طرز تهیه شیر برنج دارچینی

شیر برنج دارچینی
آسان
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

در قدیم به شیربرنج، آش‌شیر می‌گفتند. شیر برنج دارچینی بیشتر در مناطق کوه‌پایه نشین زاگرس و البرز ایران طبخ و به عنوان یک دسر یا وعده غذایی سرو می‌شد. البته شیربرنج در ابتدا بدون شکر و پودر ژلاتین سرو می‌شد، بعدها به آن شکر، عسل، شیره خرما شیره انگور، مربا و نمک اضافه شد. امروزه این دسر خوشمزه در طعم‌های مختلف مثل شیربرنج دارچینی کاله، به صورت آماده در دسترس ما قرار گرفته است با طرز تهیه شیر برنج دارچینی همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه شیر برنج دارچینی

  • برنج۱۲۰ گرم
  • چوب یا پودر دارچینبه مقدار دلخواه (بهتر است چوب دارچین استفاده شود)
  • شیر کم‌ چرب کاله۲۵۰ میلی‌لیتر
  • پودر ژلاتینیک قاشق سوپ‌خوری
  • آب سردیک‌چهارم پیمانه
  • شکریک فنجان

طرز تهیه شیر برنج دارچینی

مرحله اول

ابتدا قابلمه را روی حرارت قرار دهید. به این نکته توجه داشته باشید که برای تهیه دسرهای پودینگی مانند فرنی و شیر برنج دارچینی، بهتر است از قابلمه لعابی استفاده شود. چرا که پخت شیر برنج زمان و حوصله زیادی می‌خواهد و قابلمه لعابی با نگه داشتن گرما در درون خود، باعث پخت بهتر شیر برنج دارچینی می‌شود و هم‌چنین از تغییر رنگ آن جلوگیری می‌کند.

مرحله دوم

حالا شیر را درون قابلمه بریزید. سپس برنج را که از ۸ ساعت قبل خیس کرده‌اید، به آن اضافه کنید. بهتر است از برنج نیم‌دانه یا گرده یا هر برنجی که زود و راحت طبخ شود، استفاده کنید.

مرحله سوم

مخلوط را ۵ دقیقه هم بزنید و حین هم زدن به آن چوب یا پودر دارچین اضافه کنید. دقت کنید که اگر از پودر دارچین استفاده کنید، رنگ شیربرنج دارچینی، تیره می‌شود.

مرحله چهارم

حالا برای جلوگیری از ته گرفتن و سوختگی برنج، شیر برنج را تا وقتی که برنج، خود را باز کند، هم بزنید (حدود نیم ساعت). اگر به هر دلیلی برنج ته گرفت و سوخت، حتما قابلمه را عوض کنید. شکر را هم در این مرحله اضافه کنید و خوب هم بزنید تا حل شود.

مرحله پنجم

بعد از این که برنج کاملا وا رفت، به آن شکر را اضافه کنید و شیر برنج را تا زمانی که شکر در آن حل شود، هم بزنید و بعد شعله گاز را خاموش کنید.

مرحله ششم

آب سرد را در کاسه‌ای بریزید و پودر ژلاتین را به آرامی روی سطح آب بریزید و کاسه را تکان دهید. دقت کنید که اگر یک ‌دفعه پودر ژلاتین را به آب اضافه کنید، یک لخته سفید رنگ تشکیل می‌شود و خیلی دیر در آب حل می‌شود. بعد از اضافه شدن پودر ژلاتین به آب، کاسه را روی بخار آب قرار دهید تا کاملا داخل آب حل شود. هم‌چنین می‌توانید به جای بخار آب، کاسه را ۳۰ ثانیه داخل ماکروویو قرار دهید تا ژلاتین کاملا در آب حل شود. سپس محلول ژلاتین را به شیر برنج اضافه کنید و خیلی خوب هم بزنید. در این مرحله می‌توانید به شیربرنج دارچینی خود مقداری خامه اضافه کنید تا لطیف‌تر شود.

مرحله هفتم

بعد شیر برنج را داخل قالبی بریزید که قابل برگشتن باشد. بعد از خنک شدن شیربرنج دارچینی، قالب را داخل ظرفی برگردانید و روی سطح آن را با پودر دارچین و سیاه‌دانه تزئین و سرو کنید. اگر چنین قالبی در دسترس ندارید یا برای سرو غذا عجله دارید، می‌توانید مقدار ژلاتین را تا دو برابر گفته شده به آب سرد اضافه کنید تا شیربرنج خوب ببندد.

توجه شود که اگر مقدار ژلاتین را بیش از دو قاشق سوپ‌خوری اضافه کنید، شیر برنج دارچینی شما حالت لاستیکی به خود می‌گیرد و اگر کمتر از مقدار گفته شده اضافه کنید شیربرنج معمولا نمی‌بندد. همچنین اگر از ورق ژلاتین استفاده می‌کنید، بین ۳ تا ۵ ورق ژلاتین به جای پودر به آب اضافه کنید. البته به ‌جای آب می‌توانید از گلاب یا عرق بهارنارنج یا عرق بیدمشک استفاده کنید. بسته به سلیقه و ذائقه می‌توانید به شیربرنج خود پودر گل‌سرخ، پودر قهوه یا پودر کاکائو اضافه کنید. اگر به هر دلیلی با مصرف ژلاتین مشکل دارید، می‌توانید به جای آن مقداری نشاسته ذرت را در شیر سرد حل کنید و به شیربرنج اضافه کنید و خیلی سریع هم بزنید تا گلوله گلوله نشود.

دیدگاه ها