طرز تهیه کوکو لوبیا سبز به روش سنتی

طرز تهیه کوکو لوبیا سبز
آسان
4 الی 6 نفر
آماده سازی
30 تا 60 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

آیا به دنبال یک غذای ایرانی خوش‌رنگ و در عین حال خوشمزه و نسبتا سریع هستید؟ باید به شما بگوییم کوکو لوبیا سبز حتما یکی از گزینه‌های مناسب برای این انتخاب شماست.

پختن کوکوی لوبیا سبز شاید مثل کوکوی کدو حلوایی خیلی مرسوم نباشد، اما واقعیت این است که لوبیا سبز از آن دسته مواد غذایی است که علاوه بر تهیه لوبیا پلو و خوراک لوبیا سبز می‌توان با آن یک غذای بسیار خوش‌طعم و خوش‌رنگ که به صورت سنتی در تبریز با سیب زمینی و سایر مواد سالم و رنگارنگ تهیه می‌شود، پخت و از آن لذت برد.

در ادامه این مطلب با هم طرز تهیه کوکو لوبیا سبز سنتی را به آن شیوه‌ای که در تبریز پخته می‌شود مرور خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه کوکو لوبیا سبز

  • لوبیا سبز ۵۰۰ گرم
  • سیب زمینی (بزرگ) یک عدد
  • پیاز (بزرگ) یک عدد
  • تخم مرغ چهار عدد
  • آرد یک قاشق غذاخوری
  • نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم
  • روغن به مقدار لازم

طرز تهیه کوکو لوبیا سبز با سیب زمینی

آماده کردن مواد لازم کوکوی لوبیا سبز

آماده کردن لوبیا سبز: اولین مرحله در تهیه کوکو لوبیا سبز، شستن و آماده کردن لوبیا سبز و سیب زمینی مورد نیاز است. برای این کار ابتدا باید لوبیاها را خوب بشورید و به اندازه‌های کوچک خرد کنید و سپس با یک لیوان آب بگذارید تا بپزد.

خرد کردن سیب زمینی و سرخ کردن آن: سیب‌زمینی کوکو را هم به اندازه نگینی کوچک خرد کنید و بشورید و اجازه دهید آبش خوب برود و سپس با مقداری روغن سرخ کنید. بعد از این که سیب زمینی خوب سرخ شد پیاز را هم خوب خرد کنید و در روغن تفت دهید.

شکستن تخم مرغ‌ها: بعد از این نوبت آماده کردن تخم مرغ‌هاست. تخم‌مرغ‌ها را در ظرفی بشکنید و نمک، فلفل سیاه و زردچوبه موردنظرتان را هم اضافه کنید و هم بزنید.

پخت کوکوی لوبیا سبز

حالا نوبت آن رسیده که مواد آماده شده را با هم ترکیب کنید پس در این مرحله تمام مواد آماده شده یعنی لوبیا سبز پخته، سیب زمینی و پیاز را به تخم مرغ اضافه کنید. آنقدر هم بزنید تا مواد خوب یکنواخت شوند.

سپس آرد را کم کم اضافه کنید تا خوب در مواد حل شود. وقتی مخلوط آماده شد، یک تابه بردارید و روی آن را با روغن چرب کنید. وقتی روغن داغ شد، محتویات را داخل تابه بریزید برای این کار هم می‌توانید از قالب استفاده کنید و کوکوهای شکل گرفته را در تابه بریزید و هم می‌توانید کل مواد را یکباره در تابه بریزید و اجازه دهید سرخ شود.

وقتی یک طرف کوکو پخته شد، آن را برگردانید و طرف دیگر را هم سرخ کنید. کوکوی لوبیا سبز شما آماده است.

می‌توانید کوکو لوبیا سبز خود را با نان به عنوان ساندویچ در کنار خیارشور و گوجه خرد شده و کاهو سرو کنید. نوش جان!

نکات و فوت و فن‌های تهیه کوکو لوبیا سبز

  • زمان لازم برای پخت لوبیا بستگی به نوع لوبیا یعنی تازگی و ضخامت آن دارد. اما در کل لوبیا سبز معمولا بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه زمان لازم دارد تا بپزد.

روش‌های متفاوت پخت کوکو لوبیا سبز

این کوکوی خوشمزه را می‌توان با اضافه کردن مواد زیر متفاوت کرد و پخت:

  • لوبیا سبز با سیب زمینی و هویج: برخی افراد به این کوکو در کنار سیب زمینی، هویج هم اضافه می‌کنند. در این روش تهیه کوکوی لوبیا سبز، درست مثل سیب زمینی باید هویج را خرد کرده و در کمی روغن تفت دهید تا نرم شود.
  • فریتاتا لوبیا سبز: در کشورهای دیگر این کوکو را به اسم فریتاتا و به سبک دیگری تهیه می‌کنند. در تهیه فریتاتا لوبیا سبز معمولا پنیر پارمزان و ژامبون اضافه می‌کنند و در کل برای تهیه فریتاتا، معمولا کل مواد را ته ماهیتابه پهن می‌کنند یا حتی آن را در فر می‌پزند.
  • کوکو لوبیا سبز با گوشت چرخ کرده یا مرغ: روش دیگر تهیه این کوکو اضافه کردن گوشت چرخ‌کرده یا مرغ ریش‌ریش شده است. در این روش پخت با مرغ، باید ابتدا مرغ را بپزید و سپس ریش‌ریش کنید و کمی با مواد دیگر تفت دهید. اگر هم می‌خواهید این غذا را با گوشت چرخ‌کرده بخورید، باید گوشتتان را خوب تفت دهید تا کاملا بپزد.

نکاتی برای تزئین کوکوی لوبیا سبز

  • برای تزئین کوکو لوبیا سبز می‌توانید به آن سبزیجات معطری مثل شوید اضافه کنید.
  • هنگام سرخ شدن کوکو اگر آن را کامل داخل ماهیتابه پهن کرده‌اید هم می‌توانید آن را با کنجد و زرشک پر و زیبا کنید.

دیدگاه ها