طرز تهیه مربای گیلاس شیشه ای آسان، خوشمزه و خوش رنگ

طرز تهیه مربای گیلاس شیشه ای
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

به دنبال مربایی هستید که طعم بهشتی گیلاس را با ظاهری شفاف و دل‌ربا به شما هدیه دهد؟ مربای گیلاس شیشه‌ای با ترکیب گیلاس‌های تازه و شکر، به شما طعمی بی‌نظیر و تجربه‌ای بی‌نظیر از مربا را ارائه می‌دهد. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه مربای گیلاس صورتی را مرور کرده بودیم و در ادامه طرز تهیه مربای گیلاس شیشه ای را بررسی خواهیم کرد.

مواد لازم برای تهیه مربای گیلاس شیشه ای

  • گیلاس بدون هسته ۵۰۰ گرم
  • شکر ۲/۵ پیمانه
  • چوب دارچین ۱ عدد
  • وانیل به مقدار لازم
  • آب لیمو ۱ عدد

طرز تهیه مربای گیلاس شیشه ای

۱. آماده کردن مخلوط شکر و گیلاس

آماده کردن گیلاس برای تهیه مربای گیلاس شیشه ای

در اولین مرحله از طرز تهیه مربای گیلاس شیشه ای این است که گیلاس‌ها را دم و هسته‌اش را گرفته‌اید در یک کاسه شیشه‌ای یا سرامیکی بزرگ قرار دهید. بعد شکر را اضافه کنید و به آرامی هم بزنید تا مخلوط شوند. یک شب در دمای اتاق کنار بگذارید. (قرار دادن مخلوط در دمای اتاق در طول شب به حل شدن شکر کمک می‌کند بدون اینکه آلبالوها بیش از حد تجزیه شوند.)

۲. پخت گیلاس و اضافه کردن باقی مواد

پخت مربای گیلاس شیشه ای

یک بشقاب کوچک را در فریزر قرار دهید تا خنک شود. مخلوط گیلاس را به یک قابلمه بزرگ روی حرارت متوسط منتقل کنید. چوب دارچین، وانیل و آب لیمو را اضافه کنید. به مدت ۵ دقیقه یا تا زمانی که شکر کاملا حل شود، با هم زدن بپزید.

برای جلوگیری از کریستالی شدن مربا، گه‌گاه با برس شیرینی‌پزی مرطوب، کنار تابه را برس بزنید تا مطمئن شوید که تمام شکر حل شده است.

۳. پخت نهایی مربا

بعد از این که مخلوط گیلاس جوش آمد، حرارت را به متوسط-کم کاهش دهید. به آرامی به مدت ۳۰ دقیقه یا تا زمانی که مربا به نقطه سفت شدن برسد، به آرامی بجوشانید و مرتبا هم بزنید تا مطمئن شوید که مربا به ته قابلمه نچسبد. برای بررسی، کمی مربا را روی بشقاب سرد شده بریزید و به مدت ۳۰ ثانیه در فریزر قرار دهید. اگر با فشار دادن انگشتتان مربا چروک شد، آماده است. اگر نه، کمی بیشتر به پختن ادامه دهید. در این مرحله با استفاده از یک قاشق بزرگ فلزی، روی مربا یا همان کف را بگیرید و دور بریزید.

چوب دارچین و وانیل را بردارید و دور بریزید. مربای داغ را در شیشه‌های داغ استریل شده بریزید. اجازه دهید خنک شود.

نکات تکمیلی برای تهیه مربای گیلاس شیشه ای

طرز تهیه مربای گیلاس شیشه ای

تهیه مربای گیلاس شیشه ای درست مثل طرز تهیه ترشی گیلاس و یا حتی طرز تهیه کمپوت گیلاس کار ساده‌ای است اما باید نکات و فوت‌وفن‌های آن را به خوبی بدانید تا حاصل کارتان یک مربای گیلاس شیشه ای و خاص باشد.

روش‌های گرفتن هسته گیلاس

ساده‌ترین راه استفاده از دستگاه‌های گرفتن هسته گیلاس و آلبالو است. یا می‌توانید از چوب غذاخوری، نی فلزی یا حتی نی‌ها نوشیدنی، حفره‌هایی در گیلاس استفاده کنید. بنابراین ابتدا ساقه را بردارید و سپس چاپستیک را داخل گیلاسی که ساقه آن بود فشار دهید و هسته را از گیلاس بیرون بیاورید.

نکات مهم برای میزان شکر مربای گیلاس

مقدار شکر مورد نیاز برای تهیه مربای گیلاس شیشه ای را می‌توانید به دلخواه خودتان کم یا زیاد کنید. اگر گیلاس‌های شما خیلی ترش هستند، می‌توانید مقدار شکر را بیشتر کنید. البته برای این که مربای شما شکرک نزند حتما حواستان باشد که میزان شکر خیلی زیاد نباشد.

نکات مهم برای رنگ مربای گیلاس شیشه ای

برای پخت مربا بهتر است از قابلمه مسی یا لعابی استفاده کنید از طرف دیگر برای این که گیلاس‌ها له نشوند و عطر و طعم بهتری داشته باشند مربایتان را روی حرارت ملایم بپزید.

یکی دیگر از نکات مهم برای شفافیت و شیشه‌ای شدن مربا این است که در زمان پخت مدام کف روی مربا را بگیرید.

ضمنا برای این که مربای گیلاس شما شفاف‌تر یا شیشه ای‌تر شود، می‌توانید قبل از پخت، به گیلاس‌ها کمی آبلیمو اضافه کنید. اما یادتان باشد برای این‌که مربای شما رنگ قرمزی زیبایی داشته باشد، می‌توانید از گیلاس‌های قرمز تیره استفاده کنید.

غلظت مربای گیلاس

اگر می‌خواهید مربای شما غلیظ‌تر شود، می‌توانید بعد از پخت، کمی آن را روی حرارت ملایم بجوشانید تا آب اضافی آن تبخیر شود.

مربای گیلاس ترش یا ملس

برای این‌که مربای گیلاس شیشه ای شما طعم ترش و ملس داشته باشد، می‌توانید از مخلوط گیلاس‌های ترش و شیرین استفاده کنید. طرز تهیه مربای گیلاس صورتی را می‌توانید در کتاب کاله مطالعه کنید.

دیدگاه ها