رژیم شیر برای کاهش وزن | آیا ارزش امتحان کردن دارد؟

رژیم شیر و همه چیز در مورد آن

دنیای اطلاعات و داده‌هایی که در آن زندگی می‌کنیم، باعث شده که همه تصورات یکسانی نسبت به موضوعات مختلف به خصوص زیبایی و تناسب اندام داشته باشند. در این میان اما رژیم‌های لاغری یکی از ترندهایی است که همه کم و بیش یا دنبالش هستند یا افرادی را در کنارشان دیده‌اند که روش‌های مختلف تناسب اندام و رژیم‌های لاغری عجیب را امتحان می‌کنند. اما آیا تا به حال از رژیم شیر چیزی شنیده‌اید؟ آیا این رژیم می‌تواند نویدبخش کاهش وزن باشد.

همان‌طور که می‌دانید رژیم‌های غذایی مختلفی وجود دارد که وعده کاهش وزن را می‌دهند. رژیم شیر یکی از انواع رژیم‌های لاغری جدید است که در آن شیر به کاهش وزن کمک می‌کند. این رژیم را برخی افراد بدون بررسی نکات و فقط با گنجاندن شیر تنها در رژیم غذایی انجام می‌دهند که مشکلات عدیده‌ای را برایشان به همراه می‌آورد و عده دیگری هم این رژیم را شکل و عناوینی چون رژیم شیر و موز، رژیم سه روزه شیر، رژیم شیر و ساقه طلایی، رژیم شیر آنجلینا جولی و رژیم شیر و خرما هم می‌شناسند اما مسئله این است که رژیم شیر این‌ها نیست و رژیم شیر اصلاح شده و اصولی، رژیمی چهارهفته‌ای است که در آن علاوه بر شیر مواد غذایی دیگر در کنار ورزش همراه می‌شود.

اگر هرگز در مورد رژیم شیر نشنیده باشید تعجب‌آور نیست چون این رژیم یکی از آن رژیم‌هایی است که در مقایسه با سایر انواع روش‌های کاهش وزن که طرفداران زیادی در سراسر جهان برای خود جلب کرده‌اند، چندان شناخته‌شده و محبوب نیست. با این حال، بیایید در نظر بگیریم که آیا محبوبیت واقعا در مورد رژیم شیر برای کاهش وزن اهمیت دارد یا خیر؟ در ادامه به تاثیر شیر در وزن و مزایا و معایب این شیوه کاهش وزن می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

خواص شیر
شیر از آن دسته مواد غذایی است که ممکن است بدون کاهش توده عضلانی به ریختن چربی بدن کمک کند.

شیر و خواص آن

شیر منبع غنی پروتئین و کلسیم است. با این حال، استفاده از رژیم غذایی شیر برای کاهش وزن در حال افزایش است.

گفته می‌شود شیر از آن دسته مواد غذایی است که ممکن است بدون کاهش توده عضلانی به ریختن چربی بدن کمک کند. با این حال، گنجاندن مصرف شیر تنها در رژیم غذایی شیر ایده‌آل نیست چون نبود این ماده غذایی در برنامه‌غذایی می‌تواند باعث کمبود سایر مواد مغذی حیاتی شود.

از این رو اگر می‌خواهید به این شیوه وزنتان را کنترل کنید یا کاهش دهید باید یک رژیم غذایی شیر مناسب خودتان را داشته باشید که از نظر تغذیه‌ای متعادل و مناسب حال شما باشد.

بهتر است قبل از شروع این رژیم برای جلوگیری از خطرات سلامتی با یک متخصص تغذیه مشورت شود.

رژیم شیر برای لاغری چیست؟

به طور کلی رژیم غذایی شیر یک رژیم ۴ هفته‌ای شیر است که با اجرا آن می‌توانید حدود ۳٫۵ تا ۴ کیلوگرم وزن کم کنید.

این رژیم از آن دسته رژیم‌هایی است که شخص اجراکننده آن از شیر و سایر غذاهای کم‌کالری که در یک برنامه تمرینی آسان برایش لحاظ می‌شود پیروی می‌کند که در نهایت منجر به کاهش چربی‌های بدن و کاهش وزن می‌شود حتی می‌تواند استحکام استخوان و عضله شما را هم بهبود بخشد. اما برای این رژیم غذایی چه نکاتی را باید بدانید:

  • هر روز در مورد رژیم‌های جدید کاهش وزن می‌شنوید و جالب اینجاست که تنوع رژیم‌های لاغری آنقدر بالاست که اگر بخواهید از میان این همه یکی را انتخاب کنید قطعا نیاز به کسب دانش در مورد آن رژیم دارد. بنابراین اولین نکته در انتخاب این رژیم هم مثل هر رژیم کاهش وزن دیگری کسب دانش لازم آن است.
  • اگر عاشق شیر هستید و از خوردن شیر چه سرد و چه گرم لذت می‌برید قطعا این رژیم را دوست خواهید داشت. این رژیم برای کاهش وزن است.
  • اکثر مردم بر این باورند که شیر حاوی چربی است و منجر به افزایش وزن می‌شود اما این رژیم لاغری شیر می‌تواند به کاهش وزن شما فقط با شیر کمک کند.
  • رژیم شیر، بر مصرف شیر بدون چربی برای کاهش وزن تاکید دارد اما این رژیم باعث ایجاد بحث در بین متخصصان تغذیه شده است. این رژیم غذایی ادعا می‌کند که مواد مغذی زیادی به بدنتان می‌رساند، چون شیر سرشار از مواد مغذی حیاتی مختلف است. اما بسیاری ادعا می‌کنند که مصرف فقط شیر می‌تواند باعث کمبودهای تغذیه‌ای شود و نوشیدن فقط شیر باعث از دست دادن بسیاری از مواد مغذی ضروری بدن خواهد شد. این رژیم همچنین می‌تواند باعث مشکلات گوارشی شود.

اگرچه در گذشته رژیم شیر فقط به خوردن شیر یعنی حداکثر دو لیتر در روز محدود می‌شد اما با گذر زمان و بررسی‌های کارشناسان تغذیه مشخص شد که این شیوه مخاطرات زیادی را برای بدن دارد.

برای غلبه بر این مسائل، تغییرات جزئی اما موثری در رژیم غذایی شیر پیشنهاد شده که می‌تواند به فرد در غلبه بر کمبودهای تغذیه‌ای کمک کند. این تغییرات همچنین می‌تواند در مصرف فیبر کمک کند.

بنابراین اگر شما هم قصد دارید از رژیم شیر پیروی کنید، باید از متخصص تغذیه بخواهید که تغییراتی در رژیم غذایی‌تان ایجاد کند تا مقدار کافی از سایر مواد مغذی را مصرف کنید. هر چند اساسا در این رژیم مصرف شیر در مقایسه با سایر غذاها و نوشیدنی‌ها بیشتر خواهد بود.

رژیم شیر برای افرادی که به عدم تحمل لاکتوز و یا دیابت مبتلا هستند، مناسب نیست.

معایب رژیم شیر چیست؟

کارشناسان تغذیه عوارض مرتبط با رژیم شیر را بررسی کرده‌اند و گفته‌اند این رژیم مناسب همه افراد نیست و بعضی از افراد نباید از این رژیم برای کاهش وزن استفاده کنند.

بنابراین قبل از روی آوردن به رژیم شیر بهتر است ابتدا به این نکات دقت شود و به عبارتی برخی از گروه‌ها باید شیر را به طور کلی محدود یا اجتناب کنند:

  • افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز یا آلرژی به لبنیات باید از مصرف شیر خودداری کنند. عدم تحمل لاکتوز ناتوانی در هضم قند اصلی شیر است. این وضعیت منجر به گاز، نفخ و اسهال می‌شود اما در کنار همه اینها، افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتور می‌توانند محصولات لبنی بدون لاکتوز را جایگزین کنند.
  • افراد مبتلا به دیابت یا کنترل ضعیف قند خون ممکن است بخواهند مصرف شیر خود را محدود کنند. از آنجایی که شیر حاوی لاکتوز، نوعی قند است، ممکن است به افزایش سطح قند خون کمک کند.
  • افرادی که آکنه دارند هم بهتر است از این رژیم استفاده نکنند چون چربی شیر می‌تواند به آکنه منجر شود.

اما به طور کلی این افراد هم می‌توانند شیر مصرف کنند فقط بهتر است از جایگزین‌های غیرلبنی آن یعنی شیرهای گیاهی مثل شیر بادام و شیر سویا استفاده کنند.

مضرات رژیم شیر

رژیم شیر به مدت ۴ هفته، دارای معایب زیر است:

  • باعث کمبود مواد مغذی می‌شود.
  • ممکن است باعث بروز آکنه در کودکان و بزرگسالان (۷ تا ۳۰ سال) شود.
  • ممکن است باعث نفخ شود.
  • پایبندی به این برنامه سخت است.

چگونه رژیم شیر به کاهش وزن کار می‌کند؟

شیر به عنوان یک غذای فوق‌العاده در نظر گرفته می‌شود چون دارای ۱۳ ماده مغذی است که به عضله‌سازی و افزایش سلامت کلی کمک می‌کند.

شیر منبع غنی کلسیم است

کلسیم عامل محرک متابولیسم چربی است که در نهایت منجر به کاهش چربی می‌شود. محققان دانشگاه تنسی در ناکسویل دریافته‌اند که هرچه یک سلول چربی حاوی کلسیم بیشتری باشد، چربی بیشتری می‌سوزاند.

شیر گرسنگی را کاهش می‌دهد

شیر همچنین تولید یک هورمون مبارزه با گرسنگی به نام پپتید YY (PYY) را تحریک می‌کند که شما را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه می‌دارد.

شیر سرشار از پروتئین است

یک فنجان شیر کامل حاوی ۸٫۱۴ گرم پروتئین است. مصرف پروتئین باعث افزایش متابولیسم، افزایش سیری، کاهش چربی شکم و کاهش فشار خون می‌شود.

شیر یک نوشیدنی کم کالری است

یک فنجان شیر حاوی ۱۴۹ کالری است. نوشیدن اسموتی شیر و موز، گرسنگی را حداقل به مدت ۲ ساعت از بین می‌برد.

رژیم شیر اصلاح شده بسیار مغذی است

رژیم غذایی اصلاح شده شیر مستلزم مصرف غذاهای سالم مانند سبزیجات، میوه‌ها، پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌های پیچیده و چربی‌های سالم به همراه شیر است. این غذاها حاوی مواد مغذی است که شیر فاقد آنهاست و به این ترتیب این رژیم اصلاح شده شیر به کاهش وزن کمک می‌کنند، بدون این‌که به سلامتی آسیبی وارد کند.

رژیم لاغری اصلاح شده شیر، کالری را می‌سوزاند

برای کاهش وزن باید کالری مصرفی خود را بسوزانید. به همین دلیل اولین کار در رژیم کاهش وزن این است که چربی بدن خود را کاهش دهید تا در نهایت این کاهش به ساخت توده عضلانی بدون چربی کمک کند.

رژیم شیر یک رژیم غذایی معمولی نیست

رژیم شیر اصلاح شده کمک می‌کند تا عادات غذایی خوب را در زندگی روزمره خود بگنجانید تا به آرامی وزن کم کنید. کاهش وزن آهسته بهتر از کاهش وزن سریع است. به عبارت دیگر با این رژیم شما توده عضلانی بدون چربی را از دست نخواهید داد، وزن‌تان برنخواهد گشت و همچنین سیستم ایمنی خود را به خطر نمی‌اندازید.

از طرف دیگر چون اساسا شیر به طور طبیعی شیرین است نیازی به افزودن شکر تصفیه شده به آن ندارید. بنابراین با این رژیم مصرف قند و مواد قندی هم کاهش می‌یابد.

رژیم غذایی شیر چهار هفته‌ای یک رژیم غذایی متعادل ترکیبی از برنامه غذایی و ورزش است.

نگاهی به برنامه رژیم غذایی شیر چهار هفته‌ای

اکنون که می‌دانیم این رژیم چگونه کار می‌کند، بیایید نگاهی به برنامه رژیم غذایی شیر ۴ هفته‌ای بیندازیم.

هفته اول رژیم غذایی شیر

در هفته اول، محدودیت‌های کمتری در عادات غذایی و فعالیت‌های روزانه شما در این رژیم وجود دارد. این به این دلیل است که بدن شما به یک سبک زندگی در حال تغییر عادت می‌کند.

در هفته اول این رژیم آب گرم با آب لیموترش استفاده می‌شود که به دفع سموم کمک می‌کند و باعث حرکت صحیح روده می‌شود. صبحانه هفته اول این رژیم یک صبحانه پر انرژی است که شما را در طول روز پرانرژی و فعال نگه می‌دارد.

نهار هفته اول رژیم شیر، یک ناهار سبک است که باعث می‌شود احساس خواب‌آلودگی نکنید. بعد از ناهار هم لازم است شکم خود را با یک فنجان شیر پر کنید تا گرسنگی خود را تا شام حفظ کنید.

برای شام سبزیجاتی با منبع پروتئینی خوب باید مصرف شود تا به عضله‌سازی و تامین انرژی بدن شما کمک کند. خوردن یک فنجان شیر با زردچوبه قبل از خواب کمک می‌کند بهتر بخوابید و صبح سرحال بیدار شوید.

نکته مهم که نه تنها در این رژیم موثر است بلکه در همه رژیم‌ها به کار می‌آید این است که صرف غذای سالم به کاهش وزن کمک نمی‌کند. بلکه ترکیب رژیم و تمرین ورزشی است که یک رژیم را موثر می‌کند.

تا پایان هفته اول چه احساسی خواهید داشت

اگر این رژیم را به مدت یک هفته ادامه دهید، احساس انرژی و فعالیت بیشتری خواهید داشت. اگر فرد خیلی فعالی نباشید ممکن است درد عضلانی را تجربه کنید. اما نگران نباشید، این درد با ورزش منظم برطرف می شود.، بهتر می‌خوابید و در نهایت می‌توانید بهتر تمرکز کنید.

هفته دوم رژیم غذایی شیر

چای سبز و دارچین یکی از مواد غذایی مناسب است که در صبحانه هفته دوم باید قرار بگیرد. این دو از تکثیر سلول‌های چربی و از گرسنگی جلوگیری می‌کند و خطر ابتلا به سندرم متابولیک را کاهش می‌دهد. صبحانه خوب هفته دوم باید حاوی شیر، چربی‌های سالم و کربوهیدرات‌های خوب باشد تا به تعادل pH بدن و کاهش التهاب کمک کند.

ناهار هفته دوم سبک است و می‌توانید سوپ خیار را انتخاب کنید، اما خامه به آن اضافه نکنید. ماهی پخته منبع خوبی از پروتئین و اسیدهای چرب امگا ۳ است که مناسب نهار این هفته رژیم شیر است. یک شام سبک و مقوی میل کنید و روز خود را با یک فنجان شیر گرم به پایان برسانید.

نکته مفید: ۲۰ تا ۳۰ دقیقه قبل از هر وعده غذایی یک فنجان آب بنوشید.

تا پایان هفته دوم چه احساسی خواهید داشت

تا پایان هفته دوم، کمتر احساس نفخ خواهید کرد. سیستم گوارش شما بهتر کار خواهد کرد، که به نوبه خود متابولیسم شما را افزایش می‌دهد. با این حال، برای رسیدن به وزن مورد نظر خود، باید به هفته سوم بروید.

هفته سوم رژیم غذایی شیر

برنامه غذایی این هفته سخت‌تر است. آب گرم با عسل و لیمو که باید در هفته سوم این رژیم بخورید، سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می‌کند و روده بزرگ را پاک می‌کند. فنجان شیر خود را با دانه‌های کتان آسیاب‌شده غنی کنید. آنها منبعی غنی از چربی‌های سالم و فیبر رژیمی هستند که به کاهش وزن کمک می‌کنند.

از آنجایی که شیر سرشار از کلسیم است، به کاهش وزن کمک می‌کند. در این هفته باید شیر را هم در ناهار خود بگنجانید. شیرِ نهار شما را برای مدت بیشتری سیر نگه می‌دارد. دارچین با افزایش حساسیت به انسولین به کاهش وزن کمک می‌کند.

وقتی صحبت از خوردن غذاهای مغذی و کم کالری می‌شود، سبزیجات آب‌پز بهترین گزینه‌ها هستند. اگر از سبزیجات آب‌پز و سوپ خسته شده‌اید، سبزیجات سرخ شده را انتخاب کنید که سرشار از کربوهیدرات‌های پیچیده، ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر رژیمی هستند و سرانجام روز خود را با یک فنجان شیر گرم به پایان برسانید تا به آرامش و خواب بهتر کمک کنید.

تا پایان هفته سوم چه احساسی خواهید داشت

اگر به این رژیم غذایی و برنامه ورزشی پایبند باشید، متوجه بدن بسیار لاغری خواهید شد. سبک زندگی سالم هم سطح اعتماد به نفس شما را افزایش می‌دهد. بهره‌وری شما در محل کار افزایش می‌یابد و همچنین کمتر احساس خستگی و فرسودگی خواهید کرد. برای دریافت نتایج بهتر به هفته چهارم ادامه دهید.

رژیم غذایی شیر در هفته چهارم

در این هفته بهتر است سرکه سیب در رژیم قرار بگیرد تا به کاهش وزن کمک کند. این رژیم غذایی همچنین فشار خون شما را تنظیم می‌کند و سطح کلسترول بد را کاهش می‌دهد. صبحانه باید مغذی و سیرکننده باشد تا در تمام طول روز فعال باشید.

ماهی خال مخالی منبع عالی پروتئین است و خوب است در این هفته همراه با سالاد فتا و گوجه فرنگی که یک غذای گیاهی خوشمزه و منبع عالی ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر رژیمی است همراه شود. هندوانه‌ای که در این هفته توصیه می‌شود بنوشید بدنتان را هیدراته نگه می‌دارد. سوپ عدس با هویج و گل کلم طعم بهتری دارد و مقوی و سیرکننده است و مناسب این هفته رژیم شماست.

سینه مرغ کبابی دیگر منبع پروتئین بدون چربی است که خوب است همراه یک عدد سیب زمینی شیرین به عنوان شام مصرف شود.. خوردن شیر زردچوبه قبل از رفتن به رختخواب درد بدن را تسکین می‌دهد و به شما کمک می‌کند تا خواب خوبی داشته باشید.

تا پایان هفته چهارم چه احساسی خواهید داشت

در پایان هفته چهارم، ۱۰ برابر سبک‌تر و لاغرتر و در عین حال خوشحال‌تر به نظر خواهید رسید. بهترین بخش این هفته تناسب اندامی است که به آن می‌رسید.

کاهش وزن با رژیم

چقدر وزن کم خواهید کرد؟

بسته به سابقه ادیکال، داروها، سن، جنس و ژنتیک، ممکن است در عرض ۴ هفته این رژیم حدود ۸ تا ۱۰ پوند وزن کم کنید. همچنین ممکن است با شروع ساخت عضله کمی وزن اضافه کنید. در ادامه مواردی که باید در حین رژیم شیر از مصرف آن خودداری کنید. را می‌خوانید:

غذاهایی که باید اجتناب کنید

  • سبزیجات: سیب زمینی و کدو تنبل.
  • میوه‌ها: انبه، جک فروت و لیچی.
  • چربی‌ها و روغن‌ها: گوشت خوک، کره، سس مایونز، پنیر موزارلا، پنیر خامه‌ای و خامه پر چرب.
  • آجیل: بادام هندی.
  • نوشیدنی‌ها: نوشیدنی‌های گازدار، آب میوه‌های بسته‌بندی شده، نوشیدنی‌های شیرین شده مصنوعی و الکل.

طبق اصول طب آیورودا که یک طب سنتی است، میوه‌هایی مانند خربزه را نباید با شیر مصرف کرد. خربزه دارای خواص ادرارآور و شیر دارای خواص ملین است و این ترکیب ناسازگار است و در برخی منجر به استفراغ یا سایر عوارض جانبی می‌شود.

شکی نیست که شیر برای سلامتی شما مفید است اما زمانی که آن را برای کاهش وزن مصرف می‌کنید، باید نوع شیر مناسب را خریداری کنید.

کدام شیر برای کاهش وزن بهتر است؟

اگر می‌خواهید به نتایج سریع‌تری برسید، از شیر بدون چربی یا شیر کم چرب در این رژیم غذایی استفاده کنید. شیر بدون چربی یا کم چرب، چربی ندارند و از این رو مصرف آن‌ها بهتر است.

شیر کامل گاو حاوی چربی است که ممکن است برای افراد مبتلا به چاقی، دیابت و مشکلات قلبی مناسب نباشد. با این حال، شیر کامل سیر کننده‌تر و مغذی‌تر است و در نتیجه کالری دریافتی را کاهش می‌دهد.

اگر وگان هستید یا عدم تحمل لاکتوز دارید، ممکن است شیر بادام یا شیر سویا را انتخاب کنید. نوشیدن شیر هر روز برای متعادل کردن رژیم غذایی شما در حالی که برنامه کاهش وزن را دنبال می‌کنید بسیار توصیه می‌شود.

همچنین گزینه های دیگری از شیر وگان مانند شیر نارگیل، شیر بادام هندی، شیر جو دوسر و شیر برنج وجود دارد.

لطفا قبل از شروع این رژیم برای جلوگیری از خطرات سلامتی با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

شیر کم چرب و لاغری
اگر می‌خواهید برای رژیم شیر به نتایج سریع‌تری برسید، از شیر بدون چربی یا شیر کم چرب استفاده کنید.

سوالات متداول در مورد مصرف شیر

برای کاهش وزن در روز چه مقدار شیر باید بنوشید؟

برای کاهش وزن روزانه ۲ تا ۳ فنجان شیر بنوشید.

آیا شیر می‌تواند جایگزین غذا باشد؟

بله، یک فنجان شیر با یک موز و یک پیمانه پودر پروتئین می‌تواند جایگزین غذا باشد.

آیا فقط با نوشیدن شیر می‌توان وزن کم کرد؟

فقط با نوشیدن شیر وزن کم خواهید کرد. با این حال، ممکن است برای سلامتی شما خطرناک باشد و پیروی از چنین برنامه‌ای سخت باشد. به جای آن رژیم شیر اصلاح شده ما را امتحان کنید.

آیا می‌توانم برای کاهش وزن در شب شیر بنوشم؟

قبل از خواب یک فنجان شیر گرم همراه با کمی زردچوبه بنوشید تا خواب خوبی داشته باشید که برای کاهش وزن بسیار مهم است.

آیا شیر به کاهش چربی شکم کمک می‌کند؟

هیچ مدرک علمی وجود ندارد که ثابت کند شیر به کاهش چربی شکم کمک می‌کند. اما اگر شیر و سایر غذاهای مغذی بنوشید و به طور منظم ورزش‌های شکم را انجام دهید، می‌توانید چربی شکم را از بین ببرید.

بهترین زمان برای نوشیدن شیر چه زمانی است؟

به گفته آیورودا، بهتر است قبل از خواب شیر بنوشید چون به هضم غذا و خواب بهتر کمک می‌کند. با این حال می‌توانید شیر را صبح یا عصر مصرف کنید.

آیا می‌توانم فقط برای صبحانه شیر بخورم؟

بله، از آنجایی که شیر یک منبع غنی از پروتئین است، می‌توانید آن را برای شروع سالم روز خود بنوشید. اما غذاهای سالم دیگری را هم به صبحانه خود اضافه کنید تا سالم‌تر شود.

نویسنده

حبیبه مجیدی

مترجمی بودم که دوست داشت روزنامه‌نگار باشد؛ روزنامه‌نگاری شدم که به دنیای روابط عمومی آنلاین کشیده شد و در نهایت نویسنده‌ای شدم تا همچنان بیاموزم.

بیشتر بخوانید

دیدگاه ها