آیا خوردن بستنی برای سرماخوردگی مضر است؟

بستنی برای سرماخوردگی

همه شما با ممنوعیت‌های غذایی در دوران سرماخوردگی آشنا هستید و بعضی‌ از این ممنوعیت‌ها چقدر آزاردهنده هستند! به خصوص ممنوعیت خوردن بستنی برای سرماخوردگی چقدر سخت است! اما یکی از بدترین اتفاقات در مورد سرماخوردگی همین ممنوعیت‌ها و البته خوردن غذاهای تکراری است! در این میان، از تکراری‌ترین تجویزها برای بهبود سریع‌تر خوردن غذاهای آبکی از جمله سوپ است.

اگر برای راه‌های درمان و البته بایدها و نبایدهای دوران سرماخوردگی به سراغ اینترنت رفته باشید، احتمالا به این ادعا که می‌گوید خوردن بستنی در هنگام سرماخوردگی مضر است، برخورد کرده باشید. بعضی از شما هم ممکن است خلاف این موضوع را خوانده باشید. از آنجا که اطلاعات اشتباه همیشه در اینترنت وجود دارد، کدام ادعا درست است؟ آیا خوردن بستنی برای سرماخوردگی مفید است و آن را سریع‌تر درمان می‌کند؟ یا برعکس، بیماری را تشدید می‌کند؟

برای یافتن پاسخ به این سوال که خوردن بستنی چه تاثیری در بهبود سرماخوردگی دارد، با ادامه مطلب همراه ما باشید.

فهرست مطالب:


بررسی ادعای درمان سرماخوردگی با بستنی

عده‌ای از پزشکان بر این باورند که بستنی برای سرماخوردگی نه تنها مفید است، بلکه باعث گذراندن دوران نقاهت کوتاه‌تری هم می‌شود. در مقابل، گروه دیگری از پزشکان می‌گویند مصرف بستنی در دوران سرماخوردگی، بیماری را تشدید می‌کند. در ادامه، به بررسی جنبه‌های مختلف خوردن یا نخوردن بستنی در دوران سرماخوردگی و فواید خوردن بستنی پرداخته شده است.

ادعای مصرف بستنی برای سرماخوردگی

خوردن بستنی برای سرماخوردگی یک ادعای دروغین یا راست؟ آیا کالری بالای بستنی می‌تواند منبع تامین انرژی بدن فرد سرماخورده باشد؟ یا شاید هم قند بالای بستنی باعث کند شدن روند بهبودی می‌شود؟

چرا بستنی برای سرماخوردگی مفید است؟

دلیل اول: تامین کالری مورد نیاز بدن

در دوران سرماخوردگی معمولا فرد بیمار به دلیل گلودرد در هنگام بلعیدن غذا، تمایلی به خوردن غذا ندارد. همین مسئله می‌تواند باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی و طولانی‌تر شدن دوره نقاهت گردد. بستنی با داشتن بافت نرم و خامه‌ای به آسانی از راه گلو عبور می‌کند و به زبان ساده، بلع ساده‌تری از غذاهای جامد یا جویدنی دارد. همین مزیت باعث می‌شود تا هنگام خوردن بستنی گلو درد تشدید نشود.

از سوی دیگر، بستنی یک خوراکی پرکالری است. ارزش غذایی بستنی به ازای هر ۱۰۰ گرم حدود ۲۰۰ کالری انرژی دارد. درست است که در حالت عادی، این خوراکی خوشمزه یک عامل چاقی محسوب می‌شود، اما برای فرد سرماخورده موضوع متفاوت است.

به هنگام بیماری، بخش زیادی از انرژی بدن به خاطر مبارزه با بیماری، از بین می‌رود و به اصطلاح بدن ضعیف می‌شود. خوردن بستنی برای فرد مبتلا به سرماخوردگی در حکم منبع تامین انرژی است. همینطور، برای کودکانی که در دوران سرماخوردگی غذا نمی‌خورند و بد قلقلی می‌کنند، خوراکی جذابی است.

دلیل دوم: درمان موقت گلودرد ناشی از سرماخوردگی

بستنی سرد مانند یک داروی بی‌حس‌کننده عمل می‌کند و درد گلو را به طور موقتی ساکت می‌کند. در واقع، سردی بستنی باعث کمک به کاهش شدت التهابات ناحیه حلق و گلو و در نتیجه، تسکین درد گلو می‌شود. به این نکته توجه داشته باشید که بهتر است از بستنی با طعم وانیل یا شکلات استفاده شود. بستنی‌ با مزه‌های دیگر یا بستنی‌هایی با تکه‌های شکلات یا مغز آجیل می‌تواند باعث تشدید درد گلو شود. ضمن این که برای مصرف بستنی حتما اجازه دهید تا دمای آن از دمای منجمد پایین‌تر بیاید و به دمای اتاق برسد.

دلیل سوم: کاهش ورم لوزه

بستنی به دلیل بافت نرمی که دارد بعد از جراحی‌های لثه، دندان و حتی لوزه‌ها به عنوان یک ماده غذایی تسریع کننده بهبود التهابات، توسط پزشک توصیه می‌شود. اگر شما هم در طول سرماخوردگی دچار ورم لوزه می‌شوید، توصیه می‌شود از بستنی برای بهبود سریع‌تر استفاده کنید.

توجه داشته باشید که قبل از خوردن بستنی حتما مقداری آب خنک (نه سرد) بنوشید تا گلوی خود را برای بلع این خوراکی خنک (دمای نزدیک به اتاق) آماده کنید. همینطور، بعد از خوردن بستنی مقداری آب بنوشید تا گلویتان از شیرینی بستنی تمیز شود. اگر فکر می‌کنید شیرینی بستنی گلویتان را تحریک می‌کند، می‌توانید ماست خنک را جایگزین آن کنید. شاید هم ترجیح می‌دهید از یک بستنی پر پروتئین اما با قند کم استفاده کنید.

پس تا این جای مطلب با برخی از فواید خوردن بستنی برای سرماخوردگی آشنا شدید. لطفا این نکته را در ذهن داشته باشید که برای استفاده از بستنی به عنوان راهکار سرماخوردگی قبلا حتما با پزشک معالجتان مشورت کنید.

فواید مصرف بستنی برای سرماخوردگی

از جمله فواید بستنی برای سرماخوردگی می‌توان به تامین کالری مورد نیاز بدن، درمان موقت گلودرد ناشی از سرماخوردگی و کاهش ورم لوزه اشاره کرد.

چرا بستنی برای سرماخوردگی مضر است؟

دلیل اول: افزایش تورم در گلو

به دلیل میزان بالای قندی که در بستنی با طعم‌های مختلف وجود دارد، ممکن است التهاب موجود در گلوی فرد بیمار تشدید شود. افزایش التهاب گلو، عمل بلع را سخت‌تر و دردناک‌تر می‌کند. به همین دلیل گفته می‌شود که پس از مصرف بستنی حتما یک یا چند لیوان آب بنوشید یا کمی آب نمک قرقره کنید. این کار باعث می‌شود تا گلویتان از مولکول‌های قند تمیز شود.

خوردن بستنی در دوران سرماخوردگی برای کسانی که با خوردن خوراکی‌های شیرین دچار خارش یا درد در ناحیه گلو می‌شوند، اکیدا ممنوع است.

دلیل دوم: افزایش ترشح بزاق و ایجاد خلط

همانطور که می‌دانید بستنی از فراورده‌های لبنی به حساب می‌آید. با این که هنوز رابطه علمی دقیقی میان خوردن لبنیات و تولید بیشتر بزاق یافت نشده است، اما مشاهدات محققان حاکی از آن است که معمولا پس از خوردن لبنیاتی مثل شیر و بستنی مقدار ترشح بزاق افزایش می‌یابد.

به دنبال افزایش ترشحات از غدد بزاقی، خلط ایجاد می‌شود که دفع آن به دلیل التهاب گلو برای فرد بیمار دردناک خواهد بود. افزایش میزان خلط می‌تواند باعث تحریک گلو و ایجاد سرفه‌های دردناک ‌شود. به همین دلیل اگر التهاب شدید گلو دارید، شاید بهتر باشد خوردن بستنی را به روزهای دیگری موکول کنید.

دلیل سوم: جلوگیری از بهبود سرماخوردگی

یکی از مهم‌ترین اقدامات فرد بیمار در هنگام سرماخوردگی گرم نگه‌داشتن بدن است. از بهترین و موثرترین راه‌های گرم کردن بدن استفاده از نوشیدنی‌ها و غذاهای گرم و پرهیز از غذاهای سرد است. بستنی هم مانند غذاهای سرد باعث کاهش دما و در نتیجه، هدر رفتن انرژی بدن می‌شود.

فرایند هموستازی یا هومئوستازی (Homeostasis) با هدف ایجاد تعادل در بدن موجود زنده، نیازمند خرج انرژی است. این بدان معناست تا حفظ دمای بدن فرد در دوران بیماری به دلیل ضعیف شدن سخت‌تر صورت می‌گیرد. اگر منشا سرماخوردگی‌ ویروسی باشد، خوردن بستنی تنها به بدتر شدن وضعیت گلویتان منجر می‌شود. در این شرایط ممکن است ویروس‌های موجود در گلو با تولید مثل بیشتر، باعث ایجاد عفونت نه تنها در گلو بلکه در نقاط دیگر بدن هم بشوند.

مضرات بستنی برای سرماخوردگی

افزایش تورم در گلو، افزایش ترشح بزاق و ایجاد خلط و همینطور کند شدن روند بهبود از جمله دلایلی هستند که بستنی را به یکی از خوردنی‌های ممنوع در دوران سرماخوردگی بدل کرده است.

کلام آخر

با توجه به آنچه در بالا گفته شد، به نظر می‌رسد هر دو گروه دلایل محکمی برای دفاع از نظریه خود دارند. این که شما ترجیح می‌دهید از کدام نظریه پیروی کنید کاملا یک تصمیم شخصی است. اما فراموش نکنید که پیش از هر نوع اقدام برای درمان خانگی حتما با پزشک عمومی یا پزشک متخصص معالج مشورت کنید. هیچ‌کس بهتر از پزشک نمی‌تواند شما را برای بهبود سریع‌تر راهنمایی کند. اگر پزشک معالجتان دارو تجویز کرده است، از مصرف روزانه دارو طفره نروید. فراموش نکنید که مصرف قرص و شربت یا هرگونه تزریق برای کمک به تسریع بهبود و روند درمان است.

تجویزهای معمول پزشکان در دوران سرماخوردگی

علاوه بر روش‌ درمان با دوا، یکی از بهترین راه‌های همیشگی کمکی به بهبود سرماخوردگی، مصرف مایعات گرم و مغذی مانند انواع سوپ و آش است. مصرف سوپ و آش به دلیل مواد غذایی مقوی که در تهیه آن‌ها استفاده شده است، ارزش غذایی بالایی دارند. این غذاها به بازیابی انرژی از دست رفته بدن کمک می‌کنند و در نتیجه، به بهبود بیماری سرعت می‌بخشند.

از خوردن غذاهای سرخ‌کردنی و روغنی پرهیز کرده و سعی کنید تا بیشتر سبزیجات بخارپز شده مصرف کنید. همچنین مصرف تنقلات و خوراکی‌های فرآوری شده را در این دوران به حداقل برسانید. بهتر است در دوران سرماخوردگی غذاهای خود را با کمترین مقدار نمک و ادویه آماده کنید. در نظر داشته باشید که مصرف پروبیوتیک‌ها را به یک عادت غذایی بدل کنید. مصرف مواد غذایی حاوی پروبیوتیک می‌توانند در دوران بیماری به افزایش مقاومت بدن و جلوگیری از تشدید بیماری کمک کند.

همانطور که در متن هم اشاره شد، سرماخوردگی می‌تواند منشا ویروسی داشته باشد. به طور مثال، آنفلوانزا یا کووید در ابتدا علایمی مشابه سرماخوردگی ساده دارند. پس حواستان باشد که استفاده از برخی درمان‌های خانگی خودسرانه تاثیری در بهبودی‌تان نخواهند داشت و تنها روند بهبود را کند می‌کند. در مواردی حتی باعث تشدید بیماری می‌شود.

اگر در طول دوران سرماخوردگی احساس گلودرد داشتید یا علایم‌تان تشدید شد، حتما به پزشک مراجعه کنید. یادتان نرود که بدن‌تان بزرگترین سرمایه زندگی شماست. پس برای مراقبت از این سرمایه گرانقدر، ورزش کردن را فراموش نکنید. با داشتن رژیم غذایی سالم و تبعیت از سبک زندگی سالم، احتمال ابتلا به بیماری‌های ویروسی را کاهش دهید.

دیدگاه ها