طرز تهیه لوبیا پلو بدون گوشت اما خوشمزه و مجلسی

طرز تهیه لوبیا پلو بدون گوشت
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

اگر قصد دارید یک غذای خوشمزه گیاهی بپزید و گوشت مصرف نکنید، قطعا لوبیا پلو بدون گوشت بهترین گزینه است. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه لوبیا پلو ساده را بررسی کرده بودیم اما اینجا قصد داریم لوبیا پلوی مناسب افراد وگان و گیاهخوار را آماده کنیم. در ادامه طرز تهیه لوبیا پلو بدون گوشت را که برخی آن را استانبولی پلو با لوبیا سبز می‌دانند را بررسی می‌کنیم.

مواد لازم جهت تهیه لوبیا پلو بدون گوشت

  • برنج ۴ پیمانه
  • لوبیا سبز ۴ فنجان
  • هویج (متوسط) ۲ عدد
  • پیاز (خرد شده) ۲ عدد
  • سیر بزرگ ۲ حبه
  • زردچوبه و دارچین ۱ قاشق چایخوری
  • رب گوجه فرنگی ۴ قاشق غذاخوری
  • زعفران به مقدار لازم
  • روغن گیاهی به مقدار لازم
  • نمک و فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه لوبیا پلو بدون گوشت

۱. آماده کردن برنج برای آبکش

خیساندن برنج لوبیا پلو بدون گوشت

اولین مرحله از طرز تهیه لوبیا پلو بدون گوشت درست شبیه همه غذاهای پلویی مثل طرز تهیه لوبیا پلو با مرغ ریش ریش این است که برنج را برای تهیه غذا بشویید و مقداری نمک و آب اضافه کنید تا برنج به مدت حداقل یک ساعت خیس بخورد و آماده تهیه لوبیا پلو به روش آبکش شود. بعد در یک قابلمه مناسب دو سوم آب بریزید و مقداری نمک اضافه کنید و بگذارید آبش به جوش آید.

۲. آماده کردن مایه لوبیا پلو

حالا نوبت آن است که مواد را برای مایه لوبیاپلو تهیه کنیم. ابتدا لوبیا پلو خرد شده را با مقداری آب به مدت ۳۰ دقیقه بپزید. هم‌زمان که لوبیا می‌پزد ابتدا هویج را نگینی خرد کنید و بعد در یک ماهیتابه مناسب روغن بریزید و پیاز خرد شده را اضافه کنید تا اندکی نرم و ترد شود و بعد مقداری زردچوبه به آن اضافه کنید. سپس هویج نگینی خرد شده را هم به پیاز در حال سرخ شدن اضافه کنید و هم زمان لوبیای پخته شده را اضافه کنید و تفت دهید. بعد از این که لوبیا اندکی سرخ شد نوبت آن است که سیر، ادویه پلویی، نمک، فلفل و دارچین را اضافه کنید و هم بزنید. در انتها رب گوجه را هم اضافه کنید و هم بزنید و اجازه دهید مواد اندکی به خرد هم بروند.

یادتان باشد اگر زمان کافی ندارید که همیشه از لوبیای تازه استفاده کنید بهتر است از لوبیا و هویج فریز شده یا کنسروی استفاده کنید.

۳. آبکش کردن برنج و دم کردن لوبیا پلو

آخرین مرحله از طرز تهیه لوبیا پلو بدون گوشت این است که برنج را آبکش کنید. برای این کار برنجی که خیس خورده را به آب در حال جوشی که در مرحله اول آماده کردید، اضافه کنید و بگذارید به مدت ۵-۸ دقیقه بپزد تا حدی که برنج مقداری نرم شود. بعد برنج را آبکش کنید.

حالا ته یک قابلمه مناسب برای دم کردن پلو برای تهیه ته دیگ لوبیا پلو یا نان لواش یا سیب زمینی بگذارید و بعد یک لایه از برنج آبکش شده بریزید و رویش یک لایه از مایه لوبیا پلو. این کار را تا اتمام تمام برنج و مایه لوبیا پلو ادامه دهید و در نهایت در قابلمه دم‌کنی بگذارید و اجازه دهید لوبیاپلوی بدون گوشت شما به مدت ۴۵ تا ۵۰ دقیقه بپزد.

طرز تهیه لوبیا پلو بدون گوشت کته

طرز تهیه لوبیا پلو بدون گوشت کته

طرز تهیه لوبیا پلو بدون گوشت کته یا دمی خیلی راحت‌تر از تهیه این غذا به صورت آبکش است. برای تهیه لوبیا پلو به این روش کافی است مواد را آماده کنید و بعد برنجی که خیس خورده را در قابلمه ریخته و آب کافی اندازه یک بند انگشت رویش بریزید و روغن اضافه کنید، بگذارید آب تبخیر شود و در انتها مایه را اضافه کنید و هم بزنید تا خوب با برنج مخلوط شود. در نهایت در قابلمه را ببندید و اجازه دهید غذایتان به مدت یک ساعت بپزد. به همین سادگی تهیه لوبیا پلو بدون گوشت دمی شما آماده است. نوش جان!

با خواندن این غذا احتمالا عاشق لوبیا سبز خواهید شد. به شما توصیه می‌کنیم طرز تهیه کوکوی لوبیا سبز و البته طرز تهیه شوید لوبیا پلو را هم در کتاب مطالعه کنید.

سوای این لوبیا پلوهایی که تا الان صحبتشان را کردیم شاید برایتان جالب باشد که بدانید با لوبیای چشم بلیلی غذایی درست می‌کنیم مشابه لوبیا پلو که طرز تهیه لوبیا چشم بلبلی پلو را هم می‌توانید در کتاب کاله مطالعه کنید.

نکات تکمیلی برای تهیه لوبیا پلو بدون گوشت

نکات و فوت و فن های طرز تهیه لوبیا پلو بدون گوشت یا با گوشت

تهیه لوبیا پلو چه با گوشت چه بی گوشت نکات و فوت‌وفن‌هایی دارد که در ادامه مرور می‌کنیم.

سرو لوبیا پلو به بهترین شکل ممکن

تهیه لوبیاپلو با تزیین نهاییش کامل می‌شود. کافی است برای تزیین و سرو بهتر این غذا بعد از این که پلو آما ده شد مقداری کره آب شده را روی آن بریزید تا معطر شود و بخشی از پلو را در یک ظرف که زعفران در آن دم کرده‌اید بریزید و هم بزنید تا برنج‌تان زعفرانی شود. این بخش از برنج را برای تزیین و معطر کردن برنج به کار ببرید.

بهترین گزینه‌ها برای سرو همراه لوبیا پلو شامل ماست و خیار، سبزی خوردن، انواع ترشی و شور می‌شود. طرز تهیه شور بدون سرکه را می‌توانید در کتاب کاله بخوانید.

راز خوشمزه شدن لوبیا پلو

یکی از مهمترین رازهای خوشمزگی لوبیا پلو استفاده از ادویه مناسب آن است. ادویه پلویی یکی از بهترین ادویه‌ها برای قاطی‌پلوهاست. شما دستور تهیه مخلوط ادویه پلو ایرانی در کتاب کاله موجود است. البته زعفران دم کرده و دارچین قطعا برای خوشمزه شدن لوبیا معجزه می‌کنند.

حتی بهتر است برای سالم‌تر بودن و البته خوشمزه‌تر شدن لوبیا پلو، از پوره گوجه یا گوجه له‌شده که خودتان در منزل تهیه کرده‌اید به جای رب استفاده کنید.

لوبیا پلو با گوشت یا بدون گوشت

به طور سنتی لوبیا پلو حاوی گوشت چرخ‌کرده است، اما هم می‌توانید مثل دستورالعمل بالا بدون گوشت درستش کنید هم با سویا یا مرغ. اما شاید بد نباشد به جای رب هم از پوره گوجه یا ترکیب پوره گوجه و رب استفاده کنید.

تهیه لوبیا پلو گیاهی با مواد مختلف

لوبیا پلو با قارچ: اگر گیاهخوار هستید و می‌خواهید لوبیاپلو گیاهی داشته باشید، می‌توانید لوبیا پلوی خود را با اضافه و کم کردن مواد متنوع کنید. مثلا به جای هویج می‌توانید قارچ استفاده کنید و به این ترتیب لوبیا پلو با قارچ داشته باشید. یا اصلا نه هویج بریزیزد نه قارچ.

لوبیا پلو با سویا: استفاده از سویا هم یک گزینه دیگر برای تهیه لوبیاپلو است که برای طرز تهیه لوبیا پلو بدون گوشت با سویا کافی است سویا را ابتدا خوب خیس کنید و بعد آبش را بگیرید و به درستی تفت دهید تا خامی و بوی آن گرفته شود و باقی مراحل را طی کنید. آموزش کامل طرز تهیه لوبیا پلو با سویا را می‌توانید در کتاب کاله بخوانید.

دیدگاه ها