طرز تهیه ماکارونی ایرانی با ته‌دیگ سیب‌زمینی ترد و خوشمزه

طرز تهیه ماکارونی
متوسط
4 نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
30 تا 60 دقیقه

امروز کتاب کاله با طرز تهیه ماکارونی ایرانی با ته دیگ سیب‌زمینی ترد و خوشمزه به سراغتان آمده است. کمتر کسی است که با این رشته‌های نشاسته‌ای خوشمزه و جذاب میانه‌ای نداشته باشد. طرز تهیه ماکارونی خوشمزه با سس مخصوص و ته‌دیگ برشته، رازی نیست که تنها در اختیار سرآشپزها باشد. برای درست کردن ماکارونی خودمان، تنها به دانستن چند نکته ساده نیاز دارید که با دانستن آن‌ها می‌توانید درست مثل یک آشپز حرفه‌ای این غذای خوشمزه را در خانه تهیه کنید. پس حتی اگر تا امروز جز نیمرو و برنج کته غذایی نپخته‌اید، بساط آشپزی را آماده کنید و برای شگفت‌زده کردن مهمان‌هایتان روی کمک ما حساب کنید. با طرز تهیه ماکارونی ایرانی همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه ماکارونی ایرانی

  • ماکارونی ۴۰۰ گرم
  • گوشت چرخ کرده ۲۰۰ گرم
  • سویا ۱۰۰ گرم
  • فلفل دلمه‌ای خرد شده یک عدد
  • رب گوجه فرنگی سه قاشق غذاخوری
  • پیاز متوسط دو عدد
  • قارچ خرد شده ۲۰۰ گرم
  • سیب زمینی یک عدد
  • پودر آویشن یک قاشق چای‌خوری
  • پودر پاپریکا یک قاشق چای‌خوری
  • نمک، زردچوبه و پودر فلفل سیاه به مقدار لازم
  • پنیر پارمسان پودری به مقدار لازم
  • پنیر پیتزا رنده شده به مقدار لازم

طرز تهیه ماکارونی ایرانی خوشمزه با ته‌دیگ ماکارونی

۱. آماده کردن سویا

آماده کردن سویا

پیش از این چند نوع اسپاگتی خوشمزه مثل اسپاگتی با سس پستو یا اسپاگتی گیاهی اسپایسی را به شما آموزش داده‌ایم اما طعم ماکارونی ایرانی با ته‌دیگ سیب زمینی چیز دیگری است. به خاطر داشته باشید که اولین مرحله از طرز تهیه ماکارونی ایرانی این است که سویا را از قبل به مدت ۱۵ دقیقه خیس کنید.

کمتر کسی است که این رشته‌های نشاسته‌ای جذاب و خوش‌طعم را بشناسد و عاشقشان نباشد. اسپاگتی ایتالیایی یکی از غذاهای محبوب و خوشمزه در دنیا است که حتی خوردن آن به روش ایتالیایی‌ها نیز آداب مخصوص به خودش را دارد.

۲. سرخ کردن پیاز

پیاز برای طرز تهیه پیتزای ماکارونی بدون فر

پیازها را خرد کرده و داخل تابه با دو قاشق غذاخوری روغن سرخ کنید. زردچوبه را هم به تابه اضافه کرده و هر از چند گاهی با قاشقی چوبی هم بزنید تا پیازهای شما نسوزند. حالا سویا را آبکش کرده و کاملا آب آن را بگیرید و ادامه مراحل دستور پخت ماکارونی را به ترتیبی که در ادامه می‌گوییم انجام دهید.

۳. سرخ کردن سویا و گوشت چرخ‌کرده

سرخ کردن سویا و گوشت چرخ کرده برای طرز تهیه ماکارونی

در سومین مرحله از طرز پخت ماکارونی ابتدا سویایی که آبکش کرده‌اید و خوب آبش را گرفته‌اید را داخل تابه بریزید و حدود ۱۰ دقیقه تفت دهید تا کمی سرخ شود. سپس گوشت چرخ‌کرده را اضافه کنید. مواد را آنقدر هم بزنید تا رنگ گوشت کاملا عوض شده و بپزد. پاپریکا و آویشن را اضافه کرده و دوباره حدود پنج دقیقه مواد را با هم تفت دهید.

۴. آماده کردن مایه یا سس ماکارونی

آماده کردن سس ماکارونی

در نهایت در ادامه فرایند تهیه ماکارانی خود ابتدا رب گوجه فرنگی، فلفل دلمه‌ای و قارچ خرد شده، پودر فلفل سیاه و نمک را اضافه کرده و مواد را تفت دهید تا مزه خامی رب گوجه گرفته شده و فلفل دلمه‌ای نرم شود. برای پخت این غذا می‌توانید از رب گوجه فرنگی خانگی هم استفاده کنید تا عطر گوجه بیشتر در غذایتان احساس شود. پس از کمی هم زدن و مخلوط شدن مواد با هم حرارت زیر تابه را خاموش کنید؛ مایه ماکارونی شما آماده است.

۵. آبکش و دم کردن ماکارونی

آخرین مرحله از طرز تهیه ماکارونی این است که داخل قابلمه‌ای را از آب پر کنید و مقداری نمک و روغن به آن اضافه کنید. سپس روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید. پس از به جوش آمدن آب، ماکارونی‌ها را نصف کرده و به آب جوش اضافه کنید. با چنگال کمی هم بزنید تا رشته‌های ماکارونی به هم نچسبند.

پس از شش دقیقه زمانی که ماکارونی‌ها نرم شدند آن‌ها را آبکش کرده و کنار بگذارید تا آب اضافی‌شان خارج شود. سپس در قابلمه مقداری روغن بریزید و برای داشتن یک ته دیگ سیب‌زمینی ترد و خوشمزه کف آن را با سیب زمینی‌های حلقه شده بپوشانید. مقداری ماکارونی روی سیب زمینی‌ها بریزید و روی آن را با مقداری از مایه ماکارونی بپوشانید. چند لایه این کار را تکرار کنید تا مایه و ماکارونی تمام شود.

مقداری پودر آویشن روی ماکارونی بپاشید و در قابلمه را بگذارید. اجازه دهید با حرارت کم به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه ماکارونی دم بکشد. ۱۰ دقیقه آخر مقداری پنیر پیتزای رنده شده روی ماکارونی بریزید و اجازه دهید تا با حرارت ملایم پنیرها آب شوند. ماکارونی ایرانی با ته دیگ سیب زمینی ترد و خوشمزه شما آماده است و می‌توانید آن را در یک بشقاب زیبا سرو کنید و با مقداری پنیر پارمسان پودری روی آن را تزئین کنید.

اگر از علاقه‌مندان ماکارونی هستید توصیه می‌کنیم طرز تهیه ساندویچ ماکارونی و طرز تهیه سالاد ماکارونی ساده را هم امتحان کنید.

به خاطر داشته باشید که انتخاب نوع ماکارونی به سلیقه شما بستگی دارد. اما اگر دوست دارید انواع ماکارونی شکلی و نحوه استفاده آنها را بدانید می‌توانید به کتاب کاله مراحعه کنید.

نکات تکمیلی برای طرز تهیه ماکارونی

ماکارونی غذایی خوشمزه است که با رعایت نکاتی می‌توانید با آن یک غذای مناسب هم برای اعضای خانواده هم برای مهمانی‌هایتان داشته باشید. برخی از نکات مهم برای تهیه ماکارونی را در ادامه با هم مرور می‌کنیم.

راز خوشمزه شدن ماکارونی

ادویه ماکارونی بیشترین نقش را در خوشمزه شدن ماکارونی دارد. اما از میان ادویه‌ها می‌توان گفت آویشن و زعفران بهترین گزینه‌ها هستند. هر چند ادویه مخصوص ماکارونی هم مناسب است. به خاطر داشته باشید ادویه‌هایی که در ماکارونی استفاده می‌کنید نقش موثری در طبع ماکارونی شما و در نهایت خاصیت ماکارونی دارند.

استفاده از گوشت چرخ کرده یا سویا

برای تهیه ماکارونی همان‌طور که دیدید هم می‌توانید از ترکیب گوشت و سویا استفاده کنید هم این که هر کدام را برحسب ذائقه خود و خانواده‌ت ان به صورت جدا استفاده کنید. اما بهترین و شاید به صرفه‌ترین گزینه همین ترکیبی باشد که ما اینجا با هم خواندیم. طرز تهیه ماکارونی با سویا و طرز تهیه ماکارونی با گوشت چرخ کرده را می‌توانید در کتاب کاله مطالعه کنید.

یکی دیگر از گزینه‌های مناسب برای پخت ماکارونی استفاده از مرغ است. شما می‌توانید طرز تهیه ماکارونی با مرغ را هم در کتاب کاله بخوانید.

ته دیگ ماکارونی

ته دیگ ماکارونی شما هم می‌توانید از خود ماکارونی شکل بگیرد هم از سیب زمینی و هم نان لواش. اما این‌ها تنها گزینه‌های مناسب برای ته دیگ نیستند. جزییات بیشتر در خصوص طرز تهیه ته دیگ ماکارونی را می‌توانید در مقاله ته دیگه ماکارونی مطالعه کنید.

دیدگاه ها

  1. سلام. من همیشه قبل از درست کردن هر غذایی اول یکبار سایت شما رو مرور میکنم تا چیزی از قلم نندازم.
    فقط توی این دستور غذا یه سوال پیش اومد. چیکار کنیم سیب زمینی ها بهتر کنده بشن ؟ زیرشو خاموش کنیم و بدون اینکه درش رو باز کنیم بزاریم یکم بمونه ؟ یا اینکه سریع قابلمه رو بزاریم توی آب سرد که ته دیگ ول کنه ؟

    1. سلام. خوشحالیم که مطالب ما برای شما مفید هستند. برای این که ته دیگ غذای شما بهتر بمونه بهتره بعد از اینکه زیر قابلمه رو خاموش کردید اون رو سریع در یک ظرف آب سرد بگذارید تا به این ترتیب ته دیگ راحت‌تر جدا بشه. اما خوبه به جنسه قابلمه هم دقت داشته باشید.

    1. دوست عزیز سلام؛
      متأسفیم که تهیه ماکارونی با سویا را دوست نداشتید. پیشنهاد می‌کنیم برای بهتر شدن طعم سویا، از سیر و کمی آبلیمو هم استفاده کنید. البته پنیر هم که همیشه غذاها را خوشمزه می‌کند. می‌توانید از پنیرهای خامه‌ای یا پنیر پنج ستاره آمل هم در انتهای تهیه سویا و تنها با کمی حرارت استفاده کنید. امیدواریم این بار طعم بهتری را تجربه کنید.

    1. سلام، دوست عزیز در این دستور مخلوط گوشت چرخ‌کرده و سویا استفاده شده است شما می‌توانید سویا را حذف کرده و به مقدار دلخواه خود گوشت چرخ‌کرده را افزایش دهید.

  2. خیلی خوبه ممنون نوش جان خوشمزه هست همه درست کنند من یه کودک۱۰ساله هستم که درست کردم و خیلی خوشمزه شد این قدر خوشمزه بود که همشوخوردیم

    1. سلام، نوش جان خوشحالیم که تونستید درست کنید و لذت ببرید

  3. سلام
    خیلی ممنون از دستور پخت بسیار عالیتون
    مایع ماکارونی که میریزم روی ماکارونی، کمی خمیر میشه به همین خاطر جدا میذارم.
    امکانش هست آدرس سایت آشپزیتونو در واتس آپ یا تلگرام بدین

    1. سلام دوست عزیز می‌توانید پست‌های آشپزی را در اینستاگرام، صفحه Kallehbrand دنبال کنید.

  4. خیلی ممنون ،ما که همیشه تنهاییم این دستور پخت غذای شما خیلی کمکمون میکنه،سلامت باشید همیشه،🙏🙏🙏🙏🙏🙏🌹🌹🌹🌹🌹

  5. ینی با این طرز پخت منو از گرسنگی فردا نجات دادید تشکرات فراوان

    1. سلام، دوست عزیز مقدار لازم در مورد ادویه‌ها یعنی بسته به سلیقه فردی یا خانواده، بعضی غذاهای پرادویه و خوش نمک می‌پسندند اما بعضی یا منع مصرف دارند یا کلا غذاهای پرادویه نخورده و کم‌نمک می‌پسندند.