مواد غذایی مضر برای استخوان

برای داشتن استخوان‌هایی محکم و جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان، علاوه بر خوردن غذاهای مفید و مصرف مکمل‌های کلسیم و ویتامین دی، کنار گذاشتن عادات غذایی خطرناک برای جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان هم بسیار ضروری و مهم است. فراموش نکنید که پوکی استخوان مثل دیابت یا فشار خون بالا از بیمار‌هایی است که با داشتن رژیم غذایی مناسب می‌توان از ابتلا به آن جلوگیری کرد. در ادامه به معرفی مواد غذایی مضر برای استخوان خواهیم پرداخت.

با مواد غذایی مضر برای استخوان آشنا شوید

اسفناج خام

اگر چه مصرف اسفناج پخته برای جلوگیری از پوکی استخوان مفید است. اما نوع خام آن به دلیل وجود ماده‌ای به نام اگزالات مانع از جذب کلسیم در بدن می‎شود.

نوشابه‌های گازدار

نوشابه‌های گازدار علاوه بر این که سرشار از کافئین هستند، به علت اسید فسفریک و اسید معدنی که از جذب کلسیم جلوگیری می‌کنند، برای استخوان‌ها مضر هستند. افرادی که استعداد یا سابقه خانوادگی پوکی استخوان دارند، باید مصرف نوشابه‌های گازدار را قطع کنند.

لاکیدو ؛ نیوشابه لبنی گازدار

نیوشابه لاکیدو، نوشیدنی لبنی جدیدی است که از شیر ساخته می‌شود. به همین سادگی! یعنی ماده اصلی تشکیل دهنده لاکیدو از فیلتراسیون شیر خالص و حذف پروتئین و چربی آن به دست می‌آید. با حذف پروتئین و چربی، رنگ، بو و مزه شیر از بین می‌رود و آن چه باقی می‌ماند مایع شفاف شبیه به آب است که سایر املاح مفید مانند کلسیم، ویتامین‌های شیر و اسید لاکتیک حاصل از فراوری شیر را شامل می‌شود که به آن سرم شیر یا همان پرمیت می‌گوییم.

نوشیدنی لاکی‌دو

مصرف زیاد کافئین

نوشیدن بیش از حد قهوه، مانع از جذب کلسیم در بدن می‌شود. هر چه در طول روز مقدار بیشتری کافئین مصرف کنیم، کلسیم بیشتری از ادرارمان دفع می‌شود. بنابراین میزان کافئین مصرفی‌تان را کنترل کنید. اگر عادت به نوشیدن قهوه دارید، قهوه‌تان را باشیر بنوشید.

مصرف زیاد نمک

متاسفانه مصرف بیش از حد نمک، موجب مرگ سالانه دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر می‌شود. علاوه بر افزایش خطر بیماری‌های قلبی و عروقی، هر چه میزان نمک بیشتر باشد، دفع کلسیم از ادرار و عرق فرد بیشتر است. نمک هم‌چنین باعث اسیدی شدن خون می شود و به این ترتیب احتمال بروز التهاب در بدن افزایش پیدا می‌کند که برای سلامت مفاصل مضر است. معمولا روی برچسب ترکیبات مواد غذایی مقدار سدیم را ذکر می کنند.

بدن شما فقط به ۲/۳ گرم نمک در روز نیاز دارد. سه‌چهارم نمک از مواد غذایی فرآوری شده و صنعتی تامین می‌شود. غذاهای آماده، سوسیس و کالباس، کنسروها و غیره سرشار از نمک و برای سلامتی استخوان ها مضر هستند.

هنگام خرید هر محصولی، برچسب مواد غذایی محصول را حتما مطالعه کنید.

مصرف زیاد گوشت

پروتئین‌های حیوانی و مصرف زیاد گوشت به دلیل آزاد کردن اسیدهایی مثل اسیدفسفریک و سولفوریک اسید باعث تغییر در میزان PH بدن می‌شوند. هر چه PH بدن اسیدی‌تر باشد، مواد معدنی بیشتری از استخوان‌ها خارج می‌شود. برای متعادل نگه داشتن سطح اسیدی و قلیایی بدن، باید همراه با پروتئین‌های حیوانی از غلات و سبزیجات استفاده کرد.

پزشکان مصرف روزانه ۴۶ گرم پروتئین برای زنان و ۵۶ گرم پروتئین برای مردان را توصیه کرده‌اند.

غذاهای التهابی

مصرف بیش از حد محصولاتی مثل گوجه فرنگی، سیب زمینی، بادمجان و سایر مواد غذایی التهاب‌آور منجر به التهاب استخوان و در نهایت تسریع روند ابتلا به پوکی استخوان خواهد شد.

مواد غذایی آلرژی‌زا

مصرف بعضی از مواد غذایی باعث افزایش نشانه‌های آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی در افراد می‌شود. اگر با مصرف بعضی از مواد غذایی دچار آلرژی می‌شوید، باید موضوع را با پزشک معالج‌تان در میان بگذارید تا دکتر با دادن برنامه غذایی مناسب، به تدریج آن ماده را از رژیم غذایی‌تان حذف کنید.

دیدگاه ها

  1. در دسته بندی شما نوشابه ولاکیدو و اسفناج رو توی یک طبقه قرار دادید همه اینها نوشید برای پوکی استخوان مضرند یعنی همه جلوی پوکی استخوان میگرند یا منضورتوتن چیز دیگه است

    1. سلام و روز بخیر، اسفناج اگر به صورت خام مصرف شود احتمال ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می‌دهد، نوشابه هم به دلیل اسید فسفریک برای سلامت استخوان مضر است بنابراین توصیه شده اگر نمی‌توانید مصرف نوشابه را ترک کنید محصول نیوشابه لبنی لاکیدو که سالم‌تر از نوشابه‌های معمولی است را جایگزین کنید.