طرز تهیه مربای توت فرنگی با پیمانه ساده و بی دردسر

طرز تهیه مربای توت فرنگی با پیمانه
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

اگر تا به حال مربای توت فرنگی درست نکرده‌اید و می‌خواهید با یک پیمانه ثابت این مربای خوشمزه را برای صبحانه و میان‌وعده خود آماده کنید، همراه ما باشید تا در ادامه طرز تهیه مربای توت فرنگی با پیمانه را مرور کنیم. بعد از امتحان تهیه مربا با این روش می‌توانید طرز تهیه مربای توت فرنگی با وانیل و طرز تهیه مربا توت فرنگی خرد شده را هم که در کتاب کاله بررسی شده بخوانید و امتحان کنید.

مواد لازم برای تهیه مربای توت فرنگی با پیمانه

  • توت فرنگی تازه خرد شده ۲ پیمانه
  • شکر دانه ریز ۳/۴ پیمانه
  • آب لیمو ۱ قاشق غذاخوری

طرز تهیه مربای توت فرنگی با پیمانه

۱. قرار دادن ظرف در فریزر برای امتحان غلظت مربا

اولین مرحله از طرز تهیه مربای توت فرنگی با پیمانه این است که قبل از آن که پخت مربای توت فرنگی را شروع کنید، یک ظرف کوچک را در فریزر قرار دهید تا بعدا غلظت مربا را با کمک آن امتحان کنید.

۲. تهیه مربای توت فرنگی

طرز تهیه مربای توت فرنگی

اکنون در این مرحله در یک قابلمه مناسب توت فرنگی، شکر و آب لیمو را اضافه کنید. مرتبا هم بزنید تا به جوش بیاید. پس از به جوش آمدن، حدود ۱۰ دقیقه دیگر مربا را بپزید تا غلیظ شود.

وقتی مربا به اندازه کافی غلیظ شد نوبت آن است که کاسه یا بشقابی که در فریزر گذاشته‌اید را از آن خارج کنید و یک قاشق کوچک از مربا را در بشقاب بریزید و بگذارید ۳۰ ثانیه بماند سپس آن را کج کنید، اگر مربا خیلی سریع می‌لغزد، یعنی هنوز غلظت کافی ندارد بنابراین اجازه دهید مربا حداقل ۲-۳ دقیقه دیگر هم بپزد اما اگر آهسته حرکت کرد یعنی مربای شما آماده است پس گاز را خاموش کنید تا مربا با دمای اتاق خنک شود. این مربا را بعد از ریختن در شیشه می‌توانید تا ۲ هفته استفاده کنید فقط پس از باز شدن، در یخچال نگهداری کنید.

نکات تکمیلی برای تهیه مربای توت فرنگی

طرز تهیه مربای توت فرنگی با پیمانه

یکی از نکات مهم برای آشپزی اصولی این است که از یک پیمانه ثابت استفاده کنید. استفاده از پیمانه ثابت در تهیه مربا هم بسیار مهم است چون این کار باعث می‌شود مربا هر بار با یک کیفیت و طعم یکسان تهیه شود. بنابراین نکات و فوت‌وفن‌های لازم برای تهیه مربا توت فرنگی را در ادامه بخوانید.

اهمیت انتخاب یک پیمانه ثابت برای تهیه مربا

استفاده از پیمانه ثابت در تهیه مربا به چند دلیل مهم است:

  • باعث می‌شود مربا همیشه و هر بار با یک کیفیت و طعم یکسان تهیه شود. اگر از پیمانه‌های مختلف استفاده کنید، ممکن است مربا هر بار غلظت و طعم متفاوتی داشته باشد.
  • باعث می‌شود مواد لازم به درستی اندازه‌گیری شوند. این کار از هدر رفتن مواد و خراب شدن مربا جلوگیری می‌کند.
  • باعث می‌شود مربا سریع‌تر و راحت‌تر پخته شود. اگر مواد لازم را به درستی اندازه‌گیری کنید، می‌توانید مطمئن باشید که مربا به درستی پخته می‌شود و نیازی به تنظیم مداوم شعله گاز نیست.

میزان مناسب شکر برای تهیه مربای توت فرنگی

میزان شکر مربا را می‌توانید به دلخواه خودتان کم یا زیاد کنید. اما اگر مربای شیرین‌تر دوست دارید، می‌توانید مقدار شکر را کمی افزایش دهید. البته دقت کنید بخاطر اهمیت سلامت بهتر است تا حد ممکن به جای شکر از جایگزین‌های شکر مثل استویا یا شیره انگور استفاده کنید. طرز تهیه مربای توت فرنگی بدون شکر را در کتاب کاله مطالعه کنید.

رازهای مربای توت فرنگی خوش رنگ

اگر می‌خواهید مربای توت فرنگی شما رنگ روشن‌تری داشته باشد، می‌توانید از یک‌دوم قاشق چایخوری جوهر لیمو به جای یک قاشق غذاخوری آبلیمو استفاده کنید.

مربای توت فرنگی خوش عطر و طعم

برای اینکه مربای توت فرنگی شما عطر و طعم بهتری داشته باشد، می‌توانید از نصف قاشق چایخوری وانیل یا یک‌چهارم قاشق چایخوری اسانس توت فرنگی استفاده کنید. دقت داشته باشید معمولا توت فرنگی عطر و طعم کافی دارد بنابراین این‌ها موادی هستند که بسته به سلیقه می‌توانید به مربای خود استفاده کنید. طرز تهیه مربای توت فرنگی با وانیل را با جزییات در کتاب کاله می‌توانید بخوانید.

دیدگاه ها