طرز تهیه کیک هندوانه ای در قابلمه بدون فر، همزن و ابزار خاص

طرز تهیه کیک هندوانه ای در قابلمه
آسان
۴-۶ نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
30 تا 60 دقیقه

کیک هندوانه با طعم فوق‌العاده و رنگ قرمز زیبایش، جلوه خاصی به میز پذیرایی‌تان می‌دهد که تا مدت‌ها در ذهن‌تان باقی می‌ماند. این کیک خوشمزه با روش‌های متفاوتی آماده می‌شود که در مطالب قبلی طرز تهیه کیک هندوانه با پنج دستور ویژه خانگی را برایتان گفته‌ایم تا برای «شب چِلّه» آن را با توجه به مواد در دسترس‌تان درست کنید. حال در این مطلب به شما طرز تهیه کیک هندوانه ای در قابلمه را خواهیم گفت تا آن را بدون فر، با کم‌ترین ابزار و در دسترس‌ترین مواد آماده کنید.

مواد لازم برای تهیه هندوانه ای در قابلمه

  • تخم‌مرغ شش عدد
  • شکر یک پیمانه
  • آرد دو پیمانه
  • وانیل یک‌چهارم قاشق چای‌خوری
  • بیکینگ‌پودر یک قاشق مرباخوری
  • شیر یک‌دوم پیمانه سر پر
  • روغن مایع یک‌دوم پیمانه
  • رنگ ژله‌ای خوراکی قرمز و سبز به مقدار لازم

طرز تهیه کیک هندوانه ای در قابلمه

۱. قابلمه را آماده کنید

آماده کردن قابلمه برای پخت کیک هندوانه

پخت کیک هندوانه ای مانند طرز تهیه کیک اسفنجی در قابلمه است که به راحتی و بدون نیاز به ابزار خاصی می‌توانید آن را درست کنید فقط نیاز است که قبل از شروع مراحل تهیه کیک، تمامی مواد را از یخچال بیرون بیاورید تا به دمای محیط برسند. حال در اولین مرحله از طرز تهیه کیک هندوانه ای در قابلمه ، قابلمه‌ای مناسب و بزرگ انتخاب و درون آن را با کمی روغن چرب کنید. کاغذ روغنی اندازه قابلمه ببرید و داخل آن بیاندازید و روی کاغذ را هم با کمی روغن مجدد چرب کنید تا کیک هندوانه‌ای‌تان نچسبد. در نهایت در این مرحله گاز را روشن کنید و یک شعله‌پخش‌کن روی آن قرار دهید. یک دم‌کنی روی در قابلمه بگذارید و اجازه دهید فضای بیرونی و داخلی قابلمه گرم شوند.

۲. مواد را آماده کنید

مخلوط کردن تخم‌مرغ و شکر در طرز تهیه کیک هندوانه ای در قابلمه

در دومین مرحله از طرز تهیه کیک هندوانه ای در قابلمه آرد و بیکینگ‌پودر را مانند دستور تهیه کیک اسفنجی ساده در سه مرحله الک کنید و داخل کاسه‌ای جداگانه بریزید. حال در کاسه‌ای دیگر تخم‌‌مرغ‌ها را بشکنید و با میزان شکر گفته‌شده با هم‌زن دستی خوب مخلوط ‌شان کنید. هنگام مخلوط کردن حتما کناره‌های ظرف را با کمک هم‌زن دستی بگیرید. با این‌کار نه تنها مواد بهتر با یکدیگر ترکیب می‌شوند بلکه بوی زهم هم نمی‌گیرند. خواندن مطلب تزئین رولت خانگی با میوه و شکلات در کتاب کاله به گرفتن ایده برای کیک هندوانه‌ای در قابلمه کمک خواهد کرد.

۳. مایه کیک را آماده کنید

مراحل تهیه کیک هندوانه‌ای در قابلمه مشابه طرز تهیه کیک اسفنجی چهار تخم‌مرغی است پس در این لحظه شیر و روغن را هم به کاسه اضافه و تا جایی که می‌توانید با هم‌زن دستی خوب مخلوط‌شان کنید. در ادامه مخلوط آرد و بیکینگ‌پودر را هم به مایه کیک اضافه و خوب هم بزنید. دو کاسه متوسط انتخاب کنید تا در آن به صورت مساوی مایه کیک هندوانه را بریزید. در کاسه اول کمی رنگ خوراکی قرمز بریزید. قبل از آن‌که به کاسه دوم کمی رنگ سبز اضافه کنید حدود یک‌سوم آن را بردارید.

۴. کیک را بپزید

ریختن مایه کیک هندوانه در قابلمه

در این مرحله از طرز تهیه کیک هندوانه ای در قابلمه، مایه‌ای که با رنگ خوراکی سبز مخلوط شده است را ته قابلمه بریزید و آن را بچرخانید تا کف قابلمه پهن شود. سپس مایه سفید را از مرکز رنگ سبز و در نهایت مایه رنگ قرمز را هم از وسط مرکز رنگ سفید بریزید. هنگام ریختن مایه کیک مراقب باشید تا دستتان نلرزد که رنگ‌ها قاطی شوند. حال به آرامی قابلمه را روی گاز بگذارید و ۳۰ دقیقه زمان دهید تا کامل بپزد.

۵. کیک هندوانه ای را تزئین کنید

تزئین کیک هیندوانه ای در قابلمه

حال بعد از پخت کیک هندوانه‌ ای  در قابلمه نوبت به تزئین آن می‌رسد. برای تزئین این کیک خوشمزه فقط نیاز به خامه و سس شکلاتی دارید که به راحتی با کم‌ترین مواد و ساده‌ترین ابزار در منزل می‌توانید آن‌ها را درست کنید. روی کیک را خامه بکشید و با کفگیر آن را صاف کنید. کیک را مجدد در یخچال بگذارید تا خودش را بگیرد. تا آن‌زمان می‌توانید سس شکلاتی را آماده کنید. کیک را بیرون بیاورید، سس شکلاتی را داخل قیف شیرینی بریزید و به شکل اشک روی کیک بزنید. دقت داشته باشید که کوچک و به صورت نامرتب باشد تا ظاهر هسته‌‌های هندوانه را به خود بگیرد. ناگفته نماند که از شکلات‌های چیپسی هم برای روی کیک هندوانه‌ای می‌توانید استفاده کنید.

دستور تهیه کیک هندونه ای در قابلمه

نکات تکمیلی پخت کیک هندوانه ای در قابلمه

کیک همیشه و در هر مراسمی طرفداران خودش را دارد پس چه بهتر که برای شب یلدا بهترین کیک را بدون فر و ابزار خاص به راحتی در منزل درست کنید. برای برگزاری مراسم شب یلدا کنار تنقلات، نون خامه‌ای، آجیل و شیرینی معمولا به تزئین انار، کدو حلوایی و دیگر میوه‌ها هم توجه خاصی می‌شود. پس چه بهتر که در تزئین و پخت کیک هندوانه‌ای هم نکات زیر را بدانید و رعایت کنید.

روش های تزئین کیک هندوانه ای

کیکی که برای شب یلدا درست کرده‌اید را با روش‌های مختلفی می‌توان به شکل هندوانه تزئین کرد که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد تا بتوانید برای تزئین کیک هندوانه ای که در قابلمه پخته‌اید ایده بگیرید.

استفاده از خامه رنگی

تزئین کیک هندوانه ای با خامه‌های رنگی خوراکی

شما در ابتدای کار به یک کیک اسفنجی ساده، خامه و رنگ خوراکی نیاز دارید. خامه را در سه کاسه جداگانه بریزید و به دو تا از کاسه‌ها رنگ خوراکی سبز و قرمز اضافه کنید. کیک اسفنجی‌تان را به دو قسمت تقسیم کنید. لایه اول را روی پایه قرار دهید و کمی خامه روی آن بمالید تا کل سطح کیک را بگیرد. برای لایه‌های بعدی هم به همین‌ترتیب پیش بروید. دورتادور کیک را یک لایه نازک خامه بکشید. در نهایت خامه سبز را با توجه به سلیقه‌تان از انتهای کیک تا ابتدای آن بکشید و با کفگیر صاف کنید. سپس خامه قرمز را روی سطح بکشید و با شکلات‌های چیپسی تزئین کنید. برای جلوه بیشتر سطح کیک‌تان را شکوفه‌های رنگی هم می‌توانید بزنید.

استفاده از فوندانت رنگی

تزئین کیک هندوانه ای با فوندانت

برای تزئین کیک شب یلدایی‌تان به فوندانت و خامه نیاز دارید. با آماده شدن خامه، یک لایه از آن را در اطراف و روی کیک بزنید. خامه را با کمک پالت صاف‌کننده، پخش و صاف کنید. حال روی سطح کارتان فوندانت سفید را با کمک وردنه پهن و صاف کنید. به آرامی آن را روی کیک بیاندازید. فوندانت دیگر را کمی با رنگ سبز مخلوط و روی سطح کارتان پهن کنید. آن را دور کیک‌تان بزنید. سپس با کمک قلم‌مو، رنگ خوراکی سبز را با فاصله از هم روی کیک بزنید تا شبیه هندوانه شود. در نهایت ژله بریلو را وسط کیک بریزید و در نهایت سس شکلاتی را مانند قطره یا اشک روی آن بریزید تا شبیه هسته‌های هندوانه شود. برای جلوه و زیبایی بیشتر کارتان می‌توانید با کمک فوندانت برش‌های هندوانه یا انار درست کنید تا روی کیک یا اطراف آن بزنید.

استفاده از بریلو

تزئین کیک هندوانه ای با بریلو

یکی از تزئینات ساده‌ای که می‌توانید برای کیک هندوانه‌ای‌تان انجام دهید استفاده از بریلو است. پس کیک اسفنجی‌تان را به اندازه دلخواه و به شکل هندوانه برش دهید. کیک را بعد از خنک شدن با خامه، موز یا گردو فیلینگ کنید. آن را داخل یخچال بگذارید تا خودش را بگیرد. برای تزئین پوست هندوانه به بریلو ساده‌تان، رنگ خوراکی سبز و برای قسمت قرمز هندوانه، ژله قرمز بریلو اضافه کنید. بریلو سبز را به صورت ضربه‌ای به بدن کیک بزنید سپس ژله بریلو سبز را با کمک قیف پلاستیکی به آرامی روی بدنه کیک بریزید. حال بریلو قرمز را روی کیک بریزید. در نهایت با کمک خامه و قلمو به زیبایی می‌توانید مرزی بین سطح سبز و قرمزی هندوانه روی کیک ایجاد کنید.

استفاده از میوه و آجیل

تزئین کیک هندوانه ای در قابلمه با میوه و آجیل

شما در این روش دست‌تان کامل باز است تا از هر میوه یا آجیلی که می‌خواهید با توجه به بودجه و سلیقه‌تان استفاده کنید. میوه‌هایی مانند آناناس، موز، بلوبری یا شاتوت بهترین گزینه برای آن هستند. با کمک قالب‌های زیبای شیرینی‌پزی می‌توانید آناناس یا موز را قالب بزنید و در قسمت‌های مختلف کیک‌تان به کار ببرید. از سویی دیگر میوه‌هایی مانند شاتوت یا بلوبری به دلیل رنگ تیره‌شان جلوه و جذابیت بیشتری روی کیک دارند. هندوانه را با کمک ابزارهای مخصوص به صورت گرد و توپی بیرون بیاورید و روی کیک بگذارید.
گردوهای خرشده یا بادام‌زمینی را هم می توانید علاوه بر فیلینگ روی کیک هم به کار ببرید.

پف نکردن کیک هندوانه

از مهم‌ترین دلایلی که برای پف نکردن کیک هندوانه‌ای می‌‌توان به آن اشاره کرد کم و زیاد کردن میزان مایه کیک‌تان است. دلیل دیگر آن‌که هنگام پخت در فر یا تابه را باز کرده‌اید. شما باید این نکته را به خاطر داشته باشید که در ۲۰ دقیقه اول نباید در تابه یا فر را باز کنید چراکه کیک در حال پخت و پف کردن است. مایه کیک را هم نباید زیاد هم بزنید چراکه پف کیک‌تان را می‌گیرد. پیشنهاد ما به شما خواندن دستور کیک اسفنجی ساده در کتاب کاله است.

رنگ خوراکی برای کیک هندوانه شب یلدا

رنگ خوراکی برای استفاده در کیک هندوانه ای

مهم‌‌ترین اصل در تهیه کیک هندوانه شب یلدایی بعد از درست کردن کیک اسفنجی، استفاده از رنگ‌های خوراکی سبز و قرمز است. بهترین گزینه استفاده از رنگ خوراکی ژله‌ای است. رنگ خوراکی مایع نسبت به رنگ خوراکی ژله‌ای کم‌رنگ‌تر و رقیق‌تر است که منجر به قاطی شدن رنگ‌ها هنگام پخت می‌شود. طرز تهیه پودینگ هندوانه مخصوص شب یلدا را هم برای این شب می‌توانید درست کنید.

ایده برای تزئین کیک هندوانه ای شب یلدا

نمونه‌هایی از عکس کیک هندوانه در ادامه برایتان آورده‌ایم که با توجه به سلیقه، ذائقه و مواد در دسترس‌تان می توانید از آن‌ها ایده بگیرید:

دیدگاه ها