طرز تهیه لوبیا کباب رشتی به شیوه محلی

خوراک لوبیا کباب رشتی
آسان
4 نفر
آماده سازی
بیش 90دقیقه
پخت
30 تا 60 دقیقه

رشت، شهر خوراکی‌های رنگارنگ است؛ شهر مزه‌ها و عطرها. اگر شما هم مثل من هم عاشق سفر باشید و هم عاشق غذا، بعید است که از سفر به رشت لذت نبرید. به نظر من، راز خوشمزگی غذاهای این خطه ترکیب جادویی خوراکی‌ها با یکدیگر است؛ انگار اهالی این خطه می‌دانند چه ماده‌ای را با چه چیزی ترکیب کنند تا یک مزه اصیل و جدید خلق شود. مثلا همین لوبیا کباب ! این غذا ترکیبی از خوراک لوبیا و تکه‌های چنجه‌ای است که حتما بارها و بارها به شکل جداگانه امتحان کرده‌اید.

در یکی از سفرهایم به رشت، به پیشنهاد دوست رشتی‌ام به یکی از رستوران‌های حوالی صومعه سرا رفتیم و غذای محلی لوبیا کباب را امتحان کردیم. تصور می‌کردم قرار است با یک سیخ کباب روبرو شوم و برایم سوالم بود که خب، پس لوبیا چه می‌شود؟ اما سینی غذایی که مقابلم قرار گرفت، همه این تصورات را تغییر داد. این غذای رشتی، چیزی نبود جز چند تکه کباب چنجه با یک کاسه خوراک لوبیا چیتی.

این ترکیب به ظاهر عجیب، خوشمزه‌تر از چیزی بود که تصور می‌کردم. خود رشتی‌ها، لوبیا کباب را معمولا به عنوان صبحانه و همراه با زیتون پرورده، پیاز و نارنج سرو می‌کنند؛ ولی این غذا را می‌توان در وعده‌های مختلف روز هم میل کرد.

مواد لازم برای تهیه لوبیا کباب رشتی

  • چنجه کباب نیم کیلو
  • لوبیا چیتی دو پیمانه
  • پیاز یک عدد
  • سیر دو حبه
  • گوجه فرنگی یک عدد
  • سیب‌زمینی یک عدد
  • رب گوجه فرنگی دو قاشق غذاخوری
  • روغن مایع به مقدار لازم
  • آبلیمو به مقدار لازم

پیش از هرچیز لازم است بگویم که برای طبخ این غذای محبوب، چنجه و لوبیا به صورت جداگانه آماده و سپس باهم ترکیب می‌شوند. پس ابتدا سراغ تهیه لوبیا می‌رویم.

وقتی به شیوه گفته شده خوراک لوبیا را آماده کردید و چنجه هم آماده شد، آنها را در دو ظرف جداگانه سرو کنید و در زمان خوردن غذا، تکه‌های چنجه را به کاسه لوبیا اضافه کنید.

طرز تهیه خوراک لوبیا برای لوبیا کباب

مرحله اول

قدم اول برای تهیه خوراک لوبیا، این است که برای جلوگیری از نفخ معده، آن را از شب قبل در آب خیس کنید. توجه داشته باشید که اگر بتوانید چند بار آب لوبیا چیتی را عوض کنید به طور کامل نفخ آن برطرف می شود و در زمان پخت به راحتی می‌پزد.

مرحله دوم

لوبیاهای خیس شده را به همراه چهار لیوان آب داخل یک قابلمه متوسط بریزید. قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید تا لوبیاها به آرامی بپزند. یک عدد پیاز را به صورت نگینی خرد کنید.

یک ماهیتابه بردارید و مقداری روغن داخل آن بریزید و ماهیتابه را روی حرارت قرار دهید. پیازهای خرد شده را اضافه کنید و تفت دهید.

مرحله سوم

پس از این که پیازها تغییر رنگ دادند و طلایی شدند، نصف آن‌ها را بردارید و کنار بگذارید. حالا دو حبه سیر و یک عدد گوجه فرنگی را خرد و به ماهیتابه اضافه کنید.

همه مواد را خوب تفت دهید و این تفت دادن را تا جایی ادامه دهید که آب گوجه فرنگی‌ها کاملا تبخیر شود. سپس مواد تفت داده شده را به لوبیا در حال پخت اضافه کنید.

مرحله چهارم

یک عدد سیب زمینی را بشویید و پس از اینکه پوست کندید، دو نصفش کنید و به لوبیا اضافه کنید.

مرحله پنجم

پس از این که سیب زمینی‌ها پخته شد آنها را له کنید و سپس به پیاز سرخ شده باقیمانده در ماهیتابه اضافه کنید و همراه با مقداری نمک و فلفل سیاه آسیاب شده تفت دهید. دو قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی اضافه کنید و هم بزنید. اکنون مواد داخل ماهیتابه را به قابلمه خوراک اضافه کنید.

مرحله ششم

پس از اضافه کردن مواد به خوراک، حرارت شعله را کم کنید و بگذارید تا خوراک به آرامی بپزد. برای پخته شدن و جا افتادن کامل خوراک لوبیا لازم است تا حدود یک ساعت و نیم روی حرارت معمولی آرام آرام بپزد.

مرحله هفتم

حالا نوبت آماده کردن کباب چنجه رسیده است. تکه‌های چنجه را با کمی نمک و فلفل و پیاز رنده شده مزه‌دار کنید و به سیخ بکشید. پس از این که خوراک جا افتاد، چنجه‌ها را روی منقل کباب کنید.

دیدگاه ها