طرز تهیه پنیر کبابی؛ جایگزینی برای گوشت در رژیم گیاهخواری

طرز تهیه پنیر کبابی یا پنیر هالومی
آسان
4 نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

پنیر کبابی یک پیش غذای قبرسی خوشمزه  است که در عرض تنها چند دقیقه آماده می‌شود. این پنیر به صورت کبابی همراه با سالاد یک ترکیب بسیار جذاب می‌شود. پنیر هالومی که به عنوان پنیر کبابی در ایران معروف است، نقطه ذوب بسیار بالایی دارد که باعث می‌شود برای سرخ شدن یا کبابی کردن گزینه مناسبی باشد. از نظر عطر و طعم چیزی مابین پنیر فتا و پنیر موزارلا است. این فراورده لذیذ لبنی از مخلوط شیر بز و گوسفندی تهیه می‌شود. مزه آن شور است و بافت تقریباً سفتی دارد. اصالت این پنیر به قبرس می‌رسد و در لبنان طرفداران زیادی دارد.

ارزش غذایی پنیر هالومی اما به طور معمول دارای پروتئین و چربی زیادی با دوز مناسب کلسیم است. کالری موجود در هالومی نیز در مقایسه با سایر پنیرها مانند پارمسان ، چدار ، سوئیسی و آمریکایی نسبتاً کم است. میزان کالری این پنیر بسته به مواد تشکیل دهنده و مقداری که استفاده می‌شود متفاوت است. به عنوان مثال، ۲۸ گرم از پنیر هالومی حاوی ۱۱۰ کالری، ۷ گرم پروتئین، ۰ گرم کربوهیدرات، ۹ گرم چربی است که ۲۵ درصد از کلسیم و ۱۵ درصد از سدیم مورد نیاز روزانه بدن را می‌تواند تأمین کند. هالومی منبع خوبی از پروتئین است. پروتئین به ویژه برای عملکرد درست هورمون‌ها، سیستم ایمنی بدن و البته ترمیم بافت‌ها ضروری است. این پنیر همینطور مانند سایر فراورده‌های لبنی سرشار از کلسیم است. مطالعات نشان می‌دهد افزایش مصرف کلسیم با افزایش تراکم استخوان و کاهش خطر شکستگی استخوان ارتباط مستقیمی دارد.

مواد لازم برای کباب کردن پنیر هالومی

  • پنیر کبابی کاله یک بسته
  • روغن زیتون به مقدار لازم

طرز تهیه پنیر کبابی یا هالومی

مرحله اول

برای شروع پنیر را به مدت 30 دقیقه در دمای محیط قرار دهید تا کاملا یخ‌زدایی شود. یخ‌زدایی درست، امکان برش خوردن پنیر را ایجاد می‌کند.

مرحله دوم

پنیر کبابی را می‌توانید با حرارت متوسط روی زغال کباب کنید، یا اینکه در ماهیتابه بدون روغن گریل کنید. اما یادتان نرود تابه‌ای که استفاده می‌کنید، باید به اندازه کافی داغ شده باشد.

سپس به مدت دو الی سه دقیقه اجازه دهید در حرارت تفت بخورد. این نکته را فراموش نکنید که اگر شوری پنیر را دوست ندارید، می‌توانید آن را به مدت 30 دقیقه یا حداکثر 24 ساعت در آب قرار دهید تا شوری آن از بین برود.

مرحله سوم

بعد از حدود دو الی سه دقیقه که روی پنیر طلایی رنگ شد، آن را بچرخانید. همین مقدار زمان لازم است تا سمت دیگر پنیر کبابی شما تفت بخورد.

مرحله چهارم

آن‌ها را داخل ظرف مناسب قرار دهید. برای سرو پنیر می‌توانید از فلفل سیاه، سرکه بالزامیک، گوجه فرنگی گیلاسی و برگ نعناع هم استفاده کنید. البته پیشنهاد ما تهیه سالاد با پنیر کبابی است.

فوت و فن تهیه پنیر کبابی هالومی

  • پنیر هالومی در صورت حرارت دیدن نرم شده، اما ذوب نمی‌شود. برای مطمئن شدن از بافت و پخته شدن پنیرها، می‌توانید با یک چنگال بافت آن را تست کنید.
  • می‌توانید برای چاشنی از فلفل قرمز و پاپریکا هم استفاده کنید.
  • پنیر هالومی را می‌توانید در تهیه انواع سالاد، خوراک سبزیجات و حتی خورش استفاده کنید.
  • پنیر کبابی را بلافاصله بعد از کبابی کردن میل کنید. درست است که نگهداری‌اش در یخچال مشکلی برای مصارف بعدی به وجود نمی‌آورد، اما بعد از سرد شدن، تازگی و بافت فعلی‌اش را از دست می‌دهد.
  • این پنیر را می‌توانید با انواع سبزیجات تفت دهید تا طعم سبزی به خوبی با طعم پنیر ترکیب شود و مزه بهتری به غذا بدهد.
  • پنیر هالومی همراه با غذاهایی مانند: جوجه کباب، انواع سالاد، ساندویچ، کاری، پنینی و البته پیتزا ترکیب‌های جذابی می‌شوند. برای تهیه پیتزا با پنیر هالومی می‌توانید این پنیر را جایگزین انواع دیگر کنید.
  • جالب است بدانید که حتی می‌توانید قرمه سبزی یا دیگر خورشت‌های ایرانی را به جای گوشت با پنیر کبابی درست کنید.

دیدگاه ها