طرز تهیه پیراشکی سیب زمینی خوشمزه با فر و بدون فر

طرز تهیه پیراشکی سیب زمینی
آسان
۱۲ نفر
آماده سازی
کمتر از 30 دقیقه
پخت
کمتر از 30 دقیقه

این روزها پیراشکی به دلیل تنوع و دستور تهیه آسانش بسیار مورد استقبال افراد به ویژه کودکان قرار گرفته است. این غذای خوشمزه که از آن به عنوان غذای فست‌فودی هم یاد می‌شود نه تنها با خمیرهای مختلف آماده می‌شود بلکه مواد میانی‌شان هم می‌تواند با یکدیگر متفاوت باشد. دستور تهیه انواع پیراشکی‌ها در مطالب قبلی گفته شده است، حال قصد داریم شما را با طرز تهیه پیراشکی سیب زمینی آشنا کنیم پس با ما همراه باشید.

  • سیب‌زمینی بزرگ سه عدد
  • پیاز یک عدد
  • تخم‌مرغ یک عدد
  • آرد سفید یک لیوان
  • گوشت چرخ‌کرده ۳۰۰ گرم
  • قارچ خردشده یک لیوان
  • فلفل دلمه‌ای خردشده نصفه لیوان
  • پنیرپیتزا یگ‌چهارم لیوان
  • نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم
  • روغن برای سرخ کردن به مقدار لازم

طرز تهیه پیراشکی سیب زمینی

۱. پوره سیب‌ زمینی را آماده کنید

آماده کردن پوره سیب زمینی در طرز تهیه پیراشکی سیب زمینی

در اولین مرحله از طرز تهیه پیراشکی سیب‌ زمینی نیاز است که پوره سیب‌زمینی را آماده کنید. قابلمه‌ای را تا نیمه پر از آب کنید و روی حرارت متوسط بگذارید. با جوش آمدن آب داخل قابلمه سیب‌زمینی‌های شسته‌شده را داخل آن انداخته و در آن را بگذارید. ۳۰ دقیقه زمان دهید تا سیب‌زمینی‌ها کامل پخته شوند. بعد از آن‌که از پخت آن‌ها مطمئن شدید، آن‌ها را با آب سرد بشویید و پوست‌شان را بگیرید. آن‌ها را در کاسه‌ای ریخته و با کمک گوشت‌کوب خوب له کنید. ظرف را کنار بگذارید تا پوره‌تان کامل خنک شود. با خواندن طرز تهیه خمیر پیراشکی فوری با کمی آرد و خمیرمایه می‌توانید خمیر این پیراشکی را آماده و تنها سیب‌زمینی را به عنوان مواد میانی به کار ببرید.

۲. گوشت‌ چرخ‌کرده و قارچ را تفت دهید

تفت دادن گوشت چرخ کرده و پیار در طرز تهیه پیراشکی سیب زمینی

در دومین مرحله از طرز تهیه پیراشکی سیب‌ زمینی پیازها را نگینی خرد و در تابه‌ای مناسب سرخ کنید. بعد از سبک شدن پیاز‌ها، گوشت چرخ‌کرده را به همراه نمک، فلفل و زردچوبه اضافه کرده و با یکدیگر خوب تفت دهید. در ادامه قارچ‌ها و فلفل دلمه‌ای خردشده را هم به دیگر مواد داخل تابه اضافه کرده و خوب با یکدیگر تفت دهید. در صورت تمایل می‌توانید کمی رب‌گوجه یا سس گوجه‌فرنگی به موادتان بزنید. حال در تابه‌ را بسته و حرارت را کم کنید تا گوشت با قارچ کم‌کم بپزد. بعد از گذشت ۱۵ دقیقه نوبت آن است که پنیرپیتزا را روی مایه پیراشکی‌تان ریخته و هم بزنید. بعد از آب شدن پنیر حرارت را خاموش کنید. با این مواد میانی، طرز تهیه پیراشکی گوشت و قارچ را هم می‌توانید امتحان کنید.

۳. مواد را با پوره سیب‌ زمینی مخلوط کنید

مخلوط کردن تخم مرغ، نمک و فلفل در طرز تهیه پیراشکی سیب زمینی

در ادامه طرز تهیه پیراشکی سیب‌ زمینی ، تخم‌مرغ را به همراه آرد و مابقی نمک و فلفل به پوره خنک‌شده اضافه کرده وبا دست‌هایتان خوب ورز دهید. روی یک سطح صاف یا یک سینی کمی آرد بپاشید و خمیر پیراشکی سیب‌زمینی روی آن بگذارید. اگر احساس کردید خمیر پیراشکی‌تان شل است میتوانید کمی آرد سفید به آن اضافه کرده و دوباره ورز دهید. برای آن‌که خمیر سیب‌زمینی‌تان بهتر عمل آید می‌توانید روی آن را برای یک تا دو ساعت بپوشانید و کنار بگذارید. طرز تهیه پیراشکی مرغ خوشمزه را هم با خمیر سیب زمینی می‌توانید امتحان کنید.

۴. پیراشکی‌ ها را آماده کنید

پر کردن پیراشکی

حال در ادامه مراحل طرز تهیه پیراشکی سیب‌ زمینی دست‌هایتان را با روغن کمی چرب کنید و اندازه یک توپ کوچک از خمیر بردارید، بعد از کمی ورز دادن آن را در کف دست‌تان به شکل یک دایره باز کنید تا یک قاشق از مایه پیراشکی را داخل آن بریزید. لبه‌های خمیر را بهم بچسبانید و با کمک دو انگشت خوب فشار دهید که از هم باز نشوند. این کار را تا جایی تکرار کنید که خمیر و مایه گوشتی‌تان تمام شوند. شما این کار را با کاتر هم می‌توانید انجام دهید تا پیراشکی‌های یکسانی داشته باشید. پیراشکی‌ها را روی سینی آرد پاشیده شده با فاصله از هم بچینید. شکل، اندازه و نحوه بستن پیراشکی‌های سیب‌زمینی به سلیقه شما بستگی دارد. طرز تهیه پیراشکی با خمیر نانوایی را هم برای میهمانی‌هایتان می‌توانید امتحان کنید.

۵. پیراشکی های سیب زمینی را سرخ کنید

سرخ کردن پیراشکی

در تابه‌ای مناسب روغن بریزید و با توجه به حجم تابه‌تان پیراشکی‌‌های سیب‌زمینی را در آن سرخ کنید. پیراشکی‌های سرخ‌شده را روی یک دستمال جذب روغن یا یک توری قرار دهید تا روغن اضافی‌شان گرفته شود. در ادامه آن‌ها را در ظرف سروتان بچینید و با سس روی آن‌ها را تزئین کنید. شما به راحتی برای میهمانی‌هایتان طرز تهیه امپانادا پیراشکی اسپانیایی را هم می‌توانید امتحان کنید.

دستور تهیه پیراشکی سیب زمینی
پیراشکی سیب زمینی را حتما برای کودکان خود درست کنید؛ چرا‌که عاشقش می‌شوند.

نکات تکمیلی برای پخت بهتر پیراشکی سیب‌ زمینی

پیراشکی از محبوب‌ترین غذاهای فست‌فودی است که می‌توان به راحتی آن را برای یک وعده غذایی آماده کرد. با این‌حال در ادامه به نکاتی اشاره خواهیم کرد که آشپزی را برایتان لذت‌بخش‌تر خواهد کرد.

خمیر پیراشکی سیب‌ زمینی را با چه روش‌های دیگری می‌توان آماده کرد؟

در طرز تهیه پیراشکی سیب‌ زمینی علاوه بر آن‌که از خود سیب‌زمینی پخته‌شده به عنوان خمیر می‌توانید استفاده کنید از خمیرهای آماده و تهیه‌شده با خمیرمایه هم می‌توانید استفاده کنید. اگر زمان و حوصله لازم را داشتید برای تهیه خمیر از طرز تهیه خمیر پیراشکی با خمیر مایه کمک بگیرید.

از انواع پیراشکی‌ها به چه مواردی می‌توان اشاره کرد؟

پیراشکی از آن دسته غذاهایی است که هم با خمیر غذایی و هم با خمیر شیرینی می‌توان تهیه کرد و مواد میانی هرکدام کامل متفاوت است. برای آشنایی بیشتر می‌‌توانید طرز تهیه پیراشکی دونات بازاری را بخوانید. با این‌حال با خواندن طرز تهیه پیراشکی اسفناج ساده و خوشمزه و طرز تهیه پیراشکی شکری در منزل تفاوت آن را متوجه خواهید شد.

در تهیه پیراشکی سیب زمینی از چه مواد میانی باید استفاده کرد؟

پیراشکی سیب زمینی

انتخاب مواد میانی پیراشکی‌ها کامل به ذائقه شما بستگی دارد. تنها باید این نکته را در نظر داشته باشید که خمیر سنگین نشود تا هنگام سرخ کردن لبه‌های آن باز شود. با این‌حال فیله مرغ، ذرت، شوید، ژامبون و سوسیس بهترین گزینه مناسبی برای پر کردن پیراشکی‌ها به حساب می‌آیند. طرز تهیه پیراشکی سوسیس یکی از همین پیراشکی‌های خوشمزه است که با سوسیس پر شده است.

طرز تهیه پیراشکی سیب زمینی در فر به چه صورت است؟

در تهیه پیراشکی این نکته را در نظر داشته باشید که می‌توان آن را به راحتی هم با فر و هم بدون فر تهیه کرد. پس نیاز است که فر را در دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد گرم کرده و سینی پیراشکی‌های سیب‌زمینی را به مدت ۳۰ دقیقه در فر بگذارید. برای طلایی‌ترشدن پیراشکی‌ها آن‌ها را برای پنج دقیقه می‌توانید گریل کنید.

دیدگاه ها