۱۰ باور اشتباه درباره رژیم لاغری

انتخاب بین میوه و شیرینی برای لاغر شدن

تقسیم‌بندی همه چیز به خوب و بد، یا سیاه و سفید، خود را به سفره ما و رژیم لاغری انتخابی‌مان هم می‌کشاند. باورهای غذایی ما، که گاهی نمی‌دانیم از کجا به زندگی‌مان راه پیدا کرده‌اند، خیلی چیزها را تحت تاثیر قرار می‌دهند. از سبک زندگی، تا روابط یا حتی سلامت ما، وابسته به همین باورهایی است که گاهی با یک شایعه و گاه با یک عقیده قومی، به زندگی‌مان راه پیدا کرده‌اند. رژیم‌های لاغری با وجود پرطرفدار بودن‌شان، اغلب با همین باورهای اشتباه دست و پنجه نرم می‌کنند!

اما قبل از آنکه برای لاغر شدن تصمیمی بگیرید، بهتر است کمی در این مورد فکر کنید: «رابطه من با غذا»! تابحال به آن فکر کرده بودید؟ می­‌دانستید ممکن است اضطراب غذایی داشته باشید و مثلا با وجودی که به مهمانی یا تولد دعوت شده­‌اید و خیلی دلتان می‌­خواهد تکه‌­ای از کیک شکلاتی روی میز را بردارید و بخورید، اما اضطراب باعث می­‌شود میل­تان را سرکوب کنید؟ یا موقع برگشتن از سر کار همیشه از جلوی دونات­‌فروشی تازه تاسیس خیابان محل زندگی رد می‌­شوید، نیم­‌نگاهی به رنگ‌­های صورتی، کرم، شکلاتی آنها با تزیینات بامزه و رنگارنگ رویشان می­‌اندازید، ولی به خاطر اضطراب هیچوقت پا سست نمی­‌کنید که داخل مغازه شوید؟

احساس­تان در این مواقع ممکن است مثبت باشد و به اراده خودتان افتخار کنید؛ اما چه کیک و دونات را نخورید یا بخورید، چیزی از درون شما را می‌­خورد و شکایت دارد که چرا با وجود میل شدید به غذا، آن را امتحان نکردید، یا برعکس؛ چرا نتوانستید جلوی خودتان را بگیرید و باز هم اشتباه کردید؟ این حس وحشتناک است.

انتخاب رزیم مناسب غذایی برای لاغر شدن
انتخاب رژیم غذایی مناسب برای لاغری نیاز به اصلاح باورهای اشتباه درباره تغذیه دارد.

بسیاری از افرادی که دنبال رژیم لاغری می­‌روند، در میان انواع دلایل­شان برای این کار، یکی از این دو حس را دارند؛ حتی اگر بارها رژیم گرفته باشند. آنها نمی­‌دانند چرا رژیم‌­ها نتیجه مطلوب و پایدار ندارند و چرا لازم است قبل از اقدام به رژیم گرفتن، باورهای درستی از لاغری داشته باشند. در این مطلب ۱۰ باور اشتباه درباره رژیم لاغری را جمع­‌آوری کرده­‌ایم. آنها را بخوانید و ببینید به کدام یکی باور دارید و چطور می­‌توانید آن را تصحیح کنید.

اشتباه اول: لاغر شدن فقط اراده می‌خواهد

این جمله که از فرط تکرار در خیلی از موقعیت‌­ها تبدیل به کلیشه‌­ای زرد شده است، اتفاقا مهمترین باور اشتباه است. اما چرا؟ چون برای کاهش وزن، ابتدا باید روی ذهنیت­تان در مورد موضوع لاغری کار کنید. مطالعات و تجربیات بسیاری از افراد نشان داده که اگر در این مسیر صرفا به قدرت اراده متکی باشید، بعد از مدتی خودتان را به خاطر کوچکترین تخلف یا رها کردن رژیم سرزنش خواهید کرد و چرخه رژیم گرفتن را بارها تکرار می‌­کنید.

پس به جای فشار آوردن به خود و مشت و لگد زدن به عزت نفس­تان، بنشینید و سوال کنید: «چرا می‌­خواهم رژیم غذایی­‌ام را تغییر بدهم؟»، «چرا می­‌خواهم فعالیت بدنی بیشتری داشته باشم؟». جوابتان را بنویسید و به چراها فکر کنید. ترجیحا جوابتان را روی کاغذ چسبی کوچکی یادداشت کنید و آن را روی آینه اتاق یا منزل بچسبانید تا هر بار چشمتان به آن بیفتد و انگیزه شخصی­تان را به خودتان یادآوری کنید.

اشتباه دوم: رعایت رژیم لاغری کافی است

 بسیاری از اوقات، رژیمی را به امید لاغر شدن می­‌گیرید و به نتایج کوتاه مدتی هم دست پیدا می­‌کنید و بعد رهایش می­‌کنید. به همین خاطر است که افراد رژیم­‌های متعددی را امتحان می­‌کنند و دایم تغییر می‌‎­دهند. جدای از مورد قبلی که خیلی‌­ها آن را رعایت نمی­‌کنند، قبل از لاغری باید حقیقتی را بدانید و آن بازگشت­‌پذیری بسیاری از رژیم‌­هاست.

رژیم لاغری در کنار سبک زندگی سالم معنا پیدا می‌کند‌. سبک زندگی خاصی که باعث حفظ تناسب اندام فرد بشود، مسئله­‌ای است که یک عمر باید رعایت کرد. این را بدانید که اگر رژیم غذایی ایده‌­آلی وجود داشت که نتایج طولانی‌مدت داشته باشد، تابحال از آن باخبر شده بودیم. به همین خاطر هر نوع رژیم، شِیک، بار، قرص، نوردرمانی، لیزردرمانی و غیره­ که ادعا می‌­کند در کوتاه مدت شما را به وزن و اندام ایده‌­آل خواهد رساند فریب است.

در نظر داشته باشید کاهش وزن، کاری تک بعدی نیست. یعنی فقط با تغییر رژیم غذایی یا ورزش کردن نمی‌­توان به بدن ایده‌­آل پایدار رسید. شما باید مجموعه­‌ای از عوامل مثل نوشیدن آب به مقدار کافی، داشتن خواب کافی، دوری از موادمخدر و الکل و وضعیت روانی و روحی متعادل را برای خود فراهم کنید.

به عنوان نمونه، استرس باعث بالا رفتن کُورتیزول در بدن، وادار کردن فرد به روی آوردن به خوردن به عنوان مکانیسمی دفاعی در برابر استرس و افزایش وزن می­‌شود. پس داشتن سبک زندگی سالم برای حفظ وزن مورد نظر ضروری است.

اشتباه سوم: کالری بشمرید تا لاغر شوید

اینجا هم خیلی از افراد یک نکته مهم را از قلم می‌­اندازند: رعایت کالری نوشیدنی­‌ها به اندازه کالری غذاهای دریافتی مهم است. نوشیدن اسموتی و آبمیوه خانگی خوب است؛ اما باقی نوشیدنی‌­­ها مثل آبمیوه­‌های آماده، سودا، نوشیدنی‌­های الکلی و قهوه‌­های آماده برای کسانی که دنبال لاغر شدن هستند خوب نیستند.

همین مورد آخری، در هر لیوان ۵۰۰ کالری دارد که به اندازه یک غذای کامل است. بنابراین، اگر نوشیدنی مصرف می‌­کنید به مقدار کالری آن دقت داشته باشید.

کالری شماری در رژیم غذایی
شمارش کالری‌ها هم در غذا و هم نوشیدنی الزامی است.

اشتباه چهارم؛ فقط بدوید و کالری بسوزانید

جدا از برنامه تمرینی و ورزشی منظم، آب عنصری دم‌دستی است که برای لاغر شدن کمک‌تان می‌­کند. نوشیدن آب به مقدار لازم، در متابولیسم سریع­‌تر و هضم راحت­‌تر غذا موثر است. وقتی بدن شما کم‌آب باشد، کاهش وزن آهسته­‌تر اتفاق می‌­افتد چون متابولیسم، زمان و انرژی بیشتری می­‌برد. سعی کنید همیشه قمقمه آبی همراهتان داشته باشید و آب بنوشید. یا اینکه در فاصله بین وعده‌­های غذایی، همراه با اسنک، آب بخورید.

اشتباه پنجم؛ عجله نداشته باشید، همیشه وقت هست!

این تفکر بین جوانان طرفداران زیادی دارد. خیلی‌­ها فکر می‌­کنند در سن جوانی می‌­توان هر اندازه از همه چیز خورد و بعدا در سنین بالاتر که دچار مشکلات سلامتی شدیم رژیم‌­مان را تغییر بدهیم. اما واقعیت این است که رژیم سالم گرفتن بعد از مثلا سکته قلبی، نوشداروی بعد از مرگ سهراب است.

سکته، تازه شروع بیماری قلبی است. به علاوه، عادت­‌های غذایی نادرست می­‌تواند به سرطان و سکته مغزی هم منجر بشود، آنهم بدون هیچ نشانه قبلی. بنابراین، وقت تغییر دادن رژیم غذایی همین الان است، نه بیست سال بعد.

اشتباه ششم؛ به‌جای رژیم گرفتن ورزش کنید

این حرف را کسانی می­‌گویند که برنامه غذایی منظم و حساب شده­‌ای ندارند و تصور می‌­کنند ورزش، کالری‌­های اضافی را می‌­سوزاند. اما شما هرچقدر هم با سرعت روی تردمیل بدوید و عرق بریزید، باز هم بیشتر از یکی دو کیلومتر طی نخواهید کرد و این مقدار کالری سوخته، هنوز از نصف کالری­‌هایی که در یک قوطی نوشابه بدون الکل پیدا می­‌شود کمتر است. پس ورزش در کنار رعایت رژیم لاغری، دو مکمل خوب برای هم هستند، نه جایگزین یکدیگر.

فعالیت بدنی برای کاهش وزن
ورزش برای لاغری لازم است اما کافی نیست.

اشتباه هفتم؛ رژیم­ کتوژنیک دوای چاقی است

بسیاری از کسانی که رژیم لاغری می‌گیرند، می­‌گویند سیب‌­زمینی، پاستا و نان را کنار گذاشته‌­اند تا کربوهیدرات کمتری مصرف کنند و لاغر شوند. اما واقعیت این است که کربوهیدرات از هر منبعی که باشد در هر گرم بیشتر از چهار کالری ندارد، اما همین مقدار برای چربی، ۹ کالری در هر گرم است.

شاهد این مسله مردم کشورهای ژاپن، کره و چین هستند که با وجود مصرف برنج و نودل از باریک­ اندام‌­ترین مردم دنیا بودند و بعد از ورود گوشت و غذاهای سرخ­‌کردنی از طرف غربی­‌ها مشکلات وزنی برای مردم این کشورها بروز کرد.

رژیم کتوژنیک
رژیم کتوژنتیک رژیمی است که در آن کربوهیدارت حذف می‌شود.

رژیم‌­هایی که کربوهیدرات را کنار می‌­گذارند، برای مدت کوتاهی با محدود کردن اشتهای افراد و مصرف کالری کمتر باعث لاغری می‌­شوند، اما شما در اصل متابولیسم بدن را تغییر داده‌­اید و حفظ این وضعیت برای طولانی مدت غیرممکن است. بعد از رفع محدودیت در مصرف کربوهیدرات‌­ها، مثلا دو یا چند سال بعد، بدن شما مجددا وزن قبلی و بیشتر را پیدا می‌­کند. پس به فکر راه­‌حل­‌های طولانی مدت‌تر باشید.

اشتباه هشتم؛ رژیم گیاهی پوکی استخوان می‌آورد

این باورهای قدیمی در مورد خطرات حذف گوشت و لبنیات باعث شده افراد از انتخاب رژیم گیاهخواری یا وگان خودداری کنند. درحالیکه مطالعات نشان می­‌دهد وضعیت استخوان، چه در بچه‌­ها یا بزرگترهایی که مرتب شیر می­‌خورند با آنها که کمتر یا اصلا شیر نمی‌­خورند فرقی ندارد.

رژیم گیاهی
بسیاری از افراد بر سر دو راهی انتخاب رژیم گیاهی و ادامه دادن رژیم فعلی هستند.

به علاوه، شما می­‌توانید کلسیم، آهن و پروتئین مورد نیاز را در هر سه مورد از سبزیجات برگدار، غلات کامل و حبوبات هم بگیرید. همینطور نحوه پخت بهتر است نیم‌­پز یا بخارپز باشد، اما حتی در صورت پخت به روش‌­های دیگر هم شما کم‌وبیش مقدار پروتئین و مواد مغذی یکسانی را جذب خواهید کرد.

اشتباه نهم؛ ماهی سالمون آدم را لاغر می‌­کند

البته که ماهی‌­ها چربی خوب اومگا ۳ دارند، ولی باید بدانید این نوع چربی صرفا ۱۵ الی ۳۰ درصد کل چربی‌­های گوشت ماهی را تشکیل می­‌دهد. باقی مانده ۷۰% چربی، ترکیبی از چربی‌­های اشباع شده و سایر چربی­‌هاست که همانطور که گفته شد، در هر گرم ۹ کالری به بدن شما تزریق می­‌کند. پس خوردن ماهی سالمون به امید لاغری، دور کمر شما را اضافه خواهد کرد، نه برعکس.

اشتباه دهم؛ اهل آشپزی نیستید؟ غذا سفارش بدهید

رستوران‌­های بیرون‌­بر و کافه‌­تریاها روغن زیادی برای تهیه غذا استفاده می­‌کنند که آنرا خوشمزه‌­تر می‌­کند و شما ترغیب می‌­شوید تا دوباره برای امتحان مزه آن غذا به رستوران سر بزنید. پس غذا خوردن بیرون منزل را محدود به موقعیت­‌های خاص مثل جشن و مهمانی کنید، نه یک عادت دایمی.

غذا خوردن در رستوران
غذا خوردن بیرون منزل به عنوان تفریح مانعی ندارد، اما نباید تبدیل به عادت شود.

در صورتی که به این کار را بصورت روزانه یا بیشتر اوقات انجام می‌­دهید، خودتان را عادت بدهید تا عصرها غذای فردا را آماده و بسته‌بندی کنید که چیزی برای خوردن داشته باشید. در ضمن اگر فکر می‌کنید با سفارش سالاد در رستوران کار درستی را انجام داده‌اید در اشتباهید! بعید است سالادهای رستورانی با سس خوشمزه فراوان و پنیرهای چرب و متنوع‌شان، به لاغر شدن‌تان کمکی کنند.

دیدگاه ها