طرز تهیه چند غذا با کدو سبز

پیشنهاد چند غذا با کدو سبز
متوسط
4 نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

امروز به سراغ طرز تهیه چند غذا با کدو سبز رفته‌ایم. اگر نمی‌دانید چه غذاهایی را می‌توانید با کدوسبز درست کنید، ما چند پیشنهاد خوشمزه برایتان داریم.

ایرانی‌ها با کدو سبز میانه خوبی دارند و کم پیش می‌آید کسی کوکو کدو یا غذاهای فری که در آن از کدو استفاده شده باشد را دوست نداشته باشند. شما چطور؟ شما هم کدو سبز را دوست دارید؟

اما بهتر است پیش از آن که به انتخاب غذایی دست بزنید، در مورد خواص مواد اولیه‌اش بیشتر بدانید. دانستن خواص می‌تواند هنگام خرید مواد اولیه بیشتر به شما کمک کند تا انتخاب‌هایی آگاهانه‌تر داشته باشید و سبد غذایی‌تان را پربارتر کنید.

ما هم پیش از آن که به سراغ دستور تهیه غذاهای مختلف با کدو سبز برویم، تنها اشاره‌ای به خواص کدو سبز می‌کنیم که از آن جمله: آسان کردن هضم غذا، کمک به کاهش وزن، کاهش قند خون، تقویت بینایی و حتی کمک به تقویت استخوان‌ها است.

اگر تا اندازه‌ای توانسته‌ایم هم شما را ترغیب و هم کنجکاو کنیم تا آستین‌هایتان را بالا بزنید و این بار یک غذای خوشمزه را با کدو سبز امتحان کنید، پس با ما همراه باشید.

فهرست مطالب:

کوکو کدو سبز

کوکو کدو سبز نمونه ای از غذا با کدو سبز
تصویری از یک بشقاب کوکوی کدو سبز

کوکو کدو سبز یکی از پیشنهادات همیشگی غذا با کدو سبز است. برای پیشنهاد سفره ایرانی، کوکو همیشه پای ثابت است. این غذا یک خوراکی سریع و در عین حال سالم است، البته اگر با مقدار زیادی روغن درست نشود این کوکو از کدو سبز رنده شده، تخم مرغ و سیب زمینی پخته درست می‌شود.

طرز تهیه کوکو کدو سبز

برای درست کردن کوکوی کدو ابتدا سیب زمینی‌ها را آبپز کنید. کدوها را رنده کرده و سپس، سیب زمینی پخته شده را بکوبید تا حالت نرمی پیدا کند. در ادامه، کدو و تخم مرغ را به آن بیفزایید. در آخر هم ادویه‌های لازم را برای طعم دادن به غذا به مواد اولیه‌تان در کاسه اضافه کنید. مایه کوکو را خوب هم بزنید تا مواد خوب با هم ترکیب شوند. حال با استفاده از دست مایه را به شکل و اندازه کوکو در آورده و آن را سرخ کنید. این غذای سبک را می‌توانید به همراه انواع سس نوش جان کنید. 

این نکته را در پایان بگوییم که اگر در مایه کوکو یک هویج را رنده کنید، می‌توانید در نهایت کوکو کدو سبز و هویج را داشته باشید که به اندازه کوکو کدو سبز خوشمزه است.

مناسب وعدهناهار و شام
زمان پخت۳۵ دقیقه
مناسب۳-۴ نفر
میزان سختیآسان

کدو سبز شکم پر

تصویری از یک بشقاب غذای ساده در فر با کدو سبز

کدو سبز شکم‌پر غذایی جذاب برای کسانی بوده که ممکن است به کدو علاقه‌ای نداشته باشند. این غذا را به راحتی و در مدت زمان کوتاه می‌توانید تهیه کنید. برای درست کردن کدو شکم پر به کدو سبز، پنیر پیتزا، قارچ، گوشت چرخ کرده، پیاز و فلفل دلمه‌ای احتیاج دارید.

طرز تهیه کدو سبز شکم پر

برای درست کردن این غذای جذاب ابتدا باید کدو را از طول آن نصف کرده، سپس، داخل هر کدام از نصفه‌ها را خالی کنید. حالا پیاز را خلالی برش دهید و همراه با گوشت چرخ کرده تفت دهید. به تفت دادن ادامه دهید تا رنگ پیازها به طلایی تغییر کند و بوی آن هم گرفته شود.

سپس، فلفل دلمه‌ای و قارچ را هم تفت داده و به گوشت اضافه کنید. در آخر هم روی این مواد کمی رب گوجه فرنگی بریزید و همه مواد را با هم تفت دهید تا خامی رب با حرارت از بین برود و طعم بگیرد.

 در این مرحله می‌توانید کمی کدوها را تفت دهید. سپس، موادی که تهیه کرده‌اید را داخل کدو قرار دهید و روی آن را با پنیر پیتزا بپوشانید. در آخر، کدوها را داخل فر با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد قرار دهید تا پخته شوند. پس از ۱۰ دقیقه کدو شکم پر شما آماده است.

مناسب وعدهناهار و شام
زمان پخت۴۵ دقیقه
مناسب۳-۴ نفر
میزان سختیمتوسط

سالاد کدو سبز

تصویری از یک ظرف سالاد با کدو سبز

این سالاد یک پیش غذای سالم و البته خوشمزه است که می‌توانید با کدو سبز تهیه کنید. طرز تهیه سالاد کدو سبز بسیار راحت است و در کمتر از ۱۵ دقیقه می‌توانید آن را آماده کنید. این نکته مهم را هم باید اضافه کنیم که این سالاد ارزش غذایی بالایی داشته و می‌تواند یک وعده کامل برای شمایی که اهل خوردن غذاهای سالم هستید به حساب بیاید. برای درست کردن این سالاد، به کدو سبز، پیازچه، فلفل دلمه‌ای، زیتون بدون هسته، گوجه فرنگی گیلاسی، نمک، فلفل، آویشن، پودر سیر، روغن زیتون و سرکه سیب و پنیر نیاز دارید.

طرز تهیه سالاد کدو سبز

طرز تهیه این سالاد همانند بیشتر سالادها ساده است. برای درست کردن آن ابتدا باید کدو را به شکل حلقه‌ای برش زده و به همراه کمی روغن روی حرارت قرار دهید تا دو طرف آن سرخ شود. حتی می‌توانید اگر در خانه آون توستر دارید، کدوهای حلقه شده را در آون قرار دهید تا با روغن کمتری درست شوند. سپس، پیازچه را نگینی و فلفل دلمه‌ای را ریز برش بزنید.

زیتون بدون هسته و گوچه فرنگی گیلاسی را به این ترکیب اضافه کنید و مواد را هم بزنید. کدوهای حلقه شده را که حالا پخته شده‌اند درون کاسه به آرامی با موادتان مخلوط کنید و هم بزنید. در درست کردن این سالاد بنا به ذائقه‌تان می‌توانید از آواکادووی برش داده شده و همینطور دانه‌های ذرت کنسروی استفاده کنید.

در آخر، روغن زیتون، سرکه سیب خانگی و ادویه‌های لازم را به آن اضافه کنید. سرکه را زیاد اضافه نکنید تا سالاد آبکی نشود. حتی می‌توانید کمی پنیر سفید، پنیر سالادی کیوب یا کمی از پنیر موزارلای گیلاسی را برای طعم بهتر روی سالاد بریزید.

مناسب وعدهپیش غذا
زمان پخت۲۰ دقیقه
مناسب۳-۴ نفر
میزان سختیآسان

خوراک کدو سبز و سیب زمینی

خوراک کدو سبز با سیب زمینی
تصویری از خوراک کدو سبز با سیب زمینی

خوراک کدو سبز و سیب زمینی یک غذای بسیار ساده است که می‌توان با کدو سبز درست کرد. مواد اولیه این خوراک، کدو سبز، سیب زمینی، گوجه فرنگی، هویج، پیاز، نعنای خشک و نمک و فلفل است.

طرز تهیه خوراک کدو سبز و سیب زمینی

برای تهیه این غذا با کدو سبز، ابتدا کدو را به شکل حلقه‌ای برش بزنید و به همراه روغن سرخ کنید. سپس، سیب زمینی را به همین شکل تفت دهید تا کاملا پخته شود. اگر به سیب‌زمینی شیرین دسترسی دارید، پیشنهاد می‌کنیم از این سیب زمینی استفده کنید تا غذا خوشمزه‌تر و خوش طعم‌تر شود. هویج‌های حلقه‌ای خرد شده را هم به همین صورت تفت دهید.

این نکته را فراموش نکنید که مواد مختلف را به صورت جدگانه تفت دهید. در مرحله بعد، پیاز را به شکل نگینی برش بزنید و آن‌ها را هم تفت بدهید. در آخرین مرحله، همه مواد را داخل تابه قرار داده و گوجه فرنگی خرد شده را روی آن بریزید و اجازه دهید همه مواد با هم گرم شوند.

با اضافه کردن گوجه فرنگی غذا ممکن است کمی آب بیندازد که با حرارت دیدن آب آن تبخیر می‌شود. اگر مایل هستید غذای شما کمی آبکی باشد، خب چه بهتر. در طول پخت غذا می‌توانید ادویه‌های لازم و نعنا خشک را اضافه کنید. پس از گذشت ۱۵ دقیقه خوراک کدو و سیب زمینی آماده است.

این غذا را می‌توانید روی نان تست بریزید یا به تنهایی میل کنید.

مناسب وعدهناهار و شام
زمان پخت۳۰ دقیقه
مناسب۳-۴ نفر
میزان سختیآسان

سوپ کدو سبز

سوپ کدو سبز یکی از پیشنهادات غذا با کدو سبز
تصویری از سوپ کدو سبز

سوپ کدو یک غذای سالم با کدو سبز است. اگر به دنبال طرز تهیه غذای سالم هستید، سوپ همیشه یک انتخاب هوشمندانه است. برای تهیه سوپ کدو سبز به کدوی سبز، مقدار کمی روغن، لیموترش، زردچوبه، نمک، فلفل و عصاره مرغ یا آب سبزیجات نیاز دارید. در ادامه طرز تهیه این سوپ جذاب را آموزش داده‌ایم.

طرز تهیه سوپ کدو سبز

برای شروع کدوها را پوست گرفته و به صورت حلقه حلقه خرد کنید. دقت کنید حلقه‌هایی که برش می‌زنید تقریبا نازک باشند تا سرعت پخت کدو بیشتر شود. حدودا ۱۰ دقیقه حلقه‌های کدو را تفت می‌دهید، تا جایی که کدوها طلایی و پخته شوند. در ادامه، آب مرغ یا آب سبزیجات، مقداری زردچوبه و آب لیمو ترش به کدو‌ها اضافه کنید. پنج حبه سیر را رنده کرده و به موادتان اضافه کنید. اگر هم کار سختی است تنها کافیست آن‌ها را با کارد کمی خرد کرده و به قابلمه اضافه کنید. کمی آب به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید روی حرارت بماند تا غل بخورد. ادویه‌های لازم مثل نمک و فلفل را به سوپتان اضافه کنید.

زمانی که مواد پخته شدند و آب سوپ کمتر شد، می‌توانید از یک میکسر برقی همزمان که سوپ در حال حرارت دیدن است برای له کردن موادتان استفاده کنید. در همین حین کمی روغن زیتون هم به مواد اضافه کنید تا عطر و بوی روغن زیتون بگیرند. حدودا نیم ساعت برای پخت سوپ کدو سبز و جا افتادن آن زمان لازم است. بعد از جوش آمدن آب، حرارت را مقداری کم کرده و زمان بدهید سوپ کاملا جا بیفتد.

مناسب وعدهناهار و شام
زمان پخت۴۰ دقیقه
مناسب۳-۴ نفر
میزان سختیآسان

خورشت کدو سبز و مرغ

خورش کدو سبز و مرغ یک پیشنهاد خوشمزه با کدو سبز
تصویری از خورش کدو سبز و مرغ

یکی از انواع غذا با کدو سبز قطعا خورشت کدو سبز است که برای ایرانی‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد. این غذا می‌تواند یک غذای مجلسی و خاص برای پذیرایی از مهمان‌ها باشد.

طرز تهیه خورشت کدو سبز و مرغ

برای درست کردن این خورشت ابتدا باید چند شیار درون کدوها ایجاد کنید و آن را داخل تابه به همراه روغن تفت دهید. توجه داشته باشید که کدو را دائما بچرخانید تا طلایی شود. سپس، در قابلمه‌ای جدا مرغ را به همراه ماش، گوجه فرنگی خرد شده، کمی روغن، پیاز، نمک و کمی فلفل با کمی آب بپزید. بهتر است ابتدا در قابلمه روغن و زردچوبه بریزید و وقتی داغ شد، در حد دو یا سه دقیقه مرغ را تفت بدهید و سپس، باقی مواد را اضافه کنید. در نهایت به اندازه یک لیوان آب به قابلمه اضافه کنید تا مرغ با حرارت در حدود یک ساعت بپزد. در حین پخته شدن می‌توانید کمی رب گوجه فرنگی هم اضافه کنید تا مرغ عطر و رنگ بگیرد.

وقتی مرغ به خوبی پخته شد، آن را در ظرفی بکشید و کدوسبز را در کنار مرغ بچینید.

مناسب وعدهناهار و شام
زمان پخت۳۵ دقیقه
مناسب۳-۴ نفر
میزان سختیمتوسط

گراتن کدو سبز

طرز تهیه گراتن کدو سبز
تصویری از گراتن کدو سبز

اگر به دنبال یک غذای راحت در فر می‌گردید، گراتن کدو سبز را در ذهن داشته باشید. البته این غذا با وجود مخلفاتی مثل پنیر پیتزای کاله و شیر یک خوراک پرکالری محسوب می‌شود. با این حال هر غذایی که کالری بالایی دارد، در صورت اعتدال در مصرف باعث افزایش وزن نخواهد شد.

طرز تهیه گراتن کدو سبز

برای درست کردن گراتن ابتدا کدوها را به خوبی شسته و شکل حلقه حلقه برش بزنید. سپس آن را به همراه روغن تفت دهید تا کمی نرم شود. حالا باید سس بشامل را تهیه کنید. طرز تهیه این سس را قبلا در کتاب کاله به دو روش بشامل با شیر گیاهی و روش تهیه بشامل با شیر لبنی توضیح داده‌ایم.

به طور خلاصه، برای درست کردن سس بشامل ابتدا آرد را روی حرارت قرار دهید تا خامی آن گرفته شود. سپس، به آن کره پاستوریزه بیفزایید و خوب هم بزنید. سپس آرام آرام شیر را اضافه کنید.

توجه داشته باشید که شیر حتما باید به دمای محیط رسیده باشد. ترکیب را به خوبی هم بزنید تا زمانی که غلیظ شود. در ادامه، در ظرف مخصوص فر، مثل پیرکس، کدوها را بچینید و سس بشامل را روی آن بریزید. در آخر، روی گراتن را با پنیر پیتزا بپوشانید. ظرف را داخل فر با حرارت ۱۷۵ درجه سانتی‌گراد قرار داده و اجازه دهید پنیر کاملا آب شود.

مناسب وعدهناهار و شام
زمان پخت۵۰ دقیقه
مناسب۳-۴ نفر
میزان سختیسخت

دیدگاه ها