خواص گل کلم ؛ ۹ فایده شگفت‌انگیز گل کلم

گل کلم از جمله سبزیجات خوشمزه و دارای مواد مغذی، ویتامین و ترکیبات منحصربه‌فردی است که منجر به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطان می‌شود. علاوه بر ویتامین، گل کلم غنی از فیبر است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. در ادامه مقاله به خواص گل کلم خواهیم پرداخت.

خواص گل کلم

خواص گل کلم

به درمان آرتروز کمک می‌کند

گل کلم سرشار از ویتامین K و اسید‌های چرب امگا ۳ است و به کاهش درد ناشی از بیماری آرتروز کمک می‌کند. علاوه بر آن، گل کلم دارای خواص ضد التهابی است که باعث کاهش التهاب و درد در مفاصل می‌شود. این سبزیجات به کاهش درد مفاصل در نقاط مختلف بدن کمک می‌کند.

از ابتلا به زخم معده جلوگیری می‌کند

گل کلم غنی از ترکیبات شناخته شده به عنوان گلوکوراپامین است که مانع از عفونت و زخم معده می‌شود. مقادیر بالای فیبر در این سبزیجات برای سلامت روده مفید است و باعث بهبود حرکات و جلوگیری از ابتلا به یبوست مزمن می‌شود.

روند پیری را به تعویق می‌اندازد

همان طور که اشاره کردیم، گل کلم غنی از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که با پیری مبارزه می‌کنند. در واقع آنتی اکسیدان‌ها در گل کلم، رادیکال‌های آزادی که باعث تسریع روند پیری می‌شوند را از بین می‌برد. گل کلم را در رژیم غذایی‌تان قرار دهید تا جوان‌تر بمانید.

از سرطان جلوگیری می‌کند

از خواص گل کلم جلوگیری از سرطان است. مطالعات اخیر نشان داده است که گل کلم دارای ترکیباتی است که به جلوگیری از انواع مختلف سرطان در بدن کمک می‌کند. به عنوان یک گیاه با فیبر رژیمی بالا، گل کلم از خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و معده جلوگیری می‌کند. مصرف گل کلم از خطر ابتلا به سرطان پستان هم جلوگیری می‌کند.

به راحت گذراندن دوران حاملگی کمک می‌کند

گل کلم سرشار از فولات است و هم‌چنین به عنوان منبع غنی‌ای از ویتامین B9 شناخته شده است. این ویتامین در هر مرحله به سلامت دوران بارداری کمک می‌کند و هم‌چنین نقایص زایمان را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. کمبود فولات در بدن اغلب در مرحله دوم حاملگی موجب بروز مشکلاتی می‌شود.

برای سلامت قلب مفید است

گل کلم غنی از آلیسین است، آلیسین ماده‌ای است که در بسیاری از موارد خطر سکته قلبی را کاهش می‌دهد. علاوه بر آن، گل کلم دارای ترکیباتی است که به کاهش سطح کلسترول بدن کمک می‌کند. سطح کلسترول نرمال به خودی خود، مانع از خطر ابتلا به حمله قلبی و سایر بیماری‌های قلبی می‌شود.

برای کاهش وزن مناسب است

فیبر بالای گل کلم باعث می‌شود تا مدت زمان زیادی احساس گرسنگی نکنید. علاوه بر این، مقدار کالری گل کلم بسیار پایین است. بنابراین اگر رژیم کاهش وزن دارید، حتما گل کلم را به رژیم‌تان اضافه کنید. مصرف این سبزیجات به صورت خام و در تهیه انواع سالاد، توصیه می‌شود. 

به جلوگیری از فشار خون کمک می‌کند

گل کلم به افزایش انتقال جریان خون طبیعی به تمام ارگان‌های ضروری بدن کمک می‌کند. این سبزیجات، نه تنها جریان خون را افزایش می‌دهد بلکه به حفظ سطح فشار خون طبیعی بدن کمک می‌کند و فشار خون را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

به حفظ ایمنی بدن کمک می‌کند

گل کلم حاوی تمام ترکیبات و موادی است که سیستم ایمنی بدن را بهبود می‌بخشد. این موضوع بر وضعیت خستگی غلبه می‌کند.گل کلم غنی از ویتامین B، منیزیم، پتاسیم و نیاسین است که برای سلامت خون و استخوان بسیار مفید است.

شما می‌توانید گل‌کلم را با مواد غذایی متفاوتی ترکیب کنید و با کمکش غذاهای خوشمزه‌ای بسازید.

دیدگاه ها