طرز تهیه ماکارونی با گوشت چرخ کرده خوش طعم و آسان

طرز تهیه ماکارونی با گوشت چرخ کرده
آسان
4-6 نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
60 تا 90 دقیقه

ماکارونی با گوشت چرخ‌کرده یکی از جذاب‌ترین انواع تهیه ماکارونی به سبک ایرانی است. در مقالات قبلی طرز تهیه ماکارونی با سویا و طرز تهیه ماکارونی با ترکیب سویا و گوشت را بررسی کردیم و اینجا طرز تهیه ماکارونی با گوشت چرخ کرده را بررسی خواهیم کرد.

مواد لازم برای تهیه ماکارونی با گوشت چرخ کرده

  • ماکارونی یک بسته
  • گوشت چرخ کرده ۵۰۰ گرم
  • پیاز ۲ عدد
  • فلفل دلمه‌ای ۱ عدد
  • سیر ۱ حبه
  • رب گوجه ۴ قاشق غذاخوری
  • سیب زمینی یا نان لواش یک عدد
  • روغن به مقدار لازم

طرز تهیه ماکارونی با گوشت چرخ کرده

۱. جوش آوردن آب برای آبکش کردن ماکارونی

جوش آوردن آب برای طرز تهیه ماکارونی با گوشت چرخ کرده

اولین مرحله از طرز تهیه ماکارونی با گوشت چرخ کرده این است که ابتدا در یک قابلمه بزرگ، به اندازه یک دوم آب بریزید سپس نمک را اضافه کنید و اجازه دهید آب به جوش بیاید.

نکته مهم:  از یک قابلمه بزرگ برای جوشاندن ماکارونی استفاده کنید تا حذف نشاسته ماکارونی بهتر صورت گیرد.

۲. آماده کردن مایه ماکارونی با گوشت چرخ کرده

در دومین مرحله از طرز تهیه ماکارونی با گوشت چرخ کرده باید ابتدا پیازها را نگینی خرد یا رنده کنید و بعد در یک ماهیتابه مناسب با مقداری روغن سرخ کنید تا ترد و طلایی شود سپس گوشت چرخ‌کرده را اضافه کنید و خوب با پیاز تفت دهید تا رنگ خامی و قرمزی گوشت از بین برود. بعد سیر را که له یا رنده کرده‌اید اضافه کرده و خوب با مواد داخل ماهیتابه مخلوط و بعد فلفل دلمه‌ای نگینی خرد شده را اضافه کنید و باز هم هم بزنید. حالا نوبت اضافه کردن رب گوجه است. رب گوجه را خوب با مواد هم بزنید و بعد نمک، فلفل، آویشن و ادویه ماکارونی را همراه با مقداری زعفران آب‌شده را به آن اضافه کنید و اجازه دهید مایه کمی بپزد. طرز تهیه زعفران دم کرده را می‌توانید در کتاب کاله مطالعه کنید.

۳. آبکش کردن و پخت ماکارونی

آخرین مرحله از طرز تهیه ماکارونی با گوشت چرخ کرده درست مثل همه روش‌های پخت ماکارونی از طرز تهیه ماکارونی با سویا و قارچ گرفته تا هر روش تهیه دیگری، این است که ماکارونی را آبکش کنید. اما ابتدا باید ماکارونی را چه ماکارونی رشته‌ای باشد چه انواع ماکارونی فرمی را به آبی که جوش آمده اضافه کنید و اجازه دهید ماکارونی به مدت ۸-۱۲ دقیقه بسته به آن‌چه روی بسته ماکارونی نوشته است، نرم شود و بعد آن را آبکش کنید و خوب با آب سرد بشویید.

بعد باید سیب زمینی خرد شده و یا نان لواش را کف قابلمه‌ای که مقداری روغن در آن ریخته‌اید و خوب داغ شده بگذارید و بعد به ترتیب یک لایه از ماکارونی و بعد یک لایه از مایه ماکارونی با گوشت بریزید و این کار را تا اتمام کل ماکارونی و مایه آن ادامه دهید. در انتها هم در قابلمه‌ای که رویش دم‌کنی گذاشته‌اید را روی قابلمه بگذارید و اجازه دهید ماکارونی دم بکشد. بعد از ۴۵-۵۰ دقیقه ماکارونی با گوشت چرخ‌کرده شما آماده است. می‌توانید آن را در ظرف مناسب بریزید و سرو کنید. نوش جان!

قبلا در کتاب کاله جواب سوال چگونه ماکارونی درست کنیم را داده‌ایم بنابراین اگر دوست دارید روش‌های مختلف پخت ماکارونی را یاد بگیرید می‌توانید آن را مطالعه کنید.

نکات تکمیلی برای تهیه ماکارونی با گوشت چرخ کرده

طرز تهیه ماکارونی در کل کاری آسان است اما رعایت نکات و فوت‌وفن‌ها به شما کمک می‌کند که ماکارونی بهتری داشته باشید.

راز خوشمزه شدن ماکارونی با گوشت چرخ کرده

مهمترین راز خوشمزه‌تر شدن ماکارونی با گوشت چرخ کرده این است که گوشت را خوب مزه‌دار کنید. برای این کار در ابتدا خوب گوشت را تفت دهید بعد ادویه مناسب ماکارونی را استفاده کنید. قطعا یکی از خوشمزه‌ترین ادویه‌ها برای ماکارونی بعد از آویشن استفاده زعفران آب شده است. اگر با پیاز مشکل ندارید حتی می‌توانید یک پیاز بیشتر هم برای طعم‌دار کردن گوشت در مایه این ماکارونی بریزید. فقط به خاطر داشته باشید که ادویه می‌تواند در تعدیل طبع ماکارونی نقش مثبتی داشته باشد.

تهیه ماکارونی با گوشت چرخ کرده و سیب زمینی

ماکارونی با گوشت چرخ کرده را می‌توانید با ته دیگ سیب زمینی درست کنید دقیقا مثل آنچه ما اینجا انجام دادیم. با گذاشتن ته دیگ سیب زمینی می‌توانید ماکارونی خود را مجلسی‌تر کنید. اما اگر به هر دلیلی نخواستید می‌توانید با نان لواش یا با خود ماکارونی ته دیگ درست کنید. طرز تهیه ته دیگ ماکارونی را می‌توانید در کتاب کاله بخوانید.

دیدگاه ها