طرز تهیه نان شیرمال با توستر در خانه خوشمزه و پنبه ای

طرز تهیه نان شیرمال با توستر
آسان
3 نفر
آماده سازی
30 تا 60 دقیقه
پخت
30 تا 60 دقیقه

طرز تهیه نان شیرمال با توستر هم تقریبا به سادگی پخت نان شیرمال ساده است. شیرمال یک نان لطیف با رایحه‌ای ملایم از زعفران و برخی ادویه‌های معطر است. اگرچه اصالت نان شیرمال به ایران برمی‌گردد اما این نان خوش‌طعم در کشورهای همسایه به‌ویژه هند بسیار معروف و محبوب است. همان‌طور که از نام این نان پیداست، این نان حاصل ورز دادن شیر و آرد است. اگرچه نان شیرمال هندی و ایرانی بسیار شبیه به یکدیگر هستند اما تفاوت‌هایی در نحوه عمل‌آوری خمیر آن‌ها وجود دارد. این نان را می‌توان به سبک و سیاق‌های متفاوتی تهیه کرد و ما در این مقاله قصد داریم طرز تهیه نان شیرمال مرحله به مرحله را یاد بگیریم.

مواد لازم برای طرز تهیه نان شیرمال با توستر

  • آرد چند منظوره ۳ و ۱/۴ پیمانه
  • زعفران ۱/۴ قاشق چای‌خوری
  • خمیرمایه فوری ۱ قاشق چای‌خوری
  • شکر ۳ قاشق غذاخوری
  • زرده تخم‌مرغ ۲ عدد
  • شیر ۱/۲ پیمانه
  • نمک ۱ قاشق چای‌خوری
  • پودر زنجبیل ۱ قاشق چای‌خوری
  • روغن گیاهی ۱/۲ پیمانه
  • کنجد به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه نان شیرمال با توستر

۱. گرم‌کردن فر و تهیه خمیرمایه

اولین مرحله برای تهیه نان شیرمال با آون توستر این است که قبل از هر چیز توستر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد روشن کرده و اجازه بدهید گرم شود. حالا نوبت به درست کردن خمیرمایه می‌رسد. پودر مخمر و یک قاشق چای‌خوری شکر را درون یک ظرف ریخته و با نصف پیمانه آب گرم به خوبی مخلوط کنید. بهتر است به این ترکیب برای چند دقیقه استراحت بدهید تا پودر مخمر فعال شود. هنگام عمل‌آوری خمیرمایه حتما توجه داشته باشید که آب بهتر است ولرم باشد و نه داغ. چراکه حرارت زیاد موجب از بین رفتن باکتری‌های فعال در پودر مخمر خواهد شد.

 

۲. ترکیب سایر مواد نان

در مدت زمان عمل‌آمدن پودر مخمر با آب گرم، یک ظرف دیگر بردارید و بقیه شکر را همراه با زرده تخم‌مرغ درون آن ریخته و هم بزنید. لازم نیست هم‌زدن مواد را برای مدت طولانی انجام دهید و همین‌که شکر و درون زرده تخم‌مرغ حل شود کافی است. حالا نصف پیمانه شیر گرم که دمای آن حدود ۴۰ تا ۶۰ درجه سانتی‌گراد است را به این ترکیب اضافه کرده و به قدری با هم مخلوط کنید که حجم مواد بیشتر شود.

بعد از آن می‌توانید نمک و پودر زنجبیل را به مخلوط شیر اضافه کرده و مواد را با هم‌زن ترکیب کنید. بعد از ترکیب شدن، نوبت اضافه کردن روغن است. نصف پیمانه روغن گیاهی را در ظرف ریخته و با سایر مواد مخلوط می‌کنیم.

مخلوط شیر ولرم، زرده تخم‌مرغ و شکر

۳. اضافه کردن مواد به خمیرمایه

در این مرحله از تهیه نون شیرمال با توستر، نوبت آن رسیده تا موادی را که در قدم قبلی با یکدیگر مخلوط کرده‌ایم به خمیرمایه اضافه کنیم. حالا همه مواد را درون یک ظرف بزرگ با یکدیگر ترکیب کنید. بعد از اضافه کردن ترکیب شیر، روغن،‌نمک و پودر زنجبیل به خمیرمایه، تمامی مواد را با هم‌زن به خوبی هم بزنید تا یکدست شوند.

۳. اضافه کردن آرد به مواد

اکنون باید آرد را به مواد اضافه کنید. بهتر است آرد را آهسته و در سه یا چهار مرحله به مواد خیس اضافه کنیم تا از گلوله شدن آن و تشکیل حباب جلوگیری شود. بعد از هر مرحله از اضافه کردن آرد، مواد را با لیسک یا هم‌زن دستی به آرامی با هم ترکیب کنید. در آخرین مرحله اضافه شدن آرد، بافت خمیر رفته‌رفته سفت‌تر می‌شود و به همین دلیل می‌توانید در آخر کار، آرد را با دست تمیز با سایر مواد مخلوط کنید.

ورز دادن آرد

۴. ورز دادن خمیر و استراحت دادن به آن

بعد از اینکه مخلوط آرد و مواد نان شیرمال به خوبی با هم مخلوط و تبدیل به یک خمیر یکدست شدند، وقت آن رسیده تا خمیر به‌دست‌آمده را به مدت هفت دقیقه به خوبی ورز بدهید. این کار را می‌توانید درون کاسه انجام دهید اما اگر انجام‌دادن آن در ظرف برایتان راحت نبود می‌توانید خمیر را به یک سطح تمیز انتقال دهید. قبل از این کار حتما سطح مورد نظر را آردپاشی کنید تا از چسبیدن خمیر به آن جلوگیری شود. اگر در حین ورز دادن احساس کردید خمیر شما زیادی سفت شده می‌توانید مقدار کمی شیر به آن اضافه کنید تا در انتها یک نان شیرمال نرم و لطیف داشته باشید.

بعد از گذشت زمان مورد نظر، خمیر را به درون ظرف انتقال داده و روی آن را با یک سلفون بپوشانید. سپس آن را برای یک ساعت کنار گذاشته و استراحت بدهید تا فرصت کافی برای پف کردن داشته باشد.

۵. دم‌کردن زعفران و قرار دادن تکه‌های خمیر روی سینی توستر

حین استراحت دادن به خمیر می‌توانید زعفران را دم کرده و کنار بگذارید. بعد از گذشت یک ساعت، خمیر را از ظرف بیرون بیاورید و آن را روی یک سطح صاف قرار داده و مقداری ورز بدهید تا هوای درون آن خارج شود. سپس خمیر را به سه تکه مساوی تقسیم کنید و هر کدام را با دست شبیه به یک بیضی درآورید. تکه‌های بیضی‌شکل را روی سطح قرار داده و آن‌ها را با دست صاف به خوبی صاف کنید. سعی کنید خمیرهای نان شیرمال، شکل و اندازه یکسانی داشته باشند.

حالا کف سینی توستر را آردپاشی کنید و تکه‌های خمیر را مشابه شکل زیر روی سینی و با قدری فاصله از یکدیگر قرار دهید.

قرار دادن خمیر نان شیرمال روی سینی توستر

۶. آماده‌سازی رومال نان شیرمال و قرار دادن سینی در توستر

برای تهیه رومال زعفرانی نان شیرمال، زعفرانی را که دم کرده‌اید همراه با یک عدد زرده تخم مرغ درون یک ظرف ریخته و ترکیب کنید. یک فرچه مناسب بردارید و از رومال زعفرانی روی خمیرهایی که در سینی توستر قرار داده‌اید بمالید. بعد از رومال کردن خمیرها، در صورت تمایل می‌توانید قدری کنجد روی خمیرها بپاشید. بعد از انجام این مراحل، خمیرهای نان شیرمال شما آماده قرار گرفتن در توستر هستند.

خمیرها را درون توستر قراره داده و دما را روی ۱۷۶ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. بعد از ۳۵ تا ۴۰ دقیقه نان شیرمال نرم و خوشمزه شما طلایی شده و آماده سرو کردن است.

قرار دادن خمیر نان شیرمال در توستر

سوالات متداول درباره طرز تهیه نان شیرمال با توستر

تا اینجا طرز تهیه نان شیرمال را یاد گرفتیم. در ادامه به تعدادی از سوالات رایج درباره پخت نان شیرمال پاسخ می‌دهیم:

نان شیرمال و نان شیرین چه تفاوتی با هم دارند؟

نان شیرین شامل مجموعه‌ای از نان‌ها مثل نان قندی، نان روغنی و نان کشمشی است. نان شیرمال نیز یکی از انواع نان است که در دسته نان‌های شیرین طبقه‌بندی می‌شود. از ویژگی‌های نان شیرین، داشتن شیر و شیرین‌کننده در مواد اولیه است و علاوه بر این‌ها ماندگاری نسبتا پایینی نیز دارد.

طرز تهیه نان شیرمال مغزدار چگونه است؟

طرز تهیه نان شیرمال مغزدار نیز مشابه نان شیرمال ساده است. برای مغزدار کردن نان شیرمال می‌توانید قبل از قرار دادن آن در فر، درون آن را با مغزهایی مثل خرمای بدون هسته و گردو پر کرده و لبه‌های آن را مانند پیراشکی ببندید.

طرز تهیه نان شیرمال با بکینگ پودر چه تفاوتی با طرز تهیه نان شیرمال ساده دارد؟

طرز تهیه نان شیرمال با بکینگ پودر با دستوری که در این مقاله آمده تفاوت چندانی ندارد. در صورتی که مایل باشید نان شیرمال شما پف بیشتری داشته باشد، می‌توانید بسته به مقدار آرد، تا یک‌چهارم قاشق چای‌خوری بکینگ پودر به مواد اولیه اضافه کنید. برخی افراد در تهیه نان شیرمال به جای استفاده از خمیرمایه، از بکینگ پودر یا جوش شیرین هم استفاده می‌کنند.

دیدگاه ها