راز خوشمزگی سالاد ماکارونی + ۸ نکته و ترفند

راز خوشمزگی سالاد ماکارونی

حتماً تا به حالپیش آمده است سالاد ماکارونی خورده باشید که طعمی متفاوت و جذاب‌تر از همیشه داشته باشد و بعد از خود پرسیده‌اید راز خوشمزگی سالاد ماکارونی در چیست؟

صرف نظر از این‌که سالاد ماکارونی خود را با کالباس یا تن ماهی یا مرغ یا اصلا بدون گوشت و فرآورده‌های گوشتی درست می‌کنید و حتی صرف نظر از انواع ماکارونی فرمی یا حتی نوع سس مورد علاقه‌تان، ترفندهایی وجود دارند که در اصل راز خوشمزگی سالاد ماکارونی محسوب می‌شوند و در ادامه این مطلب از کتاب کاله قصد داریم این ترفندها را با شما مرور کنیم.

سالاد ماکارونی، سالاد نیست

اولین نکته مهم در تهیه سالاد ماکارونی این است که آن را به عنوان سالاد ندانید: برخی از قوانینی که برای سالادها وجود دارند، مثلا تعادل اسید و چربی (که موجب خوشمزگی آن‌ها می‌شود)، در تهیه سالاد ماکارونی صدق نمی‌کنند. چون ما نمی‌خواهیم ماکارونی را به عنوان سالاد آماده کنیم، بلکه می‌خواهیم ماکارونی را به شیوه‌ای متفاوت از روش‌های معمول و به عنوان یک غذای اصلی با طعم خوب تهیه و سرو کنیم.

مواد سالاد ماکارونی و طرز تهیه سالاد ماکارونی خوشمزه

تقریبا به تعداد آدم‌های روی زمین انواع مختلفی از سالاد ماکارونی وجود دارد. چون هر شخص، می‌تواند با ذائقه و سلیقه خود مواد را کم و زیاد کند و به ترکیبی جدید برسد. در ادامه و قبل از این که رازهای خوشمزگی سالاد ماکارونی را بدانیم یک طرز تهیه سالاد ماکارونی خوشمزه و پایه را به صورت خلاصه بررسی می‌کنیم:

اصلی‌ترین مواد سالاد ماکارونی

مواد لازم سالاد ماکارونی که تقریباً به صورت ثابت در همه دستورهای پخت وجود دارند عبارت هستند از:

ماکارونی فرمی

برای تهیه سالاد ماکارونی، داشتن ماکارونی فرمی یکی از واجبات است. انواع ماکارونی فرمی را می‌توانید برای تهیه این سالاد خوشمزه استفاده کنید. اما بهترین گزینه‌ها، قطعاً آن‌هایی هستند که شیار دارند و یک‌دست نیستند.

انواع سبزیجات رنگارنگ و فرآورده‌های گوشتی

سالاد ماکارونی بدون سبزیجات رنگارنگ و انواع گوشت یا فرآورده‌های گوشتی جذاب نیست. اما از جمله اصلی‌ترین سبزیجات مناسب سالاد ماکارونی می‌توان به هویج، نخود فرنگی، ذرت و فلفل دلمه‌ای اشاره کرد. فقط نکته مهم این است که برخی از این سبزیجات یا به طور کلی مواد داخل سالاد ماکارونی را باید ابتدا بپزید و برخی را به صورت خام استفاده کنید. اما برای متنوع کردن سالادتان می‌توانید برخی از سبزیجات را حتی کبابی یا برشته کنید تا طعم فوق‌العاده‌ و متفاوتی را تجربه کنید.

همانطور که گفتیم استفاده از پروتئین در سالاد ماکارونی مرسوم و البته از دید بسیاری مرسوم است برای همین می‌توانید از دستور غذاهایی مثل طرز تهیه سالاد ماکارونی با مرغ و طرز تهیه سالاد ماکارونی با کالباس که قبلا در کتاب کاله تهیه کرده بودیم هم استفاده کنید.

سس مناسب برای تهیه سالاد ماکارونی

سس یک عنصر ضروری برای سالاد ماکارونی است. برای سالاد ماکارونی می‌توانید هم از ترکیب مواد، یک سس خوب درست کنید هم سس‌های آماده را استفاده کنید.

نکته مهم اما در تهیه سالاد ماکارونی این است که اگر از سس خانگی استفاده می‌کنید، حتماُ آن را قبل از اضافه کردن به سالاد خوب هم بزنید. ضمنا بهتر است از سس‌هایی که در آن سرکه بالزامیک وجود دارد برای سالاد ماکارونی استفاده نکنید، چون رنگ قهوه‌ای به غذا می‌دهد که شاید اشتهای‌تان را کور کند.

نمک و فلفل و ادویه ماکارونی مناسب

مزه‌دار کردن سالاد ماکارونی با نمک و فلفل بسیار مهم است فقط مراقب باشید که سالادتان خیلی شور یا خیلی کم نمک نباشد. ضمنا ادویه مناسب ماکارونی را هم به میزان کافی استفاده کنید.

طرز تهیه سالاد ماکارونی خوشمزه

برای تهیه سالاد ماکارونی ابتدا باید موادی که نیاز به پخت دارند را بپزید و ماکارونی را آبکش کنید و بعد از این که آب ماکارونی خوب کشیده شد همه مواد چه پخته و چه خام را خوب باهم مخلوط کنید و بعد سس سالاد را اضافه کنید. در نهایت برای سرو از ظرف مناسبی که جذاب هم باشد استفاده کنید و البته تزیین سالاد ماکارونی را فراموش نکنید.

اگر دوست دارید جزییات بیشتری از دستور آماده‌سازی سالاد ماکارونی را بدانید، می‌توانید طرز تهیه سالاد ماکارونی ساده با دستور سریع و خوشمزه را در کتاب کاله به صورت کامل مطالعه کنید.

۸ راز خوشمزگی سالاد ماکارونی

راز اصلی خوشمزه شدن سالاد ماکارونی

همانطور که گفتیم، در این مطلب قصد داریم به مرور رازهای خوشمزگی سالاد ماکارونی بپردازیم، رازهایی که باعث می‌شوند سالاد ماکارونی شما از یک غذای معمولی به یک غذای خاص و به یاد ماندنی تبدیل شود. در ادامه به مرور ۸ نکته کلیدی می‌پردازیم که در اصل رازهای خوشمزگی سالاد ماکارونی به حساب می‌آیند.

۱- استفاده از اندازه و شکل مناسب ماکارونی

اولین نکته در تهیه سالاد ماکارونی این است که تنوع ماکارونی‌های فرمی بسیار زیاد است و باور کنید یا نه، اندازه و شکل ماکارونی هنگام تهیه این غذا بسیار اهمیت دارد. برای داشتن یک سالاد ماکارونی خوشمزه، بهتر است از ماکارونی‌های شکلی کوتاه گوشه‌دار بخصوص آن‌هایی که گوشه‌های بیشتری دارند مثل ماکارونی فوسیلی، روتینی، پنه و فارفاله که برای تهیه پاستا مناسب هستند، استفاده کنید. این نوع ماکارونی‌های شکلی هم به این جهت که اندازه‌شان مناسب سرو و خوردنشان راحت است و هم به‌خاطر این که چین‌های اطرافشان فضای لازم برای مخلوط شدن سس به مواد و ماکارونی را فراهم می‌کنند، بسیار مناسب سالاد ماکارونی هستند.

انواع ماکارونی مناسب برای تهیه سالاد ماکارونی خوشمزه

۲- پختن مناسب و کافی ماکارونی

ماکارونی، ستاره اصلی سالاد ماکارونی است. بنابراین درست پخته شدن آن بسیار مهم است. چون اگر ماکارونی برای مدت زمان طولانی روی اجاق بماند نرم خواهد شد یا اگر خیلی زود آن را بردارید همچنان سفت و نپخته می‌ماند. پس حتما به زمان پخت ماکارونی که روی بسته آن درج می‌شود دقت کنید.

به طور کلی برای داشتن یک سالاد ماکارونی خوب باید پاستا را فقط تا زمانی که آل‌دنته (در ایتالیایی به معنی «تا دندان» است، بپزید، یعنی ماکارونی باید سفت، جویدنی ولی در عین حال نرم باشد) چون با اضافه کردن سس، حتما سالاد ماکارونی‌تان کمی نرم می‌شود.

پختن ماکارونی برای تهیه سالاد ماکارونی

۳- مزه دار کردن ماکارونی به اندازه کافی

یک راز خوشمزگی سالاد ماکارونی این است که به خوبی آن را مزه‌دار کنید. از آن‌جایی که سالاد ماکارونی به صورت سرد سرو می‌شود، باید دقت داشته باشید که برخلاف غذاهای گرم، طعم غذاهای سرد مثل پاستای ماکارونی کمتر است. بنابراین، اضافه کردن چاشنی بیشتر، یک راز خوشمزگی سالاد ماکارونی است.

برای این‌که مطمئن شوید سالاد ماکارونی خود را به خوبی چاشنی زده‌اید و خوش‌طعم کرده‌اید، بهتر است چاشنی را زود به ماکارونی اضافه کنید. بهترین زمان برای انجام این کار، زمانی است که ماکارونی شما در حال پختن است. پس حتما از آب پر نمک استفاده کنید تا پاستا در طول پخته شدن، طعم خوبی پیدا کند. بعد از اضافه کردن سس و سایر مواد هم حتما چاشنی را بچشید و در صورت لزوم، چاشنی سالاد ماکارونی را بیشتر کنید.

ادویه ماکارونی و سالاد ماکارونی، می‌تواند شامل آویشن، سبزیجات خشک شده مثل شوید و البته فلفل سیاه باشد. یادتان باشد که ادویه‌ها بهترین گزینه‌ها برای تعدیل طبع ماکارونی است.

مزه دار کردن ماکارونی برای خوشمزه شدن سالاد ماکارونی

۴- سس زدن به ماکارونی وقتی هنوز خیلی داغ است

دلیلی ندارد که خیلی صبر کنید تا پاستا کاملا خنک شود و بعد سس را اضافه کنید. در واقع، اگر این کار را انجام دهید، خودتان را از داشتن یک سالاد ماکارونی خوش طعم دور کرده‌اید.

پس به طور کلی بهتر است دو سوم از سس را وقتی هنوز مواد سالاد گرم است به آن اضافه کنید و بقیه سس را قبل از سرو اضافه کنید. پاستای گرم خیلی راحت‌تر سس را جذب می‌کند و یک سالاد ماکارونی خوش طعم و پر طعم برایتان به ارمغان می‌آورد.

اضافه کردن سس سالاد ماکارونی

۵- ماکارونی را بعد از آبکش کردن با آب بشوییم یا نه؟

اینکه پاستا را بعد از آبکشی بشویید یا نه، روی طعم سالاد ماکارونی تأثیر می‌گذارد. آبکشی، ماکارونی را فورا خنک می‌کند، بنابراین سس کمتری نیاز خواهید داشت. نادیده گرفتن آبکشی ماکارونی، شاید باعث شود ماکارونی‌تان طعم بیشتری را جذب کند اما در عین حال باعث خواهد شد که سالاد ماکارونی شما کمتر حالت ابریشمی داشته باشد. پس در کل بهتر است با توجه به ذائقه خودتان تصمیم بگیرید که ماکارونی خود را آبکش کنید یا نکنید.

آبکش کردن ماکارونی و نقشش در خوشمزگی سالاد ماکارونی

۶- حفظ تعادل در مواد برای خوش طعم شدن سالاد ماکارونی

انتخاب بهترین سبزیجات منجر به خوشمزه شدن سالادهای ماکارونی شما خواهد شد، به این معنی که بهتر است از سبزیجات تازه به جای سبزیجات منجمد استفاده کنید. یا حتی به دنبال محصولات محلی بگردید یا از آنچه در باغچه خودتان پرورش می‌دهید برای تهیه این سالاد استفاده کنید.

سالاد ماکارونی را می‌توانید با ترکیب‌های متنوعی از مواد تازه و هیجان‌انگیز متفاوت کنید. اما برای تهیه یک سالاد ماکارونی رضایت‌بخش، حتما نسبت و ترکیب مواد لازم را دقیق انجام دهید.

مواد با کیفیت برای خوشمزگی سالاد ماکارونی

۷- استفاده از سس تازه و خانگی برای داشتن سالاد ماکارونی خوشمزه

از سس‌های متنوعی می‌توانید برای سالاد ماکارونی خود استفاده کنید مثلا سس سالاد تازه با رزماری، سیر و لیمو یک گزینه مناسب است اما بهتر است حتما سس خانگی را جایگزین کنید. بهتر است بعد از گذاشتن کلی زمان برای تهیه سالاد ماکارونی با استفاده کردن سس خریداری شده کل سالاد و زحمتتان برای تهیه آن را هدر ندهید.

همچنین بهتر است همیشه به محض آبکش کردن ماکارونی، سس را به آن اضافه کنید تا مقدار بیشتری از سس جذب ماکارونی شود و سالاد ماکارونی‌تان خوشمزه شود.

استفاده از سس تازه برای خوشمزگی سالاد ماکارونی

۸- استفاده از روغن بیشتر از آبلیمو یا سرکه

درست است که معمولا برای انواع سالاد بهتر است آبلیمو یا انواع سرکه حتما به عنوان بخشی از طعم‌دهنده استفاده شود اما برای سالاد ماکارونی مهم است که در مورد مواد اسیدی، به ویژه سرکه یا آبلیمو، از میزان مناسب و حتی کم استفاده کنید. به جای آن‌ها می‌توانید روغن زیتون، روغن‌های خوراکی دیگر یا حتی سس پستو و خردل را جایگزین کنید.

استفاده از روغن یک راز خوشمزگی سالاد ماکارونی

نکات مهم دیگر برای داشتن سالاد ماکارونی خوشمزه

نکات و فوت‌وفن‌های دیگری هم هستند که حاصل کار شما برای تهیه سالاد ماکارونی‌تان را متفاوت و جذاب می‌کنند.

بهترین زمان آماده کردن سالاد ماکارونی را نادیده نگیرید

سالاد ماکارونی هم مثل قرمه سبزی است که هرچه بماند خوشمزه‌تر می‌شود پس بهتر است سالاد ماکارونی را یک روز قبل آماده کنید و در یخچال بگذارید، اما نیم ساعت قبل از سرو آن را از یخچال خارج کنید تا به دمای اتاق برسد و در آخرین لحظه برگ‌های لطیف سبزیجات خوشمزه را به آن اضافه کنید و تزیین سالاد ماکارونی را فراموش نکنید.

استفاده از سبزیجات بیشتر برای تهیه سالاد ماکارونی گیاهی را تجربه کنید

اگر دوست دارید غذاهای گیاهی بیشتری مصرف کنید یا گیاهخوار هستید، بهتر است سبزیجات بیشتری را جایگزین مواد گوشتی سالاد ماکارونی کنید. با این کار هم سالادی سالم‌تر خواهید داشت و هم کالری ماکارونی شما کمتر خواهد بود.

سوالات رایج در مورد راز خوشمزگی سالاد ماکارونی

راز خوشمزگی سالاد ماکارونی

سالاد ماکارونی یکی از بهترین غذاهایی است که در آشپزخانه‌های ما ایرانی‌ها تهیه می‌شود اما اغلب بعد از تهیه آن سوالاتی به ذهن شخص تهیه‌کننده این غذا می‌رسد که ما اینجا آن‌ها را پاسخ داده‌ایم.

آیا بهتر است سالاد ماکارونی را از شب قبل درست کنیم؟

بله! بهتر است این غذا را ۸ تا ۱۲ ساعت قبل از سرو تهیه کنید تا طعم‌های آن بهتر حس شود. فقط حواستان باشد که سالاد ماکارونی را در ظرف دربسته در یخچال قرار دهید و قبل از سرو آن را خوب هم بزنید تا سس در ته ظرف نماند.

ماندگاری سالاد ماکارونی چقدر است؟

اگر سالاد ماکارونی را در بسته و در یخچال نگهداری کنید حدود ۵ روز ماندگاری دارد اما اگر آن را خارج از یخچال بگذارید، حدود ۲ ساعت ماندگاری دارد.

چرا سالاد ماکارونی من خوب سسی نشده است؟

اگر ماکارونی را به اندازه کافی نپزید، سس به خوبی به آن‌ها نمی‌چسبد و به این ترتیب سالادتان خشک خواهد بود. بنابراین ماکارونی را به میزان لازم بپزید تا نه خیس و پر از سس شود، نه خیلی خشک.

چرا سالاد ماکارونی من مزه خوبی ندارد؟

چون چاشنی را در زمان نامناسب اضافه کرده‌اید، بنابراین برای آن که سالادتان خوب مزه‌دار شود بهتر است سالاد ماکارونی را در چند مرحله مزه‌دار کنید و به میزان کافی هم نمک بزنید.

آیا می‌توانم سالاد ماکارونی را فریز کنم؟

سالاد ماکارونی غذای خوبی برای انجماد نیست. وقتی ذوب می‌شود قوام متفاوتی پیدا می‌کند و سس ماکارونی هم هنگام انجماد خوب عمل نمی‌کند.

آیا می‌توانم سالاد ماکارونی را گرم کنم؟

بیشتر سالادهای ماکارونی را می‌توان گرم کرد، اما باید به این فکر کنید که آیا این شکل از ماکارونی برای شما طعم خوبی دارد یا خیر. در بسیاری از موارد بهتر است سالاد ماکارونی سرد مصرف شود.

نویسنده

حبیبه مجیدی

مترجمی بودم که دوست داشت روزنامه‌نگار باشد؛ روزنامه‌نگاری شدم که به دنیای روابط عمومی آنلاین کشیده شد و در نهایت نویسنده‌ای شدم تا همچنان بیاموزم.

بیشتر بخوانید

دیدگاه ها