طرز تهیه کیک کدو حلوایی با ماست با و بدون فر

طرز تهیه کیک کدو حلوایی با ماست
متوسط
۱۲ نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
30 تا 60 دقیقه

کیک کدو حلوایی با عطر و طعم فوق‌العاده خود، گذراندن روزهای پاییزی را آسان‌تر می‌کند. پاییز و میوه‌های آن همیشه بهترین بهانه برای دورهمی‌های دوستانه هستند اما جای خالی یک کیک خوشمزه به همراه یک نوشیدنی گرم کامل حس می‌شود. شاید تنها راه استفاده از کدو حلوایی را بخارپز کردن بدانید در حالی‌که دستورهای فراوانی از آن در دنیای شیرینی‌پزی و آشپزی وجود دارد. در مطالب قبلی به طرز تهیه خورش کدو حلوایی با مرغ مجلسی و طرز تهیه کیک کدو حلوایی به صورت جداگانه پرداخته‌ایم که می‌توانید آن‌ها را بخوانید. حال در این مطلب به بررسی طرز تهیه کیک کدو حلوایی با ماست خواهیم پرداخت که با و بدون فر به راحتی می‌توانید آن را درست کنید.

موا لازم در طرز تهیه کیک کدو حلوایی با ماست و بدون فر

  • پوره کدو حلوایی یک و یک‌دوم فنجان
  • ماست یونانی ساده یک‌دوم فنجان
  • شکر یک‌دوم فنجان
  • تخم‌مرغ بزرگ سه عدد
  • شکر قهوه‌ای یک‌چهارم فنجان
  • آرد گندم یک فنجان
  • آرد سفید سه‌چهارم فنجان
  • ادویه کدو حلوایی یک قاشق غذاخوری
  • نمک یک و یک‌دوم قاشق چای‌خوری
  • بیکینگ‌پودر یک و یک‌دوم قاشق چای‌خوری
  • پنیر خامه‌ای یک‌سوم فنجان
  • خامه فرم‌گرفته یک و یک‌دوم فنجان
  • پودرقند یک‌چهارم فنجان
  • وانیل دو قاشق چای‌خوری

طرز تهیه کیک کدو حلوایی با ماست

۱. مواد کیک را آماده کنید

آماده کردن مواد لازم در طرز تهیه کیک کدوحلوایی با ماست

در اولین مرحله از طرز تهیه کیک کدو حلوایی با ماست باید همانند دستور تهیه کیک کیک با ماست در فر مواد لازم را از ۳۰ دقیقه قبل بیرون بگذارید تا هم‌دمای محیط شوند. فر را هم با دمای ۱۷۶ درجه سانتی‌گراد روشن کنید تا گرم شود. حال یک کاسه مناسب انتخاب کنید تا پوره کدو حلوایی، ماست، شکر، تخم‌مرغ و شکر قهوه‌ای را در آن مخلوط کنید. مواد را با هم‌زن برای شش تا هفت دقیقه خوب هم بزنید تا یک‌دست شود.

نکته: در ادامه روش تهیه اصولی پوره کدو حلوایی به صورت کامل در بخش توضیحات آمده است.

۲. مواد خشک را آماده کنید

مخلوط کردن ادویه و آرد در طرز تهیه کیک کدو حلوایی با ماست

کیک کدو حلوایی به دلیل استفاده از ادویه‌های گرم، به کیک ادویه هم معروف است چراکه عطر و طعم آن را دو برابر کرده است. پس در دومین مرحله از طرز تهیه کیک کدو حلوایی با ماست باید در کاسه‌ای جداگانه آرد گندم، آرد سفید، ادویه کدو حلوایی، نمک و بیکینگ‌پودر را دو تا سه بار الک و خوب مخلوط کنید. با این کار کیک سبک‌تری خواهید داشت.

۳. مواد خشک و تر را مخلوط کنید

مخلوط کردن مواد خشک و تر در طرز تهیه کیک کدو حلوایی با ماست

در سومین مرحله از طرز تهیه کیک کدو حلوایی با ماست نوبت به مایه کیک می‌رسد پس به آرامی مواد خشک را به کاسه مواد تَر اضافه کنید. مواد را تا جایی هم بزنید که مواد خشک و تر با یکدیگر مخلوط شوند. دقت داشته باشید که هم زدن اضافه منجر به از بین رفتن بافت کیک کدو‌حلوایی‌تان خواهد شد. برای وعده صبحانه‌تان از طرز تهیه مربا و مارمالاد کدو حلوایی غافل نشوید که با خوردن آن شگفت‌زده خواهید شد.

۴. کیک کدو حلوایی را بپزید

پخت کیک کدو حلوایی با ماست

در چهارمین مرحله از طرز تهیه کیک کدو حلوایی با ماست باید قالب کیک را کمی با روغن چرب و داخل آن آرد بپاشید. این کار از چسبیدن مایه کیک حین پخت به قالب جلوگیری می‌کند. مایه کیک را به آرامی داخل قالب بریزید. قالب را برای یک بار به آرامی به سطح کار خود بزنید تا حباب‌های اضافه آن گرفته شود. در نهایت قالب را برای پخت به مدت ۳۵ دقیقه داخل فر بگذارید. کیک را با یک خلال دندان تست کنید تا مایه‌ای به آن نچسبیده باشد. کیک را برای تزئین روی توری سیمی بگذارید. اگر به دنبال طعم جدیدی از کدو حلوایی هستید پس طرز تهیه کدو کلوبیج را امتحان کنید.

۵. کیک کدو حلوایی را تزئین کنید

آماده کردن فراستینگ پنیری در طرز تهیه کیک کدو حلوایی با ماست

در آخرین مرحله از طرز تهیه کیک کدو حلوایی با ماست نوبت به تزئین و سرو آن می‌رسد. پس فراستینگ پنیری‌تان را درست کنید. پنیر خامه‌ای را با سرعت کم با هم‌زن خوب هم بزنید تا نرم و یک‌دست شود. در ادامه خامه فرم‌گرفته را به آرامی داخل کاسه بریزید. پودر قند و وانیل را هم به ترتیب اضافه کنید. مخلوط را با سرعت متوسط رو به بالا هم بزنید تا قله‌‌های نرم را ببینید. تنها به یاد داشته باشید که پنیر خامه‌ای را از ۲ ساعت قبل بیرون بگذارید تا به دمای محیط برسد و حالت گلوله‌ای به خود نگیرد. فراستینگ را کامل روی کیک خنک‌شده بمالید. با کمک پودر گردو یا بادام آن را تزئین کنید. از خواص کدو حلوایی در تهیه غذاهایتان غافل نشوید.

دستور تهیه کیک کدو حلوایی با ماست

نکات تکمیلی پخت کیک کدو حلوایی با ماست

کیک کدو حلوایی یکی از صدها کیکی است که برای پذیرایی در میهمانی‌هایتان می‌توانید آن را درست کنید. دستور تهیه این کیک ساده‌‌تر از حد تصورتان است با این‌حال نکات گفته‌شده زیر به شما در پیش بردن مراحل پخت آن کمک خواهد کرد.

پخت کیک کدو حلوایی بدون فر

پخت کیک کدو حلوایی با ماست بدون فر

کیک کدو حلوایی را همانند کیک اسفنجی در قابلمه می‌توان بدون فر درست کرد. برای تهیه این کیک بدون فر نیاز است که مراحل بالا را به خوبی پیش ببرید. سپس مایه کیک را داخل قالب بریزید. قابلمه مناسب و بزرگتری از قالب کیک‌تان انتخاب کنید. قابلمه را به مدت ۱۵ دقیقه به همراه شعله‌پخش‌کن روی حرارت کم بگذارید. در آخر به آرامی قالب را داخل قابلمه بگذارید. در قابلمه را با دم‌کنی ببندید تا حرارت خارج نشود. با گذشت ۳۵ دقیقه کیک کدو حلوایی‌تان در قابلمه آماده است.

پوره کدو حلوایی

مهم‌ترین پایه کیک کدو حلوایی، پوره کدو است که باید به خوبی آن را عمل بیاورید. پس یک کدو مناسب و رسیده انتخاب کنید. آن را از وسط نصف و تخمه‌های آن را کامل جدا کنید. با کمک یک چاقوی تیز آن را به تکه‌های کوچک‌تر تقسیم کنید. تکه‌های کدوحلوایی را داخل یک سبد استیل بگذارید. حال یک قابلمه را تا نصفه آب پر کنید. سبد را به گونه‌ای داخل قابلمه بگذارید که آب وارد سبد نشود. قابلمه را روی حرات ملایم بگذارید تا آب به جوش بیاید. کدوها که بخار پز شدند باید آن‌ها را از قابلمه بیرون بیاورید. پوست آن‌ها را جدا کنید. کدوهای پوست‌ گرفته‌شده را داخل ظرف غذاساز بریزید و آن را تبدیل به پوره کنید. به یاد داشته باشید که آب اضافه کدو را با کمک صافی بگیرید. راه برشته کردن تخمه کدو حلوایی را در کتاب کاله بخوانید.

ادویه کیک کدو حلوایی

ادویه کیک کدو حلوایی

ادویه کدو حلوایی را همانند ادویه مرغ مجلسی یا ترکیبات ادویه قرمه سبزی به راحتی در منزل می‌توانید درست کنید. در طرز تهیه ادویه کدو حلوایی به یک قاشق چای‌خوری از پودر هل، پودر میخک، فلفل قرمز به صورت جداگانه و دو قاشق چای‌خوری پودر زنجبیل، جوز هندی از هر کدام به صورت جداگانه و در آخر هم چهار قاشق غذاخوری دارچین نیاز دارید تا کامل با یکدیگر مخلوط‌شان کنید. شما با این ادویه هر کیک کدو حلوایی که مدنظرتان باشد را می‌توانید درست کنید.

کیک کدو حلوایی رژیمی

شاید گمان کنید کیک کدو حلوایی رژیم غذایی‌تان را بهم بریزد اما سخت در اشتباه هستید. در دستور تهیه این کیک استفاده از ماست یونانی ساده یا ماست کم‌چرب اولین قدمی است که به تهیه کیک رژیمی کمک می‌کند. در تهیه مایه کیک از آرد بدون گلوتن، بادام یا جو استفاده کنید. شیره خرما و عسل بهترین جایگزین‌‌های شکر هستند که می‌‌توانید به کار ببرید. طرز تهیه پای کدو حلوایی وگان یک پیشنهاد عالی برای وگان‌های عزیز است.

نگه‌داری کیک کدو حلوایی با ماست

نحوه نگه داری کیک کیدو حلوایی با ماست

کیک کدوحلوایی به دلیل فراستینگ پنیری قابلیت نگه‌داری در دمای محیط را ندارد تنها می‌توان آن را به مدت ۷ تا ۱۰ روز در یخچال نگه دارید. برای نگه‌داری این کیک خوشمزه در فریزر باید آن را بدون فراستینگ دوبار با پلاستیک و فویل خوب پوشانید. در صورت نبود فویل آن را داخل ظرف‌های دربسته قرار دهید تا بعد از سه ماه باز هم از طعم و عطر آن لذت ببرید. برای وعده صبحانه‌تان علاوه بر پنکیک، مربا و مارمالاد کدو حلوایی هم می‌توانید درست کنید.

تزئین و سرو کیک کدو حلوایی با ماست

تزئین کیک کدو حلوایی آن‌‌قدرها هم سخت نیست چراکه با کمک انواع آجیل‌، خامه، کارامل و سس شکلاتی می‌توانید روی آن‌ها را تزئین کنید. با استفاده از ماسوره شیرینی‌پزی به راحتی می‌توانید شکوفه در اندازه‌های مختلف روی آن پایپ کنید. در نهایت برش‌های کیک را می‌توانید کنار یک فنجان هات چاکلت کدو حلوایی یا شیر کدو حلوایی برای عزیزان‌تان سرو کنید.

دیدگاه ها