طرز تهیه شیرینی نخودچی بدون استراحت و فر در خانه

طرز تهیه شیرینی نخودچی بدون استراحت
آسان
۱۲ نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

شیرینی نخودچی یا به تعبیری نان نخودچی از شیرینی‌های خشک اما پرطرفدار محسوب می‌شود که جایگاه خاصی در میان ایرانی‌ها دارد. این شیرینی کوچک اما خوش‌عطر و بو آن‌چنان در دیدو‌بازدیدهای نوروز دل‌بری می‌کند که بی‌ هیچ بهانه‌ای می‌توان آن را در خانه درست کرد. در مطالب قبلی به طرز تهیه شیرینی نخودچی با تمام ریزه‌کاری‌هایش اشاره کرده‌‌ایم که می‌توانید آن را بخوانید. در این مطلب طرز تهیه شیرینی نخودچی بدون استراحت و فر را برایتان خواهیم گفت تا آن را در کم‌ترین زمان برای خود و میهمانهایتان درست کنید.

مواد لازم برای تهیه شیرینی نخودچی بدون استراحت

  • آرد نخودچی ۲۵۰ گرم
  • روغن جامد ۱۰۰ گرم
  • پودر قند یک لیوان
  • آرد سفید یک قاشق غذاخوری
  • پودر هل یک‌دوم قاشق غذاخوری

طرز تهیه شیرینی نخودچی بدون استراحت

۱. مواد لازم را آماده کنید

عطر و طعم این شیرینی خانگی چیزی نیست که بتوان دست رد به آن زد چه بهتر که آن را در خانه و بدون فر برای خود درست کنید. مواد لازم گفته‌شده را برای هم‌دما شدن با محیط آماده کنید. لطافت و نرمی خمیر شیرینی تاثیر به‌سزایی در پخت آن دارد پس به اندازه‌های گفته شده هم دقت کنید. حالا در اولین مرحله از طرز تهیه شیرینی نخودچی باید در یک کاسه مناسب سه قاشق غذاخوری آرد‌ نخودچی را به همراه آرد سفید گفته‌شده بریزید. این دو را با یکدیگر الک کرده و کنار بگذارید. یک لیوان پودر قند را هم الک کنید تا دانه‌های درشتی از آن باقی نماند. شما می‌توانید تهیه شیرینی نخودچی با کره را هم امتحان کنید.

۲. مواد را مخلوط کنید

مخلوط کردن هل، پودر قند و آرد نخودچی در طرز تهیه شیرینی نخودچی بدون استراحت

در دومین مرحله از طرز تهیه شیرینی نخودچی بدون استراحت باید روغن جامد را داخل یک کاسه مناسب بریزید. هل و پودر قند الک‌شده را هم اضافه کنید. مواد را با کمک لیسک تا جایی هم بزنید که در اصطلاح پودر قند به خورد مواد برود. مخلوط آرد را هم کم‌کم اضافه کنید. مواد را با لیسک کمی هم بزنید. سپس با نوک انگشتان خود مواد را به آرامی هم بزنید تا آرد خوب به خورد مواد برود. در کتاب کاله می‌توانید طرز تهیه شیرینی نخودچی بدون فر را به سبکی دیگر خوانده و درست کنید.

۳. مواد را ورز دهید

در سومین مرحله از طرز تهیه شیرینی نخودچی بدون استراحت مواد را به آرامی با نوک انگشتان خود ورز دهید تا خمیر شکل بگیرد. برای انسجام بهتر خمیر شیرینی، می‌توانید آن را سه بار با چرخ‌گوشت، چرخ کنید. شما در نهایت باید خمیر جمع‌شده‌ای در کاسه داشته باشید. پس اگر تنها از نوک انگشتان خود برای ورز آن استفاده می‌‌کنید، کمی صبور باشید. در این مرحله باید مراقب باشید که خمیر را زیادی ورز ندهید که به روغن بیفتد. در این دستور خمیر شیرینی‌تان نیازی به استراحت ندارد پس به سراغ قالب زدن و پخت آن بروید. اگر در اندازه‌گیری مواد لازم مشکل دارید تهیه شیرینی نخودچی با لیوان را بخوانید.

۴. شیرینی را بپزید

در چهارمین مرحله از طرز تهیه شیرینی نخودچی بدون استراحت باید خمیر را داخل یک نایلون بگذارید. با کمک وردنه آن را به قطر یک سانتی‌متر باز کنید. اگر کناره‌های خمیرتان ترک دارد آن را با کمک کاتر فشرده کنید. قطر آن باید به دو سانتی‌متر برسد. با قالب‌های دلخواه خمیر را کاتر بزنید. با توجه به ذائقه‌تان روی شیرینی‌ها پودرپسته، سیاه‌دانه یا خرفه بریزید. شیرینی‌ها را به آرامی داخل سینی فر دست‌ساز بگذارید. داخل یک قابلمه مناسب یک پایه فلزی قرار دهید. قابلمه را روی حرارت ملایم بگذارید تا خوب گرم شود. سینی را برای پخت به مدت ۲۰ دقیقه داخل قابلمه بگذارید.در این مرحله مراقب باشید که شیرینی‌هایتان نسوزند. از تهیه شیرینی قرابیه گردویی برای روزهای عیدتان غافل نشوید.

دستور تهیه شیرینی نخودچی بدون خمیر مایه

نکات تکمیلی شیرینی نخودچی بدون استراحت

شیرینی خانگی نخودچی یکی از خوشمزه‌ترین شیرینی‌هایی است که به همراه شیرینی کشمشی می‌توانید برای پذیرایی از میهمانان‌تان در خانه آن را بدون فر درست کنید. مهم‌ترین نکته در تهیه این شیرینی، صبوری در تهیه خمیر است. با این‌حال نکات گفته‌شده در ادامه مراحل کار را برایتان راحت‌تر خواهد کرد.

ترک شیرینی نخودچی

ترک روی شیرینی نخودچی

ظاهر زیبای شیرینی نخودچی همانند طعم آن اهمیت دارد پس نباید هنگام پخت ترک بخورند. برای جلوگیری از این مسئله باید خمیر را به اندازه ورز دهید تا به روغن نیفتد. از سویی دیگر آرد نخودچی و پودر قند را حتما باید الک کنید. از تهیه شیرینی نارگیلی کنار دیگر شیرینی‌ها غافل نشوید.

پخت شیرینی در فر

در طرز تهیه نخودچی باید فر را با دمای ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد گرم کنید. سپس سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید. شیرینی‌های قالب‌زده را در سینی با فاصله از هم بچینید. سینی را در وسط فر بگذارید. برای پخت شیرینی‌ها در فر با همان دمای ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد، ۲۰ دقیقه زمان کافی است. اگر فر در دسترس‌تان است برای میهمانی عیدتان از تهیه قطاب یزدی غافل نشوید.

استفاده از آرد نخودچی

استفاده از آرد نخودچی در طرز تهیه شیرینی نخودچی بدون استراحت

این شیرینی خوشمزه و خانگی به دلیل استفاده از آرد نخودچی به شیرینی نخودچی معروف است پس چه بهتر که از نوع بو داده آن در این دستور استفاده کنید. استفاده از آرد نخودچی معمولی بوی خامی می‌دهد. برای آشنایی بیشتر می‌توانید طرز تهیه آرد نخودچی خانگی را به همراه تمام فوت‌وفن‌‌ها در کتاب کاله بخوانید.

سفتی شیرینی نخودچی

تهیه شیرینی نخودچی با این دستور گفته‌شده، رعایت اندازه‌ها و چرخ کردن خمیر منجر به نرمی و لطافت آن خواهد شد. آرد اضافی منجر به سفتی خمیر می‌شود که با چرب کردن دستان‌تان و ورز دادن خمیر مشکل آن رفع خواهد شد. از دیگر شیرینی‌های عید که نمی‌توان از آن غافل شد تهیه شیرینی پنجره ای با نشاسته ذرت است پس آن را امتحان کنید.

شل شدن خمیر نخودچی

شل شدن خمیر شیرینی نخودچی بدون استراحت

دستور تهیه این شیرینی خانگی با آرد نخودچی و آرد سفید است که در صورت شل بودن خمیر می‌توانید کمی به آن آرد برنج اضافه کنید. دقت داشته باشید آن را به آرامی به مخلوط اضافه کرده و ورز دهید. از سویی دیگر شیرینی‌ها بعد از پخت شل هستند و سریع پودر می‌شوند باید یک تا دو ساعت به آن‌ها اجازه دهید که خنک شوند. شیرینی پفکی گردویی مجلسی از آن شیرینی‌هایی است که حتما باید آن را برای میهمانی‌هایتان درست کنید.

پودر شدن خمیر شیرینی

در طرز تهیه شیرینی نخودچی نه تنها باید به اندازه مواد دقت داشت بلکه باید آن را به اندازه کافی ورز دهید. ورز زیادی منجر به سفتی و ورز کم منجر به شلی خمیر خواهد شد. شلی خمیر، قالب زدن را هم دشوار خواهد کرد.

روغن شیرینی نخودچی

استفاده از روغن نیمه جامد در تهیه شیرینی نخودچی بدون استراحت

در تهیه شیرینی معمولا از روغن صاف قنادی استفاده می‌کنند اما برای شیرینی نخودچی باید از روغن جامد یا نیمه‌جامد استفاده کرد. استفاده از روغن صاف قنادی برای تهیه این شیرینی خانگی منجر به خشکی بیش از حد آن می‌شود. پیشنهاد ما تهیه شیرینی اشکی با روغن مایع است که بسیار ساده است.

دیدگاه ها