طرز تهیه سالاد سزار خانگی خوشمزه به سبک رستورانی

ceaser-salad-with-chicken
آسان
4 نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

سالاد زیباترین و رنگی‌ترین بخش میز غذا است که علاوه بر جلوه‌ای که دارد و سفره را تکمیل می‌کند، مقدار زیادی سبزیجات مورد نیازی که در هر وعده باید مصرف کنیم را تامین می‌کند. در تمام دنیا بی‌نهایت سالاد مختلف وجود دارد و برای نمونه، قبلا رازهای سالاد ماکارونی خوشمزه را بررسی کرده‌ایم. اما سالاد سزار یکی از محبوب‌ترین و خوشمزه‌ترین سالادهای دنیا است که به عنوان وعده غذایی اصلی نیز می‌تواند سرو شود. این سالاد خوشمزه ایتالیایی، معمولا با فیله مرغ سرو می‌شود. در واقع آنچه که این سالاد را متفاوت می‌کند، نوع طبخ مرغ یا پروتئین آن و سس مخصوص سزار است. در ادامه با ما همراه باشید تا طرز تهیه سالاد سزار خانگی را به دو روش مختلف و سس‌های متنوع بخوانید.

سالاد سزار خانگی با فیله سوخاری

برای دستور اول می‌خواهیم طرز تهیه سالاد سزار خانگی با فیله سوخاری به همراه سس سزار اصل را با هم بخوانیم. در منو رستوران‌های مختلف این غذا وجود دارد اما درست کردن آن در منزل به روش رستورانی بسیار سالم‌تر و خوشمزه‌تر است. شما می‌توانید از این دستور برای مهمانی‌ها و دورهمی‌های خود استفاده کنید. در مطالب قبلی کتاب کاله طرز تهیه سالاد سزار با مرغ سوخاری را برایتان نوشته‌ایم اما در این دستور، سالاد با سس مخصوص ایتالیایی آن سرو می‌شود.

مواد لازم برای سالاد سزار خانگی با فیله سوخاری

  • سس مایونز ۱ پیمانه
  • پنیر پارمزان تازه رنده‌ شده (برای سس) ۱/۳ پیمانه
  • فیله ماهی آنچوی ۲ عدد
  • شیر ۲ قاشق غذاخوری
  • لیمو ترش ۱ عدد
  • سس خردل ۱ قاشق چایخوری
  • سس ورچستر ۱ قاشق چایخوری
  • سیر ۱ حبه
  • نمک به مقدار لازم
  • فلفل سیاه به مقدار لازم
  • فیله مرغ ۲۵۰ گرم
  • پودر سوخاری ۱ پیمانه
  • آرد ۱/۴ پیمانه
  • تخم مرغ ۲ عدد
  • پودر سیر به مقدار لازم
  • روغن سرخ کردنی ۱ پیمانه
  • کاهو به مقدار لازم
  • بیکن ۶ تکه
  • نان چاباتا ۱۲۰ گرم
  • پنیر پارمزان تازه رنده‌ شده (برای سالاد) ۱/۲ پیمانه
  • روغن زیتون ۱ قاشق غذاخوری

طرز تهیه سالاد سزار خانگی با فیله سوخاری

۱. درست کردن سس مخصوص

مرحله اول طرز تهیه سالاد سزار خانگی خوشمزه، درست کردن سس مخصوص آن است. در بسیاری از رستوران‌ها، سس سزار را با مخلوط کردن مواد ساده‌تری مثل سس مایونز و خردل و… تهیه می‌کنند اما در واقع سس سزار اصلی شامل ماهی آنچوی و سس ورچستر است. ماهی آنچوی یک نوع ماهی کوچک است که عطر و طعم قوی‌ دارد و به صورت کنسرو شده و کامل، در فروشگاه‌های مختلف قابل تهیه است. سس ورچستر نوعی سس انگلیسی است که ماهی آنچوی از مواد اولیه آن نیز هست. سس ورچستر را می‌توانید به صورت آماده خریداری کنید اما طرز تهیه سس ورچستر خانگی را می‌توانید در کتاب کاله بخوانید.

برای درست کردن سس مخصوص سزار، سس مایونز، ۳۰ گرم یا ۱/۳ پیمانه پنیر پارمزان رنده شده، ماهی آنچوی، شیر، آب لیمو ترش تازه، سس خردل، سس ورچستر، یک حبه سیر و مقداری نمک و فلفل را در مخلوط کن بریزید. اجازه دهید تمام مواد خوب با هم مخلوط شوند. سپس آن را در یک کاسه بریزید و در یخچال قرار دهید تا سس خنک شود و جا بیفتد. اگر سس تا زمان سرو استراحت کند، طعم بهتری خواهد داشت.

ceaser-salad-step-by-step

۲. آماده کردن تکه‌های نان

در سالاد سزار علاوه بر پوتئین، کربوهیدرات نیز وجود دارد. به همین خاطر این سالاد را می‌توان به عنوان وعده اصلی نیز میل کرد. در طرز تهیه سالاد سزار اصلی معمولا از نان چاباتا استفاده می‌کنند. چاباتا یک نوع نان سفید ایتالیایی است که بافت نرم و خوشمزه‌ای دارد. این نان را حتما در انواع ساندویچ‌های کاپو کاله امتحان کرده‌اید. شما می‌توانید برای سالاد خود از انواع نان‌های دیگر نیز استفاده کنید اما چاباتا مزه اصیل‌تری به سالاد شما می‌دهد. برای طرز تهیه سالاد سزار خانگی حتما لازم نیست نان تازه باشد بلکه نان بیات طعم مواد را بیشتر به خود جذب می‌کند و بافت مناسبی برای سالاد است.

نان را با استفاده از چاقو به تکه‌های کوچک مربعی ببرید. آن‌ها را در یک کاسه بریزید. مقداری روغن زیتون، پودر سیر، نمک و فلفل به آن اضافه کنید. اجازه دهید نان حدود ۵ دقیقه استراحت کند تا طعم‌دار شود. بعد از چند دقیقه، آن را در سینی فر بچینید. فر را روی حرارت ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد یا ۳۵۰ درجه فارنهایت تنظیم کنید. مقداری پنیر پارمزان روی تکه‌های نان بپاشید. سپس سینی را به مدت ده دقیقه در فر قرار دهید. زمانی که پنیر آب شد و نان خوب طلایی و برشته شد، سینی را از فر خارج کنید. اجازه دهید نان‌ها خوب سرد شوند.

۳. پختن فیله‌ سوخاری

حالا نوبت آماده کردن فیله‌ها است. ابتدا یک کاسه بردارید و مقاری نمک، فلفل و پودر سیر را در آن مخلوط کنید. فیله‌ها در آن بغلتانید تا مزه‌دار شوند. سه عدد بشقاب مختلف بردارید تا مواد سوخاری را در آن‌ها بریزید. بهتر است که بشقاب‌ها کمی گود و پهن باشند که فیله در آن‌ها جا بگیرد. در اولین بشقاب، مقداری آرد سفید بریزید.  تخم مرغ‌ها را در بشقاب دوم بشکنید، با چنگال هم بزنید تا زرده و سفیده با هم مخلوط شوند. در بشقاب سوم نیز پودر سوخاری بریزید. فیله‌ها را به ترتیب ابتدا در آرد، تخم مرغ و پودر سوخاری بغلتانید. تمام سطح فیله‌ها باید به مواد سوخاری آغشته شوند.

یک ماهیتابه گود بردارید و مقداری روغن سرخ‌کردنی در آن بریزید. حرارت گاز باید ملایم باشد تا روغن خوب داغ شود. می‌توانید با استفاده از دماسنج حرارت روغن را اندازه بگیرید. زمانی که روغن به دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد یا ۳۵۰ درجه فارنهایت رسید، فیله‌ها را داخل ماهیتابه بیندازید تا سرخ شوند. زمانی که فیله خوب طلایی شد، آن را از روغن خارج کنید. در هنگام پخت، شعله گاز باید ملایم باشد تا مرغ‌ها مغز‌پخت شوند. بعد از این مرحله، اجازه دهید فیله‌ها تا زمان سرو کمی خنک شوند.

preparing-chicken-for-ceaser-salad

۴. حاضر کردن سالاد

حالا نوبت آخرین مرحله از طرز تهیه سالاد سزار خانگی رسیده است. یک کاسه بزرگ مخصوص سالاد بردارید. کاهو‌های شسته شده و تازه را با چاقو خرد کنید و در کاسه بریزید. حالا فیله‌ها را در یک بشقاب به صورت نواری برش بزنید. نان و بیکن و مرغ‌های تکه شده را به دقت روی کاهو بچینید. سس مخصوص سزار را در ظرفی جدا کنار سالاد سرو کنید.

ریختن سس روی کاهو، باعث می‌شود سالاد مزه‌دار شود اما ممکن است بسیاری از افراد برای سالاد خود از سس استفاده نکنند. به همین خاطر بهتر است که سس را به صورت جدا سرو کنید.

ceaser-salad-with-crunchy-chicken

سالاد سزار با مرغ گریل شده و سس رستورانی

سالاد سزار را می‌توان به روش‌های مختلفی درست کرد که بر اساس ذائقه و علاقه شما باشد. می‌توانید از انواع سس‌های مختلف استفاده کنید یا اینکه روش طبخ جدیدی برای فیله مرغ امتحان کنید. حتی اضافه کردن چند ماده اولیه جدید مانند تخم‌مرغ آب‌پز، بیکن و گردو طعم جدید و پروتئین بیشتری به وعده غذایی‌تان می‌دهد. در مطالب قبلی کتاب کاله می‌توانید طرز تهیه سالاد سزار با پارمای مرغ را بخوانید اما در این بخش به سراغ سالاد سزار با مرغ گریل شده و سس رستورانی می‌رویم.

مواد اولیه برای سالاد سزار با مرغ گریل

  • روغن زیتون ۶ قاشق غذاخوری
  • جعفری تازه خردشده ۲ قاشق غذاخوری
  • سیر ۳ حبه
  • نمک به مقدار لازم
  • فلفل سیاه به مقدار لازم
  • نان چاباتا ریز خرد شده ۴ پیمانه
  • آب لیموی تازه ۳ قاشق غذاخوری
  • فیله یا سینه مرغ ۷۰۰ گرم
  • سس مایونز ۱/۴ پیمانه
  • باتر میلک ۱/۴ پیمانه
  • پنیر پارمزان رنده شده (برای سس) ۳ قاشق غذاخوری
  • سس خردل ۱ و ۱/۲ قاشق چایخوری
  • کاهو تازه به مقدار لازم
  • پنیر پارمزان رنده شده (برای سالاد) ۱/۴ پیمانه

طرز تهیه سالاد سزار خانگی با مرغ گریل شده

۱. گریل کردن نان

ابتدا فر را روی حرارت ۴۰۰ درجه فارنهایت یا ۲۰۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید تا کمی گرم شود. یک کاسه کوچک برداشته و نان‌های برش خورده را در آن بریزید. نمک، فلفل، مقداری روغن زیتون، جعفری و یک حبه سیر را اضافه کنید . هم بزنید تا نان مزه‌دار شود. نان را داخل سینی فر بچینید. در صورت نیاز مقدار بیشتری روغن زیتون به آن‌ها اضافه کنید. نان را داخل فر قرار دهید و اجازه دهید به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه داخل فر بماند تا طلایی و برشته شود. سپس اجازه دهید تا خوب خنک شوند.

crunchy-bread-for-ceaser

۲. پختن مرغ

در یک کاسه روغن زیتون، آب لیموترش، مقداری پوست لیمو، ۱ حبه سیر له شده و مقداری نمک و فلفل را با هم مخلوط کنید. مرغ ها را داخل مخلوط استراحت بدهید تا خوب مزه‌دار شوند. بهتر است که مرغ حداقل به مدت ۲ ساعت در سس باقی بماند. برای گریل کردن مرغ، یک ماهیتابه چدن یا ظرف مخصوص گریل را روی درجه حرارت ملایم بگذارید. مرغ‌ها را با شعله متوسط بپزید. برای اینکه مرغ خوب مغز‌پخت شود، هر طرف را ۵ دقیقه حرارت دهید. بعد از پختن، اجازه دهید مرغ کمی خنک شود سپس با چاقو آن را خرد کنید.

۳. آماده کردن سس

در این سس به باتر میلک احتیاج داریم. باتر میلک در واقع یک نوع فرآورده لبنی است که مقدار از شیر غلیظ‌تر است و به راحتی می‌توان در منزل درست کرد. می‌توانید طرز تهیه باتر میلک را در کتاب کاله بخوانید. حالا برای درست کردن سس یک کاسه بردارید. مقداری باتر میلک، سس مایونز، پنیر پارمسان، یک حبه سیر، آب لیمو ترش، سس خردل و مقداری نمک و فلفل را با هم مخلوط کنید. اگر باتر میلک در دسترس ندارید می‌توانید از مقداری شیر نیز استفاده کنید.

۴. سرو سالاد سزار

کاهو را خوب شسته و خرد کنید. یک کاسه بزرگ مخصوص سالاد انتخاب کنید و کاهو را در آن بریزید. مرغ و نان‌های گریل شده را با دقت روی سالاد بگذارید. در نهایت برای تزئین مقداری پنیر پارمسان روی سالاد بریزید. سس را در ظرفی جدا در کنار سالاد سرو کنید.

ceaser-salad-with-grill-chicken

سوالات متداول در رابطه با طرز تهیه سالاد سزار خانگی

در این مطلب کتاب کاله طرز تهیه سالاد سزار خانگی را به دو روش مختلف به همراه دو سس متفاوت خواندیم که هر دو به سبک رستورانی و حرفه‌ای درست می‌شوند. درست کردن این سالاد ساده است اما طعم بی‌نظیر آن به سفره جلوه و طعم متفاوتی می‌بخشد. در ادامه چند سوال متداول را درباره درست کردن سالاد سزار می‌خوانیم.

تا چند روز می‌توانم سس مخصوص سزار را در یخچال نگهداری کنم؟

اگر مقدار سسی که درست کرده‌اید زیاد است یا می‌خواهید سس را از روز قبل تهیه کنید، آن را در یخچال بگذارید. سس سزار معمولا تا ۳ روز در ظرف دربسته قابل نگهداری است. اگر غلظت سس هنگام سرو زیاد شد، حدود یک تا دو قاشق غذاخوری به آن شیر اضافه کنید.

آیا می‌توانم از ماهی در سس سالاد استفاده نکنم؟

بله. استفاده از سس ورچستر و ماهی آنچوی دلبخواه است. این مواد اولیه طعم دریایی و متفاوتی به سس می‌دهند که ممکن است باب میل همه نباشد به همین دلیل می‌توان آن‌ها را از مواد اولیه حذف کرد.

سالاد سزار را می‌توان از روز قبل تهیه کرد؟

خیر. بهتر است که هرنوع سالاد را قبل از سرو درست کنید. کاهو و سبزیجات در هوای گرم، خواص و ویتامین‌های خود را از دست می‌دهند و پلاسیده می‌شوند. بهتر است که حداکثر نیم ساعت قبل از سرو، سالاد را درست کنید.

دیدگاه ها