طرز تهیه پیراشکی مرغ خوشمزه – مرحله به مرحله

طرز تهیه پیراشکی مرغ
متوسط
۱۲ نفر
آماده سازی
30 تا 60 دقیقه
پخت
30 تا 60 دقیقه

پیراشکی از آن غذاهای خوشمزه است که نمی‌توان به آن نه گفت. با این‌حال تهیه خمیر آن برای خیلی از افراد دشوار است. اگر شما هم مانند دیگر افراد در تهیه خمیر پیراشکی مشکل دارید، بهتر است که طرز تهیه خمیر پیراشکی فوری را در کتاب کاله بخوانید و در این مقاله همراه ما طرز تهیه پیراشکی مرغ را برای جشن‌ها و دورهمی‌هایتان یاد بگیرد.

مواد لازم برای تهیه خمیر پیراشکی

  • آرد سفید ۵۵۰ گرم
  • کره نرم‌شده ۱۷۵ گرم
  • شکر ۶۰ گرم
  • نمک ۱ قاشق چای‌خوری
  • مخمر ۲ قاشق غذاخوری
  • تخم‌مرغ متوسط ۴ عدد
  • آب ولرم ۱۰۰ میلی‌لیتر
  • روغن سرخ‌کردنی ۳ پیمانه

مواد میانی پیراشکی

  • سینه مرغ ۱ عدد
  • سس مایونز ۳ قاشق غذاخوری
  • سس باربیکیو ۷ قاشق غذاخوری
  • پنیر پیتزا ۲ قاشق غذاخوری
  • فلفل قرمز ۱ قاشق چای‌خوری
  • نمک ۱ قاشق چای‌خوری
  • پودر سیر ۱ قاشق چای‌خوری
  • برگ مو ۲ عدد
  • پیازچه خردشده به مقدار لازم
  • پودر آویشن به مقدار لازم

طرز تهیه خمیر پیراشکی

۱. کره و آرد را مخلوط کنید

مخلوط کردن کره و آرد

برای طرز تهیه پیراشکی مرغ ابتدا باید خمیر آن را آماده کنید پس برای این کار ظرف مناسبی انتخاب کرده تا در آن آرد و کره را مخلوط کنید. آن‌قدر این دو را با کمک دست یا هم‌زن مخلوط کنید که اثری از کره در ظرف باقی نماند.

۲. نمک و پودر خمیر مایه را اضافه کنید

اضافه کردن نمک و خمیرمایه

حال در ادامه تهیه خمیر پیراشکی مرغ باید در یک طرف ظرف نمک و شکر و در طرفی دیگر خمیرمایه را بریزید و خوب با یکدیگر مخلوط‌شان کنید. در ادامه تخم‌مرغ‌ها و آب ولرم را هم اضافه کرده و تا جایی که می‌توانید با کمک هم‌زن، آن‌ها را با مواد خشک مخلوط کنید.

۳. خمیر را ورز دهید

ورز دادن خمیر

در ادامه تهیه خمیر پیراشکی به این نکته دقت داشته باشید که خمیرتان را با دست حسابی ورز بدهید. برای این کار روی یک سطح صاف کمی آرد بپاشید و مایه خمیر را روی آن به مدت ۱۰ دقیقه ورز داده تا کش‌دار و براق شود. اگر از هم‌زن استفاده می‌کنید آن را با دور متوسط ۶ دقیقه هم بزنید. با حوله‌ای تمیز و مرطوب روی ظرف خمیر را پوشانده و آن را برای یک ساعت کنار بگذارید تا حجم آن دو برابر شود. در کتاب کاله خمیر پیراشکی و طرز تهیه آن به خوبی توضیح داده شده است.

طرز تهیه پیراشکی مرغ

۱. مرغ را بپزید

آب پز کردن مرغ

در اولین مرحله از طرز تهیه پیراشکی مرغ نیاز است که قابلمه‌ای مناسب انتخاب کرده و آن را تا نیمه پر از آب کنید، مرغ را به همراه آب لیمو و کمی برگ مو داخل آن بیاندازید. اجازه دهید مرغ به مدت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه بجوشد تا کامل پخته شود. با فرو کردن چاقو یا چنگال داخل سینه مرغ می‌توانید از پخته‌شدن آن اطمینان حاصل کنید.

۲. مرغ را خرد کنید

خرد کردن مرغ برای طرز تهیه پیراشکی مرغ

در ادامه طرز تهیه پیراشکی مرغ باید مرغ پخته‌شده را از قابلمه بیرون بیاورید و اجازه دهید که کامل خنک شود. بعد از خنک شدن مرغ با کمک دو چنگال یا دست‌هایتان مرغ را خرد یا ریش‌ریش کنید.

۳. مرغ را مزه دار کنید

مزه دار کردن مرغ های ریش ریش شده

در دومین مرحله از طرز تهیه پیراشکی مرغ نیاز است که مرغ‌های خردشده را داخل یک ظرف مناسب بریزید تا سس باربیکیو، مایونز، فلفل قرمز، آویشن، پودر سیر، نمک و پیازچه خردشده را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید. با این کار مرغ‌های خردشده مزه‌دار می‌شوند. بعد از آن‌که خوب با یکدیگر ترکیب شدند، روی آن را بپوشانید و برای یک ساعت داخل یخچال قرار دهید.

۴. خمیر را قالب بزنید

آماده کردن خمیر پیراشکی مرغ

روی سطح کار خود کمی آرد بپاشید و خمیر را روی آن قرار دهید و دوباره با دستان خود آن را ورز دهید. یک رول بزرگ به شکل سوسیس آماده کنید. در نهایت رول را به ۱۲ قسمت تقریبا ۹۰ گرمی تقسیم کرده و به شکل یک توپ خمیری در بیاورید. اگر می‌خواهید پیراشکی‌هایتان به صورت یک‌نواخت سرخ شوند باید دقت داشته باشید که به یک اندازه تقسیم شوند. یک سینی را با روغن کمی چرب کنید و توپ‌های خمیری که قطرشان به ۱۲ سانتی‌متر می‌رسد را داخل آن بگذارید. برای تهیه خمیر از آرد نانوایی هم می‌توانید استفاده کنید، طرز تهیه پیراشکی با خمیر نانوایی را در کتاب کاله بخوانید.

۵. قالب‌‌های خمیری را پر کنید

پر کردن خمیرهای پیراشکی

در ادامه طرز تهیه پیراشکی مرغ، گلوله‌های خمیری را باز کرده و داخل آن یک قاشق مخلوط مرغ و سپس کمی پنیر پیتزا بریزید. لبه‌های خمیر را به آرامی از اطراف آن بلند کرده و به سمت داخل بسته و وسط آن را محکم فشار دهید. در روشی دیگر برای بستن لبه‌های پیراشکی می‌توانید لبه‌های خمیر را به آرامی با کمک دو انگشت اشاره و شست به یکدیگر فشار داده تا بهم بچسبند یا از چنگال برای این کار کمک بگیرید. در استفاده از چنگال بعد از ریختن مخلوط مرغ و پنیر پیتزا درون خمیر پیراشکی، لبه‌ها را بهم رسانده و با کمک چنگال آن دو را روی هم فشار دهید تا لبه‌های خمیر بسته شود.

۶. پیراشکی‌ ها را سرخ کنید

سرخ کردن پیراشکی مرغ

در آخرین مرحله از طرز تهیه پیراشکی مرغ یک تابه بزرگ و گود انتخاب کرده و روی حرارت متوسط قرار دهید سپس نیمی از آن را روغن بریزید. بعد از گرم شدن روغن یکی‌یکی پیراشکی‌های مرغ را داخل تابه بیندازید و هر طرف آن را برای ۶ دقیقه سرخ کنید. پیراشکی‌های سرخ‌شده را روی یک دستمال کاغذی تمیز قرار دهید تا روغن اضافه آن گرفته شود. پیراشکی‌های مرغ‌تان آماده سرو هستند، نوش‌جان! طرز تهیه امپانادا پیراشکی اسپانیایی را هم می‌توانید امتحان کنید.

پخت پیراشکی مرغ خوپشمزه
پیراشکی مرغ را می‌توانید به عنوان یک وعده غذایی سالم برای خانواده و عزیزان خود سرو کنید.

نکات تکمیلی تهیه پیراشکی مرغ

پیراشکی به تنهایی یک وعده غذایی محسوب می‌شود و به راحتی در میهمانی‌هایتان می‌توانید آن را سرو کنید. با این‌حال دانستن نکات ظریفی از دستور تهیه‌اش به شما در پخت بهتر آن کمک خواهد کرد.

در صورت داشتن رژیم غذایی، چگونه می‌توان پیراشکی را تهیه کرد؟

پیراشکی هم با استفاده از روغن و هم با استفاده از فر آماده می‌شود. برای آن‌که پیراشکی مرغ رژیمی داشته باشید بهتر است آن را در فر بپزید. برای پخت پیراشکی به این روش ابتدا فر را از قبل با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد گرم کنید. سپس سینی فر را چرب کرده و پیراشکی‌های پرشده را با فاصله از هم بچینید. سینی را به مدت ۸ تا ۱۰ دقیقه در فر بگذارید تا کامل پخته شوند. اگر به دنبال یک دستور غذایی رژیمی‌تر هستید طرز تهیه پیراشکی اسفناج ساده و خوشمزه را امتحان کنید.

آیا خمیر پیراشکی را برای مدت طولانی می‌توان نگه داشت؟

بله. خمیر را به چانه‌های گردی تقسیم کرده و آن‌ها را روی یک کاغذ روغنی آرد‌ پاشیده‌شده بگذارید، سپس این کاغذها را جمع کنید و هر کدام از آن‌ها را داخل یک پلاستیک فریزر بگذارید. برای آن‌که خمیرهایتان بوی پلاستیک فریزر به خود نگیرند، می‌توانید همه چانه‌ها را با هم داخل یک ظرف پلاستیکی بگذارید و درب آن را ببندید.

آیا با این خمیر می‌توان شیرینی هم تهیه کرد؟

بله. از آن‌جا که طرز تهیه خمیر پیراشکی آسان است و به راحتی آماده می‌شود پس تنها به چشم یک وعده غذایی به آن نگاه نکنید. با این خمیر می‌توانید طرز تهیه پیراشکی شکری در منزل و طرز تهیه پیراشکی کرم‌دار را هم امتحان کنید.

خمیر پیراشکی را با چه چیزهایی می‌توان پر کرد؟

پیراشکی گوشت و قارچ

مرغ تنها گزینه برای مواد میانی این غذای خوشمزه نیست چراکه فلفل دلمه‌ای، قارچ، ذرت، هویج و اسفناج را هم می‌توانید جایگزین آن کنید. استفاده از مواد گفته‌شده تنها به ذائقه شما بستگی دارد اما از خوشمزگی آن‌ها کم نمی‌کند. در کتاب کاله طرز تهیه پیراشکی گوشت و قارچ و طرز تهیه پیراشکی سوسیس هم توضیح داده شده است.

راه‌های تزئین پیراشکی چیست؟

یکی از بهترین راه‌های تزئین، ریختن سس روی پیراشکی‌های مرغ است که جلوه خاصی به آن‌ها می‌دهد. از سویی دیگر با کمک هویج، پیازچه، فلفل دلمه‌ای و کلم بروکلی می‌توانید ظرف سروتان را تزئین کنید. ریختن دانه خرفه یا کنجد روی پیراشکی‌ها قبل از سرخ کردن علاوه بر زیبایی، طعم آن را فوق العاده می‌کند.

آیا در کشورهای دیگر هم این غذا سرو می‌شود؟

بله. این روزها پیراشکی تنها در روسیه تهیه نمی‌شود بلکه دیگر کشورها هم آن را در جشن‌ها و میهمانی‌های خود سرو می کنند. تنها نکته مهم آن است که مردمان هر کشور با توجه به ذائقه خود مواد میانی خمیر پیراشکی را پر می‌کنند. در کتاب کاله می توانید طرز تهیه پیراشکی عربی را بخوانید.

دیدگاه ها