طرز تهیه ماکارونی با سویا به روش ساده و خوشمزه

طرز تهیه ماکارونی با سویا
متوسط
4 نفر
آماده سازی
30 تا 60 دقیقه
پخت
30 تا 60 دقیقه

ماکارونی از آن دسته غذاهای ساده و خوشمزه‌ای است که برای وعده‌های مختلف غذایی افراد خانواده و دورهمی‌ها مناسب است. ماکارونی را هم می‌توانید با گوشت چرخ کرده درست کنید، هم به جای گوشت از سویا استفاده کنید. طرز تهیه ماکارونی با سویا درست مثل طرز تهیه ماکارونی با گوشت چرخ کرده است.

سویا جایگزین خوبی برای گوشت است بنابراین اگر گیاهخوار یا وگان هستید و رژیم وگان دارید در ادامه همراه ما باشید تا روش پخت ماکارونی با سویا را با هم مرور کنیم.

مواد لازم برای تهیه ماکارونی با سویا

  • ماکارونی یک بسته
  • سویا دو پیمانه
  • پیاز (بزرگ) دو عدد
  • هویج (متوسط) دو عدد
  • فلفل دلمه‌ای یک عدد
  • رب گوجه سه قاشق غذاخوری
  • آبغوره دو قاشق غذاخوری
  • زردچوبه دو قاشق غذاخوری
  • زیره و آویشن هر کدام یک قاشق چای‌خوری
  • سیب زمینی (برای ته دیگ) یک عدد
  • روغن ۴ قاشق غذاخوری

طرز تهیه مایه ماکارونی

۱. آماده کردن سویا اولین مرحله از طرز تهیه ماکارونی با سویا

خیساندن سویا و گرفتن آب آن برای طرز تهیه ماکارونی با سویا

اولین مرحله در طرز تهیه ماکارونی با سویا این است که سویا را آماده کنید. آماده کردن بخش مهمی از تهیه این غذاست. ابتدا سویا‌ها را در یک ظرف ریخته و سپس رویش آب گرم را بریزید و بگذارید ۲۰ تا ۳۰ دقیقه خیس بخورد. بعد از آن، سویا را در صافی بریزید و آبش را بگیرید.

نکات مهم در تهیه سویا برای ماکارونی

  • دقت داشته باشید آبی که روی سویا می‌ریزید خیلی جوش نباشد. بهتر است کمی نمک هم به مخلوط آب اضافه کنید.
  • برای این که سویا در زمان پخت روغن زیاید به خود نگیرید بهتر است هنگام آب‌کشی آن خیلی فشارش ندهید که آبش کامل گرفته شود.
  • در صورت درشت بودن سویا، باید آن را چرخ کنید یا آن‌قدر چنگ بزنید تا نرم و یک‌دست شود.

۲. جوش آوردن آب و آبکش کردن ماکارونی

آبکش کردن ماکارونی ساده برای تهیه ماکارونی با سویا

جوشاندن آب و آبکش کردن ماکارونی از مهمترین کارها در تهیه ماکارونی با سویاست. برای این کار در یک قابلمه بزرگ، آب بریزید و آن را روی اجاق با حرارت بالا بگذارید تا جوش بیاید. بهتر است در آب مقداری نمک هم اضافه کنید.

بعد از این که آب به جوش آمد نوبت آن است که ماکارونی رشته‌ای یا فرمی خود را به آن اضافه کنید و اجازه دهید حداقل ۱۰ دقیقه در آب بپزد و مقداری نرم شود. بعد از آن که ماکارونی آماده شد باید آن را آبکشی کنید.

نکات مهم برای آبکش کردن ماکارونی

  • اگر دوست دارید می‌توانید مقداری زردچوبه هم به آب و نمک اضافه کنید تا ماکارونی شما اندکی رنگ و بخصوص طعم زردچوبه بگیرد.
  • وقتی ماکارونی را درون قابلمه آب جوش ریختید، زیاد هم نزنید چون ممکن است خمیر شود.
  • در تهیه ماکارونی دستتان باز است که هم از ماکارونی فرمی استفاده کنید هم از ماکارونی رشته‌ای. فقط بهتر است نکات پخت و آبکش که معمولا روی بسته ماکارونی است را خوب بخوانید.
  • بهتر است از ماکارونی با قطر کم استفاده کنید چون هم میزان نشاسته آن کمتر است هم زمان پخت کمتری نیاز دارد.
  • بعد از آبکش کردن ماکارونی باید رویش آب سرد بریزید تا نشاسته اضافه آن گرفته شود.

۳. سرخ کردن پیاز

سرخ کردن پیاز برای طرز تهیه ماکارونی با سویا

سرخ کردن پیاز یکی از مراحل مهم در پخت ماکارونی با سویا است. برای این کار ابتدا پیازها را خوب خرد کرده و سپس در یک ماهیتابه مناسب چهار قاشق غذاخوری روغن بریزید و اجازه دهید گرم شود سپس پیاز خرد شده را اضافه کنید و روی حرارت متوسط سرخ کنید. مدام هم بزنید تا پیازها نسوزد. پس از اینکه پیازها به خوبی قهوه‌ای طلایی شدند، پیاز سرخ شده مناسب آماده است. حالا نوبت آن است که برای مرحله بعد روغن را در تابه نگه دارید.

۴. تهیه مایه ماکارونی با سویا

طرز تهیه سس یا مایه ماکارونی ساده

حالا و بعد از سرخ شدن پیاز، نوبت آن است که مایه ماکارونی با سویا را تهیه کنید. برای این کار سویایی که خوب آبکشی کردید را درون ماهیتابه‌ای که پیاز سرخ شده در آن است بریزید و خوب هم بزنید تا خوب سرخ شود و رنگش به قهوه‌ای متمایل شود. همزمان با سرخ شدن سویاها نوبت آن است که سویا را خوب طعم‌دار کنید تا بو و طعم آن را که خیلی‌ها دوست ندارند از آن بگیرید. برای این کار خوب به آن نمک، فلفل، آویشن، زردچوبه و زیره همراه با آبغوره را اضافه کنید و خوب هم بزنید تا به خورد سویاها برود.

بعد از این که سویا خوب سرخ و طعم‌‌دار شد نوبت آن است که هویج نگینی خرد شده را اضافه کنید و تفت دهید. سپس فلفل دلمه‌ای را اضافه کنید و مجدد اجازه دهید خوب تفت بخورد.

اکنون که همه مواد خوب تفت داده شده نوبت آن است که رب گوجه را اضافه کنید. بعد از اضافه کردن رب، خوب مواد را هم بزنید تا رب کاملا در مواد مخلوط شود. بعد از آن مایه شما آماده است.

نکاتی برای تهیه مایه ماکارونی سویا

  • پوره گوجه‌فرنگی بهترین جایگزین رب‌گوجه در تهیه مایه ماکارونی است.
  • اضافه کردن ذرت و نخود فرنگی به مایه ماکارونی در خوشمزه‌تر شدن آن بی‌تاثیر نیست.
  • سیر هم گزینه خوبی برای طعم دادن به مایه ماکارونی است، بنابراین اگر دوست دارید بعد از سرخ کردن پیاز دو حبه سیر رنده شده هم به آن اضافه کنید.

۵. دم کردن و پخت ماکارونی با سویا

 

دم کردن ماکارونی ساده

آخرین مرحله از طرز تهیه ماکارونی با سویا این است که ماکارونی آب‌کش و مایه ماکارونی را آماده دم کردن کنید. برای این کار ابتدا کمی روغن کف قابلمه مدنظرتان برای دم کردن ماکارونی بریزید و سیب‌زمینی‌های برش‌خورده یا نان لواش را برای ته‌دیگ روی آن بچینید. سپس یک لایه ماکارونی، بعد یک لایه مواد بریزید. این کار را تا تمام شدن ماکارونی و مواد ادامه دهید و سپس روی در قابلمه، دم‌کنی بگذارید و در قابلمه را ببندید و اجازه دهید ماکارونی به مدت ۴۵ دقیقه دم بکشد.

نکات مهم برای دم کردن ماکارونی با سویا

  • در صورت تمایل می‌توانید ماکارونی‌ها را به مواد مایه ماکارونی ابتدا اضافه کرده، هم بزنید و سپس دم کنید.
  • اگر سویا دوست ندارید می‌توانید طرز تهیه ماکارونی با گوشت چرخ‌کرده یا طرز تهیه ماکارونی با مرغ را هم امتحان کنید یا حتی ترکیبی از سویا و گوشت داشته باشید.
  • عاشقان ماکارونی می‌توانند انواع غذا با ماکارونی مثل طرز تهیه پیتزا ماکارونی را هم در کتاب کاله مطالعه کنند.
  • برای خوش طعم و عطر شدن ماکارونی با سویا خوب است زعفران دم کرده را در انتها و قبل از بستن در قابلمه اضافه کنید. اگر می‌خواهید بهترین روش دم کردن زعفران را بدانید می‌توانید در کتاب کاله آن را مطالعه کنید.
  • ماکارونی را می‌توانید با انواع ترشی و سالاد سرو کنید. اما بهترین گزینه سالاد شیرازی و ترشی لیته است. طرز تهیه ترشی لیته بسیار آسان است آن را در خانه امتحان کنید.

نکاتی برای طرز تهیه ماکارونی با سویا

برای درست کردن ماکارونی با سویا هم مثل هر غذای دیگری باید نکات و فوت‌وفن‌هایی را رعایت کنید تا کالری ماکارونی خود را کمتر کنید و از خواص ماکارونی بیشتر بهره ببرید که در ادامه به آنها اشاره کرده‌ایم:

نکاتی برای طرز تهیه سویا و مزه دار کردن سویا ماکارونی

با وجودی که سویا یک جایگزین مناسب برای گوشت است و حتی ارزش غذایی خوبی هم دارد خیلی‌ها طعم و مزه و حتی بوی آن را دوست ندارند بنابراین برای طعم دهی سویا خوب است بعد از آبکش آن و گرفتن آبش مقداری آبغوره به آن اضافه کنید و فرصت دهید حدود ۵ دقیقه در آبغوره بماند.

اگر گیاهخوار یا وگان نیستید می‌توانید هنگامه تفت دادن سویا به آن پودر طعم‌دهنده مرغ یا همان عصاره مرغ اضافه کنید به این ترتیب به خوبی بوی سویا از بین می‌رود.

برای خوش طعم شدن سویا می‌توانید بعد از سرخ شدن پیاز یک یا دو حبه سیر رنده شده هم اضافه کنید و طعم دهید تا سیر موجود در مایه بوی سویا را کمتر کند.

نکاتی برای خوشمزه‌تر شدن ماکارونی

یکی از نکات مهمی که در تهیه هر نوع ماکارونی چه طرز تهیه ماکارونی ساده با گوشت چرخ کرده باشد، چه طرز تهیه سالاد ماکارونی این است که اجازه دهید نشاسته ماکارونی بعد از آبکش کردنش به خوبی از آن خارج شود؛ دقت کنید خارج شدن نشاسته ماکارونی کمک می‌کند سس ماکارونی یا همان مایه ماکارونی بهتر به خرد ماکارونی برود. برای این کار بعد از آبکش کردن ماکارونی، آن را با آب سرد آبکش کنید تا نشاسته کامل از آن خارج شود و هم ماکارونی‌ها به هم نچسبند.

یک راز خوشمزه شدن ماکارونی با سویا این است که سویا را خوب با ادویه ماکارونی مزه‌دار کنید و خوب و به میزان کافی سویا را سرخ کنید تا طعم خامی نداشته باشد. یادتان باشد که ادویه مناسب مصلح طبع ماکارونی است.

نکاتی برای ته دیگ ماکارونی

ته دیگ ماکارونی شما می‌تواند همان ماکارونی باشد یعنی بعد از آبکش کردن ماکارونی، کف یک قابلمه مقداری روغن بریزید و سپس اولین لایه ماکارونی آبکش را بریزید و بعد مایه را. به این ترتیب ته دیگ شما، ته دیگ ماکارونی خواهد بود.

برای تزئین ته دیگ ماکارونی می‌توانید مقداری کنجد به روغنی که گذاشتید تا داغ شود و سیب زمینی یا نان لواش را در آن بگذارید اضافه کنید.

حتی اگر زمان دارید برای این که سیب زمینی به قابلمه نچسبد، می‌توانید قبل از آن که سیب زمینی‌ها بگذارید ابتدا خوب سرخ کنید و روی آن را برگردانید و بعد مایه ماکارونی را بریزید.

خوش‌رنگ‌تر شدن مایه ماکارونی

در طرز پخت ماکارونی با سویا، بهترین راه‌حل استفاده از رب‌‌گوجه‌فرنگی خانگی است، تا رنگ بهتری به مواد بدهد. شما باید بعد از سرخ کردن پیاز و سویا، رب را اضافه کنید تا خوب رنگ بگیرد. از سویی دیگر رنده کردن گوجه در ماکارونی طعم و رنگ بی‌نظیری به آن می‌دهد.

می‌توانید ماکارونی با سویا خود را به جای رب با گوجه درست کنید. برای تهیه ماکارونی با سویا و گوجه کافی است، گوجه را پوست کنده و خوب رنده کرده یا پوره کنید و قبل از اضافه کردن به مایه ماکارونی در یک قابلمه خوب بگذارید تا آبش برود. حتی می‌توانید مقداری ادویه خوشمزه و سیر هم به آن اضافه کنید و در نهایت آن را در کنار رب که حالا کمتر می‌توانید استفاده کنید به مایه ماکارونی اضافه کنید. یا حتی رب را کاملا حذف کنید و فقط گوجه استفاده کنید.

اضافه کردن سیب زمینی به مایه ماکارونی و سویا

در تهیه مایه ماکارونی با سویا می‌توانید سیب زمینی را هم اضافه کنید به این ترتیب یک ماکارونی خوشمزه‌تر داشته باشید. دستور پخت ماکارونی با سویا و سیب زمینی را می‌توانید در کتاب کاله بخوانید.

دیدگاه ها