طرز تهیه ماکارونی ساده با دستور سریع و خوشمزه

روش پخت ماکارونی با گوشت چرخ کرده
آسان
4 الی 6 نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
60 تا 90 دقیقه

اگر از کودکان ایرانی در مورد غذای مورد علاقه‌شان بپرسید، احتمالا چندین بار اسم ماکارونی را خواهید شنید. برای پخت ماکارونی ساده و خوشمزه کافی است ماکارونی را آبکش کنید و سپس با گوشت و رب دم کنید. بدون هیچ مقدمه‌ای بیایید با هم طرز تهیه ماکارونی ساده را مرور کنیم.

مواد لازم برای طرز تهیه ماکارونی ساده

مواد لازممیزان مورد نیاز
ماکارونی ساده یا فرمی۳۶۰ گرم
قارچ ۳۵۰ گرم
پیاز (درشت)یک عدد
گوشت (چرخ‌کرده)۴۵۰ گرم
سیر سه حبه
زردچوبهیک قاشق چای‌خوری
رب گوجه فرنگیدو قاشق غذاخوری
سیب زمینی (متوسط)دو عدد
روغن چهار قاشق غذاخوری
نمک و فلفلبه میزان لازم

طرز تهیه ماکارونی ساده

۱. درست کردن سس ماکارونی، مهمترین بخش طرز تهیه ماکارونی ساده

طرز تهیه سس یا مایه ماکارونی ساده

اولین مرحله از درست کردن ماکارونی ساده این است که سس ماکارونی را آماده کنید. برای این کار یک ماهیتابه بردارید و مقداری روغن داخل آن بریزید، سپس پیاز خرد شده را درون روغن داغ بریزید و اجازه دهید خوب سرخ شود تا رنگش کاملا طلایی شود بعد از این که پیاز به میزان کافی سرخ شد نوبت آن است که زردچوبه را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید.

حالا نوبت آن رسیده که گوشت چرخ‌کرده را به پیاز سرخ شده اضافه کنید و اجازه دهید خوب سرخ شود. بعد از این که گوشت به میزان کافی سرخ شد و خوب از قرمزی در آمد، قارچ خرد شده را به مخلوط اضافه کنید تا آب بیافتد. بعد از این در ماهیتابه را ببندید و اجازه دهید گوشت چرخ‌کرده با آب قارچ بپزد سپس سیر که خوب له یا رنده کرده‌اید را به همراه نمک و فلفل به مواد بالا اضافه کنید تا بوی زهم گوشت از بین برود.

بعد از این، نوبت اضافه کردن رب گوجه است. اجازه دهید رب به خوبی به خورد مواد برود و خوب سرخ شود.

چند نکته درباره تهیه سس ماکارونی

  • استفاده از مواد با تنوع بیشتر: مواد سس ماکارونی را می‌توانید تنوع بیشتری بدهید و مثلا در کنار قارچ، به باقی مواد هویج یا حتی عدس پخته شده یا هر سبزی و صیفی دیگری که دوست دارید اضافه کنید.
  • افزایش طعم سس ماکارونی: اگر دوست دارید ماکارونی شما طعم متفاوتی داشته باشید می‌توانید مقداری آویشن هم به مخلوط سس ماکارونی خود اضافه کنید.
  • استفاده از مواد جایگزین به جای رب: در تهیه ماکارونی ساده خود می‌توانید به جای رب از پوره گوجه یا حتی پودر گوجه خشک یا ترکیب رب و پوره گوجه استفاده کنید.

۲. آبکش کردن ماکارونی

آبکش کردن ماکارونی برای طرز تهیه سالاد ماکارونی ساده

دومین مرحله از پخت ماکارونی ساده این است که در یک قابلمه بزرگ، آب و نمک بریزید و اجازه دهید خوب به جوش بیاید. بعد از این که جوش آمد ماکارونی ساده یا فرمی خود را اضافه کنید تا نیم پز شود. بعد از این که ماکارونی تقریبا نرم شد، مخلوط را از روی گاز بردارید و در آبکش بریزید و ماکارونی را با آب سرد بشویید تا نشاسته اضافی آن گرفته شود.

نکات مهم در مورد آبکش کردن ماکارونی

معمولاً آبکش کردن ماکارونی پیش از آنکه آن را دم کنید، یکی از مهم‌ترین مراحل است و اگر چند نکته کلیدی را بدانید می‌توانید یک ماکارونی خیلی خوشمزه بپزید. برخی از این نکات مهم را در ادامه برای شما آورده‌ایم:

  • جلوگیری از بهم چسبیدن ماکارونی‌ها: برای این که ماکارونی شما در حین پخت به هم نچسبد حتما به آب در حال جوش مقداری روغن اضافه کنید.
  • آبکش کردن ماکرونی بعد از آبکش کردن ماکارونی بهتر است حتما آن را با آب سرد آبکش کنید تا در این مرحله هم ماکارونی‌ها به هم نچسبند.
  • بهترین زمان پخت ماکارونی برای آبکش کردن بسته به نوع ماکارونی متفاوت است اما حداقل ۵ تا ۱۰ دقیقه لازم است.

۳. دم کردن ماکارونی ساده آخرین مرحله از طرز پختن ماکارونی

دم کردن ماکارونی برای طرز تهیه ماکارونی ساده

ماکارونی ساده با ته دیگ سیب زمینی چیزی فراتر از یک غذای ساده است بنابراین در این مرحله سیب زمینی ته دیگ را پوست بگیرید و حلقه حلقه کنید و بشورید. فقط اجازه دهید خوب آبش برود و خشک شود.

بعد مقداری روغن کف قابلمه بریزید و اجازه دهید خوب داغ شود سپس مقداری پودر زعفران آسیاب شده (اختیاری) اضافه کنید. سپس یک لایه از ماکارونی پخته شده (تقریبا یک سوم از ماکارونی) را روی سیب زمینی کف قابلمه اضافه کنید و در ادامه دو یا سه ملاقه از سس آماده شده را روی لایه اول ماکارونی بریزید و بعد یک لایه دیگر از ماکارونی پخته شده را روی آن قرار دهید. همین مراحل را تا جایی ادامه دهید که دیگر ماکارونی باقی نماند، لایه نهایی شما باید سس باشد.

روی درب قابلمه را با یک دم‌کنی بپوشانید و درب را روی قابلمه بگذارید سپس اجازه دهید ماکارونی به مدت ۴۵ دقیقه با حرارت ملایم بپزد. در ۵ دقیقه پایانی قبل از برداشتن قابلمه از روی حرارت، شعله گاز را اندکی اضافه کنید تا ته دیگ ماکارونی خوب سرخ شود.

برای این که ته دیگ ماکارونی ساده‌تان راحت و بدون خرد شدن در بیاید بهتر است بلافاصله بعد از برداشتن قابلمه از روی گاز، آن را داخل سینک ظرفشویی که اندکی آب سرد درونش ریخته‌اید، بگذارید.

ماکارونی ساده شما آماده است کافی است قابلمه را به آرامی در یک بشقاب بزرگ برعکس کنید. این کار را می توان با قرار دادن بشقاب در بالای قابلمه و برعکس کردن آن انجام دهید.

طرز تهیه ماکارونی ساده با ته دیگ سیب زمینی شما به اتمام رسید. نوبت آن رسیده که ماکارونی خوشمزه خود را سرو کنید و لذت ببرید. نوش جان!

نکاتی برای طرز تهیه ماکارونی ساده

  • برای تنوع دادن به ماکارونی خود می‌توانید به این غذا مقداری پنیر پیتزا هم اضافه کنید و به این ترتیب یک ماکارونی و پنیر خوشمزه خواهید داشت. البته پیش از این در کتاب کاله طرز تهیه ماکارونی و پنیر را نیز آموزش داده‌‌ایم.
  • این غذای خوشمزه را همه افراد حتی آن‌هایی که به گلوتن حساسیت دارند هم می‌توانند به گونه‌ای درست کنند که مناسبشان باشد کافی است طرز تهیه ماکارونی بدون گلوتن با خمیر خانگی را امتحان کنند.
  • ما در این دستور پخت از گوشت چرخ کرده برای تهیه ماکارونی استفاده کردیم اما اگر گیاهخوار هستید و یا می‌خواهید گوشت مصرف نکنید می‌توانید طرز تهیه ماکارونی ساده بدون گوشت یا با سویا را هم امتحان کنید.
  • دوستداران ماکارونی می‌توانند غذاهای مختلفی با این ماده غذایی درست کنند که یکی از جذاب‌ترین آنها درست کردن انواع سالاد ماکارونی است. اگر دوست دارید می‌توانید طرز تهیه سالاد ماکارونی با مرغ را هم مطالعه کنید.
  • به جای سیب زمینی برای ته دیگ می‌توانید از نان لواش یا حتی کاهو استفاده کنید.
  • در تهیه مایه ماکارونی به جای گوشت قرمز می‌توانید از مرغ هم استفاده کنید. دستور تهیه ماکارونی با مرغ را می‌توانید در کتاب کاله مطالعه کنید.

ناگفته نماند که ماکارونی را می‌توان به روش‌های مختلفی تهیه کرد و اگر دوست دارید سایر دستورهای پخت ماکارونی را نیز تجربه کنید بد نیست سری به مطالب طرز تهیه ماکارونی با سویا ، طرز تهیه سالاد ماکارونی ساده و طرز تهیه ساندویچ ماکارونی نیز در کتاب کاله بزنید.

طرز تهیه ماکارونی ساده

نکاتی برای طرز تهیه ماکارونی ساده

ماکارونی از آن دسته غذاهایی است که می‌توانید آن را به روش‌های مختلف تهیه کنید و به نوعی پخت ماکارونی هر شخص با شخص دیگر فرق دارد چون این غذا را می‌توانید با مواد مختلف و به سبک‌های مختلف با فوت‌وفن خاص خود تهیه کنید و به این ترتیب کالری ماکارونی شما و همچنین خاصیت ماکارونی خود را متفاوت کنید.

انواع روش‌های پخت و تهیه ماکارونی

با اضافه و کم کردن یا حذف کردن مواد مایه و سس ماکارونی می‌توانید ماکارونی را به سبک‌ها و روش‌های مختلف بپزید که از مهمترین انواع ماکارونی شامل پخت ماکارونی با سویا، پخت ماکارونی با گوشت چرخ‌کرده یا حتی بدون هیچ کدام از این دو است.

اما در کنار طرز تهیه ماکارونی ساده می‌توانید از ماکارونی به عنوان ماده اولیه غذاهای بسیاری مثل پیتزای ماکارونی یا حتی تهیه انواع سالاد ماکارونی مثل سالاد هاوایی با ماکارونی و حتی پخت سوپ ماکارونی هم استفاده کنید.

اگر دوست داشته باشید می‌توانید طرز تهیه ماکارونی ساده بدون هیچی را هم امتحان کنید. در این روش تهیه ماکارونی کافی است از ماکارونی و رب یا هر چیزی که در یخچال دارید استفاده کنید.

لازم به ذکر است که پیش از این در کتاب کاله طرز تهیه مواردی که در بالا ذکر شد منتشر شده است و می‌توانید هر کدام از این دستور پخت‌ها را در صورتی که تمایل دارید مطالعه کنید.

تنوع مواد مایه ماکارونی ساده

تهیه مایه ماکارونی یا سس ماکارونی اصلی‌ترین بخش پخت ماکارونی است. به خاطر داشته باشید می‌توانید در تهیه مایه ماکارونی خلاقیت به خرج دهید و یا با در نظر گرفتن ذائقه خود مواد مختلفی از سبزیجاتی مثل هویج یا حبوباتی مثل عدس و لوبیا چیتی گرفته تا انواع پنیر استفاده کنید و به این ترتیب مثلا ماکارونی با پنیر چدار بپزید.

یا حتی اگر دوست دارید ماکارونی ساده بدون هیچی داشته باشید یعنی ماکارونی‌تان را فقط با سس گوجه درست کنید و از آن لذت ببرید.

نکات مهم در مورد طرز تهیه ماکارونی ساده

برخی از پرسش‌های متداول در مورد طرز تهیه ماکارونی ساده

طرز تهیه ماکارونی قلق‌های چندانی ندارد و یکی از ساده‌ترین کارها است؛ در طول این دستور پخت، سعی کردیم به صورت کامل شما را با نحوه پختن یک ماکارونی ساده ولی خوشمزه آشنا کنیم. در ادامه هم به چند سوال متداول و رایج در مورد نحوه طبخ ماکارونی پاسخ داده‌ایم.

مواد لازم برای طرز تهیه سالاد ماکارونی چیست؟

برای پخت ماکارونی ساده باید ماکارونی، رب گوجه، گوشت چرخ‌کرده یا سویا داشته باشید.

ماکارونی را برای پخت ماکارونی ساده کی آبکش کنیم؟

بهترین زمان برای آبکش کردن ماکارونی بسته به نوع ماکارونی ۷ تا ۱۰ دقیقه بعد از پخت ماکارونی در آب نمک جوشیده است.

آیا باید بعد از آبکش کردن ماکارونی رویش آب بریزیم؟

بهتر است برای آن‌که ماکارونی شما به هم نچسبد و البته نشاسته اضافه ماکارونی از آن گرفته شود، بعد از آبکش کردن، رویش آب سرد بریزید.

بهترین ادویه ماکارونی چیست؟

بهترین ادویه برای ماکارونی آویشن است اما می‌توانید از ادویه ماکارونی مخصوص هم استفاده کنید. یادتان باشد که ادویه ماکارونی یکی از مصلحات طبع ماکارونی است.

دیدگاه ها