طرز تهیه سس سویا

طرز تهیه سس سویا
آماده سازی
بیش 90دقیقه
پخت
بیش 90دقیقه

سس سویا یکی از محبوب‌ترین چاشنی‌های جهان است. این سس که از دانه‌های سویا تهیه می‌شود، در آشپزی کشورهای آسیای جنوب شرقی به ویژه آشپزی چین و ژاپن کاربرد بسیاری دارد. این سس، سال‌های سال است که برای طعم‌دار کردن غذاهای مختلف مانند گوشت، ماهی، مرغ و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد و مزه شور آن طعم فوق‌العاده‌ای به غذای شما خواهد بخشید.

سس سویا می‌تواند کم رنگ یا حتی پررنگ باشد. نوع پررنگ این سس غلیظ‌تر بوده و طعم و مزه قوی‌تری دارد اما شوری آن کمتر است. طرز تهیه سس سویا یک فرایند طولانی است و مدت زمان نسبتا زیادی طول می‌کشد تا این سس به عمل آید. بااین‌حال این زمان طولانی ارزش طعم فوق‌العاده این سس را دارد تا بتوانید با آن نودل خوشمزه‌تری به سبک اصیل بخورید. اگر می‌خواهید این سس را در خانه تهیه کنید، در ادامه همراه باشید تا طرز تهیه سویا سس را به شما آموزش دهیم.

مواد لازم برای تهیه سس سویا

  • دانه سویا چهار پیمانه
  • آرد گندم چهار پیمانه
  • آب ۸/۳ لیتر
  • نمک سه و نیم پیمانه
  • مخمر مطابق دستور

طرز تهیه سس سویا

مرحله اول

ابتدا باید دانه‌های سویا را بشویید و پوسته رویی آن‌ها را کاملا جدا کنید. برای شستن دانه‌های سویا آن‌ها را درون یک ظرف بریزید و با آب سرد بشویید. هنگام شست‌وشو، دانه‌هایی که خرد شده‌اند یا تغییر رنگ داده‌اند را از ظرف خارج کنید.

برای این کار دانه‌های سویا را درون یک ظرف بزرگ بریزید و روی آن، آب بریزید طوری که دانه‌های سویا کاملا با آب پوشانده شوند. هر چند ساعت یک بار، سویا را آبکش کنید و مجددا آب به آن اضافه کنید. این کار را باید حدود ۵ بار در طول شبانه‌روز انجام دهید.

مرحله دوم

بعد از این‌که چندین بار عوض کردن آب دانه‌های سویا، آنها را درون یک قابلمه آب بریزید و روی شعله متوسط گاز قرار دهید. دانه‌های سویا باید بین ۴ تا ۵ ساعت در همین وضعیت باقی بمانند، طوری که وقتی یک دانه سویا از داخل قابلمه بر می‌دارید بتوانید آن را به راحتی با دست پودر کنید.

مرحله سوم

دانه‌های سویا را پس از پخته شدن آبکشی و از قابلمه خارج کنید. سویاهای پخته شده را به کمک پشت قاشق یا غذاساز به صورت پوره درآورید. در این مرحله باید یک پوره کاملا یک‌دست به دست آید.

مرحله چهارم

آرد گندم را به پوره سویا اضافه کنید و آن‌ها را با هم مخلوط کنید تا خمیری شکل شود. می‌توانید آن‌ها را به کمک مخلوط کن با هم مخلوط کنید تا خمیر شما کاملا یکدست شود.

مرحله پنجم

بعد از خنک شدن خمیرتان، مخمر را به آن اضافه کنید. هنگام اضافه کردن مخمر به خمیر، روی بسته آن را مطالعه کنید و با توجه به میزانی که روی بسته ذکر شده است از آن استفاده کنید. این مقدار ممکن است برای هر برند مقدار خاصی باشد.

مرحله ششم

خمیر به دست آمده را به یک ظرف لبه‌دار منتقل کنید و روی آن را کاملا صاف کنید. سپس به کمک انگشتتان به صورت عمودی شیارهایی روی خمیر ایجاد کنید که عمق آن به کف ظرف برسد و تکه‌های خمیر کاملا از هم جدا باشد.

مرحله هفتم

مخلوط به دست آمده را با همان ظرف به مدت دو روز در محلی گرم قرار دهید. این کار باعث می‌شود باکتری‌هایی سبز رنگ روی خمیر شما ایجاد شود که به راحتی می‌توانید آن‌ها را مشاهده کنید. بعد از دو روز سه و نیم پیمانه نمک را با ۸/۳ لیتر آب داخل یک دبه بریزید و آن‌ را خوب هم بزنید و خمیرهایتان را به محلول آب نمک منتقل کنید و درب دبه را محکم ببندید. این کار باعث می‌شود تا از رشد باکتری‌ها جلوگیری شود.

مرحله هشتم

در هفته اول به صورت روزانه درب دبه را باز کنید و با یک قاشق دسته بلند محلول داخل آن را هم بزنید و بعد از این‌که هم زدید دوباره درب دبه را بگذارید. از این به بعد به صورت هفته‌ای یک بار همین کار را به مدت ۶ تا ۱۲ ماه تکرار کنید. حداقل باید ۶ ماه این کار را تکرار کنید تا سس سویا به دست آید اما برای غلیظ‌تر شدن آن به زمان بیشتری نیاز خواهید داشت.

مرحله نهم

زمانی که احساس کردید مایع درون دبه به غلظت مورد نظرتان رسیده است یک پارچه توری روی ظرفی گود پهن کنید و مواد داخل دبه را روی آن بریزید تا مایع سس از مواد جامد داخل دبه جدا شود.

مرحله دهم

سس سویای خود را داخل قابلمه بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید. به کمک دماسنج سعی کنید دمای قابلمه را روی ۷۹ درجه سانتی‌گراد نگه دارید و اجازه دهید تا سس سویای شما به مدت ۲۰ دقیقه در این حرارت بماند تا پاستوریزه شود.

مرحله یازدهم

سس سویای پاستوریزه شده خود را درون بطری بریزید و آن را داخل یخچال نگه‌داری کنید.

فوت و فن تهیه سویا سویا

  • در صورت تمایل برای مرحله پختن سویاها می‌توانید از زودپز استفاده کنید. در صورت استفاده از زودپز، سویاها را به همراه یک پیمانه آب درون زودپز بریزید و آن را روی حرارت بالا قرار دهید. هنگامی که زودپز شروع به سوت کشیدن کرد حرارت گاز را کاهش دهید و اجازه دهید تا سویاها به مدت ۲۰ دقیقه بپزند.
  • این سس در صورت نگه‌داری در بطری در بسته تا ۳ سال قابل استفاده خواهد بود.

سس سویا، یک چاشنی خوشمزه از چین

منشا سس سویا به ۵۰۰ سال قبل از میلاد در کشور چین برمی‌گردد. این سس یکی از قدیمی‌ترین چاشنی‌های دنیا به شمار می‌رود. فرآیند ساخت سس سویا از نیاز به نگهداری گوشت، سبزیجات و غلات با نمک شکل گرفت. در گذشته‌های دور گندم را با دانه‌های سویا، آب و نمک تخمیر می‌کردند.

گفته می‌شود سس سویا نامش را اولین بار در دهه ۱۶۰۰ زمانی که از طریق تجار هلندی و ژاپنی به اروپا آمد، از کلمه shoyu که همان سویا در ژاپن نامیده می‌شود، گرفته است. در واقع باید گفت دانه سویا از سس سویا نام‌گذاری شده است.

wikihow

دیدگاه ها