خواص نان و پنیر و سبزی و طرز تهیه لقمه نان و پنیر به سبک امروزی

نان و پنیر

نان و پنیر خوراکی است که در سفره اکثر ایرانی‌ها وجود دارد. معمولا این خوراک را با چاشنی‌هایی مثل انگور، خرما، گردو، سبزی و خیار و گوجه، به عنوان صبحانه، عصرانه و حتی شام میل می‌کنند. جالب است بدانید که لقمه نان و پنیر و سبزی که یک لقمه حاضری و ساده است دارای ویتامین‌های A و C و D و K و E و گروه ویتامین‌های B، امگا ۳، پروتئین، کلسیم، فسفر، مس، آهن، منیزیم، روی، پتاسیم، فولات، قند، کربوهیدرات و اسیدفولیک است.

بهترین زمان مصرف خوراک نان و پنیر و سبزی


بهترین زمان مصرف خوراک نان و پنیر و سبزی، در عصر و شب است. چرا که جذب ویتامین‌های سبزی و پنیر در عصر و شب بهتر صورت می‌گیرد.

نان و پنیر و چاشنی‌های آن

برای جذب کلسیم موجود در پنیر، نیاز به پروتئین و ویتامین D است. بنابراین بهتر است نان و پنیر را با چاشنی گردو که حاوی پروتئین و فسفر است و همچنین خرما که سرشار از ویتامین D است، مصرف کرد. همچنین استفاده از سبزی‌هایی مانند نعنا و پونه به همراه چاشنی‌های بالا که همگی طبع گرم دارند، باعث تعدیل طبع سرد پنیر می‌شود.

خواص مصرف نان و پنیر و سبزی

نان و پنیر و سبزی برای کودکان در حال رشد، بزرگسالان، زنان باردار و شیرده، افراد مبتلا به پوکی استخوان و افرادی که در دوره نقاهت بیماری هستند، مفید است.
سبزیجات استفاده شده در خوراک نان و پنیر و سبزی به خصوص نعنا و ترخون برای افراد لاغر بسیار مفید است، چرا که این سبزیجات باعث افزایش اشتها در این افراد می‌شوند و همچنین به راحتی هضم می‌شوند؛ اگر این خوراک در وعده عصرانه یا شام افراد لاغر استفاده شود باعث افزایش وزن آن‌ها می‌شود.
خوراک نان و پنیر و سبزی برای افراد کم‌خون و دیابتی هم مفید است. این خوراک نقش به سزایی در بهتر شدن عملکرد قلب، جوان‌سازی و تازگی پوست، تقویت مو و حافظه و افزایش قوای جنسی مردان دارد.
بهتر است به ظرف پنیر مقداری پونه کوهی و کاکوتی خشک شده اضافه کنید، چرا که این سبزیجات عطر و بوی خوبی به پنیر می‌دهند و سبب افزایش جذب کلسیم موجود در پنیر، توسط بدن می‌شوند.
بهتر است از مصرف نان و پنیر به تنهایی خودداری کنید، برای اینکه پنیر حاوی ماده‌ای به نام تیرامین است که مصرف زیاد آن باعث رسوب در مغز و کندی ‌ذهن و کم‌ حافظه شدن افراد می‌شود.

طرز تهیه نان و پنیر و سبزی به سبک امروزی

مواد لازم برای تهیه نان و پنیر و سبزی

• آرد به میزان لازم
• ۱ عدد تخم مرغ
• نصف پیمانه روغن مایع
• ۱ پیمانه شیر ولرم
• ۱ قاشق چایی خوری نمک
• ۱ قاشق سوپ‌خوری خمیرمایه (برای پخت نان)
• ۱ قاشق سوپ‌خوری شکر (برای خمیرمایه)
• ۱۰۰ گرم پنیر پنج ستاره آمل (کلاسیک یا گردو)
• ۱۰۰ گرم سبزی خرد شده (شامل تره، پیازچه و ریحان)
• کنجد و سیاهدانه به میزان لازم
• یک عدد زرده تخم مرغ

نان و پنیر و سبزی

طرز تهیه

شکر را به شیر اضافه کرده و هم بزنید تا حل شود. سپس مایه خمیر را به آن اضافه و مخلوط کرده و بعد ظرف را کنار بگذارید تا مایه خمیر عمل کند و مخلوط پف کند.

تخم‌ مرغ را درون ظرفی بشکنید، با روغن مایع مخلوط کنید و خوب هم بزنید. نمک را هم به آن اضافه کنید و با مایه خمیر پف کرده، مخلوط کنید.

آرد را کم‌کم به ظرف افزوده و با مواد مخلوط کنید. آنقدر آرد بریزید و هم بزنید تا مخلوط به خمیر تبدیل شود. بعد از تشکیل خمیر روی آن را پوشانده و آن را استراحت دهید تا خوب پف کند و حجم آن دو برابر شود. برای این کار معمولا ۳ ساعت زمان کافی است.

پنیر پنج ستاره آمل کلاسیک یا پنیر گردو را برش دهید و با سبزی‌های خرد شده مخلوط کنید. بعد از پف کردن خمیر، آن را روی سطحی آرد پاشی شده بگذارید، با استفاده از وردنه خمیر را باز کنید تا به ضخامت نیم تا یک سانتیمتر برسد.

با استفاده از قالب گرد، از خمیر دایره‌هایی جدا کنید. در مرکز دایره مقداری مخلوط پنیر و سبزی می‌گذاریم و لبه‌های دایره را به سمت بالا بیاورید و به هم بچسبانید طوری که به شکل گل در آید. همه خمیر را به همین صورت پنیر و سبزی بگذارید و شکل دهید.

فر را روشن کرده و درجه حرارت آن را روی ۱۸۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید. سینی فر را با روغن مایع چرب کرده، نان و پنیر و سبزی‌های آماده را روی سینی فر گذاشته و با فاصله بچینید.

سپس زرده تخم مرغ را درون کاسه‌ای ریخته و آنقدر هم بزنید تا یک‌دست شود. بعد با قلم موی آشپزخانه، زرده را روی نان‌ها بمالید و آن‌ها را با کنجد و سیاه‌دانه تزیین نمایید. سینی را به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در فر قرار دهید تا مرحله پخت نان‌ها کامل شود.

نکته

به جای پنیر پنج ستاره آمل کلاسیک می‌توانید انواع دیگر از محصولات خانواده پنیر پنج ستاره آمل را امتحان کنید. پنیر گردو، پنیر زیره، پنیر کم چرب، پنیر خیکی و پنیر گوسفندی از انواع دیگر این خانواده پنیرهای خوشمزه هستند. خانواده پنیرهای پنج ستاره آمل طعمی خاص و منحصر به فرد دارند و از مواد با کیفیت و درجه یک تهیه شده‌اند. تنوع محصولی این خانواده پنج ستاره میز صبحانه هر روزتان را منحصر به فرد می‌‌کند. این پنیرها کاملا بدون آب هستند و همزمان می‌توانید هم به صورت تکه‌ای آن‌ها را سرو کنید و هم روی نان تست بمالید و نوش جان کنید. امتحان طعم بی‌نظیر پنیرهای پنج ستاره آمل را از دست ندهید.

دیدگاه ها