۵ روش پخت ماکارونی برای سلیقه‌های مختلف

روش پخت ماکارونی
متوسط
4-6 نفر
آماده سازی
30 تا 60 دقیقه
پخت
30 تا 60 دقیقه

پخت ماکارونی به روش‌های مختلفی در دنیا انجام می‌شود و ما قبلا به سوال چگونه ماکارونی درست کنیم پاسخ داده‌ایم، اما در ایران ما بیشتر از روش دم کردن ماکارونی استفاده می‌کنیم و با اضافه و کم کردن مواد مایه ماکارونی، به این غذا تنوع می‌دهیم. در ادامه این مطلب از کتاب کاله روش های پخت ماکارونی را بررسی می‌کنیم.

۱. روش پخت ماکارونی با گوشت چرخ کرده

روش پخت ماکارونی با گوشت چرخ کرده

یکی از محبوب‌ترین روش‌های طبخ ماکارونی، پخت ماکارونی ساده با گوشت چرخ کرده است که در ادامه روش تهیه آن را مرور می‌کنیم.

مواد لازم برای پخت ماکارونی با گوشت چرخ کرده

  • ماکارونی یک بسته
  • گوشت چرخ کرده ۴۵۰ گرم
  • پیاز دو عدد
  • ادویه مناسب ماکارونی به مقدار لازم
  • روغن به مقدار لازم
  • رب ۴ قاشق غذاخوری

تهیه و پخت ماکارونی با گوشت چرخ کرده یکی از رایج‌ترین روش‌های پخت ماکارونی است. در این روش برای تهیه مایه ماکارونی با گوشت، ابتدا پیاز را در روغن به میزانی که طلایی شود تفت می‌دهید و سپس گوشت چرخ کرده را اضافه می‌کنید و اجازه می‌دهید خوب سرخ شود. بعد از آن مقداری نمک و فلفل و ادویه مناسب ماکارونی اضافه کنید و سپس رب را به مایه اضافه کنید و خوب هم بزنید تا به خورد مواد برود. در این لحظه مایه ماکارونی شما آماده است.

برای پخت ماکارونی هم کافی است در یک قابلمه بزرگ آب و مقداری نمک ریخته و بگذارید به جوش آید بعد یا ماکارونی رشته‌ای یا انواع ماکارونی فرمی مناسب را در اضافه کنید تا قشنگ نیم‌پز شود. سپس آن را آبکش کنید.

ته دیگ این ماکارونی می‌تواند سیب‌زمینی یا نان لواش باشد یا حتی از خود ماکارونی به عنوان ته دیگ استفاده کنید. بعد از لایه ته دیگ یک لایه ماکارونی بریزید و یک لایه مایه ماکارونی. این کار را آنقدر ادامه دهید تا مواد تمام شوند. سپس در قابلمه را که رویش دم‌کنی کشیده‌اید بگذارید و اجازه دهید ماکارونی ۴۰ تا ۵۰ دقیقه دم بکشد. جزییات بیشتر تهیه ماکارونی با گوشت چرخ کرده یا طرز تهیه ماکارونی با گوشت و سویا را می‌توانید در کتاب کاله مطالعه کنید.

برای تهیه ماکارونی علاوه بر تهیه ماکارونی با گوشت چرخ‌کرده می‌توانید از گوشت تکه‌ای خرد شده و حتی گوشت قلقلی هم استفاده کنید.

۲. روش پخت ماکارونی با مرغ

روش پخت ماکارونی با مرغ

افرادی که گوشت قرمز دوست ندارند یا می‌خواهند مثل همیشه ماکارونی با گوشت نخورند می‌توانند تهیه ماکارونی با مرغ را هم امتحان کنید.

مواد لازم برای پخت ماکارونی با مرغ

  • ماکارونی یک بسته
  • مرغ ۴۵۰ گرم
  • پیاز دو عدد
  • ادویه مناسب ماکارونی به مقدار لازم
  • روغن به مقدار لازم
  • رب ۴ قاشق غذاخوری

در روش تهیه و پخت ماکارونی با مرغ ابتدا مرغ را به قطعه‌های ریز تبدیل کنید و آن را همراه با مقداری روغن تفت دهید و کمی از پیاز را رویش بریزید و در تابه را ببندید تا مرغ بپزد سپس پیاز را در روغن به میزانی که طلایی شود تفت می‌دهید و بعد مرغ تکه شده را اضافه کنید و بگذارید با پیاز خوب سرخ شود. بعد از آن نمک، فلفل و ادویه مناسب ماکارونی را اضافه کنید و در نهایت رب را به مایه ماکارونی اضافه کنید و برای آنکه مواد خوب مخلوط شوند آن‌ها را خوب هم بزنید.

برای پخت ماکارونی هم درست مثل روش بالا کافی است در یک قابلمه بزرگ آب و مقداری نمک ریخته و بگذارید به جوش آید بعد یا ماکارونی رشته‌ای یا انواع ماکارونی فرمی مناسب را در اضافه کنید تا قشنگ نیم‌پز شود. سپس آن را آبکش کرده و خوب آبکشی کنید.

ته دیگ این ماکارونی هم می‌تواند سیب زمینی یا نان لواش باشد یا حتی از خود ماکارونی به عنوان ته دیگ استفاده کنید. بعد از لایه ته دیگ یک لایه ماکارونی بریزید و یک لایه مایه ماکارونی. این کار را آنقدر ادامه دهید تا مواد تمام شوند. سپس در قابلمه را که رویش دم‌کنی کشیده‌اید بگذارید و اجازه دهید ماکارونی ۴۰ تا ۵۰ دقیقه دم بکشد. جزییات تهیه ماکارونی با مرغ را قبلا در کتاب کاله برایتان آماده‌کرده‌ایم. می‌توانید با مطالعه آن فوت‌وفن کامل این غذا را یاد بگیرید.

۳. روش پخت ماکارونی با سویا

روش پخت ماکارونی با سویا

سویا یک گزینه مناسب برای گیاهخواران است. اگر دوست دارید ماکارونی گیاهی بخورید یا به هر دلیلی از مصرف گوشت منع شده‌اید می‌توانید سویا را جایگزین گوشت و مرغ ماکارونی کنید.

مواد لازم برای پخت ماکارونی و سویا

  • ماکارونی یک بسته
  • سویا ۳۵۰ گرم
  • پیاز سه عدد
  • ادویه مناسب ماکارونی به مقدار لازم
  • روغن به مقدار لازم
  • رب ۴ قاشق غذاخوری

روش پخت ماکارونی با سویا درست مثل همه موارد بالاست فقط در آن باید سویا را خوب ابتدا خیس کنید و بعد از نیم ساعت آبش را خالی کنید و خوب با مشت خود آب اضافه‌اش را بگیرید و بعد درست مثل باقی روش‌هایی که در بالا گفتیم ابتدا پیاز را در روغن به میزانی که طلایی شود تفت دهید و بعد سویا را اضافه کنید و بگذارید با پیاز خوب سرخ شود تا بوی خامی آن گرفته شود. فقط حواستان باشد برای این که ماکارونی با سویا شما خوشمزه‌تر شود باید حتما از ادویه مناسب ماکارونی به میزان کافی برای طعم‌دادن به سویا استفاده کنید. در نهایت هم رب را به مایه ماکارونی اضافه کنید و خوب هم بزنید.

برای پخت ماکارونی هم درست مثل روش بالا کافی است در یک قابلمه بزرگ آب و مقداری نمک و روغن ریخته و بگذارید به جوش آید بعد یا ماکارونی رشته‌ای یا انواع ماکارونی فرمی مناسب را در اضافه کنید تا قشنگ نیم‌پز شود. سپس آن را خوب آبکشی کنید.

ته دیگ این ماکارونی هم می‌تواند سیب زمینی یا نان لواش باشد یا حتی از خود ماکارونی به عنوان ته دیگ استفاده کنید. بعد از لایه ته دیگ یک لایه ماکارونی بریزید و یک لایه مایه ماکارونی. این کار را آنقدر ادامه دهید تا مواد تمام شوند. سپس در قابلمه را که رویش دم‌کنی کشیده‌اید بگذارید و اجازه دهید ماکارونی ۴۰ تا ۵۰ دقیقه دم بکشد. طرز تهیه ماکارونی با سویا را همراه با تهیه ماکارونی با سویا و سیب زمینی با تمام فوت‌وفن‌ها بخوانید.

دقت داشته باشید که ته دیگه ماکارونی بخشی از زیبایی آن است پس به شما توصیه می‌کنیم جزییات طرز تهیه ته دیگ ماکارونی را در کتاب کاله مطالعه کنید.

۴. روش پخت ماکارونی بدون آبکش یا کته ماکارونی

کته ماکارونی

یکی از متفاوت‌ترین روش‌های پخت ماکارونی، پخت آن به صورت کته یا بدون آبکشی است. در این روش درست مثل طرز تهیه پلو کته، ماکارونی را کته می‌کنیم.

مواد لازم برای پخت ماکارونی کته

  • ماکارونی یک بسته
  • گوشت مرغ یا گوشت چرخ کرده ۴۵۰ گرم
  • پیاز دو عدد
  • ادویه مناسب ماکارونی به مقدار لازم
  • روغن به مقدار لازم
  • رب ۴ قاشق غذاخوری

برای تهیه و پخت ماکارونی کته باید ابتدا مایه ماکارونی را تهیه کنید برای تهیه آن اول پیاز را خوب سرخ کنید تا طلایی شود، سپس گوشت چرخ‌کرده یا مرغی خرد شده که اندکی در روغن تفت داده‌اید را به پیاز اضافه کنید و اجازه دهید خوب سرخ شود. سپس ادویه ماکارونی را به همراه نمک و فلفل اضافه کنید و خوب تفت دهید. بعد باید رب را به مایه اضافه کنید.

در این مرحله باید در قابلمه آب بریزید و اجازه دهید به جوش آید بعد ماکارونی را اضافه کنید و اجازه دهید اندکی نرم شود. بعد از آن‌که اندکی نرم شود مایه ماکارونی را هم به آن اضافه کنید. بگذارید آب موجود کامل تبخیر شود بعد روی درب قابلمه دم‌کنی بگذارید و بگذارید ماکارونی شما دم بکشد. بعد از حدود ۴۵ دقیقه ماکارونی کته شما آماده است. نوش جان!

۵. روش پخت ماکارونی با سوسیس

روش پخت ماکارونی با سوسیس

تهیه ماکارونی با سوسیس یک گزینه مناسب برای زمان‌های است که وقتتان کمتر است. برای تهیه این ماکارونی کافی است سوسیس داشته باشید.

اگر غذاهای تهیه شده با ماکارونی را دوست دارید می‌توانید طرز تهیه ساندویچ ماکارونی و طرز تهیه سالاد ماکارونی با کالباس را هم امتحان کنید.

مواد لازم برای پخت ماکارونی با سوسیس

  • ماکارونی یک بسته
  • فلفل دلمه ۲ عدد
  • قارچ ۴۰۰ گرم
  • سوسیس ۲۵۰ گرم
  • روغن به مقدار لازم
  • رب ۴ قاشق غذاخوری
  • ادویه ماکارونی به مقدار لازم

روش پخت ماکارونی با سوسیس راحت است. برای پخت ماکارونی با سوسیس ابتدا پیاز را خوب سرخ کنید و سوسیس که خرد کرده‌اید را روی پیاز بریزید تا اندکی تفت بخورد. بعد از آن نوبت این است که فلفل دلمه‌ای ریز خرده شده را اضافه کنید و بعد هم قارچ را هم اضافه کنید و تفت دهید تا قارچ آب بیاندازد بعد از آن رب یا پوره گوجه را اضافه کنید و اجازه دهید خوب آب مایه بخار شود.

ماکارونی را به شیوه طرز تهیه ماکارونی آبکش کنید و بعد که در قابلمه مدنظرتان یک لایه از ته دیگ گذاشتید، یک لایه ماکارونی بریزید و بعد مایه ماکارونی با سوسیس را اضافه کنید تا مواد و ماکارونی کامل تمام شود.

نکات تکمیلی برای انواع روش پخت ماکارونی

همان‌طور که دیدید ماکارونی را می‌توانید با مواد مختلف و به شیوه‌های مختلف تهیه کنید. اما تهیه ماکارونی هم مثل هر غذایی جزییات یا به عبارتی فوت‌وفن‌هایی دارد که خوب است همیشه آن‌ها را رعایت کنید تا هم غذای خوشمزه‌ای داشته باشید هم از خواص ماکارونی بیشتر بهره ببرید. در کنار تمام روش‌های پخت ماکارونی خوب است طرز تهیه ماکارونی ساده را هم امتحان کنید.

آبکشی ماکارونی با آب سرد

یادتان باشد برای آبکش کردن ماکارونی فقط از آب سرد استفاده کنید تا نشاسته اضافه روی ماکارونی شسته شود و مایه ماکارونی بهتر به خورد مواد برود.

زعفران ادویه جادویی برای پخت ماکارونی

ماکارونی را می‌توانید با زعفران خوشمزه‌تر کنید اما بهتر است علاوه بر ریختن زعفران روی ماکارونی دم کشیده، مقداری را هم در مایه ماکارونی بریزید.

ته دیگ ماکارونی خوشمزه

ته دیگ ماکارونی را می‌توانید با مواد مختلف تهیه کنید. برای ته دیگ ماکارونی هم خوب ماکارونی مناسب است هم می‌توانید از سیب‌زمینی یا نان لواش استفاده کنید. اما موارد دیگر مثل زیتون و کاهو هم مناسب هستند. برای دانستن جزییات بیشتر در مورد تهیه ته دیگ ماکارونی به کتاب کاله مراجعه کنید.

دیدگاه ها