طبع ماکارونی چیست و برای چه کسانی مناسب است؟

طبع ماکارونی

ماکارونی یکی از محبوب‌ترین غذاهای دنیاست. امروزه انواع مختلف ماکارونی شکلی و رشته‌ای در دنیا تهیه می‌شود که هر کدام با سس‌ها و افزودنی‌های متنوعی سرو می‌شوند. اما نکته مهمی که وجود دارد این است که آیا ماکارونی مفید است؟ به عبارتی نظر طب سنتی در مورد طبع ماکارونی چیست؟ در ادامه این مطلب طبع ماکارونی را در تکمیل مطلب خواص ماکارونی به صورت کلی بررسی می‌کنیم اما قبل از هر چیز ابتدا مزایا و مضرات مصرف تخم مرغ را بررسی می‌کنیم و بعد در نهایت با جزییات جالبی در مورد طبع این ماده غذایی آشنا خواهیم شد.

آشنایی با انواع ماکارونی و سس‌های مختلف

قبل از آن‌که طبع ماکارونی را بررسی کنیم بهتر است ابتدا با انواع ماکارونی و سس‌های همراهش آشنا شویم. همان‌طور که در مقالات گذشته هم گفتیم ماکارونی یا پاستا انواع مختلفی دارند اما می‌توان آن‌ها را به دو دسته اصلی ماکارونی رشته‌ای و ماکارونی فرمی تقسیم کرد. اما مصرف ماکارونی به تنهایی معمولا رایج نیست و در بیشتر نقاط دنیا ماکارونی را همراه با سس‌های مختلف تهیه می‌کنند که گاهی این سس‌ها کاملا گیاهی هستند و با محصولات کاملا گیاهی تهیه می‌شوند مثل طرز تهیه ماکارونی با سویا؛ اما گاهی هم در تهیه سس ماکارونی از انواع گوشت استفاده می‌شود مثلا طرز تهیه ماکارونی با گوشت چرخ‌کرده یا طرز تهیه ماکارونی با مرغ.

به طور کلی پس می‌توان گفت بخش عمده‌ای از خواص، مزایا و مضرات ماکارونی مربوط به سس و ادویه‌های ماکارونی است که همراه آن مصرف می‌شود و قطعا طبع ماکارونی را هم تحت تاثیر قرار می‌دهند.

مزایا و مضرات مصرف ماکارونی برای سلامتی

ماکارونی گندم کامل سالم ترین ماکارونی

به طور کلی می‌توان گفت ماکارونی هم مزایا و هم مضرات خودش را دارد. اما اگر بتوانیم آن را همراه سبزیجات و مواد مغذی مصرف کنیم هم می‌توانیم از مزایای بیشتری برای سلامت‌مان برخوردار شویم و هم می‌توانیم از آن لذت ببریم.

مزایای ماکارونی

مزایای ماکارونی را می‌توان به دو دسته مزایای ماکارونی برای سلامتی و مزایای کلی آن برای زندگی دسته‌بندی کرد. به طور کلی ماکارونی به‌خاطر داشتن نمک، چربی کم و شاخص گلیسمی (GI) پایین که همان معیار اندازه‌گیری سرعت ورود قند به جریان خون است، می‌تواند در کاهش وزن و حتی بهبود قند خون موثر باشد.

از طرف دیگر ماکارونی یکی از بهترین مواد غذایی مقرون و به‌صرفه است که تقریبا همه افراد می‌توانند آن را تهیه کنند و در سریع‌ترین زمان ممکن با آن یک غذایی مقوی برای خود و خانواده تهیه کنند.

اما در کل گفته می‌شود ماکارونی غلات کامل فواید سلامتی بیشتری نسبت به باقی انواع ماکارونی دارد. بنابراین اگر می‌خواهید از مزایای مختلف ماکارونی از جمله پیشگیری از برخی سرطان‌ها در کنار دیگر مزایایش استفاده کنید حتما از نوع غلات کاملش استفاده کنید.

مضرات ماکارونی

ماکارونی هم مثل همه مواد غذایی در صورتی که درست و به میزان مناسب مصرف شود، مضر نیست اما اگر قرار باشد جزو مواد اصلی برنامه غذایی روزانه باشد احتمالا مشکلاتی برای سلامتی خواهد داشت. پس بهتر است در مصرف آن دقت کنید.

از آن‌جایی که ماکارونی سرشار از کربوهیدرات است، مصرف زیاد آن می‌تواند برای شما مضر باشد. از طرف دیگر ماکارونی حاوی گلوتن که نوعی پروتئین است می‌باشد و این گلوتن برای افراد حساس به گلوتن می‌تواند مشکلات جددی ایجاد کند. پس اگر به گلوتن حساسیت دارید حتما از ماکارونی‌های بدون گلوتن استفاده کنید تا مشکلی برایتان ایجاد نشود.

یکی دیگر از دلایلی که باعث شده ماکارونی‌های امروزه مضراتی داشته باشند این است که ماکارونی‌های مدرن به صورت کارخانه‌ای تهیه می‌شوند بنابراین در فرایند تولید آن‌ها مواد شیمیایی از جمله بهبود دهنده‌های خمیر ماکارونی، نگهدارنده‌ها و رنگ‌های شیمیایی اضافه می‌شوند که به طور کلی برای سلامتی چندان مناسب نیستند. پس اگر مثل گذشته بتوانید از ماکارونی‌های ارگانیک استفاده کنید قطعا مضرات کمتری به سلامتی خود وارد خواهید کرد.

نکاتی که باید در مورد مصرف ماکارونی بدانید

همان‌طور که گفتیم ماکارونی هم مثل همه مواد غذایی مزایا و مضرات خود را دارد اما اگر می‌خواهید از مزایای ماکارونی بیشتر استفاده کنید و کالری ماکارونی‌تان را کنترل کنید اول از همه باید در مصرف آن زیاده‌روی نکنید و بعد هم آن را همراه با سبزیجات تهیه کنید و از آن لذت ببرید. از طرف دیگر بهتر است ماکارونی غلات کامل را در لیست خریدتان بگنجانید. ضمنا بهتر است از مصرف مواد غذایی که طبع سرد دارند مثل ماست و خیار در کنار ماکارونی خودداری کنید.

طبع ماکارونی چیست؟

طبع ماکارونی و مصلح ماکارونی چیست

حالا می‌رسیم به سوال اصلی این مقاله که طبع ماکارونی چیست؟ در طب سنتی ماکارونی از آن دسته مواد غذایی به شمار می‌رود که طبعش مشخص نیست. یعنی اگر ماکارونی از آرد گندم تهیه شده باشد درست مثل خود گندم «غذای مطلق» محسوب می‌شود یعنی نه سرد است نه گرم، نه خشک است نه تر که بتواند در حالات روحی و روانی و جسمی بدن تاثیری بگذارد. اما در کل گفته می‌شود چون طبع ماکارونی طبع نامعلومی دارد بهتر است همیشه ماکارونی را همراه با مواد دیگر مثل سبزیجات و گوشت‌های مغذی از هر دو طبع گرم و سرد همراه کرد تا طبع ماکارونی تغییر کند و مناسب همه باشد.

مصلح ماکارونی چیست؟

مصلح ماکارونی چیست

برای این که طبع ماکارونی بهتر شود بهتر است همراه مصلحاتش مصرف شود. به طور کلی باید بدانید که مصلح، ماده غذایی است که طبع یک غذا را متعادل یا به عبارتی خنثی می‌کند و به این ترتیب سلامت بدن را برایتان به ارمغان می‌آورد. اما در مورد مصلحات ماکارونی به طور کلی می‌توانیم ادویه‌های ماکارونی و سبزیجات را در این دسته قرار دهیم. اما در کل مصلح‌های ماکارونی موارد زیر هستند:

ادویه‌های مناسب به عنوان مصلح ماکارونی: یکی از بهترین ادویه‌های مناسب ماکارونی به عنوان مصلح زیره است. اما در کنار آن می‌توانید از آویشن و دارچین و سیاهدانه هم استفاده کنید. زیره هم یکی از دیگر مصلحات ماکارونی است که خوب است حتما بنابر ذائقه خودتان یکی از این ادویه‌ها یا ترکیبی از این ادویه‌ها را استفاده کنید.

سبزیجات مناسب به عنوان مصلح طبع ماکارونی: از بهترین سبزیجات مناسب به عنوان مصلح طبع ماکارونی می‌توان به ریحان، شوید، مرزه و جعفری و حتی نعناع نام برد. این سبزیجات را می‌توانید به عنوان سبزی خوردن در کنار ماکارونی سرو کنید.

مزایای مصرف ماکارونی چیست؟

ماکارونی دارای چربی، سدیم و کالری کم، پروتئین بالا، بدون کلسترول و غنی‌شده با ویتامین‌ها و مواد معدنی است و همین‌ها باعث می‌شوند ماکارونی جزو مواد غذایی با مزایای بالا در نظر گرفته شود.

مضرات مصرف ماکارونی چیست؟

ماکارونی به خاطر داشتن کربوهیدارت بالا می‌تواند در صورت مصرف زیاد عوارضی برای بدن داشته باشد اما در عین حال ماکارونی حاوی گلوتن برای افراد حساس به گلوتن مضر است و ممکن است برای آن‌ها مشکلاتی ایجاد کند.

آیا می‌توانم هر روز ماکارونی بخورم؟

وقتی ماکارونی می‌خورید، بدن شما مقدار زیادی انسولین ترشح می‌کند که در دراز مدت این میزان انسولین می‌تواند باعث شود استفاده از کربوهیدرات‌ها را برایتان سخت کند و چربی بد خون را افزایش دهد و در نتیجه سلامت قلب‌تان به خطر بیافتد. پس بهتر است هر روز ماکارونی نخورید.

نویسنده

حبیبه مجیدی

مترجمی بودم که دوست داشت روزنامه‌نگار باشد؛ روزنامه‌نگاری شدم که به دنیای روابط عمومی آنلاین کشیده شد و در نهایت نویسنده‌ای شدم تا همچنان بیاموزم.

بیشتر بخوانید

دیدگاه ها