طرز تهیه مرغ شکم پر شیرازی با و بدون فر

طرز تهیه مرغ شکم پر شیرازی
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
بیش 90دقیقه

مرغ شکم پر یا مرغ شکم پاره شیرازی یکی از انواع مرغ شکم‌پر است که با کمی تفاوت از مرغ شکم پر اصیل پخته می‌شود. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه مرغ شکم پر شمالی را بررسی کرده بودیم و در ادامه طرز تهیه مرغ شکم پر شیرازی را در قابلمه و با فر مرور می‌کنیم.

مواد لازم برای تهیه مرغ شکم پر شیرازی

  • مرغ کامل ۱ عدد
  • گوشت چرخ کرده ۴۰۰ گرم
  • غوره ۱۵۰ گرم
  • پیاز ۲ عدد
  • آلو ۱۰-۱۵ عدد
  • آبلیمو به مقدار لازم
  • رب ۱-۲ قاشق غذاخوری
  • نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم
  • هویج ۲ عدد
  • فلفل دلمه ۱ عدد
  • زعفران به مقدار لازم
  • گوجه ۲ عدد

طرز تهیه مرغ شکم پر شیرازی

۱. مزه دار کردن مرغ

مزه دار کردن مرغ برای تهیه مرغ شکم پر شیرازی

اولین مرحله از طرز تهیه مرغ شکم پر شیرازی این است که مرغ را مزه‌دار کنید. برای این کار رو و داخل مرغی که کاملا تمیز کرده، شسته‌اید و خشک کرده‌اید را آبلیمو بمالید و بعد نمک، زردچوبه را رومال کنید، می‌توانید از مقداری زعفران دم شده هم برای این کار استفاده کنید. مرغ رومال شده را باید داخل سلفون بپیچید و داخل یخچال قرار دهید تا حداقل ۳ ساعت یا حتی یک روز بماند تا کاملا مزه‌دار شود.

۲. آماده کردن ماده میانی شکم مرغ

آماده کردن مواد داخل مرغ شکم پر

در این مرحله از تهیه مرغ شکم پاره شیرازی باید مواد داخل شکم مرغ را آماده کنید. برای این کار ابتدا پیاز خرد کرده را در ماهیتابه روغن سرخ کنید و بعد گوشت چرخ‌کرده را اضافه کنید و اجازه دهید کاملا رنگ گوشت عوض شود. سپس غوره و ادویه مناسب شامل نمک، فلفل، زردچوبه و ادویه مناسب گوشت را اضافه کنید و هم بزنید. وقتی مایه میانی آماده شد آن را کنار بگذارید و مرغ را از یخچال خارج کنید.

۳. پر کردن شکم مرغ

پر کردن مرغ شکم پر شیرازی

اکنون زمان آن رسیده که شکم مرغ را با مواد پر کنید. برای این کار مرغ را از یخچال در آورید و مواد میانی را داخل آن بریزید بعد مرغ را یا با خلال دندان ببندید یا آن را با نخ بدوزید. در نهایت آن را در ماهیتابه‌ای که روغنش داغ شده بگذارید و از همه طرف سرخ کنید تا طلایی شود.

۴. پخت مرغ شکم پر

پخت مرغ شکم پر شیرازی در قابلمه

در این مرحله از طرز تهیه مرغ شکم پر شیرازی پیاز داغ را در قابلمه مناسب بریزید و بعد هویج، فلفل دلمه، گوجه، ادویه، رب گوجه، نمک و فلفل و ادویه را اضافه کنید و خوب هم بزنید. در نهایت مرغ را در قابلمه بگذارید و آلو و آب را اضافه کنید و اجازه دهید مرغ به مدت ۲ ساعت در قابلمه در بسته بپزد. در یک ربع پایانی پخت غذا در قابلمه را باز کنید و زعفران را اضافه کنید تا در مرحله آخر مرغ طعم زعفران به خود بگیرد و خوشمزه‌تر شود.

نکات تکمیلی برای تهیه مرغ شکم پر

طرز تهیه مرغ شکم پر شیرازی

تهیه و پخت مرغ شکم پر هم مثل خیلی از غذاهای دیگر در نقاط مختلف ایران به سبک متفاوت با مواد مختلف تهیه می‌شود. اما در کل حاصل کار، مرغ شکم پری خوشمزه است که همه آن را دوست دارند. پس چه مرغ شکم دریده شیرازی بپزید چه مرغ شکم پر دیگر، خوب است به نکات زیر دقت کنید.

طرز تهیه مرغ شکم پر شیرازی در فر

پخت مرغ شکم پر شیرازی در فر هم انجام می‌شود در این روش همه مراحل مثل بالاست فقط مرغ را باید بدون سس در سینی فر بگذارید تا بپزد. البته یادتان باشد که در کل مرغ شکم پر را حتی می‌توانید در توستر هم بپزید. طرز تهیه مرغ شکم پر در توستر را در کتبا کاله بخوانید.

روش‌های مختلف پخت مرغ‌شکم پر در ایران

تهیه و پخت مرغ شکم پر برحسب این که در کجا انجام شود تفاوت‌هایی دارد مثلا همان‌طور که دیدید تهیه مرغ شکم پر شیرازی بیشتر شامل موادی است که در شیراز تولید می‌شود اما در شهرهای دیگر مثلا طرز تهیه مرغ شکم پر شمالی از سبزی‌های محلی خاص آن منطقه استفاده می‌شود یا حتی مرغ شکم پر با کشمش و گردو تهیه می‌شود. بنابراین برحسب موادی که در دسترس دارید می‌توانید مواد و حتی سس پخت مرغ شکم پر خود را تغییر دهید.

تهیه سس و روش پخت مرغ شکم‌پر

سس مرغ شکم پر که برای پخت مرغ تهیه می‌شود ترکیب آب و آبلیمو باشد یا حتی سسی باشد که با رب گوجه درست شده باشد. یا اگر مرغتان را در فر می‌پزید می‌توانید هیچ‌گونه سسی استفاده نکنید.

دیدگاه ها