می‌کند که به راحتی تهیه می‌شود. اگر بورانی اسفناج را قبلا امتحان کرده‌اید و دوست دارید، قطعا دیپ اسفناج نیز در لیست موردعلاقه‌هایتان جای خواهد گرفت.

مواد لازم برای تهیه دیپ اسفناج

  • گردویک پیمانه
  • اسفناج تازهحدود 10 پیمانه
  • روغن زیتونشش قاشق غذاخوری
  • پیاز(خرد شده)یک عدد به اندازه کوچک
  • سیر(خرد شده)دو حبه
  • نمکبه مقدار لازم
  • نعنا خشکدو قاشق غذاخوری
  • ماست ایسلندی کالهسه پیمانه
  • آب‌ لیموی تازهیک قاشق غذاخوری
  • پودر فلفل سیاهبه مقدار لازم

طرز تهیه دیپ اسفناج

مرحله اول

برای تهیه دیپ اسفناج باید مواد اولیه آن را آماده کنیم. برای تست کردن گردوها فر را با دمای 180 درجه سانتی‌گراد روشن کنید تا گرم شود. گردوها را در سینی فر بچینید تا تست شوند. این کار تقریبا 6 تا 8 دقیقه زمان می‌برد. گردوها را جا‌به‌جا کنید تا کاملا تست شده و رنگشان قهوه‌ای شود. البته این کار را بدون فر و روی گاز هم به کمک یک ماهیتابه انجام داد. پس از اینکه گردوها تست شدند کمی صبر کنید تا خنک شوند، سپس با کناره یک چاقوی بزرگ آن‌ها را خرد کنید.

مرحله دوم

حالا نوبت آماده‌ساری اسفناج است. ابتدا یک قابلمه متوسط را روی شعله ملایم گاز قرار دهید و یک دوم پیمانه آب در آن بریزید. به محض این‌که آب کمی گرم شد و حباب‌ها هوا روی آن ایجاد شد یک سوم اسفناج را در آن بریزید و به تدریج هم بزنید تا خوب بپزند. سپس بقیه اسفناج را به آن اضافه کنید و این کار را تا زمانی که همه اسفناج‌ها تغییر رنگ دهند و پخته شوند ادامه دهید. این کار تقریبا به 6 تا 8 دقیقه زمان احتیاج دارد.

بعد از پختن اسفناج‌ها، آن‌ها را مستقیم در آّب یخ بریزید تا رنگ سبز خوش‌رنگشان حفظ شود. سپس اسفناج‌ها را از آب خارج کنید، کمی فشار دهید تا آبشان گرفته شود و در انتها خردشان کنید.

مرحله سوم

یک ماهیتابه را روی شعله گاز قرار دهید و  دو قاشق از روغن زیتون را در آن گرم کنید. پیاز خرد شده را به آن اضافه کنید و برای 6 تا 8 دقیقه به تدریج هم بزنید تا نرم شود بدون اینکه تغییر رنگ بدهد. سپس سیر و نمک را به آن اضافه کنید و مجدد برای 2 تا 3 دقیقه به هم زدن ادامه دهید تا سیر هم مانند پیاز نرم شود. پس از اینکه مواد آماده شد آن را به یک کاسه انتقال دهید.

مرحله چهارم

چهار قاشق روغن زیتون با‌قی‌مانده را در یک قابلمه یا ماهیتابه بریزید و به محض اینکه روغن داغ شد نعنا خشک را در آن بریزید و قابلمه را از روی گاز بردارید. این کار باعث معطر شدن نعنا می‌شود. نعنا را هم در یک کاسه بریزید و با کمی نمک طعم‌دارش کنید.

مرحله پنجم

در مرحله آخر برای تهیه دیپ اسفناج کافی است ماست یونانی کاله را با آب لیمو‌ترش تازه، مخلوط پیاز، نیمی از گردوهای تست شده و اسفناج آب‌پز در یک کاسه بزرگ بریزید و خوب با هم مخلوطشان کنید. دیپ اسفناج را مطابق سلیقه خود با نمک و فلفل دل‌خواه طعم‌دار کنید.

مرحله ششم

دیپ اسفناج را در کاسه مورد نظر خود بریزید و با پشت قاشق روی سطح آن دایره‌هایی برای ایجاد کنید و آن را با گردوی باقی‌مانده تزیین کنید.

نکات

  • دیپ اسفناج به مدت دو تا سه روز در یخچال قابل نگه‌داری است.
  • شما می‌توانید مقدار نعنا، فلفل سیاه و نمک مورد استفاده در دستور پخت را مطابق سلیقه خود کم یا زیاد کنید.
+

دیدگاه ها